Den danska integrationsmodellen kanske inte är så dålig?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vem var 14 sa du? :rofl
Till exempel Du!

SD vill ivrigt skapa illusionen av att svenskarna en gång i tiden var ett folk med endast en kultur! Där kulturell pluralism inte var och är en frihet, utan något hotande! SD i sitt så kallade invandringspolitiska program: ”invandringen är i dag ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen.” SD menar alltså att toleransen & solidariteten av fler kulturer förgör Sverige och kommer till en kraftfull slutsats: ”Sverigedemokraterna vill avskaffa det totalhavererade mångkulturalistiska samhällsexperimentet.”!

En heterogen svensk kultur har aldrig funnits.

Till exempel en ursvensk monokulturell jul!! Troligtvis skulle resultatet bli ytterst fattigt!! då till exempel julgranen kommer från Tyskland, glöggen från Alperna, Jesus från Palestina och S:t Nicholaus ursprungligen från Myra i Turkiet. Han hann dock tyvärr aldrig ens sätta sin fot i Sverige.

Sverige har en rättstat där var person har ett rättesnöre Svea Rikes lag och därefter är fri att leva sitt liv som han eller hon önskar. För även Du rasistsvinet är fortfarande fri att önska en judisk vän glad hanukkah & äta en daddel utan att behöva undra om den är ett hot från en främmande kultur eller att välja att inte fira jul alls!

För ännu lever vi i ett fritt och öppet samhälle där frågan ”hur ska du fira jul?” är ett uttryck för nyfikenhet och inte ett test av kulturell lojalitet. Den rättigheten att forma sitt liv efter eget huvud härstammar från en frihetlig Socialdemokratisk människosyn som inte bara borde vara svensk utan en universell kultur. Och den friheten är värd att strida för mot just rasistiska svin som Du & sverigedemokreter & annat nationalistiskt pack!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har inte uttalat mig om svensk kultur, men jag noterar att du vill byta ämne. Månne apropå dina åsikters sktiga hemvist? :D Du var socialdemokrat va, startat några rasbiologiska institut lately? :)

Det här som ni foliehattar tutats i, att det inte finns någon svensk kultur, hur känns det att tro på sådant nonsens?

Tänk om utlandet börjar ta oss på allvar:
"Sweden now officially reports - they have no culture"

:skrämd

Apropå detta svenskhat som space är ett ypperligt exempel på, jag hörde en farbror som ringde in till något av SR's alla menlösa kulturprogram och frågade:
"Jo det här med att det inte finns någon riktigt svensk kultur
"-jaa..." (kulturtöntarna visste ju inte vart det barkade så de var avvaktande)
"ja jag undrar allstå om det nu inte gör det..."
"-eehh jaha?"
"kan man då säga att det inte finns någon samisk kultur?"
"-åh nej, de har minsann kultur, konst, och musik och levnadsätt, språk och traditioner!"
"det har inte svenskar eller?"

Ja herregud, vilket töntigt tidevarv man lever i.

Förresten föreslår jag att du slutar kalla mig fula saker, det förminskar din sak, om du hade någon. :D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att tycka illa om invandrare för att de är just invandrare är rasism.

Nja, egentligen inte. Men det är korkat. Invandrare är ingen homogen grupp (nu blir "någon" väldigt förvirrad för "någon" har lite svårt at hålla isär homo-/heterogen :D ) så att tycka illa om "invandrare" är ungefär som att tycka illa om jägare eller dykare, dvs obegripligt. Om man däremot tyckr illa om invandrare som är bruna men inte invandrare som är rosa så lider man sannolikt av rasistiska drag.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
..För ännu lever vi i ett fritt och öppet samhälle där frågan ”hur ska du fira jul?” är ett uttryck för nyfikenhet och inte ett test av kulturell lojalitet. Den rättigheten att forma sitt liv efter eget huvud härstammar från en frihetlig Socialdemokratisk människosyn som inte bara borde vara svensk utan en universell kultur...
Hujja, det där ger allt lite otäcka undertoner - lite som rasbiologiska institut "i all välmening".
Den "socialdemokratisk människosynen" borde alltsås tryckas ner i halsen
på resten av jordens befolkning?
En liten släng av hybris kanske?

Du förespråkar alltså en global homogen (svensk?) socialdemokratisk kulturrevolution ?:va

Starta ett eget parti vettja!!
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
POl Pot har redan testat, det gick "så där". Ivrigt påhejad av Birgitta Dahl och sådana som space#. :lol
Touché :tummenupp
Att indoktrineringen fungerar så oerhört effektivt på vissa individer är
facinerande och emellanåt rent underhållande.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
POl Pot har redan testat

pol pot/U.S.A. same same and not so different!

