Den danska integrationsmodellen kanske inte är så dålig?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Only sporthoj, man kan inte förvänta sig någoting här minst av allt att folk tar reda på fakta. Innan de vräker ur sig saker.

Vad tycker du själv då? Det kunde ju vara ett sätt att nyansera debatten. Kanske. Om du nu tycker något vettigt. Tänder man en sån brandfackla som du gjorde och sen inte styr upp diskussionen åt något håll kan man knappast förvänta sig att det skall bli så seriöst, vilket du bör veta vid det här laget.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
vad tråden blev ot. Har inte fått svar på min fråga än.

Tja, jag försökte med ett lite längre inlägg framföra ett alternativ till nuvarande invandringspolitik, men responsen uteblev. Jag antar att mer än fyra rader text ligger över gränsvärdet för sh:s genomsnittlige medlem:rolleyes
 

Kneedrag

Guest
Vad tycker du själv då? Det kunde ju vara ett sätt att nyansera debatten. Kanske. Om du nu tycker något vettigt. Tänder man en sån brandfackla som du gjorde och sen inte styr upp diskussionen åt något håll kan man knappast förvänta sig att det skall bli så seriöst, vilket du bör veta vid det här laget.


Jag tycker att är lite underligt varför man inte diskuterar i Sverige hur den "danska modellen" fungerar. Inte någonstans kan man läsa om det i svensk media. Varför är man så rädd att belysa problemen och hur faktiskt andra länder lyckats lösa det ganska bra?

Fast så fort man tar upp att det finns problem och medför större problem när man tar in vissa grupper av folkslag så blir man kallad rastist. Villket jag tycker är väldigt väldigt fel. Visst när man uttrycker sig så , uppfattas det ju som man genraliserar alla, att alla är brottslingar. Men självklart finns det indvider som inte är brottslingar.

Varför har thailändare ,kineser m,fl det lättare att anpassa sig än folk från Somalia exempelvis? Då menar jag att de flesta har jobb och de begår inte mer brott än en vanlig svensk. Att folk avskyr vissa grupper av folkslag kommer inte bara sådär ur tomma intet, utan efter år av att de har en högre andel som begår brott. Och som våra kära politiker fortsätter att blunda för.

Jag har min egna teori om varför situationen ser ut som den gör. Och det kommer bli värre. För vi tar in för många för snabbt till jobb som inte finns.



Det är tråkigt när indviden får lida för vad många andra gör. Så är det om man inte förändrar hela politiken.

Där i ligger problemet när man inte gör något åt problemen som uppstår då invandrare kommer hit. Om väldigt många har svårt att anpassa sig , skaffa jobb , begår brott osv så kommer folk tillslut dra alla över samma kant tyvärr. Om det finns duktiga somalier så blir de lidande för vad landsmänen gör.

En annan sak är att bara för att man flyttar från ett land till ett annat, slutar man inte med att begå brott alltid. Och om du tittar på hur många av flyktingars länder fungerar är jag inte förvånad att det många brott begås av invandrare. Hur ska man förhindra det här att alla dras över samma kant, ja ta tag i problemen för de här grupperna direkt när de kommer hit tycker jag.

SD vill göra tvärtom vad mediaskiten skriver så vill SD att alla invandrare ska ha jobb och att de slussas ut i samhället i lagom mängd så de hinner anpassa sig om det betyder att invandringen måste minskas en del för att det ska fungera så måste vi göra det , innan vi får ett samhälle i kaos.



Våra kära politiker kan forsätta leva i glasbubblan, problemen kvarstår om de inte gör något åt det. Och sd kommer få mer röster
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Jag tycker att är lite underligt varför man inte diskuterar i Sverige hur den "danska modellen" fungerar.

Fast så fort man tar upp att det finns problem och medför större problem när man tar in vissa grupper av folkslag så blir man kallad rastist. Villket jag tycker är väldigt väldigt fel. Visst när man uttrycker sig så , uppfattas det ju som man genraliserar alla, att alla är brottslingar. Men självklart finns det indvider som inte är brottslingar.

Varför har thailändare ,kineser m,fl det lättare att anpassa sig än folk från Somalia exempelvis?

