Aprilia Tuono V4

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Har en allmän fråga till er med Tuono, hur har ni löst med skivbroms lås? dvs var har ni det när ni är ute och åker? finns lixom ingn plats o ha låset på. Vill ju inte riktigt ha det i en ficka på mig.

Vet exakt vad du menar, Trångt som F## med utrymme att fästa något lås på Tonfisken:D
På min Tuono och på min Europa resa löste jag låsningen på detta sätt Nu har jag bilderna på Tuonon på firmadatorn :huvet..

Men har det även monterat exakt likadant på min zzr 1400 (om du förstorar bilden så sitter låset bakom nummerplåten syns knappt.. Funkar perfekt:tummenupp IMG_8394 - kopia (2).jpg

Kan lägga in några bilder imorgon så du kan se exakt hur jag fäst låset på min gamla Tuono :) Glömde! här är låset.. (OBS! glöm inte att köpa en Låspåminnare Biltema 20:)..ec1ee0ab3431a8f9e232b7d677682c89f56c43ef_2_OF39_0_40.jpg
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har du kört Cross i 12 år så kan Tunon inte vara ett problem,-du kommer i i hojen på några timmar ...
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Det finns en kontakt under kåpan bredvid insrumentklustret där du kan plugga in aprilias original usb-kabel. Plug and play. Kolla youtube.

Tjena!

är det även på årmosdell 2020? hittar bara video med årsmodellen 2017-2019...enklaste är väll o öppna o kika =)
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Vet exakt vad du menar, Trångt som F## med utrymme att fästa något lås på Tonfisken:D
På min Tuono och på min Europa resa löste jag låsningen på detta sätt Nu har jag bilderna på Tuonon på firmadatorn :huvet..

Men har det även monterat exakt likadant på min zzr 1400 (om du förstorar bilden så sitter låset bakom nummerplåten syns knappt.. Funkar perfekt:tummenupp View attachment 454819

Kan lägga in några bilder imorgon så du kan se exakt hur jag fäst låset på min gamla Tuono :) Glömde! här är låset.. (OBS! glöm inte att köpa en Låspåminnare Biltema 20:)..View attachment 454820

Tjena!

tack för bilderna! jag ska fota o visa dig mitt lås se om du får ngn ide´. Men det såg ju snyggt ut o ha bakom regskylden iaf som du har på din bild. Tack för det.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Hej,

Jag har en mer generell fråga rörande Tuonon. Kör en Street Triple 675 idag men har bestämt mig för att nästa år ska jag testa nåt nytt. Ju mer jag läser, jämför och kollar på hojar, desto mer säker blir jag på att Tuono är den jag vill ha.
Tänkte köpa till hösten i så fall.

Jag har haft mc-körkort i två år (innan dess tävlat motocross i 12 år och vart mc-ordonnans så inte helt grön på hoj). Kört lite knix och ska köra bandag i juli osv.

Frågan är, kommer jag uppleva Tuonon som övermäktig? Kan man köra lugnt eller är den hetsig? Jag tänker om man vill långsamt "komma in i hojen" innan man brassar t.ex.

Trajan jag har nu känns inte alls utmanande längre även om jag fortfarande tycker den är kul.

En annan sak, viktskillnad på ca 35kg mellan Street triple och Tuono antar jag att man inte känner så mycket? (Kompisen har en FZ8 som väger som en Tuono, kände inte av vikten så mkt). Eller är det den större motorn som gör att skillnaden i känsla viktmässigt?

Luddigt inlägg ser jag nu men ja, ni kanske fattar:D

Hej!

Jag har noll erfarenhet av hoj. Håller till o med att ta MC kortet. Men jag tyckte så mycket om denna modellen så det blev min absoluta första MC. Så från en helt nybörjares perspektiv:

Modell: Aprilia Tuono v4 1100 factory 2020:

1. Jag har märkt att tuonon inte gillar låga rpm under 2-3000 då hoppar den lite och är lite orolig.
2. inte så bra svängradie som (skolans MC bmw GS750)
3. Man märker ju att den har rätt hetsigt temperament och inte vill köras så speciellt lugnt men det går.

