Aprilia Tuono V4

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fler funderingar, jag har numera ett litet helvete att kalibrera systemet varenda gång jag försöker. Får hålla på ganska länge och många försök innan den tar vilket är enormt frustrerande. Visst är den väl 40 km/h ungefär som gäller? Nån mer som haft krångel och har nån bra lösning eller ska man kolla efter uppdatering? Den var inte såhär från början utan började nån gång i somras... :mad:

40 km/h stämmer + - nån km.. Mitt funkar fint . Tips ! Ha inte bråttom och lägg an på fotbromsen lite .
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
40 km/h stämmer + - nån km.. Mitt funkar fint . Tips ! Ha inte bråttom och lägg an på fotbromsen lite .

Har inte provat med bromsen, ska göra det. Har däremot åkt lååångt och hållt mellan 40-42 km/h, runt kilometern utan att den tar kalibrering... :mad:
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Har inte provat med bromsen, ska göra det. Har däremot åkt lååångt och hållt mellan 40-42 km/h, runt kilometern utan att den tar kalibrering... :mad:

Lyckades aldrig med min kalibrering.. För dåligt tålamod för sånt strul. Testade ett par gånger men den blev aldrig klar. Kan ju hoppas att dom fixar det i nyare programversioner. :huvet

Körde 18mil igår innan soppalampan tändes, nytt rekord för mig :) :banana
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Testkörde BMW S1000R idag...
Helt ok hoj ganska duktig på att svänga in och känns lite mindre och smidigare än Tuono, men jag gillar inte alls radfyrans kraftleverans. Hur tråkig som helst om man är van vid V4:ans vilda men ändå kontrollerbara hästar :rock

Så jag håller kvar vid påsk hojen... :hihi
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Tjena gabbar.
Nu har jag en fråga igen.
Jag har ett ackropovitch helsystem. Men den är inte mappad för det.
Probike pratade om race ECU
Finns det något annat? 3-4000 spänn plus arbetet är lite mkt just nu.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Köp en extra ECU från af1 och gör det själv.

Jo , dock så måste han ändå till en handlare för Learning throttle prosedur ...och köper och installerar race ecu här så får man garanti .. om man gillar sånt förstås hehe .

Du borde kunna köra med helsystemet ändå så länge du har en buttplugg i . Men det är vad jag tycker och inte vet helt säkert ...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nja, det är inget absolut måste. Systemet kompenserar till viss del ändringar i luft/bränslemängd. Å andra sidan är det kanske gränsfall med ett helsysyem. Hur som helst är race-mappen bara en programvara som kan läggas in i din befintliga ECU. Någon helt ny enhet behöver inte köpas.

Sen kan det hända att de inte vill installera den åt dig utan jättemycket betalt...

En annan fundering slår mig, det Akra-system som är "original" till hojen kommer med tillhörande race-mappning. Hur vet du att det inte är gjort? (Förvirrande, men det säljs två identiska system. Ett via Aprilia och ett från vilken handlare som helst. Det första är dyrare men inkluderar alltså ommappning).
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Det va dom på probike som informerade mig.
Det är en grå import som servats av probike.
Förra ägaren köpte systemet utanför probike. Med andra ord utan mappning.
Har 3 mappar i Road, sport, track.
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Jo , dock så måste han ändå till en handlare för Learning throttle prosedur ...och köper och installerar race ecu här så får man garanti .. om man gillar sånt förstås hehe .

Du borde kunna köra med helsystemet ändå så länge du har en buttplugg i . Men det är vad jag tycker och inte vet helt säkert ...

Buttplugg? Den har jag på ett annat ställe, hehe.
Nä skämt åtsido. Vad är det?
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Jo , dock så måste han ändå till en handlare för Learning throttle prosedur ...och köper och installerar race ecu här så får man garanti .. om man gillar sånt förstås hehe .

Har för mig att någon har löst detta. Det finns en tråd på af1 forumet. Men jag kan ha fel, har inte testat själv.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Buttplugg? Den har jag på ett annat ställe, hehe.
Nä skämt åtsido. Vad är det?

Hehe db-killer en insats som sitter i bak med en skruv ..


Westsidee , det du syftar på är guzzidiag , ett program som gör det möjligt att komma åt inst i ECU .
Dock så funkar inte throttle learning med den ännu såvitt jag vet.

Ialf med db-killern i så blir avgassystemet mer likt orginal.

Sedan har jag läst att senaste std map är väldigt lik race i soppa luft kurvan och det är bra .
 
Last edited:

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Hehe db-killer en insats som sitter i bak med en skruv ..


Westsidee , det du syftar på är guzzidiag , ett program som gör det möjligt att komma åt inst i ECU .
Dock så funkar inte throttle learning med den ännu såvitt jag vet.

Ialf med db-killern i så blir avgassystemet mer likt orginal.

Sedan har jag läst att senaste std map är väldigt lik race i soppa luft kurvan och det är bra .

Just det... Guzzidiag.

http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/GuzziDiag_Changelog.txt

Läs changelog från 2014.01.13.

Det ska gå nu för tiden. :)

Från en kille i guzzidiag tråden:

I've tried the throttle learning and the ride by wire learning procedure on a standard ECU of a Tuono V4 aprc and everything works well ;-)
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Är det någon som har koll på vad det kostar att uppdatera till racemappen?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top