Aprilia Tuono V4

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Har haft en del EvoTech-prylar och inte upplevt några brister. Bra val med ECU :tummenupp
Ska skrikgasas hela sommaren!!

ECUn ligger redan på posten, ska bli kul & se hur fort man får tillbaka den. Det är ju trots allt en italienare som ska tvingas utföra en tjänst någon betalat för.. 350euro för flashning, frakt & kablage till GuzziDiag kändes ändå överkomligt. Paras ihop med ett DNA-filter & Arrow GP2 pipa. Borde väsnas tillräckligt.

Rörande grepp så fastna jag på google, på tok för många alternativ där ute. Men LSL Ergonia föll mig i smaken, lacka dock ur när jag såg prislappen. Holländarna känner tydligen inte av konkurrensen från asien..
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Har en R&G tail tidy liggandes, nån som vill byta mot sin original skylthållare?
 

NewstreaM

Fardin
Gick med
29 May 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Tuono V4R -14
Hej!

Första posten här på herrans många år :banana

Har iaf en 2014 V4R med ett HP Corse slip-on. Det är ju trevligt på många sätt men insett att jag tycker det låter för mkt helt enkelt, även med dB-killer.

Hittade denna modell från SC Project - verkar vara en gatanpassad variant och vet inte om modellen är ganska ny för har inte sett någon Aprilia V4 med det. Tyckte det var grymt snyggt iaf :rock

https://www.bearacer.se/avgassystem/133-sc1-r-muffler-titanium-with-carbon-fiber-end-cap.html

Nu till problemet - den verkar inte finnas till de äldre modellerna utan bara till 2017 och framåt, men hur besvärligt kan det vara att få det att passa på min? Stämmer det att det är annorlunda diameter? Men kanske går att lösa hyfsat enkelt?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej!

Första posten här på herrans många år :banana

Har iaf en 2014 V4R med ett HP Corse slip-on. Det är ju trevligt på många sätt men insett att jag tycker det låter för mkt helt enkelt, även med dB-killer.

Hittade denna modell från SC Project - verkar vara en gatanpassad variant och vet inte om modellen är ganska ny för har inte sett någon Aprilia V4 med det. Tyckte det var grymt snyggt iaf :rock

https://www.bearacer.se/avgassystem/133-sc1-r-muffler-titanium-with-carbon-fiber-end-cap.html

Nu till problemet - den verkar inte finnas till de äldre modellerna utan bara till 2017 och framåt, men hur besvärligt kan det vara att få det att passa på min? Stämmer det att det är annorlunda diameter? Men kanske går att lösa hyfsat enkelt?

Trevligast är ju att hitta ett 2017+ grenrör

Annars är det ju inte ”svårare” än att ta fram svetsen och rörkapen och anpassa en ände. Förslagsvis länkröret så att du kan sätta dit original igen..
 

NewstreaM

Fardin
Gick med
29 May 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Tuono V4R -14
Trevligast är ju att hitta ett 2017+ grenrör

Annars är det ju inte ”svårare” än att ta fram svetsen och rörkapen och anpassa en ände. Förslagsvis länkröret så att du kan sätta dit original igen..

Ok, tack för svar!

Skiljer det mellan grenrören alltså så det är inte bara slutet på länkröret det är annan diameter? Du menar att oavsett får man anpassa en ände på länkrör eller hitta komplett hela vägen?

Frågan är hur lätt det är att få tag på 2017+grenrör+länkrör. Eller hur utsikten är att anpassa med en "bussning" på slip-onet och lyckas få det tätt?

Om man kollar på denna bild som ska vara av ett 2017-länkrör så ser det ut att bli "förstorat" på slutet?

Capture Tuono 1100 2017 länkrör.PNG

Edit: Läst vidare lite. Det jag ovan kollade länkrör är väl snarare "mellanrör" eller "Mid header pipe". På denna bild från en 2016 Tuono så ser man ju hur stor skillnaden är i diamteter.

Tuono 1100 -16 mellanrör.jpg

Har också läst mig till att de kommer ut i olika vinkel, dvs inte bara att sätta på en bussning för att anpassa diametern. Då är nästa fråga, om man skulle köpa ett sånt här "mellanrör" från en 2017 (ca en tusenlapp på Ebay), kommer den passa mot bakre och främre grenrör på min 2014?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ok, tack för svar!

Skiljer det mellan grenrören alltså så det är inte bara slutet på länkröret det är annan diameter? Du menar att oavsett får man anpassa en ände på länkrör eller hitta komplett hela vägen?

Frågan är hur lätt det är att få tag på 2017+grenrör+länkrör. Eller hur utsikten är att anpassa med en "bussning" på slip-onet och lyckas få det tätt?

