Aprilia Tuono V4

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Tydligen var anledningen till att min hoj rusade på tomgången att den hade tappat mappningen. Var snabbt åtgärdat på verkstaden och inga delar behövde bytas, om någon nu undrade :)

Kanske något man kunde ha gjort själv om man hade haft kablar och guzzidiagos? Värt att skaffa kanske? Var kan man köpa och hur mycket bör det kosta?
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Det står säkert tidigare i tråden någonstans, men tål nog upprepas!
Om man snabbt vill kolla vilka felkoder som dykt upp kan man gå in via instrumentpanelen till Diagnostics och mata in koden 12412.
Man får upp både aktuella och lagrade felkoder, samt möjligheten att släcka servicelampan :)
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Hmm, nu har verkstaden monterat mitt nya baklyse med integrerade blinkers och resultatet blev inte vad jag tänkt mig. Ngt måste vara fel, för blinkersen blinkar svagt (dock i normal takt). På Youtube finns flera videos på baklyset och blinkersen ser helt annorlunda ut än på mitt. (Har skickat länk till verkstaden så att de kan jämföra.) Baklyset är "plug and play" med det som sitter original, men innan jag monterade det så hade jag miniblinkers med andra motstånd. Verkstaden har använt motstånden till miniblinkersen när de monterade det nya baklyset. Kan felaktiga motstånd göra så att blinkersen blir svagare? Eller vad kan det vara för fel?

Så här ser det alltså ut då det funkar som det ska.

https://www.youtube.com/watch?v=SnV9ezJjTHo
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm".
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
"För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm".

Var det ett svar på frågan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Om det menas plug & play på riktigt så tänker jag att inga eftermonterade motstånd ska sitta där? Kan ha fel men om det ska monteras med motstånd så borde det varit beskrivet i manualen vilken sort(värden). Kolla i monteringsbeskrivningen.
Om det är glödlampsblinkers original och med dina gamla diodblinkers monterade så behövdes det motstånd för att få normal blinktakt kan man misstänka att motstånd behövs. Kan det vara förberett med motstånd i ditt nya baklyse som gör att det blir "plug & play"?
Det finns också 2 typer av blinkreläer den äldre som behöver ett visst motstånd i kretsen för att få rätt takt på blinket, det finns också sk lastoberoende reläer som inte bryr sig om det som är inkopplad utan har den frekvensen i blinkandet oavsett inkopplad last=blinkers.

Hoppas att du får ut något av svamlet lite fram och tillbaka blev det men mina funderingar iaf.
Lycka till.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
I mitt integrerade behövs inget extra motstånd

Om det menas plug & play på riktigt så tänker jag att inga eftermonterade motstånd ska sitta där? Kan ha fel men om det ska monteras med motstånd så borde det varit beskrivet i manualen vilken sort(värden). Kolla i monteringsbeskrivningen.
Om det är glödlampsblinkers original och med dina gamla diodblinkers monterade så behövdes det motstånd för att få normal blinktakt kan man misstänka att motstånd behövs. Kan det vara förberett med motstånd i ditt nya baklyse som gör att det blir "plug & play"?
Det finns också 2 typer av blinkreläer den äldre som behöver ett visst motstånd i kretsen för att få rätt takt på blinket, det finns också sk lastoberoende reläer som inte bryr sig om det som är inkopplad utan har den frekvensen i blinkandet oavsett inkopplad last=blinkers.

Hoppas att du får ut något av svamlet lite fram och tillbaka blev det men mina funderingar iaf.
Lycka till.

Mailade faktiskt verkstaden i går kväll efter det att jag googlat runt på Internet och sa att jag trodde att det var typ "tårta på tårta". Och jag tror att verkstaden är inne på samma linje. Får hoppas att det är så enkelt...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Det finns också 2 typer av blinkreläer den äldre som behöver ett visst motstånd i kretsen för att få rätt takt på blinket, det finns också sk lastoberoende reläer som inte bryr sig om det som är inkopplad utan har den frekvensen i blinkandet oavsett inkopplad last...
De olika relätyperna handlar inte om generation utan om lagkrav.
De lastberoende reläerna är för de som vill vara lagliga.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
På tal om motstånd och blinkers. Har beställt hem två olika lastoberoende blinkersrelän till en Tuono 2017.
Vet inte vilket, om ens något, av de passar. Men är det någon som vill ha det så skänker jag bort de.
Bytte hoj efter 10 mil. :glömdet
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
På tal om motstånd och blinkers. Har beställt hem två olika lastoberoende blinkersrelän till en Tuono 2017.
Vet inte vilket, om ens något, av de passar. Men är det någon som vill ha det så skänker jag bort de.
Bytte hoj efter 10 mil. :glömdet
Dom fick inte löst det vettigt alltså?
Du har inte haft nåt roligt ägande :( hoppas du blir nöjd med nästa hoj/märke

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Dom fick inte löst det vettigt alltså?
Du har inte haft nåt roligt ägande :( hoppas du blir nöjd med nästa hoj/märke

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

De löser säkert det problem någon gång. Men nu ville de göra en temporär lösning som kan fucka ABSen igen samt vänta på mer delar.
Helvetet tar aldrig slut och de gick med på att häva köpet. Måste ha varit rekord!
Inhandlar troligtvis en R1 2015-2016 på lördag. :)

Kommer sakna Tuonon! Hooligan bike deluxe!
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
De löser säkert det problem någon gång. Men nu ville de göra en temporär lösning som kan fucka ABSen igen samt vänta på mer delar.
Helvetet tar aldrig slut och de gick med på att häva köpet. Måste ha varit rekord!
Inhandlar troligtvis en R1 2015-2016 på lördag. :)

Kommer sakna Tuonon! Hooligan bike deluxe!

Men vad fasiken. Fick du ett skit-ex av factoryn -17? Blir inte direkt sugen att inhandla den nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Men vad fasiken. Fick du ett skit-ex av factoryn -17? Blir inte direkt sugen att inhandla den nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Först ett skitex av en RR 2015. Sen skitex av Factory 2017.
Den hade gått 2,8 mil när den började läcka olja (liiiiite halt). När den hade gått 9 mil började ABS och lutsensor (läs: Boschsystemet) flippa ur fullständigt. Aldrig sett en ABS-lampa blinka så fort. :crash
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Först ett skitex av en RR 2015. Sen skitex av Factory 2017.
Den hade gått 2,8 mil när den började läcka olja (liiiiite halt). När den hade gått 9 mil började ABS och lutsensor (läs: Boschsystemet) flippa ur fullständigt. Aldrig sett en ABS-lampa blinka så fort. :crash

Men fyfan vilken otur!
Skönt att du fick häva köpet.

Och jag som var sugen på en -15 1100 RR :p
Men plötsligt försvann det suget.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Först ett skitex av en RR 2015. Sen skitex av Factory 2017.
Den hade gått 2,8 mil när den började läcka olja (liiiiite halt). När den hade gått 9 mil började ABS och lutsensor (läs: Boschsystemet) flippa ur fullständigt. Aldrig sett en ABS-lampa blinka så fort. :crash

Helt galet ju. Sneglat på factoryn i ett halvår nu men jaha ok det här ju lagom skoj att höra om. Jag lider med dig. Blir nog ingen apa närmaste decenniet för dig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Intressant (och mycket tråkigt) att se att Aprilia inte lyckats eliminera de elektronikproblem man hade redan 2010.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top