Jag övningskör privat(på tuonon) samt kör på Mårtenssons MC i gbg.

Men jag är supernöjd med hojen och märker att denna hoj kommer jag nog aldrig växa ifrån. Så första och sista hojen men det är bara bra, då kommer jag verkligen lära mig hojen.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Fått lite problem här efter storservice av factoryn då också aprilias original race ecu installerades. Inga felkoder visas enligt meken men den står i track mode och varken traction control, anti-wheelie eller nånting där går att rubba. Någon som vet vad det kan handla om? Har mekanikern tabbat sig? Fick åka hem med ofärdig hoj idag och kändes riktigt sunkigt. :död

Edit: haha visar sig att man kan stänga av aprc med att hålla inne minusknapp och aktivera med att hålla inne plusknappen. Hade ingen aning. Genant, men nu funkar det. Suck.
 
Last edited:

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Skulle ni kunna skicka upp lite bilder på eran tuono? Skulle vara skoj o se hur era ser ut, mods osv.

Ska fota min imorgon tänkte jag o skicka upp lite bilder lite senare.

22juli har jag tid på probike för installation av akra och ECU Update.

Dem ska öven fixa recall som finns på främre bromsbelägget.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Fått lite problem här efter storservice av factoryn då också aprilias original race ecu installerades. Inga felkoder visas enligt meken men den står i track mode och varken traction control, anti-wheelie eller nånting där går att rubba. Någon som vet vad det kan handla om? Har mekanikern tabbat sig? Fick åka hem med ofärdig hoj idag och kändes riktigt sunkigt. :död

Edit: haha visar sig att man kan stänga av aprc med att hålla inne minusknapp och aktivera med att hålla inne plusknappen. Hade ingen aning. Genant, men nu funkar det. Suck.

Gött att det löste sig ;)
 

NewstreaM

Fardin
Gick med
29 May 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Tuono V4R -14
Byte av grenrör 2014 -> 2017, uppföljning

Hej!


Första posten här på herrans många år :banana


Har iaf en 2014 V4R med ett HP Corse slip-on. Det är ju trevligt på många sätt men insett att jag tycker det låter för mkt helt enkelt, även med dB-killer.


Hittade denna modell från SC Project - verkar vara en gatanpassad variant och vet inte om modellen är ganska ny för har inte sett någon Aprilia V4 med det. Tyckte det var grymt snyggt iaf :rock


https://www.bearacer.se/avgassystem/133-sc1-r-muffler-titanium-with-carbon-fiber-end-cap.html


Nu till problemet - den verkar inte finnas till de äldre modellerna utan bara till 2017 och framåt, men hur besvärligt kan det vara att få det att passa på min? Stämmer det att det är annorlunda diameter? Men kanske går att lösa hyfsat enkelt?


Tuono upp tom -16 har 56 mm 17- har 60mm

Rsv4 har 60 mm


Trevligast är ju att hitta ett 2017+ grenrör


Annars är det ju inte ”svårare” än att ta fram svetsen och rörkapen och anpassa en ände. Förslagsvis länkröret så att du kan sätta dit original igen..


Ok, tack för svar!


Skiljer det mellan grenrören alltså så det är inte bara slutet på länkröret det är annan diameter? Du menar att oavsett får man anpassa en ände på länkrör eller hitta komplett hela vägen?


Frågan är hur lätt det är att få tag på 2017+grenrör+länkrör. Eller hur utsikten är att anpassa med en "bussning" på slip-onet och lyckas få det tätt?


Om man kollar på denna bild som ska vara av ett 2017-länkrör så ser det ut att bli "förstorat" på slutet?


View attachment 452860


Edit: Läst vidare lite. Det jag ovan kollade länkrör är väl snarare "mellanrör" eller "Mid header pipe". På denna bild från en 2016 Tuono så ser man ju hur stor skillnaden är i diamteter.


