Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag får ta licens på sidan. Är också sugen på att köra 5-6.

Kanske går att prata med smc för dispans iofs. Kan ju testa

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Hade vart kul att ta den ihop alla tre.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag får ta licens på sidan. Är också sugen på att köra 5-6.

Kanske går att prata med smc för dispans iofs. Kan ju testa

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Licens kan du ju ta på andra, billigare håll än för SMC. Ingen anledning hålla på med specialfall eller betala för kurser steg 1-4 enbart för att hålla stegen aktuell. Känns som ett bakvänt och dyrt sätt att "kanske" ta licens.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Licens kan du ju ta på andra, billigare håll än för SMC. Ingen anledning hålla på med specialfall eller betala för kurser steg 1-4 enbart för att hålla stegen aktuell. Känns som ett bakvänt och dyrt sätt att "kanske" ta licens.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Haj!
Fick svaret från smc att det inte fanns en chans att hoppa över steg. Så får bli med nån annan arrangör man tar licensen :)

Vilka är det som har kursen? Sett att lms kör. Men finns det fler tro?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Haj!
Fick svaret från smc att det inte fanns en chans att hoppa över steg. Så får bli med nån annan arrangör man tar licensen :)

Vilka är det som har kursen? Sett att lms kör. Men finns det fler tro?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Falkenberg MK, Hyllinge MS, Karlskoga MK, ARC.

Samtliga har kurser, bara kontakta deras kansli(motsv). Brukar ligga i perioden Mars-maj
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Efter några år på hojar av andra märken och nationaliteter så har jag äntligen blivit med Apa igen. Bytte KTM'en mot denna skönhet idag.

Fil 2017-08-27 20 27 08 7p.jpg

På grund av en kraftigt stukad handled har jag bara kunnat testa hojen en kort sväng på 2-3 mil än så länge, och dessutom var jag tvungen att sansa mig lite pga av samma anledning, men herre jävlar vad den drar när man vrider på lite.
Jag har kört tvåcylindrigt de senaste 14 åren och det kommer ta ett par vändor innan jag vant mig med motorkaraktären. Den är ju uppenbarligen inte lika brötig som en V2, i synnerhet inte KTM's LC8.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Snabb fråga:
Om jag behöver reservdelar till hojen, var köper jag det bäst? Är det af1 som gäller eller finns det handlare på den här sidan pölen? Tänkte bl.a. byta sadeln rätt omgående.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Efter några år på hojar av andra märken och nationaliteter så har jag äntligen blivit med Apa igen. Bytte KTM'en mot denna skönhet idag.

Kul och grattis! Gjorde ett liknande byte för någon vecka sedan. Köpte en tv4r 11 efter att han brummat runt på en gen1 Tuono några år. Det är ju lite skillnad... Bara att börja kosta på en massa tillbehör nu då :D Medlemskap i apriliaklubben är väl närmast ett obligatorium om du inte redan är det
/R
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Efter några år på hojar av andra märken och nationaliteter så har jag äntligen blivit med Apa igen. Bytte KTM'en mot denna skönhet idag.

View attachment 438974

På grund av en kraftigt stukad handled har jag bara kunnat testa hojen en kort sväng på 2-3 mil än så länge, och dessutom var jag tvungen att sansa mig lite pga av samma anledning, men herre jävlar vad den drar när man vrider på lite.
Jag har kört tvåcylindrigt de senaste 14 åren och det kommer ta ett par vändor innan jag vant mig med motorkaraktären. Den är ju uppenbarligen inte lika brötig som en V2, i synnerhet inte KTM's LC8.

Hoppas du blir nöjd med hojen! Gött att se att den stannar inom Sporthoj.com :) Även tidigare ägaren har varit aktiv denna tråd.

Ps. Det verkar vara något fel på KTM:en jag fick av dig i inbyte. Framhjulet verkar inte fungera riktigt som det ska då det aldrig vill vara på vägen. Mycket märkligt..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kul och grattis! Gjorde ett liknande byte för någon vecka sedan. Köpte en tv4r 11 efter att han brummat runt på en gen1 Tuono några år. Det är ju lite skillnad... Bara att börja kosta på en massa tillbehör nu då :D Medlemskap i apriliaklubben är väl närmast ett obligatorium om du inte redan är det
/R

Har ett medlemsskap i Apriliaklubben sedan tidigare, men det ligger nog vilande för tillfället. Ska se till att återuppväcka det.
Kört både Mille gen1 och Tuono gen2 tidigare och någon Ducce där emellan och nu senast en KTM (som det tydligen är något fel på enligt TFK :D) så det har blivit några twinnar genom åren. Vi får hoppas på en lång sensommar så jag hinner köra lite innan vintern är här.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hoppas du blir nöjd med hojen! Gött att se att den stannar inom Sporthoj.com :) Även tidigare ägaren har varit aktiv denna tråd.

