Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja, jag gillar också färgkombinationen på Factoryn.

Vad gäller garantier så har de handlare som jag pratat med sagt att garantierna gäller om man använder Race Ecun och ett annat slipon än Akra även fast ngn sa att det ligger i en gråzon. Kanske har de insett att de tappar kunder om de enbart kan ge garantier om kunden använder Akra.
Min är en -17 så garantin går ut i april.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Hörni, behöver man justera öhlinarna för banåka på medelnivå? Eller bara köra oem? Tror jag är 83kg plus utrustning.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Hörni, behöver man justera öhlinarna för banåka på medelnivå? Eller bara köra oem? Tror jag är 83kg plus utrustning.


Skickat från min iPad med
Nja jo, hur menar du?
Visst kommer livet på bana bli bättre om hu ställer in fjädringen på sport enligt boken till att börja med, och innan det ställt in zag.
Min -17 känns otroligt fast i jämförelse med min famla -12:a.
Jag vet att man få en aha- upplevelse om man lämnar in hojen för inställning av fjädrarna hos proffs för en överkomlig peng.
Ska du dock köra i ” litesnabbareänlångsamtempo” kan du alldeles säkert köra på grundinställning.

Men, hojen har otroligt med justeringsmöjligheter så varför inte göra den så bra det går.

Hoppas du fattar vad jag menar...




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Hörni, behöver man justera öhlinarna för banåka på medelnivå? Eller bara köra oem? Tror jag är 83kg plus utrustning.


Skickat från min iPad med
Nja jo, hur menar du?
Visst kommer livet på bana bli bättre om hu ställer in fjädringen på sport enligt boken till att börja med, och innan det ställt in zag.
Min -17 känns otroligt fast i jämförelse med min famla -12:a.
Jag vet att man få en aha- upplevelse om man lämnar in hojen för inställning av fjädrarna hos proffs för en överkomlig peng.
Ska du dock köra i ” litesnabbareänlångsamtempo” kan du alldeles säkert köra på grundinställning.

Men, hojen har otroligt med justeringsmöjligheter så varför inte göra den så bra det går.

Hoppas du fattar vad jag menar...




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag kör i snabb grupp och har ett skapligt tempo men är ingen roadracingförare av rang inte. Utan glad amatör som ändå vill köra med rätt förutsättningar så att säga. Men om det är först när man pressar hojen på högre gränser som man bör se över inställningarna så kan jag kanske köra out of the box.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hörni, behöver man justera öhlinarna för banåka på medelnivå? Eller bara köra oem? Tror jag är 83kg plus utrustning.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Är du nöjd som de är på gata? Om ja, du behöver inte justera något. Om nej, justera så du är nöjd på gatåkat och behåll det på banan tills du upplever besvär, oavsett fartgrupp.

Definitionen av besvär kan vi ta efter nästa bandag. :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Gick bra på Gelleråsen iaf med akra slipon på min -18. När jag körde tätt ihop med instruktören fick vi flagg en gång. Delade på oss och inga problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Inga problem på Anderstorp heller!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Snart dags för 1000-milaservice på min -16. Hur har ni andra gjort, har ni kollat ventilerna i förväg? Man läser ju lite både och när man kollar runt.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Hade inne min -15 på 2000 mila service nyss, var bara en ventil, tror en insugsventil, som behövdes justeras lite. Enligt mek, Bike Port, så var det inte alls mycket. Kan kolla upp hur mycket om du vill.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hade inne min -15 på 2000 mila service nyss, var bara en ventil, tror en insugsventil, som behövdes justeras lite. Enligt mek, Bike Port, så var det inte alls mycket. Kan kolla upp hur mycket om du vill.


Tack för info. :tummenupp


Hur har ni andra gjort? Har ni kollat i förtid och har det behövts?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack för info. :tummenupp


Hur har ni andra gjort? Har ni kollat i förtid och har det behövts?

Din -16 ska inte ha några problem där men be att få dem kollade vid 1000 om du tycker att du har pengarna. Det var främst ett problem på 1:a gen 1000 V4 alltså 11-13 (14).
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag är cirka 1,88 och väger runt 100 kg, en bättre hoj än en tuono 1100 kan finnas där ute någonstans men jag bryr mig inte.

Aprilian är så väl genomtänkt i alla detaljer att inget behöver ändras.
Den är snyggast av alla kåplösa hojar, man sitter bra, den drar som en oxe, den styr dit man vill och brölar så jädra gott under färden att man blir beroende.

Passar till bandag, semestertripp, fikarunda eller en tur till polaren för att kolla MotoGP.

Vad mer kan man önska, fråga inte mig.
 
Last edited:

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag vill ha lite mer bett i mina bromsar, innan man köper annan pump osv, vilka belägg kan man prova med? Erfarenheter? Kör mestadels på gata i inspirerat tempo :hojraket
Saknar bromsarna på min s1000r jag hade tidigare..

Jag har en 2015, innan den fick de fetare bromsoken.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag vill ha lite mer bett i mina bromsar, innan man köper annan pump osv, vilka belägg kan man prova med? Erfarenheter? Kör mestadels på gata i inspirerat tempo :hojraket
Saknar bromsarna på min s1000r jag hade tidigare..

Jag har en 2015, innan den fick de fetare bromsoken.

Brembos röda SA-belägg ger ett fenomenalt kallgrepp och kräver inte mycket tryck. De pallar även för upprepade kraftiga inbromsningar utan att överhetta.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Brembos röda SA-belägg ger ett fenomenalt kallgrepp och kräver inte mycket tryck. De pallar även för upprepade kraftiga inbromsningar utan att överhetta.
SC bettar ännu bättre då det är bandagsbeläggen. Men de slits hårdare...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Finns det nån vettig svensk ÅF för belägg? :)
Advanced Motobility och Grevens säljer Galfer, deras vita 1375 motsvarar Brembo SC.

AdvMoto tar även hem CL-brakes via Boove (tidigare Carbone Lorraine) har jag för mig. Deras XBK-belägg är bra gatbelägg, bättre än Brembo SA enligt mig. Men det är subjektivt.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
har ett Arrow GP slipon till salu om nån är intresserad.
Monterat ytterst få ggr på en 1100rr -2015, passar säkert fler modeller.
2200:-
Finns annons i KÖP/SÄLJ.
IMG_0267.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top