Om det finns duktiga somalier så blir de lidande för vad landsmänen gör.

En annan sak är att bara för att man flyttar från ett land till ett annat, slutar man inte med att begå brott alltid. Och om du tittar på hur många av flyktingars länder fungerar är jag inte förvånad att det många brott begås av invandrare.
Du kan ju börja med att kolla om det kan finnas någon skillnad på hur ett liv i Somalia ser ut och hur ett liv i Thailand ser ut. Somalia är ett land utan fungerande centralmakt och därigenom massor av våld, svält, korruption o.s.v.

Å varför ska vi kolla hur de löst problemen i Danmark? Det finns lite drygt 200 andra länder i världen som vi också kan titta på. Vad exakt är det som är bättre i Danmark? Har de lägre kriminalitet, mindre droger, höre levnadsstandrad, bättre ekonomi, mindre arbetslöshet? Vad exakt är de du menar är bättre?

För övrigt är det lite konstigt att du skriver att det finna individer som inte är brottslingar eftersom du då antyder att majoriteten av någon grupp skulle vara det. Vore det inte bättre att skriva "visst finns det individer som är brottslingar"??

Säkert jobbigt att bli kallad rasist men antagligen inte mycket värre än att bli ansedd som kriminell för att man kommer från Somalia. Du har ju dessutom möjligheten att välja vilka åsikter du ska göra allmänna, det valet har du knappast över var du är född.

Tyvärr är det så att du använder formuleringar som "Om det finns duktiga somalier" och att man inte slutar begår brott bara för att man flyttar till ett nytt land och att det är inte så svårt att förstå att de är kriminella med tanke på hur deras länder är. Vad exakt menar du med sådana kommentarer?

Så en anledning till att du inte fått svar på din fråga är troligen att du kommer med svepande generaliseringar, antydningar, personliga åsikter och lite lösa flumteorier om hur världen och människor fungerar.
 

Kneedrag

Guest
Du kan ju börja med att kolla om det kan finnas någon skillnad på hur ett liv i Somalia ser ut och hur ett liv i Thailand ser ut. Somalia är ett land utan fungerande centralmakt och därigenom massor av våld, svält, korruption o.s.v. .

Ja det är det jag menar, ju mer problem hemlandet har, desto svårare verkar det vara för invandare från sådana länder att anpassa sig. Det hänger ihop tycker jag.
Många är analfabeter som kommer från de fattigaste länderna. Det spelar också in då det är svårt för dem att ta in information.

Å varför ska vi kolla hur de löst problemen i Danmark? Det finns lite drygt 200 andra länder i världen som vi också kan titta på. Vad exakt är det som är bättre i Danmark? Har de lägre kriminalitet, mindre droger, höre levnadsstandrad, bättre ekonomi, mindre arbetslöshet? Vad exakt är de du menar är bättre?
.

Finns flera anledningar till att se hur det går för Danmark,de har ju som sagt danske folkepartiet - Sd för samma politik som dem. Och har det blivit bättre eller sämre för invandrare i danmark tycker jag är en högst relivant fråga.

För övrigt är det lite konstigt att du skriver att det finna individer som inte är brottslingar eftersom du då antyder att majoriteten av någon grupp skulle vara det. Vore det inte bättre att skriva "visst finns det individer som är brottslingar"??.
Du har rätt det var felformulerat av mig. Det var så jag men det du skriver.

Säkert jobbigt att bli kallad rasist men antagligen inte mycket värre än att bli ansedd som kriminell för att man kommer från Somalia. Du har ju dessutom möjligheten att välja vilka åsikter du ska göra allmänna, det valet har du knappast över var du är född. .
Håller med.

Tyvärr är det så att du använder formuleringar som "Om det finns duktiga somalier" och att man inte slutar begår brott bara för att man flyttar till ett nytt land och att det är inte så svårt att förstå att de är kriminella med tanke på hur deras länder är. Vad exakt menar du med sådana kommentarer? .

Här förstår du inte riktigt vad jag menar tror jag. Och min qout var...

