Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu visade det sig bli byggtråd av det hela, det tar några inlägg innan det kommer igång. Jag ska försöka uppdatera med bilder och text vartefter bygget fortskrider och bjuda på både klavertramp och framgångar i skenet av flitens lampa.

Bygget är en gammal GSXR 750 som ska få en TD04HL16t, IC, trycksatta förgasare och förhoppningsvis över 200hk. Klassiskt recept:tummenupp

Håll tillgodo!

Olika rostfria kvaliteer i grenrör??

Jag ska bygga ett turbogrenrör och undrar lite över stålsorter. Jag har 316L böjar (ss2353) och en hög med gratisrör i 304L (ss2352). Frågan är om 304L funkar lika bra som 316L och om de två sorterna fungerar ihop i ett grenrör med avseende på sprickbildning osv.

Är det bara att köra eller ska jag leta rätt på en rörpipa 2353??
 
Last edited:

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Med tanke på hur hårt mycket värme som alstras i ett grenrör så hade jag satsat på samma kvalitet rakt igenom. Olika kvaliteter har olika egenskaper typ expandering vid värme. Hade jag varit dig hade jag letar rätt på ett rör 2353 (hade jag varit på jobb nu hade jag kunnat kolla upp vilket som är mest lämpligt för grenrörsbygge)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om du redan har böjar o rör, så är det bara o testa!
Glöm ej rotgasen när du svetsar bara för annars blir det jättetråkiga slaggskägg på insidan, men det har du nog koll på sen innan.

Skulle du köpt rör skulle jag rekommederat ss2333, inte för att vet om det är bättre än 2353, men det är beprövat och det är framtaget för "bättre" skärbarhet o svetsbarhet än andra rostfria kvaliteer.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Om du redan har böjar o rör, så är det bara o testa!
Glöm ej rotgasen när du svetsar bara för annars blir det jättetråkiga slaggskägg på insidan, men det har du nog koll på sen innan.

Skulle du köpt rör skulle jag rekommederat ss2333, inte för att vet om det är bättre än 2353, men det är beprövat och det är framtaget för "bättre" skärbarhet o svetsbarhet än andra rostfria kvaliteer.

Haha,det berömda "bara":) Det var "bara" att göra en cylinderfotsdistans, när den första trasslade in sig i pelarborren var det "bara" att göra en till. När jag ville ha radietrattar fast jag inte har nån svarv, var det "bara" att tända tigen och ta fram cnc-filen och burken med elbowgrease...:gnissla

2352 är förövrigt lågkol-varianten av 2333 dvs vanligt bonn-rostfritt, sånt man har till skedar, gafflar, kastruller. 2353 är vanligt syrafast. För att förenkla frågan, Är det bara att steka ihop rostfritt med syrafast utan att jag skiter mig i handen?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Haha,det berömda "bara":) Det var "bara" att göra en cylinderfotsdistans, när den första trasslade in sig i pelarborren var det "bara" att göra en till. När jag ville ha radietrattar fast jag inte har nån svarv, var det "bara" att tända tigen och ta fram cnc-filen och burken med elbowgrease...:gnissla

2352 är förövrigt lågkol-varianten av 2333 dvs vanligt bonn-rostfritt, sånt man har till skedar, gafflar, kastruller. 2353 är vanligt syrafast. För att förenkla frågan, Är det bara att steka ihop rostfritt med syrafast utan att jag skiter mig i handen?

Det där med SS nummer är ju en jävla djungel. man kan ju tycka att ss nr 2353 borde ha snarlika egenskaper som 2352 men så var det tydligen inte. jag har missat det flera ggr tidigare i jobbet, och förutsatt att matrialen med snarlika nummer är förväxlingsbara. bara för att få på tassen. -näe SSnr xxxx är inte samma som xxxx+1 utan samma som xxxx-358!:gnissla

För övrigt är det ju "bara" att slänga på turbon. Plätt lätt:D
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Ja det är bara att köra ihop 2333,2343,2353 inga bekymmer.

Ska det vara helt hjättenoga så är 2353 ett riktigare val då det ligger närmare feritiska rostfria stål.

Det är dock som Elffors skrev, lättare att bearbeta 2333 (något mjukare)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
För övrigt är det ju "bara" att slänga på turbon. Plätt lätt:D


Jo,det har jag läst på ett flertal ställen på Inntöörrnett...:tummenupp

Ja det är bara att köra ihop 2333,2343,2353 inga bekymmer.

Ska det vara helt hjättenoga så är 2353 ett riktigare val då det ligger närmare feritiska rostfria stål.

Det är dock som Elffors skrev, lättare att bearbeta 2333 (något mjukare)

Tack, då kör jag!!
 
