Aprilia Tuono V4

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Seriöst alltså, vafan är det för fel på en analog varvräknare helt plötsligt? När jag läste omdömen om 1100:an så var en negativ punkt "utdaterade instrument". Jag fattade ingenting, det var ju inget fel på dem? :va
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Oj vilket tft-hat det var här då :D

Jag gillar den iaf. Visst trajjas nya är snyggare. Men vafasen. Jag har allttid kännt "villha" när jag provkört hojar med lättavläst och användbar tft. Xdiavel och panigalen tex.

Kommer titta avundsjukt på tftn och autoblippern på era 2017 modeller. Bromsarna, radiala mcn också för den delen...

Men det är ingen som kastat grön färg på min factory iaf :D
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Förhoppningsvis har de även förenklat menyanvändning, för den tycker jag är hopplöst rörig i den äldre versionen...
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Seriöst alltså, vafan är det för fel på en analog varvräknare helt plötsligt? När jag läste omdömen om 1100:an så var en negativ punkt "utdaterade instrument". Jag fattade ingenting, det var ju inget fel på dem? :va

Datorn var otroligt kass. Slö, inte speciellt logisk och bara hemsk att använda.

Jag gillar den nya displayen! Hoppas på att den fungerar bra i direkt solljus också!
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag har länge suktat efter en Tuono, så idag blev det ett besök hos ProBike. :)

Allt gick jättebra, tills det var dags att provsitta: Ridå, not even close. :(
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har väldigt lång rygg, så jag vill ha styret längre fram.
Vanesak? Ibland anpassar man sig.
Jag har varit van vid kåpmaskiner och köra nakenhoj var: satan va brett styre och näääära magen.
Efter några mil var det ok igen.

Vad har du kört innan och vilka MC funkade, vilka funkade inte?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Instämmer, tyckte också att styret satt i magen första gången.
Nu sitter jag som en kung!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Jag har väldigt lång rygg, så jag vill ha styret längre fram.

Väldigt tveksamt om det finns någon "nakenhoj" som har styret längre fram faktiskt. Det är en av sakerna jag föll för med Tuonon,den sportigaste körställningen av hojarna utan kåpor.
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag kom från en superduke 990, tyckte när jag körde den att allt var optimalt. Så visst anpassar man sig. En sd1290 är i som att sitta på en offroad.
Visst körde du 990 Sixx?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Jag kom från en superduke 990, tyckte när jag körde den att allt var optimalt. Så visst anpassar man sig. En sd1290 är i som att sitta på en offroad.
Visst körde du 990 Sixx?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja jag gjorde det för några år sedan,tycker absolut att Tuonon har en aggressivare körställning än den.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Väldigt tveksamt om det finns någon "nakenhoj" som har styret längre fram faktiskt. Det är en av sakerna jag föll för med Tuonon,den sportigaste körställningen av hojarna utan kåpor.

Den mest extrema körställningen hade nog Ducati Streetfighter, sedan kommer nog tuono V4. Ducatin kändes dessutom skitkonstig för mig, för man satt så långt fram och högt att det kändes som händerna var precis framför knäna (överdrivet).

Lustigt att man vill ha styret längre fram förövrigt, jag är väl inte kort direkt (184 cm) och jag har spanat på Mana-risers eller egengjord distans för att flytta styret bak och upp lite. Det är ju det man skaffar en supernaked för, eller? En upprät avslappnad körställning... Som det är nu så är man ändå lätt framåtlutad. Inget större problem när man är uppe i fart, men i bebyggelse så händer det att händerna domnar lite för mig efter ett tag.
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Den mest extrema körställningen hade nog Ducati Streetfighter, sedan kommer nog tuono V4. Ducatin kändes dessutom skitkonstig för mig, för man satt så långt fram och högt att det kändes som händerna var precis framför knäna (överdrivet).

Lustigt att man vill ha styret längre fram förövrigt, jag är väl inte kort direkt (184 cm) och jag har spanat på Mana-risers eller egengjord distans för att flytta styret bak och upp lite. Det är ju det man skaffar en supernaked för, eller? En upprät avslappnad körställning... Som det är nu så är man ändå lätt framåtlutad. Inget större problem när man är uppe i fart, men i bebyggelse så händer det att händerna domnar lite för mig efter ett tag.

Ja Streetfightern glömde jag ju jag tänkte på hojar som går att köpa nya. Jag ville ha en sportig körställning för bandagarnas skull utan att köpa kåphoj,och då blev det Tuono. V4:an var inget minus den heller
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja Streetfightern glömde jag ju jag tänkte på hojar som går att köpa nya. Jag ville ha en sportig körställning för bandagarnas skull utan att köpa kåphoj,och då blev det Tuono. V4:an var inget minus den heller

Exakt samma för mig, försäkringen på en kåphoj kan jag inte försvara.
Konstigt att jag minns styret från SD:n som sittande längre fram jämfört med TV4:an. Jag hade ju båda i garaget samtidigt, eller så börjar jag bli gaggig...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Exakt samma för mig, försäkringen på en kåphoj kan jag inte försvara.
Konstigt att jag minns styret från SD:n som sittande längre fram jämfört med TV4:an. Jag hade ju båda i garaget samtidigt, eller så börjar jag bli gaggig...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag kanske minns helt fel,jag sålde den trots allt 2010. Och så hade sörplat lite vin igår försäkringen är ett skäl,och så är en sporthoj så fruktansvärt obekväm vid vanlig körning. I alla fall för mig,får ont överallt.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag har inte kört sporthoj sen 2004, så nu är väl magen i vägen och dubbelhakan fastnar i tändningslåset, men jag älskar bankörning och är sugen på en kåphoj. Alternativet är clipon på tuonon. Sen går det att klippa dit Rsv4 kåpor, men en sladdis på gamla dar grusar ekonomin.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Jag har inte kört sporthoj sen 2004, så nu är väl magen i vägen och dubbelhakan fastnar i tändningslåset, men jag älskar bankörning och är sugen på en kåphoj. Alternativet är clipon på tuonon. Sen går det att klippa dit Rsv4 kåpor, men en sladdis på gamla dar grusar ekonomin.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

du har nog rätt. Jag bytte min SD mot en Daytona 675,skitbra på banan men stod inte ut med den i trafiken. Sen blev det enduro i 5 år istället.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top