Aprilia Tuono V4

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
HEH jag får betala 12000:- om året på Svedea som 33 åring i Jönköping, helt insane är det!

2014 med abs

Jepp, jag betalar i den storleken med fast är 43 år och bor i Sundbyberg utanför Stockholm. Fast med tanke på den här hojens prestanda är det inte särskilt dyrt. Den är ju ett vapen för böveln.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Jag får betala 4800kr/år. Räddas av att jag bor 2,5 mil utanför Umeå i Vännäs kommun. Är 42år.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Hej. Idag bestämde man sig för att byta mt09:an mot en ny Tuono factory. Hoppas hinna köra en del innan vinterförvaringen
Lär väl komma lite frågor och funderingar från mig vad det lider

Edit: alltså jag bestämde mig idag. Hämtar den på torsdag.

Mkt intresserad av hur du upplever bytet från MT09 då det
är min nuvarande hoj också och man går i funderingar vad man skall
ha nästa år. Kommer följa med spänning och jag hoppas du ger
återrapportering. Kör nu försiktigt :D
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Hej. Idag bestämde man sig för att byta mt09:an mot en ny Tuono factory. Hoppas hinna köra en del innan vinterförvaringen
Lär väl komma lite frågor och funderingar från mig vad det lider

Edit: alltså jag bestämde mig idag. Hämtar den på torsdag.

Grattis till en super hoj. :banana
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Hur är det med inkörning av hojen. Inte varva över ett visst varvtal de första x milen? Om jag glömmer fråga imorgon.
I allmänhet verkar det vara olika skolor beroende på vem du frågar. En del säger att det bara är att gasa bara man ser till att den är varm först.
Vissa hojar (en del bmw) begränsar ju varvtalet själv under inkörning och tillåter inte att man varvar ur.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Hur är det med inkörning av hojen. Inte varva över ett visst varvtal de första x milen? Om jag glömmer fråga imorgon.
I allmänhet verkar det vara olika skolor beroende på vem du frågar. En del säger att det bara är att gasa bara man ser till att den är varm först.
Vissa hojar (en del bmw) begränsar ju varvtalet själv under inkörning och tillåter inte att man varvar ur.

Jag har alltid kört som vanligt. 274km/h gör den innan första service. Den är inte spärrad ;)
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Handlaren sa att den inte begränsar något men att den visar rött tidigare under unkörning. Det kan man gå in och programmera bort själv. Men han sa att det är lämpligt att göra vid första service. För som sagt så är det ingen skillnad förutom att den varnar att du varvar för mycket tidigare om den är programmerad för det.
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
I manualen finns en rekommendation. Den säger att du inte bör gå högre än x rpm under de första y milen (om jag minns rätt var det ~10000rpm och 100mil, men det var ett tag sedan). Om du väljer att följa tillverkarens rekommendationer eller inte är upp till dig. Jag skulle personligen värdera dessa ord högre än handlaren eller kompisen som säger att "såhär brukar jag göra".

Växelindikatorn (röda lampan) kan du ställa om själv hur du vill. Själv ställde jag ned den under inkörning för att minska risken för att överstiga det rekommenderade varvtalet.

Mitt tips är att du inte kommer behöva kräma ur de sista varven ur motorn för att ta dig fram hur som helst. Det går rätt fort ändå och det tar en stund att lära sig tygla monstret :)
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Handlaren sa att den inte begränsar något men att den visar rött tidigare under unkörning. Det kan man gå in och programmera bort själv. Men han sa att det är lämpligt att göra vid första service. För som sagt så är det ingen skillnad förutom att den varnar att du varvar för mycket tidigare om den är programmerad för det.

Finns inget som varnar för något. Låter som han talar om shiftlighten. Den går att ställa in. Fördelaktigt så flyttar man upp den för annars blinkar det konstant som en julgran
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Ok. Tack för infon.
Ja inte behöver man varva ur den för att det ska röra på sig. Vilket jävla monstet!

Det går inte att jämföra med mt09, det är två helt olika hojar. En skillnad som jag upplevde som stor är att man sitter betydligt mer framåtlutad på tuono. Så pass att jag fick ont i handlederna efter 9 mil idag.
Är det något ni känner igen och något kroppen vänjer sig vid eller är det bara att gilla läget.