Last edited:

Berka_

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Härnösand
Hoj
R1 moppe
Om du redan har böjar o rör, så är det bara o testa!
Glöm ej rotgasen när du svetsar bara för annars blir det jättetråkiga slaggskägg på insidan, men det har du nog koll på sen innan.

Skulle du köpt rör skulle jag rekommederat ss2333, inte för att vet om det är bättre än 2353, men det är beprövat och det är framtaget för "bättre" skärbarhet o svetsbarhet än andra rostfria kvaliteer.

Skulle man ju kunna slå till på 2343 som är syrafast:Bugar
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu är jag på helt okänd mark, men har en aning (kanske).

Vilken minsta innerdiameter krävs för oljetryck/retur till turbon? Översatt i AN-standard blir det??

(Något säger mig AN6 in AN8 ut:va)

Är det så att en AN6 koppling har 6mm som innerdiameter? Snårigt med tum-fin-rör-konade-mm-gängor...:gnissla

Bonusfråga: Vad är det för gänga i lagerhuset på TD04 in/ut??

//F.Rågvis
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu är jag på helt okänd mark, men har en aning (kanske).

Vilken minsta innerdiameter krävs för oljetryck/retur till turbon? Översatt i AN-standard blir det??

(Något säger mig AN6 in AN8 ut:va)

Är det så att en AN6 koppling har 6mm som innerdiameter? Snårigt med tum-fin-rör-konade-mm-gängor...:gnissla

Bonusfråga: Vad är det för gänga i lagerhuset på TD04 in/ut??

//F.Rågvis

Tryck har ingen betydelse till mitsu för den har inbyggd restriktor på 1.5-2mm nånting så bara det är större så funkar det. gängan in tror jag var m12x1.5 (nästan säker)

Utloppet ska du ha lika stort som oljehålet ut ur turbon.

Siffran 6 i AN6 anger antalet 16delar i gängan:huvet
6/16= 3/8 .
Gängan är en unfgänga
/med reservation för fel i minnet

Det fanns ett bra inlägg om du gogglar på yatzy som förklarade men den försvann ur favoriterlistan när gamla jobbdatorn crashade:huvet

http://www.zatzy.com/teknik/286679-gaenga-storlek-mm.html
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tryck har ingen betydelse till mitsu för den har inbyggd restriktor på 1.5-2mm nånting så bara det är större så funkar det. gängan in tror jag var m12x1.5 (nästan säker)

Utloppet ska du ha lika stort som oljehålet ut ur turbon.

Siffran 6 i AN6 anger antalet 16delar i gängan:huvet
6/16= 3/8 .
Gängan är en unfgänga
/med reservation för fel i minnet

Det fanns ett bra inlägg om du gogglar på yatzy som förklarade men den försvann ur favoriterlistan när gamla jobbdatorn crashade:huvet

http://www.zatzy.com/teknik/286679-gaenga-storlek-mm.html


Tack Elffors för en bra länk!

Men hur kan man trassla till något så enkelt så mycket?? AN8 har alltså samma ID som ett 1/2" hydraulrör med 0.030" godstjocklek, alltså 0.440". Detta översatt till millmeter blir 11,18.

Nä amerika, det där gjorde ni inget bra.:gnissla

Nu ska jag hämta paket från deckarförfattarinnans brorsa:yoparty:banana
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack Elffors för en bra länk!

Men hur kan man trassla till något så enkelt så mycket?? AN8 har alltså samma ID som ett 1/2" hydraulrör med 0.030" godstjocklek, alltså 0.440". Detta översatt till millmeter blir 11,18.

Nä amerika, det där gjorde ni inget bra.:gnissla

Nu ska jag hämta paket från deckarförfattarinnans brorsa:yoparty:banana

Nu får du fan skärpa dig!!
Man kan inte kalla byggtrådar för olika kvaliteer i grenrör:D
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu får du fan skärpa dig!!
Man kan inte kalla byggtrådar för olika kvaliteer i grenrör:D

Öööh va? Har en massa dumma frågor blivit en byggtråd??:va Jag är blott en simpel vebotrimmare med viss prestationsångest i detta sällskap...:gnissla

Ingen svarv, ingen fräs, ingen baltazarmaskin, jag förundras över folks kunskap, energi och finish på byggena och nu ska det här vara byggtråd!? Jag kommer behöva gå i terapi....Fast i huvet är den redan klar...!

