Aprilia Tuono V4

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Frågan är om det är med racemap eller bara med slip on. Med map får du garanterat ökad effekt genom hela registret inte något nämnvärt tapp någonstans.

Tja, kanske det. Kan inte påstå att jag märkte nån skillnad med racemappen förutom mjukare gång och att den blev snällare att köra, som OceanK skrev ovan.
Jag tycker att en bra tumregel för trimning av lekfordon är att det måste ge minst 10% för att vara värt att göra. Då märker man skillnad. Är det mindre är det bara bortkastade pengar. Om det är effekt man är ute efter dvs.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Tja, kanske det. Kan inte påstå att jag märkte nån skillnad med racemappen förutom mjukare gång och att den blev snällare att köra, som OceanK skrev ovan.
Jag tycker att en bra tumregel för trimning av lekfordon är att det måste ge minst 10% för att vara värt att göra. Då märker man skillnad. Är det mindre är det bara bortkastade pengar. Om det är effekt man är ute efter dvs.

Om du ska köra med slipon är det att rekommendera. Effektmässigt... Nja. Skaffa en Gabro ECU om du ska köpa en.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Hämtade min Factory i måndags. Första turen hem blev 32 mil. Var lite orolig för komforten då jag kört lite mer bekväma hojar tidigare som MT09, MT10 samt Ducati Diavel. På motorväg i lite högre farter är den helt ok men man känner lite i handlederna på vägar där medelhastighet är lite lägre. Blir nog att installera risers på 3 cm för lite mindre tryck på handlederna. Knän var helt ok trots ganska skarp vinkel. Men vilken maskin detta är! Väghållning som är på en helt annan nivå än något man tidigare kört. En otrolig QS/blipper som är som smör samt en magisk motor.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Hämtade min Factory i måndags. Första turen hem blev 32 mil. Var lite orolig för komforten då jag kört lite mer bekväma hojar tidigare som MT09, MT10 samt Ducati Diavel. På motorväg i lite högre farter är den helt ok men man känner lite i handlederna på vägar där medelhastighet är lite lägre. Blir nog att installera risers på 3 cm för lite mindre tryck på handlederna. Knän var helt ok trots ganska skarp vinkel. Men vilken maskin detta är! Väghållning som är på en helt annan nivå än något man tidigare kört. En otrolig QS/blipper som är som smör samt en magisk motor.
Grattis till en fin hoj ;) hämtade min i april iår!
Ang handlederna känner inte jag detsamma som dig men är nog individuellt. Men var nyfiken på vad det där risers 3cm är för ngt Du ska installera/uppgradera ? (Är relativt ny fortfarande)

Ska du göra annat med din hoj ? Byta ut delar etc ?

Med vänlig hälsning, K
 
Last edited:

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Med risers menar jag en tillsats som man sätter under styret vilket höjer den som i mitt fall 3 cm. Akra fick jag på köpet så det blir nog bara ett par bar end mirrors sen är jag nöjd.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
—————
SÅLD
—————

Om någon är ute efter en Tuono säljer jag min fullservade Factory -18 i fint skick med bara 7-800mil på mätaren och mig som enda ägare. Akradämpare och oem race-ecu. Komplett med kraschskydd från R&G och tail tidy mm. PM:a vid intresse, snart publiceras den på Blocket. Säljes då jag satsar mer på offroad ett tag framöver.


——————————————-
Aprilia Tuono 1100 Factory -18
KTM 250 exc TPI -19
 
Last edited:

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Vad tror ni om denna?

Verkar vara en nice hoj men man blir ju lite sådär lagom nojig när man läser att insugskammarna blir nedslitna i förtid på Aprilliaforumet samt att statorn håller ca 2000mil?!?!? (men det kanske bara gäller i USA?)


Tuono V4R APRC 2011
1000cc
4000mil
59 000kr
Första ägare SPG Import AB Täby (Svenskåld eller så kallad gråimport???)

https://www.blocket.se/annons/skane/aprilia_tuono_v4_r_1000_aprc/91384441
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Dags för nya däck men är lite osäker på vilken storlek på bakdäck jag skall välja. Tänkte prova Bridgestone S22 nu inför hösten och läste att det är bara med orig. däcken, supercorsa sp, man skall köra 200 bredd?? Skall jag gå ner till 190 på bridgestonedäcken?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nej. Jag har bytt till Metzeler M7RR för längre livslängd och har 200 även nu som fungerar precis lika bra. Köp ett 200 däck och kör vidare bara. :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad tror ni om denna?