Jag är sjukt nöjd. Vilket vrid, vilket ljud (även orginal). Ska bli kul när man får akra slipon och mappning.
Allt känns premium. Ett exempel är ju glappet som mt09 har på gashandtaget. Här finns det inget glapp över huvudtaget, varken i sidled eller i vridriktning.

Nu måste jag bara lära mig alla reglage. Fattade inte hur jag skulle aktivera farthållaren. Men har glasögonen på jobbet så det är kört att läsa manualen. Sjukt liten font :)
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Ok. Tack för infon.
Ja inte behöver man varva ur den för att det ska röra på sig. Vilket jävla monstet!

Det går inte att jämföra med mt09, det är två helt olika hojar. En skillnad som jag upplevde som stor är att man sitter betydligt mer framåtlutad på tuono. Så pass att jag fick ont i handlederna efter 9 mil idag.
Är det något ni känner igen och något kroppen vänjer sig vid eller är det bara att gilla läget.

Jag är sjukt nöjd. Vilket vrid, vilket ljud (även orginal). Ska bli kul när man får akra slipon och mappning.
Allt känns premium. Ett exempel är ju glappet som mt09 har på gashandtaget. Här finns det inget glapp över huvudtaget, varken i sidled eller i vridriktning.

Nu måste jag bara lära mig alla reglage. Fattade inte hur jag skulle aktivera farthållaren. Men har glasögonen på jobbet så det är kört att läsa manualen. Sjukt liten font :)

Välkommen o grattis till en ny värld :banana
Akra :D
Sen tror jag att om du håller in farthållarknappen ett tag så börjar den blinka, klicka sen en gång till på den så ställer den in den hastighet du har.

Ladda ner v4 appen så får du instruktionsboken på telefonen. ZOOMA så du ser :hihi
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tryck på knappen så aktiverar du farthållaren och lampan blinkar i displayen.
Tryck igen för att.. ja ”hålla farten”..
Sen upp eller ner för att öka/sänka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Kan det vara så att den inte är aktiverad? Jag testade trycka men inget hände vad jag kunde se.
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Var ut i garaget och ställde in broms och kopplingshandtag som inte hade den placering som passade mig bäst. Kollade då cruise controll reglaget. Det är så att i inställningarna kan man bestämma om den ska sköta awc (du reglerat nivå upp och ner) eller cruise. Jag hade den inställd på awc så därför funkade inte cruise controll

En annan tråkig sak är att när jag skulle ställa in bakspeglarna kände jag att armarna satt löst. Rörde lite på dom och nu är de slappa och bara far och flänger. Förstår inte hur jag fäster dom. Nu sitter dom hjälpligt, får svänga förbi återförsäljaren imorgon bitti.

På tal om mirrors. Någon av er som kör några tredjepart, typ bar end speglar eller liknande?
 
Last edited:

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Jag har ju som sagt kört mt09 tidigare. Och jag har varit med i fb gruppen MT-09 Sweden. En grupp för mt09 ägare där man kan ställa frågor och dela med sig av erfarenheter. En bra grupp med bra stämmning där jag själv fått svar på många frågor.

Upptäckte till min besvikelse att det inte finns en Tuono Sweden grupp. Så jag tog mig friheten att skapa en. Nu gäller det bara att marknadsföra den så att alla tuono v4 ägare i sverige som använder fb får veta att den finns.
Så gå hemskt gärna med.
Gruppen heter ”Aprilia Tuono V4 Sweden”. Och tanken är att det ska vara en sluten grupp för de som äger och kör tuono factory eller RR.
Gå gärna med och tipsa era vänner som kör tuono.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har ju som sagt kört mt09 tidigare. Och jag har varit med i fb gruppen MT-09 Sweden. En grupp för mt09 ägare där man kan ställa frågor och dela med sig av erfarenheter. En bra grupp med bra stämmning där jag själv fått svar på många frågor.

Upptäckte till min besvikelse att det inte finns en Tuono Sweden grupp. Så jag tog mig friheten att skapa en. Nu gäller det bara att marknadsföra den så att alla tuono v4 ägare i sverige som använder fb får veta att den finns.
Så gå hemskt gärna med.
Gruppen heter ”Aprilia Tuono V4 Sweden”. Och tanken är att det ska vara en sluten grupp för de som äger och kör tuono factory eller RR.
Gå gärna med och tipsa era vänner som kör tuono.

Har du sett denna?

https://www.facebook.com/groups/aprilia.svezia/
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top