Aprilia Tuono V4

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Slip on från Aprilia till 2017 (RSV4 samt Tuono) kostar 13981:- ink moms och då ingår en kod så auktoriserad ÅF kan programmera om hojen med racemappen.
(det är samma slip on oavsett om det är RSV4 eller Tuono)

Vill man så kan man alltså köpa en lös ECU som är förprogrammerad med racemappen, om man vill köra nåt annat slip on. Race ECU'n kostar 6200:- ink moms
(en ECU för Tuono och en annan för RSV4:an)

Det systemet ni refererar till är ett homologiserat system (alltså euro4 klassat) där ingen mapp behövs eller medföljer. (systemet har samma specifikation som original när det gäller buller och emission)

Mvh
Björn

Då känns det lite mer rimligt. Gäller garantin om man köper en lös ECU med racemappen och väljer ett annat slipon än Acra?
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Då känns det lite mer rimligt. Gäller garantin om man köper en lös ECU med racemappen och väljer ett annat slipon än Acra?

Tyvärr inte... Förhoppningsvis har jag lyckats bifoga en bild där man kan se hur det ser ut för 2017 års RSV4:a och Tuono.

Mvh
Björn
 

Bifogat

  • Aprilia exhaust 2017.jpg
    Aprilia exhaust 2017.jpg
    187.6 KB · Visningar: 187

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tror till och med att man kan beställa ECU-n efter önskemål. Inte säker dock.
Min är gabro standard och mapparna är klart bättre.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

jossi.i

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2015
Ort
göteborg
Hoj
2011
Hej är det krångligt att använda guzzidiag programmet. Har en Garbo Box liggande på posten till min 1100 factory. Snart dax att installera
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Hej är det krångligt att använda guzzidiag programmet. Har en Garbo Box liggande på posten till min 1100 factory. Snart dax att installera
Nej, det är superenkelt. Tog 3min.

Once you install it back in the bike, connect guzzidiag, clear errors and perform throttle and handle learnings. By the dash reactivate TC, AW and ABS (if equipped) and go out for TC calibration. Enjoy
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
En vild gissning är att försäljningen av Tuonos kommer att dala kraftigt om man är tvingad att betala 24000, typ 15% av hojens pris, för att få bättre ljud och utseende samt bibehållen garanti. Och dessutom är det ju inte säkert att man gillar looken på Acra... Nä, bättring Aprilia!

Sjukt ! Den måste väl vara ett helsystem om det ska vara den pengen om ens då :gnissla
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Sjukt ! Den måste väl vara ett helsystem om det ska vara den pengen om ens då :gnissla

Om du kollar ett par inlägg uppåt så ser du att det där reddes ut och att ett slipon landar på ca 14k inkl ECU.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sjukt ! Den måste väl vara ett helsystem om det ska vara den pengen om ens då :gnissla

Fabrikstrim brukar kosta, iaf om garanti ingår.

Bara slipon (motsvarande. Akra) till din Ktm går lös på närmre 11000kr hos handlaren men då får du ingen styrbox. Helsystem till din kåtte. 30kkr. För att jämföra, men de där siffrorna tidigare är felaktiga. 14kkr för slipon med ECU gäller
 
Last edited:

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Fabrikstrim brukar kosta, iaf om garanti ingår.

Bara slipon (motsvarande. Akra) till din Ktm går lös på närmre 11000kr hos handlaren men då får du ingen styrbox. Helsystem till din kåtte. 30kkr. För att jämföra, men de där siffrorna tidigare är felaktiga. 14kkr för slipon med ECU gäller

Om du kollar ett par inlägg uppåt så ser du att det där reddes ut och att ett slipon landar på ca 14k inkl ECU.

Så här svarade Björn:

"Slip on från Aprilia till 2017 (RSV4 samt Tuono) kostar 13981:- ink moms och då ingår en kod så auktoriserad ÅF kan programmera om hojen med racemappen.
(det är samma slip on oavsett om det är RSV4 eller Tuono)"


Enligt hans svar så ingår det alltså ingen ECU utan en kod så att ÅF kommer åt racemappen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Så här svarade Björn:

"Slip on från Aprilia till 2017 (RSV4 samt Tuono) kostar 13981:- ink moms och då ingår en kod så auktoriserad ÅF kan programmera om hojen med racemappen.
(det är samma slip on oavsett om det är RSV4 eller Tuono)"


Enligt hans svar så ingår det alltså ingen ECU utan en kod så att ÅF kommer åt racemappen.