View attachment 452861


Har också läst mig till att de kommer ut i olika vinkel, dvs inte bara att sätta på en bussning för att anpassa diametern. Då är nästa fråga, om man skulle köpa ett sånt här "mellanrör" från en 2017 (ca en tusenlapp på Ebay), kommer den passa mot bakre och främre grenrör på min 2014?


För att reda ut bestickslådan;


Länkröret är förbindningen mellan själva ljuddämparen och grenrör/kollektorn som du har bild på i inlägget ovan.

Länkröret ”hör till” slip-on. Själva slip-on(bara ljuddämparen) skiljer sällan mellan modellerna. Men i ditt fall så hamnar även fästpunkten för upphängning mot fotpinnen fel om du skulle försöka få ihop själva ljuddämparen med ett länkrör anpassat för din årsmodell. Härav att det får skäras/byggas för precis som du läst är det inte ”bara” diametern dom skiljer utan även några fler mått.


Detta då aprilia flyttade på ”avgasspjället” från grenrör till ljuddämpare.

Alternativt som sagt, byta grenrör;


Edit: Enligt reservdelskatalogerna är det samma artikelnummer på delarna före (kalla dem för primär-grenrör eller nåt) innan grenrör/kollektor på 15-16. och 17-18. Det ”borde” således gå finfint. Med brasklappen att du får vara utan avgasspjället.


<2016 mäter 56mm vid själva anslutning mot länkrör.


2017> mäter 60mm.


Tack för info, då har jag nog fattat det rätt till slut nu och det verkar ju faktiskt som det ska gå om jag hittar ett nyare mellanrör - blir ett intressant experiment om inte annat. Avgasventilen har jag ingen nytta av ändå då jag har Race ECU.


En skillnad verkar dock vara att den nyare har uttag för två lambda sonder, en för varje cylinderrad (bilderna ovan). Men då får jag väl sätta min enda på en av dem och plugga den andra? Borde väl inte bli något tokigt av det?


Det kommer bli finfint, bara i med en plugg!




Hej! En liten uppföljningspost.


Fick tag på grenrörsdelen från en 2017+ på Ebay. Betalade ca 1700 kr inkl frakt plus en femhundring i moms från Kanada så ingen jättebillig historia. Drog i två kapade bult (minns inte gängan men var lite ”annorlunda” gängstigning tror jag) med dubbla oljepluggsbrickor där lambda sonder sitter (inte samma gänga 2014 och 2017 men med Race ECU behövs ju ingen alls).


Inga jättestora problem att byta denna del men man fick lossa på muttrarna som håller grenröret på främre cylinderraden så man kunde vinkla och få på detta rör på de första delarna.


Bra blev det iaf så jag fick på slip-onet jag ville ha som alltså är gjort för 2017+, modellen heter SC Project SC1R. Ruggigt bra finish och något av det snyggaste på marknaden tycker jag. Låter hyfsat ”lagom” med dB-killer, utan så låter det verkligen som att åskan går (startat billarm i det gemensamma garaget jag parkerar i). Låter generellt gött och inte lika hårt som det mindre HP Corse jag hade innan och smidigt att demontera och montera dB-killern gör ändå att jag tycker det blev bättre.


//Niklas

IMG_8211 (4 MP).JPG

IMG_8203 Capture.JPG

IMG_8238 Capture.JPG

IMG_8204 Capture.JPG
 
Last edited:

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Hej! En liten uppföljningspost.


Fick tag på grenrörsdelen från en 2017+ på Ebay. Betalade ca 1700 kr inkl frakt plus en femhundring i moms från Kanada så ingen jättebillig historia. Drog i två kapade bult (minns inte gängan men var lite ”annorlunda” gängstigning tror jag) med dubbla oljepluggsbrickor där lambda sonder sitter (inte samma gänga 2014 och 2017 men med Race ECU behövs ju ingen alls).


Inga jättestora problem att byta denna del men man fick lossa på muttrarna som håller grenröret på främre cylinderraden så man kunde vinkla och få på detta rör på de första delarna.