Ivrigt påhejad av Sveriges Calle Bildt inledde U.S.A. invasionen av Irak.

Att Saddam Hussein störtades är det såklart troligen få som beklagar!! Fast något mer finns knappast att glädjas över. Sverige högerns många hejarop hyllar fortfarande U.S.A. som har slagit det irakiska folket i spillror.

Några massförstörelsevapen hittades som väntat aldrig av U.S.A.

Al-Qaida har kunnat etablerat sig landet som världens farligaste terrorist org.

Runt en miljon civila irakier beräknas ha fått sätta livet till pga U.S.A. kriget.

Större delen av befolkningen lever nu i brist på mat, vatten och
sjukvård pga U.S.A. kriget

Något krig mot terrorn har inte vunnits av U.S.A.

Rekryteringen till extremistiska grupper har istället ökat.

Vilken fantastisk insats för frihet och demokrati!!

Man kan lätt säga att ett sämre försök att skapa en demokrati i Mellanöstern knappast kan utföras.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu byter vi ämne igen! :tummenupp
Till något annat vi inte kan mer om än vad som stått i Afton Bladet!!!!!!!!111 :D
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
WoT:
Lite funderingar angående invandrings och flyktingpolitiken.
Brasklapp, jag har inte kollat upp siffror och sånt, detta är mer en fundering om hur det kunde fungera.

Bakgrunden till mitt tänk:
Trots envisa rykten om att horder av ingenjörer, läkare och raketforskare importeras till Sverige för att köra taxi är jag tveksam till att detta är med sanningen överensstämmande, människor med den typen av utbildning brukar inte i någon större omfattning ha problem att slå sig fram i samhället då de ju redan från början har en viss vana vid att utbilda sig och därför kan anpassa sig till språk och andra aspekter av det svenska samhället. (Detta då baserat på mina till 90% utlandsfödda arbetskamraters berättelser och egna iakttagelser)
Istället verkar vi importera lågutbildade människor med en begränsad syn på omvärlden, människor som inte passar in i en modern demokrati där kunskap i specifika ämnen och en hyfsad koll på omvärlden är nödvändigt.

Många av de invandrare som kommer hit, kommer från länder med allmänt eländiga förhållanden och då menar jag inte att vara tvungen att arbeta för sitt uppehälle. Länder drabbade av krig, despoter, korruption och avsaknad av grundläggande samhällsfunktioner. I korthet riktiga skitländer.

Vad borde målen vara?
Att förvandla invandrarna till produktiva människor med demokratiska värderingar.
Att stödja arbete för att förvandla världens skitländer till stabila demokratier.

Hur skall vi uppnå dessa mål?

Min grundläggande tes är att utbildning, utbildning och åter utbildning är det enda som kan ge förutsättningar för en förbättrad situation. Därför bör vi omedelbums när en invandrare/flykting anländer genomföra prov för att fastställa utbildningsnivå och förutsättningar, samt göra jäkligt klart att i Sverige tolereras inte diskriminering av någon som helst orsak, passar inte galoscherna är det bara att åka hem.
Utifrån individuella förutsättningar skapas utbildningsplaner som skall genomföras upp till minst grundskolenivå och helst upp till gymnasienivå, därefter torde det normala universitets-systemet kunna ta över.
Utbildningen skall syfta till att dels ge gedigna kunskaper i vanliga skolämnen samt öka kunskapen om andra kulturer, religioner och mänskliga rättigheter.
Slutprodukten skall vara toleranta, demokratiskt sinnade människor med en reell möjlighet att hävda sig i det västerländska samhället.
Moroten i det här systemet blir en reell chans att göra något åt sin livssituation, piskan? En verklig möjlighet att bli återsänd till ursprungslandet om man inte sköter sig. Hårt javisst, men någonstans är det dags att sätta ner foten och säga att nu har vi gjort vad vi kunnat, vill du inte vara med på det så försvinn.

Min andra tes är att vill man förändra ett land, är det bara den egna befolkningen som kan genomföra detta. Visst det kan behövas lite NATO bomber för att s.a.s jämna marken inför förändringen, men därefter krävs det utbildat folk för att bygga upp ett samhälle, och då människor med många olika kompetenser, från politiker till jordbrukare, och dessa har vi ju som tur är skapat i tes ett här. Vi bör därför uppmuntra invandrares engagemang i sitt gamla hemland så att så många som möjligt av dem har som mål att återvända och återuppbygga sitt hemland, nu utrustade med kunskap och demokratiska värderingar.

Finansiering?
Vi styr om U-hjälpen till detta och anpassar invandringen efter budgeten istället för tvärt om som nu.


Puh det blev en lång text, håll med eller såga men motivera gärna![
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
vad tråden blev ot. Har inte fått svar på min fråga än.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top