"En annan sak är att bara för att man flyttar från ett land till ett annat, slutar man inte med att begå brott alltid. Och om du tittar på hur många av flyktingars länder fungerar är jag inte förvånad att det många brott begås av invandrare. Hur ska man förhindra det här att alla dras över samma kant, ja ta tag i problemen för de här grupperna direkt när de kommer hit tycker jag.


Det jag menar var att om du får många invandare från Kongo (nu kommer jag inte ihåg villket land som har högst andel våldtäkter men jag tar det som exempel) exempelvis som har väldigt hög statstik med våldtäkter då kommer man troligtvis få samma andel av den gruppen här som begår samma brott. Och de kommer då få högre andel i brottstatestiken över våldtäkter. Vilket i sin tur ger rasister vatten på sin kvarn att flest våldtäkter görs av invandrare från Afrika. Hänger du med?

Så en anledning till att du inte fått svar på din fråga är troligen att du kommer med svepande generaliseringar, antydningar, personliga åsikter och lite lösa flumteorier om hur världen och människor fungerar.

Kanske det här var för invecklat för dig. Btw så jobbar jag med svenskar och invandrare från 74 länder.
Har träffat väldigt olika männsikor om vi säger så.
Har du ett jobb med nationaliteter från 74 länder?
 

Kneedrag

Guest
fakta ska det vara
http://www.bra.se/extra/measurepoin...b493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf


http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet

Mauricio Rojas avslöjar ny Brå-rapport: Förhållandena i Sverige kan inte förklara skillnaderna mellan olika invandrargrupper. På onsdag presenterar Brottsförebyggande rådet rapporten "Brott bland svenskar och invandrare". Den visar att invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. För grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt, är siffran 300-400 procent. Men samtidigt som invandrare från vissa länder inte alls begår brott oftare än infödda svenskar gör invandrare från andra länder det i mycket stor omfattning. Det är bara olikheterna i invandrarnas sociokulturella arv som kan ge en tillfredsställande förklaring till skillnaderna i brottsbelastning mellan olika invandrargrupper. Ämnet har ansetts vara tabu, men måste nu komma upp till ytan, skriver folkpartiets integrationstalesman Mauricio Rojas.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
fakta ska det vara
Varför började plötsligt den här låten gå på repeat i mitt huvud?!
[YOUTUBE-ID]12ZBWE6rBNE[/YOUTUBE-ID]



....Ja, just ja, nu minns jag... Det är ju för att den vann melodifestivalen 2005 och tjatades till leda på radio...

Precis som alla trådar som startades samma år och ältade den där rapporten och Rojas uttalanden tills vi tvingades gruppköpa nya tangentbord till SH:arna som tog diskussionen varje gång.
 

Kneedrag

Guest
Precis som alla trådar som startades samma år och ältade den där rapporten och Rojas uttalanden tills vi tvingades gruppköpa nya tangentbord till SH:arna som tog diskussionen varje gång.

Han har ju rätt, och statstiken visar ju det, även om det är en gammal artikel.
Men det är klart svensken är fan dum i huvudet, bättre gömma huvudet i sanden och hoppas problemen går över. :död
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Intressant videoklipp med många tuggummikulor

För att ställa samma fråga till dig som till andra andra som redan lagt in det där klippet här på SH:
- Sedan när blev fattigdom ett asylskäl i Sverige?


Du klagar på dumma svenskar som stoppar huvudet i sanden men för att använda din retorik skulle jag nog vara benägen att hävda att du glatt och okritiskt gapar och sväljer "den andra sidans" svepande och kletiga propaganda med en iver som skulle ge en bukkakestjärna dåligt självförtroende.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe, trots din kanske något naiva idealism måste du försöka se förbi det svartvita som du så gärna låser dig vid. Tuggummiinlägget är relevant, inte för att fattigdom är ett asylskäl utan istället för att det är en illustration över varför allehanda problem inte löses genom stora folkförflyttningar. Jag tror i och för sig du förstår det. :)
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
...
Mauricio Rojas avslöjar ny Brå-rapport: ...


Du försökte svänga dig med den här artikeln i samband med valet med. Då som nu, eftersom jag är en hjälpsam själ, hänvisar jag dig med varm hand till tråden som avhandlar den aktuella artikeln när den kom. Den har ju ett par år på nacken som du säkert vet.