Verkar vara en nice hoj men man blir ju lite sådär lagom nojig när man läser att insugskammarna blir nedslitna i förtid på Aprilliaforumet samt att statorn håller ca 2000mil?!?!? (men det kanske bara gäller i USA?)


Tuono V4R APRC 2011
1000cc
4000mil
59 000kr
Första ägare SPG Import AB Täby (Svenskåld eller så kallad gråimport???)

https://www.blocket.se/annons/skane/aprilia_tuono_v4_r_1000_aprc/91384441

Skulle den ha fel på kammarna så skulle det redan skett och SPG är svenska generalagenten.
För det priset kan man ju köpa ett par nya kammar om så skulle va. Bra pris!
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Skulle den ha fel på kammarna så skulle det redan skett och SPG är svenska generalagenten.
För det priset kan man ju köpa ett par nya kammar om så skulle va. Bra pris!




Har ganska dålig koll på den marknaden men är det ett ok pris?

Vad brukar en Tuono från 2011 med ca 4000mil ligga i pris, aldrig ens tänkt på att köpa en sådan innan...
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Har varit sugen på min första super naked ett tag nu. Är mest bekymrad över komfort och körställning. Är inte vansinnigt lång (187 cm) men är ändå rädd att hojen ska kännas för liten. Ni som äger en Tuono eller liknande, hur upplever ni körställning och allmän komfort?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har varit sugen på min första super naked ett tag nu. Är mest bekymrad över komfort och körställning. Är inte vansinnigt lång (187 cm) men är ändå rädd att hojen ska kännas för liten. Ni som äger en Tuono eller liknande, hur upplever ni körställning och allmän komfort?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Jag är 186 med extremt långa ben (91.5 cm inseam), mina ben får precis plats under tankens utbuktning. Fåt fälla ut knäna liite, när jag glider fram foten för att växla eller bromsa, funkar helt ok.
Vill du sitta som på en offroadhoj, så är nog MT10 ett bättre val, men jag tycker bättre om att sitta lite framåtlutad. Trycket på handlederna försvinner när du får lite fartvind i bröstet. Min hoj kom med 30mm riserblock under styret, men det plockade jag bort.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag är 186 med extremt långa ben (91.5 cm inseam), mina ben får precis plats under tankens utbuktning. Fåt fälla ut knäna liite, när jag glider fram foten för att växla eller bromsa, funkar helt ok.
Vill du sitta som på en offroadhoj, så är nog MT10 ett bättre val, men jag tycker bättre om att sitta lite framåtlutad. Trycket på handlederna försvinner när du får lite fartvind i bröstet. Min hoj kom med 30mm riserblock under styret, men det plockade jag bort.
Intressant. Alltid bra o veta. Har aldrig reflekterat över hur långa ben jag har men så klart det också borde spela in.

Jag har kört 690 enduro de senaste 1,5 åren. Dessförinnan en 1290 super adventure. Så jag är van att sitta upprätt. Jag är dock trött på 690 och att sitta på hojen. Vill ha en mer attackerade men samtidigt bekväm ställning och en känsla av att sitta i hojen.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
För många år sedan var jag 188 cm och har skapligt långa ben som inte passar riktigt till urgröpningen i tanken men inget som stör eftersom hojen har framförts 2000 mil av mig i sadeln. Vid lite längre sträckor på raka eller krokiga vägar så känns allt kanon, lite öm där bak men i övrigt ingenting alls. Har haft tankar på att byta men klarar inte av att skiljas från min så här långt den bästa hojen jag har haft. Leta upp hojen ni vill ha och :fakta (skriv på) köpekontraktet :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har ganska dålig koll på den marknaden men är det ett ok pris?

Vad brukar en Tuono från 2011 med ca 4000mil ligga i pris, aldrig ens tänkt på att köpa en sådan innan...

Nu finns det inte jättemånga att välja bland men om man ser till vad du får för pengarna är det mycket hoj. Jämfört med annat för motsvarande pris.
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Tjo forumet

Om någon är sugen har jag ett Akra för 2017 och framåt, länkpipan, akran, alla klamrar mm finns, fäste i passagerarpinnen. riktpris ? vet ej, det är som nytt iaf

Jag har också en gabro ECU för 2012-2014, riktpris 3k

skicka ett sms om någon är intresserad noll sju noll 58 00 580

mvh
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top