Ps. Det verkar vara något fel på KTM:en jag fick av dig i inbyte. Framhjulet verkar inte fungera riktigt som det ska då det aldrig vill vara på vägen. Mycket märkligt..

Jag tror att jag kommer bli riktigt nöjd, bara handen läker så att jag kan hålla i mig ordentligt. Har prenumererat på den här tråden sedan start så jag känner igen ditt nick, men hade såklart ingen aning om att det var dig jag träffade igår.

Jo, jag hade också lite problem med det där. Tror jag eventuellt kan ha råkat fylla på däcket från heliumtanken. :D
 
Last edited:

Ekollon

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-14, Triumph, Thruxton 900
Har precis sålt min Tuono 1100 Factory och har lite godis ifall någon vill shoppa.
säljer samtliga delar för halva nypriset.
Rizoma Tomok speglar med tillhörande adaptrar.
Orginal Aprilia Racing Tailtidy
LighTech Chain adjusters

Alla delarna är i princip Nyskick och endast använda ca 100-200mil.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Hur känns greppet kontra supercorsa?
Jag måste byta däck snart.

Jag uppdaterar min åsikt då jag bytte till Super Corsa SP och körde på dem ett tag...

Super Corsa SP är ett riktigt risigt gatdäck, och jag fattar faktiskt inte varför de sätter på de från fabrik ärligt talat... Riktigt imponerad av banåkapotentialen i dem, de är inte jättelångt ifrån slicks faktiskt - med lämpligt däckstryck o.s.v. Men, som gatdäck har jag inte förtroende för dem. Kallt ute eller det minsta väta så spinner det och släpper och har sig. Direkt olämpligt och där är Rosso Corsa eller M7RR avsevärt bättre gatdäck på alla sätt och vis. I min mening. Satte tillbaka M7RR fastän det bara är kanske 50 mil kvar på dem.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Går i säljtankar gällande min TV4, så om någon som hänger här känner någon som suktar efter en V4 så kan ni gärna skicka dem åt mitt håll. Har ingen annons ute ännu, eventuellt kommer det ut så småningom men troligen väntar jag med det till våren om den inte är såld innan dess.

Jag har knappt kunnat köra hojen sedan jag fick hem den pga en skadad handled och har bara lyckats lägga ca 5 mil på den. Trots det känner jag att det inte är riktigt rätt hoj för mig. Jag har aldrig gillat att köra på bana och jag känner att hojen inte kommer till rätta vid vanlig vardagskörning.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Går i säljtankar gällande min TV4, så om någon som hänger här känner någon som suktar efter en V4 så kan ni gärna skicka dem åt mitt håll. Har ingen annons ute ännu, eventuellt kommer det ut så småningom men troligen väntar jag med det till våren om den inte är såld innan dess.

Jag har knappt kunnat köra hojen sedan jag fick hem den pga en skadad handled och har bara lyckats lägga ca 5 mil på den. Trots det känner jag att det inte är riktigt rätt hoj för mig. Jag har aldrig gillat att köra på bana och jag känner att hojen inte kommer till rätta vid vanlig vardagskörning.

Ne, nog gör de sig bäst vid inspirerad körning allt. Har du kvar din andra apa?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ne, nog gör de sig bäst vid inspirerad körning allt. Har du kvar din andra apa?

Jo, och jag har halkat mer och mer in på långkörningar de senaste åren. I somras körde jag en tripp till Norge, men utöver det blev det mest några körningar till och från jobbet så jag siktar nog in mig på en asfaltstourer (KTM Adventure, Triumph Tiger, Africa Twin, Multistrada etc.) till nästa säsong. Har börjat spåna på en lite längre tur söderut framåt sommaren.

Nope, ingen annan Apa kvar i stallet. Dock lyckades jag spåra upp nuvarande ägare av min gamla Mille och framförde min önskan om att köpa tillbaka den, men dessvärre var den inte till salu. Nu kanske det inte heller är någon "gubbhoj" av passande format, men det var dels min första Aprilia och även den första hojen jag köpte helt ny så det är lite av en gammal kärlek som jag skulle vilja återförenas med. Den skulle göra sig bra som andra (läs tredje eller fjärde) hoj i garaget.
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
En fråga till er kunniga här inne.
Har en -17 Tuono Factory och vill bli av med originalljuddämparen. Men vad jag förstått måste man få Aprilias Race-map eller en eftermarknads-ECU, exempelvis Gabros flashade.
Köpte hojen ny i våras och undrar då följande:
1. Vad jag förstått så gäller inte garantin om jag byter till annat eftermarknadsljuddämpare än Akras och får med Race-mapen från Aprilia. Kan jag byta ECU och ljuddämpare, för att sedan byta tillbaka till original när det är dags för service osv?
2. Om jag köper en flashad ECU från Gabro, kan jag byta själv hemma eller behöver jag verkstadshjälp för det?
3. Kan verkstaden se att jag bytt ECU och avgasrör på något sätt?

Ha det gott!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top