Slutsatserna i artikeln är fortfarande fel, och oavsett hur många prematura orgasmer sd och andra träskallar får av den så är det fortfarande fel.

Den blev sågad, på SH såväl som i verkligheten[tm].
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu är tonläget lite uppskruvat här, speciellt för att komma från förespråkarna för modellen som bevisligen inte fungerar. :mattias
Regimtrogna skall hålla sig på mattan, annars slutar ni som Hosni. :mad:
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Finns flera anledningar till att se hur det går för Danmark,de har ju som sagt danske folkepartiet - Sd för samma politik som dem. Och har det blivit bättre eller sämre för invandrare i danmark tycker jag är en högst relivant fråga.

Kanske det här var för invecklat för dig. Btw så jobbar jag med svenskar och invandrare från 74 länder.
Har träffat väldigt olika männsikor om vi säger så.
Har du ett jobb med nationaliteter från 74 länder?
Ett i stort trevligt och klargörande inlägg men jag fattar inte vad det skulle ha med saken att göra hur många nationaliteter som finns på mitt jobb. Speciellt inte i förhållande till min kommentar om att du vill ha svar och debatt men mest kommer med diffusa inlägg. Säg vad du tycker så har folk något att förhålla sig till. Fast å andra sidan har detta ältats i tusentals inlägg på SH. Vilket är rätt mycket för något som aldrig debatteras...

Om du tycker att den danska modellen är bra så kan du bara skriva det och eventuellt varför du anser det.

Vi har med stor sannolikhet inte samma syn på saker. Du ser ut att anse att vi inte ska ta emot folk för att de har krig och förtryck i sitt hemland. Jag anser att det är ett alldeles utmärkt skäl till att göra det.
Du ser en massa problem i Sverige och en mörk framtid. Jag ser inte det om vi förhåller oss till hur det ser ut i andra länder. Sverige har det bra och kommer i topp på alla undersökningar över länder som det är bra att leva i. Givetvis är här problem men jag tror å andra sidan inte heller på utopin om en skyddad svensk kultur där den ariska, förlåt svenska, genen och kulturen skulle leda till ett paradis på jorden som påminner om det som Jehovas Vittne tror ska komma om inte alltför många år.

Om det har blivit bättre eller sämre för invandrare i Danmark tror jag inte är så svårt att tänka ut. Jag tror inte att varken DS eller Dansk Folkeparti har invandranas välmående som ledstjärna...

För övrigt vill jag nog påpeka att om du drar alla över en kam så är det du som gör det och du som har ansvar för att du gör det. Jag anser att alla har rätten attt bli bedömda för vem de är och vad de gör före vilken grupp de eventuellt tillhör. Jag anser också att folk har rätten att söka lycka och välmående eftersom det är en relativt grundläggande mänsklig drag, omdet innebär att testa lyckan i Sverige så var så god! Ibland får man kanske också reflektera över hur vi kristna i Väst har bidragit till mycket av det elände som finns runt i världen idag. Vi har ett tungt historiska ansvar.
 

Kneedrag

Guest
För att ställa samma fråga till dig som till andra andra som redan lagt in det där klippet här på SH:
- Sedan när blev fattigdom ett asylskäl i Sverige?


Du klagar på dumma svenskar som stoppar huvudet i sanden men för att använda din retorik skulle jag nog vara benägen att hävda att du glatt och okritiskt gapar och sväljer "den andra sidans" svepande och kletiga propaganda med en iver som skulle ge en bukkakestjärna dåligt självförtroende.

Nej men det räcker med att släkten bor här 95% är anhöringinflyttning. Trodde jag du visste faktiskt.

5% är bara sådana som verkligen behöver det. Inte roligt att få sanning i ögat.

Ett i stort trevligt och klargörande inlägg men jag fattar inte vad det skulle ha med saken att göra hur många nationaliteter som finns på mitt jobb. Speciellt inte i förhållande till min kommentar om att du vill ha svar och debatt men mest kommer med diffusa inlägg. Säg vad du tycker så har folk något att förhålla sig till. Fast å andra sidan har detta ältats i tusentals inlägg på SH. Vilket är rätt mycket för något som aldrig debatteras...

