Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Slanganslutningen till vänster, är inte det anslutning till bränsletrycksregulatorn? Pitotröret trycksätter väl flottörhusen?
Var kopplar du in dig på trotteltrycket på själva förgasaren?
/DL
http://lh6.ggpht.com/_H7nNliDtRFI/S4ZKsxI0wcI/AAAAAAAAPl8/EXfqZrM869Q/s800/20100225441.JPG
Ser du slanganslutning en till vänster i plenumet, den flyttade vi till undersidan mitt emot inloppet Så trycket kom direkt på den anslutningen, då löste vi mitt problem med att trottlarna sköts i taket vid laddtryck
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Teorier om att pitotröret är med och ställer till det finnes också... Man skulle nöjt sig med sachs femhalva, grovkrök å ställbart munstycke.

Eller byggt med insprutning.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu ska vi se,

bänk 1.jpg Bänk 2.jpg

IMG_0740.jpg

Efter att ha tänkt efter lite så blev 200hk-resan med 0.8 i laddtryck, sen fick vi ordna ökat tryck med att schimsa ut wastegateklockan i fästena, avgasmottrycket gläntade inte helt oväntat på dörrn så pysmetoden funkade int. 222hk-resan gjordes med 1.0 och med knappt 1.4 spann det som fan trots ordentligt nerspänd hoj (noll fjädringsväg kvar)

Nu har jag hittat en fin bredbandslambda från innovate, frågan är bara om den är praktiskt användbar? Jag menar, det är lite att hålla reda på, laddtryck, varvtal, ja airfuel då såklart och samtidigt hålla sig kvar på vägen och den lilla detaljen eventuell övrig trafik...

Vore fint att kunna justera lite och få nåt grepp om vad som händer så man är i rätt härad innan nästa bänksväng i alla fall.

hej så länge
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Slanganslutningen till vänster, är inte det anslutning till bränsletrycksregulatorn? Pitotröret trycksätter väl flottörhusen?
Var kopplar du in dig på trotteltrycket på själva förgasaren?
/DL

Jo, förlåt, jag har fel där, men har för mig att vi fick samma fel men löste det på något vis, men sedan böt jag ju till sprut......
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag kör också med innovates bredbandslambda och tänkte att jag skulle se vilket lambdavärde jag hade när det laddar. Joråsåattee.. Det var lite knepigt att titta på mätaren när det laddar :tuttar
Löste det med ett kamerastativ på tanken som filmade mätaren och vips så var det lite lättare att se vad värdet låg på. Finns säkert bättre loggers än min clasohlsonkamera, någon som vill tipsa? Bredbandslambdan funkar dock grymt bra!

[/QUOTE]
Nu har jag hittat en fin bredbandslambda från innovate, frågan är bara om den är praktiskt användbar? Jag menar, det är lite att hålla reda på, laddtryck, varvtal, ja airfuel då såklart och samtidigt hålla sig kvar på vägen och den lilla detaljen eventuell övrig trafik...

Vore fint att kunna justera lite och få nåt grepp om vad som händer så man är i rätt härad innan nästa bänksväng i alla fall.

hej så länge[/QUOTE]
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Grattis som fasen!

Att hålla sig på vägen är nog bra..

Tack! Ja lite så tänkte jag också :D

grattis roligt att det blev av med bänkningen:banana

Tack så mycket, nu känns det kul igen:tuttar

Jag kör också med innovates bredbandslambda och tänkte att jag skulle se vilket lambdavärde jag hade när det laddar. Joråsåattee.. Det var lite knepigt att titta på mätaren när det laddar :tuttar
Löste det med ett kamerastativ på tanken som filmade mätaren och vips så var det lite lättare att se vad värdet låg på. Finns säkert bättre loggers än min clasohlsonkamera, någon som vill tipsa? Bredbandslambdan funkar dock grymt bra!

