Aprilia Tuono V4

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Jag kom på en sak till. Be dom stoppa in ett luftfilter från RSV4 (krävs byte av lite plast också) så får du ett filter som tätar bättre, möjligen lite mer effekt och lite annat ljud.

Ahhhh ok. Får kolla på det. Mer effekt på hojen behövs knappast för min del =). Tack för tipset!
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Är det ngn som kör en Aprilia Tuono V4 1100 factory? som bor i gbg?
även ni andra med denna MC, vad har ni gjort för upgrades?
Mest nyfiken då jag själv har årets modell o börjar kika på upgrades som man "bör" ha =)

Göteborg NEJ!!! Estocolmo :tungan
Akra med race programvara eller hoppa Aprilias programvara (race) och gå direkt på Gabros.
Sen byte av kopplings/ bromshandtag då bara det ena är justerbart (kommer ej ihåg vilket): :3freak
Efter det så tailtidy för att färdas med stil. Jag har även bytt till ett sprint filter och filterhållaren från rsv4:an för mer luftflöde. Passa då på att täta mellan den nedre filter hållaren (bracket) och luftfilterboxen då det inte håller tätt däremellan.
Som överkurs kör vi modifieringen 3 lampor fram. dvs. att alla lampor fram lyser när du slår på helljuset.:D
 
Last edited:

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Har du haft några nackdelar med det? Jag har kört 200mil med mitt nu och tycker det låter mer motorskrammel än innan och kanske inte så mycket bättre. Men det känns som det blev lite mer unf faktiskt.

Jag är inne på min andra Tuono och de släpper igenom en massa skit. RSV4'ans filterposition är mycket bättre. Hatar när luftburken är full skit.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag är inne på min andra Tuono och de släpper igenom en massa skit. RSV4'ans filterposition är mycket bättre. Hatar när luftburken är full skit.

Menar du att du bytt från det liggande pappersfiltret till det liggande rsv4 filtret eller till det stående rsv4 filtret? Det liggande tätar lika bra/dåligt som original då det är samma konstruktion på det.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Göteborg NEJ!!! Estocolmo :tungan
Akra med race programvara eller hoppa Aprilias programvara (race) och gå direkt på Gabros.
Sen byte av kopplings/ bromshandtag då bara det ena är justerbart (kommer ej ihåg vilket): :3freak
Efter det så tailtidy för att färdas med stil. Jag har även bytt till ett sprint filter och filterhållaren från rsv4:an för mer luftflöde. Passa då på att täta mellan den nedre filter hållaren (bracket) och luftfilterboxen då det inte håller tätt däremellan.
Som överkurs kör vi modifieringen 3 lampor fram. dvs. att alla lampor fram lyser när du slår på helljuset.:D

Tjena! låter som du har gjort en del på hojen =)

Dessa sakerna är utförda på min nu:
1. Tailtaidy
2. Crashpuckar
3. Tankskydd och stompgripp

vad som står på listan är följande:

akra-slipon med kolfiberhållare för röret samt ECU-race map.
montera dit nya kopplings/frambroms handtag till svarta lite kortare
Nya LED blinkers

det med luftboxen, är det stort jobb?
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Har en allmän fråga till er med Tuono, hur har ni löst med skivbroms lås? dvs var har ni det när ni är ute och åker? finns lixom ingn plats o ha låset på. Vill ju inte riktigt ha det i en ficka på mig.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har en allmän fråga till er med Tuono, hur har ni löst med skivbroms lås? dvs var har ni det när ni är ute och åker? finns lixom ingn plats o ha låset på. Vill ju inte riktigt ha det i en ficka på mig.

Till mitt abus (tror jag, eller om det är ett Oxford..) följde det med en liten hållare. Denna gick fint att skruva fast på insidan passagerarfotpinnen. Det finns ett gängat hål där.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Till mitt abus (tror jag, eller om det är ett Oxford..) följde det med en liten hållare. Denna gick fint att skruva fast på insidan passagerarfotpinnen. Det finns ett gängat hål där.