Om man kollar på denna bild som ska vara av ett 2017-länkrör så ser det ut att bli "förstorat" på slutet?

View attachment 452860

Edit: Läst vidare lite. Det jag ovan kollade länkrör är väl snarare "mellanrör" eller "Mid header pipe". På denna bild från en 2016 Tuono så ser man ju hur stor skillnaden är i diamteter.

View attachment 452861

Har också läst mig till att de kommer ut i olika vinkel, dvs inte bara att sätta på en bussning för att anpassa diametern. Då är nästa fråga, om man skulle köpa ett sånt här "mellanrör" från en 2017 (ca en tusenlapp på Ebay), kommer den passa mot bakre och främre grenrör på min 2014?

För att reda ut bestickslådan;

Länkröret är förbindningen mellan själva ljuddämparen och grenrör/kollektorn som du har bild på i inlägget ovan.
Länkröret ”hör till” slip-on. Själva slip-on(bara ljuddämparen) skiljer sällan mellan modellerna. Men i ditt fall så hamnar även fästpunkten för upphängning mot fotpinnen fel om du skulle försöka få ihop själva ljuddämparen med ett länkrör anpassat för din årsmodell. Härav att det får skäras/byggas för precis som du läst är det inte ”bara” diametern dom skiljer utan även några fler mått.

Detta då aprilia flyttade på ”avgasspjället” från grenrör till ljuddämpare.
Alternativt som sagt, byta grenrör;

Edit: Enligt reservdelskatalogerna är det samma artikelnummer på delarna före (kalla dem för primär-grenrör eller nåt) innan grenrör/kollektor på 15-16. och 17-18. Det ”borde” således gå finfint. Med brasklappen att du får vara utan avgasspjället.

<2016 mäter 56mm vid själva anslutning mot länkrör.

2017> mäter 60mm.
 
Last edited:

NewstreaM

Fardin
Gick med
29 May 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Tuono V4R -14
Tack för info, då har jag nog fattat det rätt till slut nu och det verkar ju faktiskt som det ska gå om jag hittar ett nyare mellanrör - blir ett intressant experiment om inte annat. Avgasventilen har jag ingen nytta av ändå då jag har Race ECU.

En skillnad verkar dock vara att den nyare har uttag för två lambda sonder, en för varje cylinderrad (bilderna ovan). Men då får jag väl sätta min enda på en av dem och plugga den andra? Borde väl inte bli något tokigt av det?
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Främst en kombination av grupptryck & okunskap. Mer ärligt.. Klart det är som bäst att mappa i bänk. Men jag är föga intresserad av den där sista hästkraften på topp när det kommer till gatåka. Jag vill ha en hoj som låter mycket och impar på brewdarna, då är jag nöjd :banana

Sett till de A/F & effektresultat som hans flashade ECUs erbjuder så är det ett alldeles fullgott alternativ för mina önskemål. Att det dessutom kostar mindre än hälften av vad en PCV + bänkning går loss på gjorde valet enkelt. OpenFlash var lite lockande men efter att ha pillat med TuneEcu till en KTM så har jag insett mina begränsningar när det kommer till vad jag bör göra själv och vad det är bättre att betala andra för att göra.

Hehe , tjenare det va länge sedan . Kul att du hittat rätt ljud ;)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tja Fettsnokish . Aprilian är en speciell hoj . Yamman är väldigt mkt mer än man kan tro tycker jag . Den har ljudet likaså . Och buset . Så den får vänta hehe
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Om någon går i tankarna på en Tuono...

Det KANSKE kommer en på marknaden men beslutet sitter långt inne, vi pratar om min egen fast är så vansinnigt nöjd med den och den går så otroligt fint, detta tillsammans med ljudet och bra premie gör den till ett oslagbart val.

Sneglar dock på en Ducati Streetfighter (2020) så för rätt bud så kanske jag släpper den.

Preview :

Aprilia Tuono 1100 Factory -15
Akrapovic (och org)
Gabro ECU (och org)
Pirelli SuperCorsa V2 (monterade i aug)
ca 1500 mil
Besiktigad sommaren 2019
Mkt fint skick, aldrig lagd eller tappad ens på stödet.

Bänkad till 172,4hk på bakhjulet och 120,38 Nm just saying...

PM:a vid intresse med reservation för att jag absolut inte vill sälja den ;)

Så, jag är tillbaka och funderar eventuellt på lägga ut den på annons nu när det börjar bli vår, sitter extremt långt inne kan jag berätta, behöver ju inte sälja den men... ?

Ett mycket fint exemplar, välvårdad, alltid stått i garage, SuperCorsorna har rullat mindre än 100 mil.
Kommer få gå i terapi om jag säljer den. Love it!
Säger till när/om den hamnar på Blocket, nästa ägare kommer garanterat bli nöjd.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top