Ja, den iden har slagit mig också, då måste jag köpa en kamera också:gnissla ser man nånting av mätarn när det laddar på? Annars kan det ju bli riktig äventyrsfilm, "vägen mot härdsmälta" kan bli ett passande namn.

Årstiderna kan ju gå å hänga sig:död, för en vecka sen var jag ute och provkörde i jeans och tunna jackan, nu precis har jag skottat gårn. Nästan 2 dm snöööööö:mad::mad: och det snöar som fan
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Lambdavärdet syns bra i bild och man kan ju skymta det i ögonvrån, såpass att man hinner slå av på gasen om det skjuter i höjden:gnissla.. Det har varit bra att fånga både lambda och tryck samtidigt vid justering av bränslet. Absolut bäst är ju bromsbänk men när man kommer så långt vill man ju vara i rätt härad, annars drar det ju iväg med tid och surt förvärvade veckopengar. Grattis till fina bänkningen! Kommer du att sätta i en starkare WG fjäder?

[/QUOTE]
Ja, den iden har slagit mig också, då måste jag köpa en kamera också:gnissla ser man nånting av mätarn när det laddar på? Annars kan det ju bli riktig äventyrsfilm, "vägen mot härdsmälta" kan bli ett passande namn.

Årstiderna kan ju gå å hänga sig:död, för en vecka sen var jag ute och provkörde i jeans och tunna jackan, nu precis har jag skottat gårn. Nästan 2 dm snöööööö:mad::mad: och det snöar som fan[/QUOTE]
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu skulle jag behöva ha lite synpunkter från församlingen, ämnet är pitotrör. Tar ut trycket via en pneumatikkoppling och 6mm slang och delar ut det via ett T till vardera förgasarpar där det delas mellan förgasarna via ett till T. Detta för att kanske komma den tjocka A/F på spåren.

Har funderat lite över det här med munstycket i änden på pitotröret, det borde ju egentligen inte ha någon betydelse eftersom man kan anta att bränslenivån i förgasarna är skapligt konstant. Således blir det inget nämnvärt flöde genom detsamma annat än när man går från undertryck till övertryck, right? Storleken på hålet är bara avgörande för hur snabb tryckförändringen i förgasarna blir?

Några bilder

IMG_0743.jpg IMG_0744.jpg IMG_0745.jpg IMG_0748.jpg

Lambdavärdet syns bra i bild och man kan ju skymta det i ögonvrån, såpass att man hinner slå av på gasen om det skjuter i höjden:gnissla.. Det har varit bra att fånga både lambda och tryck samtidigt vid justering av bränslet. Absolut bäst är ju bromsbänk men när man kommer så långt vill man ju vara i rätt härad, annars drar det ju iväg med tid och surt förvärvade veckopengar. Grattis till fina bänkningen! Kommer du att sätta i en starkare WG fjäder?

Ja, jag kanske får fixa nån sån lösning och sätta lambdamätarn mitt i synfältet:tummenupp Alternativet för wastegate blir nog en extern isåfall, nu kör jag med aggregatets integrerade. Den funkade bra i bänken men är för yxig när man vill justera:gnissla

En sak som slår mig nu är att jag måste kolla nålarna, men kan dom verkligen göra så att A/F blir så ur spår?

hej:hej
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jaha, eftersom det inte har blivit proteststorm antar jag att pitotarrangemanget inte är så tokigt för inte kan det väl vara så att detta med trycksättning av förgasare fallit i glömska hos alla turbouvar som borde finnas här:hej

igår tog jag fram stora spaden och grävde djupt ner i förgasarträsket:huvet och den som gräver han finner... I min förgasarbrygga sitter nålar märkta 6ZE11, original ska det sitta nålar som heter 6ZE7. I mina gömmor finns det en till brygga och där, ja, där sitter det helt otroligt efter 24år, orginalnålar:banana Orginalnålarna mäter nere vid spetsen 1.8mm och dom andra som slutar på -11 mäter 1.6mm. Då kan man tänka att dom är bra mycket fetare.