Om du tycker att den danska modellen är bra så kan du bara skriva det och eventuellt varför du anser det.

Vi har med stor sannolikhet inte samma syn på saker. Du ser ut att anse att vi inte ska ta emot folk för att de har krig och förtryck i sitt hemland. Jag anser att det är ett alldeles utmärkt skäl till att göra det.
Du ser en massa problem i Sverige och en mörk framtid. Jag ser inte det om vi förhåller oss till hur det ser ut i andra länder. Sverige har det bra och kommer i topp på alla undersökningar över länder som det är bra att leva i. Givetvis är här problem men jag tror å andra sidan inte heller på utopin om en skyddad svensk kultur där den ariska, förlåt svenska, genen och kulturen skulle leda till ett paradis på jorden som påminner om det som Jehovas Vittne tror ska komma om inte alltför många år.

Om det har blivit bättre eller sämre för invandrare i Danmark tror jag inte är så svårt att tänka ut. Jag tror inte att varken DS eller Dansk Folkeparti har invandranas välmående som ledstjärna...

För övrigt vill jag nog påpeka att om du drar alla över en kam så är det du som gör det och du som har ansvar för att du gör det. Jag anser att alla har rätten attt bli bedömda för vem de är och vad de gör före vilken grupp de eventuellt tillhör. Jag anser också att folk har rätten att söka lycka och välmående eftersom det är en relativt grundläggande mänsklig drag, omdet innebär att testa lyckan i Sverige så var så god! Ibland får man kanske också reflektera över hur vi kristna i Väst har bidragit till mycket av det elände som finns runt i världen idag. Vi har ett tungt historiska ansvar.


Jag tycker vi kan ta emot folk som kommer från krig m,m , men skicka tillbaka dem när det lugnat ner sig. Jag är mer för att hjälpa dem i sitt hemland.

Mycket intressant artikel som visar veerkligheten i göteborg för somalier.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115816-28-10-07-goteborgs-somalier-ett-folk-i-kris
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nej men det räcker med att släkten bor här 95% är anhöringinflyttning. Trodde jag du visste faktiskt.

5% är bara sådana som verkligen behöver det. Inte roligt att få sanning i ögat.

Hur kan du förvänta dig att någon skall ta dig på allvar när du kastar in siffror som är tagna ur luften och därefter kallar dem "sanning"...

Anser du att man skall neka någon att få förenas med sin make/maka eller deras minderåriga barn.

Jag kan förvisso förstå att du utan omsvep gurglar i dig rykten om att du bara behöver få asyl för att sedan kunna ta hit hela tjocka släkten men faktum är att bara minderåriga barn samt make/maka omfattas.

För bl.a. Somalier är inte heller det enkelt eftersom vi numera inte ger "papperslösa" barn rätt att komma hit... Och att få papper i ett land som saknat centralmakt och fungerande myndigheter i 15-20 år är inte helt enkelt.


Såhär såg det ut 2009 när man ser till människors asylskäl..
Beviljade-asyl_2009.jpg


Såhär ser motsvarande siffror för "anhöriginvandring" ut..
Beviljade-UTl_2009b.jpg


Att anhöriga är en stor grupp är inte särskillt konstigt. Hur många känner inte du själv som gift sig med någon de träffat utomlands? Jag kan rabbla upp ett gäng i min bekantskapskrets men skräckpropagandan om enorm anhöriginvandring låter inte lika läskig när man inser att huvuddelen av dessa är semesterflörtar och studiekamrater från det där året då man pluggade utomlands i USA/England/Australien och sprang på kärleken..


Huvuddelen av de som invandrar till Sverige är inte asylsökande utan folk som helt enkelt flyttar till Sverige av andra skäl. Ser man till hela denna grupp så utgörs nästan 40% av folk som du troligen knappast reflekterar över annat än när du vill använda siffror den skrämmande "invandringsvågen".
Att sedan 40% av invandrarna utgörs av svenskar, finnar, polacker, danskar, tyskar och thailändare(thailändskor?) är något som jag gissar att du inte ens kände till för det gör ju kletpropagandan lika rolig längre...
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top