Jo det är klart, TIG-svets har jag ju, min vän cnc-filen, en jättestor burk med sånt här armbågsfett, så det ska nog gå bra. Och sen gillar jag Laffa, vilket verkar vara en fördel i dessa kretsar av vansinniga vetenskapsmän:D

HÄr är en den iallafall. En fin men använd 750 jag köpte i delar i våras, skruvade ihop och besiktade. Ball hoj, ballare än R1:an jag också äger, vilken man skulle kunna ha som körskolehoj om det inte vore den för konbana lite trixiga körställningen.
 

Bifogat

  • 750R.jpg
    750R.jpg
    44.1 KB · Visningar: 706
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Öööh va? Har en massa dumma frågor blivit en byggtråd??:va Jag är blott en simpel vebotrimmare med viss prestationsångest i detta sällskap...:gnissla

Ingen svarv, ingen fräs, ingen baltazarmaskin, jag förundras över folks kunskap, energi och finish på byggena och nu ska det här vara byggtråd!? Jag kommer behöva gå i terapi....Fast i huvet är den redan klar...!

Jo det är klart, TIG-svets har jag ju, min vän cnc-filen, en jättestor burk med sånt här armbågsfett, så det ska nog gå bra. Och sen gillar jag Laffa, vilket verkar vara en fördel i dessa kretsar av vansinniga vetenskapsmän:D

HÄr är en den iallafall. En fin men använd 750 jag köpte i delar i våras, skruvade ihop och besiktade. Ball hoj, ballare än R1:an jag också äger, vilken man skulle kunna ha som körskolehoj om det inte vore den för konbana lite trixiga körställningen.

Ähh, kom igen nu.
Klart du ska ha en byggtråd.
Armbågsfett och tigsvets är nästan allt du behöver. tillgång till svarv är nästan ett måste.
Peterpain har ju byggt jäkla fina grejer med nästan bara armbågsfett o svets -och hans älskade tigersåg också förståss
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Lustigt att man använder sig av beteckningar som 2353, 316L med mera.
På jobbet använder vi oss av EN 1.4404, EN 1.4307 osv. och har gjort det så länge jag jobbat där (7år).

Metersystemet har vi också infört
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Lustigt att man använder sig av beteckningar som 2353, 316L med mera.
På jobbet använder vi oss av EN 1.4404, EN 1.4307 osv. och har gjort det så länge jag jobbat där (7år).

Metersystemet har vi också infört

Därför jag är en usel människa som inte behärskar EN-standard.

Visst kunde jag luskat ut EN-nummer på det jag skulle ha, men de flesta är nog mer hemma på SS-nummer. Du kan ju försöka köpa tråd till tigen via EN-standard utan uppslagsverk:tummenupp

När det gäller rör och dess gängor verkar tum vara förhärskande, iallafall vad jag märkt. Speciellt om man ska ha amerikansk Army/Navy-standard.

Ähh, kom igen nu.
Klart du ska ha en byggtråd.
Armbågsfett och tigsvets är nästan allt du behöver. tillgång till svarv är nästan ett måste.
Peterpain har ju byggt jäkla fina grejer med nästan bara armbågsfett o svets -och hans älskade tigersåg också förståss

Hmmm....Jaaooonjaäeee. Ok, jag gör ett försök.

Jag har sett hans grejer och imponerats av både tempo och resultat:tummenupp

AN4 räcker fint till att mata olja till turbon med.

Här har du en intressant tråd i ämnet. Folk kör alltså med 2mm innerdiameter på slangen/röret och det verkar fungera finfint.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=17389&postdays=0&postorder=asc&start=15

Utloppet bör du ha så stort som möjligt tycker jag (om plats finnes).
T ex. AN10 eller större.

Kanon, tack!!
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kan nån som är betrodd ändra trådnamnet?

Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva.

Det verkar bli byggtråd på begäran..:skrämd
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jaha, då kör vi.
Hojen har ni ju redan sett så ni vet vad det handlar om. Egentligen hade jag ju inte tänkt hänga ut mig själv på det här viset, men herr Elffors fick mig på andra tankar. Jag har ju suttit och läst alla andras trådar med en dåres envishet så det är väl dags att dra mitt strå till stacken och kanske inspirera några fler.

Jag har ju redan tjyvstartat lite och som tur är har jag paparazzimobilen med mig så det har blivit ett och annat kort taget.

Jag tänkte att jag börjar med något tråkigt. Cylinderfotsdistans verkar lagom tråkigt, det tar jag. Sen hade jag ju läst på internet att det var bara...:gnissla Mer än halvvägs med bra tempo och resultat upptäckte jag att en hålsåg har noll styrning i 1,5mm alu när sågen är helt igenom. Fan också, min första performance part trasslade in sig i pelarborren, så det var bara att göra en till. Det gick bättre.:)
 

Bifogat

  • DSC00920.jpg
    DSC00920.jpg
    137.9 KB · Visningar: 573
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top