Sen skulle jag vilja ta ett snack med ansvarig ingenjör på mikunifabriken:mad::mad: Under nålclipsen sitter en distans i plast, inget konstigt med det. Men, i trotteln finns en kant, vilken gör att nålen kantrar lite och sedan sakta sjunker vartefter kanten äter sig in i plastdistansen:gnissla Ska det va så här va, va, va???

IMG_0760.jpg

Det innebär ju att nålen sakta sjunker och dessutom blir den snedbelastad och pekar framåt, och borde slita onödigt i nålmunstycket/emulsionsröret (eller vad man nu vill kalla det):brinnerup
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hur går det med bygget?

Kul att det fortfarande intresserar någon:tummenupp

Några konstruktionsmissar och tankevurpor har rättats till, till exempel stod troligen wastegaten öppen större delen av bromsningen pga för dåligt fjädertryck, avgasmottrycket tryckte helt enkelt upp dörrn så att säga. Raggarlösning fixad med extrafjäder för att motverka detta fenomen, får se om det funkar?

Pitotröret sitter numera fast och allt pitotrörstryck hamnar där det ska, dvs i bränsletrycksregulatorn. Antagligen hade svetsverkstan svår uppstartsfrossa och kontrollerande myndighet hade gått på mutmiddag och det blev som det blev:):3freak

Dom fattiga nåldistanserna med den obegripliga konstruktionen är fixade till något mera genomtänkt design så inte nålläget ändrar sig med tiden.

Har också stoppat i orginalnålar och provvarvat och lagt en börn på garagegolvet, rapport har emottagits av närmsta miljöinstitut:rolleyes: att sotfaktorn i avgaserna minskat påtagligt och det ser inte längre ut som jag har accpump från en större V8-förgasare.

Kaanske blir det en bänkrepa snart.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Denna gubben o bygget gilla jag. Kul om det fortsätter!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Denna gubben o bygget gilla jag. Kul om det fortsätter!

OOOh Likesen bara rasar in:kär

Dom fattiga nåldistanserna med den obegripliga konstruktionen är fixade till något mera genomtänkt design så inte nålläget ändrar sig med tiden.

Kaanske blir det en bänkrepa snart.

Tänkte slänga in en liten bild på Nåldistanserna men vad händer? Det går visst inte att ladda upp bilder tagna med en vanlig fattig Ifån4s, och trots att Bilden ligger i Trimning av gamla oljekylda Suzukis i tekniska teknikforat så går det inte att länka till den.

Fan vad dåligt.

Bilden är säkert för stor och blablabla, men wtf? 2015 är här:gnissla

edit:
Tänkte försöka vara lite listig och lura in bilden vi rappakaljatalk i sagda ajfån ty det har funkat lagomt teknik-o-fientligt tidigare, men se den gubben gick inte. IT är nog bara en fluga... eller hur var det nu?

Edit 2:
Kanske ska vara mindre punkar-arg, det verkar vara fler än jag som inte får upp bilder, hoppas det fixxas inom snar framtid, det är ju så kul å kolla på biildeernaaa!!

IMG_0999.jpg

Edit 3: ÅÅÅÅÅ nu gick det!!
 
Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Helt otroligt att jag aldrig klickat in här, även fast jag sett trådens titel på framsidan. Nu har jag sträckläst allt och det var underhållning :tummenupp

Inte dåligt att du orkat med den i 4,5 år snart ;)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Helt otroligt att jag aldrig klickat in här, även fast jag sett trådens titel på framsidan. Nu har jag sträckläst allt och det var underhållning :tummenupp

Inte dåligt att du orkat med den i 4,5 år snart ;)

Haha, ja jag har ju jobbat lite på den där huumorrrn..! Kul att du tycker det är kul och kanske finner du lite inspiration till ditt egna bygge. Den byggdes ju i rätt rask takt över en vinter, sen har den stått lite för sig själv i garaget i konkurrens med andra tvåhjuliga tingestar som stulit byggherrens uppmärksamhet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top