Jo, det var fel av mig att skriva att ECU ingick i priset. Resultatet blir dock detsamma eftersom ÅF ändrar mapp i befintlig ECU, så några 24k kostar det inte hur som helst.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så här svarade Björn:

"Slip on från Aprilia till 2017 (RSV4 samt Tuono) kostar 13981:- ink moms och då ingår en kod så auktoriserad ÅF kan programmera om hojen med racemappen.
(det är samma slip on oavsett om det är RSV4 eller Tuono)"


Enligt hans svar så ingår det alltså ingen ECU utan en kod så att ÅF kommer åt racemappen.

Koden ger i praktiken en race ECU men utan extra ECU, men rätt ska va rätt. Innehåller skiljer inte efter inlagd mapp
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fabrikstrim brukar kosta, iaf om garanti ingår.

Bara slipon (motsvarande. Akra) till din Ktm går lös på närmre 11000kr hos handlaren men då får du ingen styrbox. Helsystem till din kåtte. 30kkr. För att jämföra, men de där siffrorna tidigare är felaktiga. 14kkr för slipon med ECU gäller

ok , det låter mer skäligt . Kul att du visst då mkt on Ktm :) Kompisen gav 24k har jag för mig för sitt Akra helsystem med map och filter även det tok dyrt .

Personligen kan jag tycka att om man köpt en ny fin hoj så borde Aprilia/Ktm/Ducati
inte försöka råna en på sina "powerparts" ..
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
ok , det låter mer skäligt . Kul att du visst då mkt on Ktm :) Kompisen gav 24k har jag för mig för sitt Akra helsystem med map och filter även det tok dyrt .

Personligen kan jag tycka att om man köpt en ny fin hoj så borde Aprilia/Ktm/Ducati
inte försöka råna en på sina "powerparts" ..

Håller verkligen med dig. Det stör mig att man blir" tvingad" att välja ngt som man kanske inte tycker om, för vem vill tappa två års garantier? Och jag tycker också att om man väljer att använda mjukvaran från en tillverkare så ska man få välja det slipon man själv känner för. Och jag tror inte att ÅF egentligen heller gillar "tvång" eftersom det i förlängningen givetvis kan missgynna försäljningen.
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
"Tyvärr har fortfarande inte Aprilia fått fram något pris på Akrapovic Slip-on till -17 årsmodellerna (pratade med dom senast igår i telefon). Förhoppningsvis skulle dom få besked i mitten av Juli.
Tror tyvärr dock att Akrapovic Slip-on:et kommer kosta mer än 14.000:-, till 2016 årsmodellen kostar det 19.776:- :-/

Race-ECU:n verkar ligga på ca. 6200:- (inte helt klart än med pris, men till RSV4 -17 ligger den på 6209:-"

Det fick jag från min ÅF.
Dock har jag inte tänkt köra på Akra, Yoshimura har ju nu släppt sitt Alpha T till Tuonon, ny favorit:
http://www.yoshimura-rd.com/product/aprilia-tuono-rsv4-exhaust-system-19250mp720.asp
 
Last edited:

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
"Tyvärr har fortfarande inte Aprilia fått fram något pris på Akrapovic Slip-on till -17 årsmodellerna (pratade med dom senast igår i telefon). Förhoppningsvis skulle dom få besked i mitten av Juli.
Tror tyvärr dock att Akrapovic Slip-on:et kommer kosta mer än 14.000:-, till 2016 årsmodellen kostar det 19.776:- :-/

Race-ECU:n verkar ligga på ca. 6200:- (inte helt klart än med pris, men till RSV4 -17 ligger den på 6209:-"

Det fick jag från min ÅF.
Dock har jag inte tänkt köra på Akra, Yoshimura har ju nu släppt sitt Alpha T till Tuonon, ny favorit:
http://www.yoshimura-rd.com/product/aprilia-tuono-rsv4-exhaust-system-19250mp720.asp

Snyggt, smälter in bra :) Och jag väljer också vad jag vill ha med utpräglad kräsenhet :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top