Kan inte du visa mig en bild hur det ser ut ?
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Har en allmän fråga till er med Tuono, hur har ni löst med skivbroms lås? dvs var har ni det när ni är ute och åker? finns lixom ingn plats o ha låset på. Vill ju inte riktigt ha det i en ficka på mig.

Jag kör med Roadlok när jag parkerar på gatan och ett Abus när den står hemma över natten.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Tjena! låter som du har gjort en del på hojen =)

Dessa sakerna är utförda på min nu:
1. Tailtaidy
2. Crashpuckar
3. Tankskydd och stompgripp

vad som står på listan är följande:

akra-slipon med kolfiberhållare för röret samt ECU-race map.
montera dit nya kopplings/frambroms handtag till svarta lite kortare
Nya LED blinkers

det med luftboxen, är det stort jobb?

Hej !
Jag glömde, tankpad monterad samt usb uttag också.
Det med luftboxen är inget större jobb men att lossa (och sätta tillbaka) ena slangen under tanken utan rätt verktyg är ett helv...
Som Heltsonika och Looser skriver så är luftburken konstruerad av en idiot.
Det bästa är att konvertera till stående RSV4 lösning men i mitt fall så blev det att uppgradera till liggande RSV4 lösning.
Det innebär att du byter botten bracketen (täta mellan den o luftburken) sen lägger i ett större RSV4 filter som du också tätar lite och sen den nya bracketen ovanpå.
Det blir inte helt optimalt men bättre än original.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Hej !
Jag glömde, tankpad monterad samt usb uttag också.
Det med luftboxen är inget större jobb men att lossa (och sätta tillbaka) ena slangen under tanken utan rätt verktyg är ett helv...
Som Heltsonika och Looser skriver så är luftburken konstruerad av en idiot.
Det bästa är att konvertera till stående RSV4 lösning men i mitt fall så blev det att uppgradera till liggande RSV4 lösning.
Det innebär att du byter botten bracketen (täta mellan den o luftburken) sen lägger i ett större RSV4 filter som du också tätar lite och sen den nya bracketen ovanpå.
Det blir inte helt optimalt men bättre än original.

Tjena!

Tackar för svar. Låter som ett vinter projekt man skulle prova på. Men nyfiken på usb delen. Vilken hoj årsmodell har du ? Och vad Behöver jag för usb att fungera ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det finns en kontakt under kåpan bredvid insrumentklustret där du kan plugga in aprilias original usb-kabel. Plug and play. Kolla youtube.
 

crustyrider

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2019
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen
Hej,

Jag har en mer generell fråga rörande Tuonon. Kör en Street Triple 675 idag men har bestämt mig för att nästa år ska jag testa nåt nytt. Ju mer jag läser, jämför och kollar på hojar, desto mer säker blir jag på att Tuono är den jag vill ha.
Tänkte köpa till hösten i så fall.

Jag har haft mc-körkort i två år (innan dess tävlat motocross i 12 år och vart mc-ordonnans så inte helt grön på hoj). Kört lite knix och ska köra bandag i juli osv.

Frågan är, kommer jag uppleva Tuonon som övermäktig? Kan man köra lugnt eller är den hetsig? Jag tänker om man vill långsamt "komma in i hojen" innan man brassar t.ex.

Trajan jag har nu känns inte alls utmanande längre även om jag fortfarande tycker den är kul.

En annan sak, viktskillnad på ca 35kg mellan Street triple och Tuono antar jag att man inte känner så mycket? (Kompisen har en FZ8 som väger som en Tuono, kände inte av vikten så mkt). Eller är det den större motorn som gör att skillnaden i känsla viktmässigt?

Luddigt inlägg ser jag nu men ja, ni kanske fattar:D
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tuonon är fortfarande kung enligt belgarna. (öppna på YT för att få engelska subs)
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top