Bra blev det iaf så jag fick på slip-onet jag ville ha som alltså är gjort för 2017+, modellen heter SC Project SC1R. Ruggigt bra finish och något av det snyggaste på marknaden tycker jag. Låter hyfsat ”lagom” med dB-killer, utan så låter det verkligen som att åskan går (startat billarm i det gemensamma garaget jag parkerar i). Låter generellt gött och inte lika hårt som det mindre HP Corse jag hade innan och smidigt att demontera och montera dB-killern gör ändå att jag tycker det blev bättre.


//Niklas

View attachment 455146

View attachment 455147

View attachment 455148

View attachment 455149

WOW! ser riktigt fresh ut! vet du vad dB ligger på idle nu? med och utan dB-killer?
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Tjena alla!

Idag blev det o sätta dremeln i Tuonon. Bästa placering på en årsmodell 2020 var så att USB pekar neråt. istället som förut att den peka rakt ut i mitten.
Fick till det så gummidamasker sitter helt tätt emot(var inte riktigt klart på bilden)

6BE205F2-B496-4507-AE26-2C086EACA4E3.jpg
 

NewstreaM

Fardin
Gick med
29 May 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Tuono V4R -14
WOW! ser riktigt fresh ut! vet du vad dB ligger på idle nu? med och utan dB-killer?

Enligt SC Projects hemsida ska det vara:

Muffler supplied with extractable dB-Killer. Noise levels at 5500 RPM:
Stock muffler: 96 dB
SC muffler with dB-Killer on: 103 dB
SC muffler without dB-Killer: 110 dB

https://shop.sc-project.com/en-US/1173_SCP-A16B-T90-SC1-R-Muffler.htm

Problemet jag hade med mitt HP Corse innan var att det med den "öppnare" dB-killern fortfarande lät lite för mkt och det gick inte att få tystare då den andra medföljande dB-killern som visserligen sänkte ljudet mer också ströp flödet så mycket att hojen gick kass :3freak
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Tjena alla!

sparkar igång tråden lite med en update. Idag åkte hojen till Probike i mölndal för att åtgärda recall på bromsbelägget samt montering av akra-slipon och ECU racing update.

SATANS va brutal hojen blev! Tog ur db-killern o då lät den mer dov i ljudet. Tycker även att efter ECU update att hojen känns mindre ryckigt men kanske bara känsla? Slänger upp lite bilder, alltid trevligt.

Ingen dB-Killer
IMG_8163.JPG

Hängare i kolfiber
AAFCF4D0-B886-4850-84D2-A1C11FCA91B6.jpg

7DF77B62-FD53-45A1-8CDC-1A35130AD288.jpg
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Tjena alla!

sparkar igång tråden lite med en update. Idag åkte hojen till Probike i mölndal för att åtgärda recall på bromsbelägget samt montering av akra-slipon och ECU racing update.

SATANS va brutal hojen blev! Tog ur db-killern o då lät den mer dov i ljudet. Tycker även att efter ECU update att hojen känns mindre ryckigt men kanske bara känsla? Slänger upp lite bilder, alltid trevligt.

Ingen dB-Killer
View attachment 455342

Hängare i kolfiber
View attachment 455343

View attachment 455344

Har du fått några uppgifter på vad effekten blir med akra slip on samt race ecu??
Jag har beställt en 2020 Factory med denna kombo.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har du fått några uppgifter på vad effekten blir med akra slip on samt race ecu??
Jag har beställt en 2020 Factory med denna kombo.

Effektskillnaden är inget du kommer att märka av. Ett par hästar upp i nån del av registret, ett par hästar ner i en annan del. Anledningen att byta är utseende + att ljudet från akraburken överröstar mekaniskt slammer från motor och låda. :)
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Har du fått några uppgifter på vad effekten blir med akra slip on samt race ecu??
Jag har beställt en 2020 Factory med denna kombo.

Tjena!

ska kolla när jag är åter hemma om vad det stod i papperna jag fick med.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top