Aprilia Tuono V4

Thunna73

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2016
Ort
Nordanstig
Hoj
FREERIDE350-15, Tuono 1100 Factory-16
Hej FettSnok.

Då gör jag 1000mila som planerat innan vintern :)

Är det någon som hittat en bra högre ruta till 15-16 modell?
Gjorde en tripp och provade Slingerbulten i helgen. Tycker tyvärr att det blir ansträngande med längre turer. Hittar ingen bra ställning (korta armar) för att köra lugnt. Det slutar med liggläge och fullt spjäll så jag kommer fram fortare :yoparty
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Hej FettSnok.

Då gör jag 1000mila som planerat innan vintern :)

Är det någon som hittat en bra högre ruta till 15-16 modell?
Gjorde en tripp och provade Slingerbulten i helgen. Tycker tyvärr att det blir ansträngande med längre turer. Hittar ingen bra ställning (korta armar) för att köra lugnt. Det slutar med liggläge och fullt spjäll så jag kommer fram fortare :yoparty

Jag satte risers på min. Ca 2cm bak och 2 cm upp, det gjorde att ergonomin klickade för mig. Nu är den kanon även vid längre turer men fortfarande tillräckligt framåtlutad för aktiv/bankörning. Högre ruta ger bara turbulens :)
 

Thunna73

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2016
Ort
Nordanstig
Hoj
FREERIDE350-15, Tuono 1100 Factory-16
Jag satte risers på min. Ca 2cm bak och 2 cm upp, det gjorde att ergonomin klickade för mig. Nu är den kanon även vid längre turer men fortfarande tillräckligt framåtlutad för aktiv/bankörning. Högre ruta ger bara turbulens :)

Hej Allramified.

Precis som jag upplever det :) Det blir bättre om jag lutar mig bakåt så bara fingertopparna når styret.
Vart hittade du risers?

Sen funderar jag på om en lite högre ruta förbättrar ytterligare på längre sträckor. Det brukar åtminstone bli lite varmare när vinden inte kyler lika mycket :) Men alla cyklar jag provkört med hög ruta har en irriterande turbulens :gnissla. Samtidigt så träffar vinden mitt på bröstet och frågan är om det skulle gå att få upp det i axelhöjd. Om hjälmen är ovanför så brukar det gå att stå ut med turbulensen som blir.
En tanke är att labba med en löstagbar spoiler som monteras i rutans överkant.
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Jag satte risers på min. Ca 2cm bak och 2 cm upp, det gjorde att ergonomin klickade för mig. Nu är den kanon även vid längre turer men fortfarande tillräckligt framåtlutad för aktiv/bankörning. Högre ruta ger bara turbulens :)

Jag har letat högra ruta till min -16 men inte hittat ngn än.
När jag slängde på en på min gamla Tuono -12 så blev det kanonbra.
Mindre turbulens tycker jag.
186 cm lång är jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Thunna73

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2016
Ort
Nordanstig
Hoj
FREERIDE350-15, Tuono 1100 Factory-16
Jag har letat högra ruta till min -16 men inte hittat ngn än.
När jag slängde på en på min gamla Tuono -12 så blev det kanonbra.
Mindre turbulens tycker jag.
186 cm lång är jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag är 169, så du sitter troligtvis mer upprätt än mig :)

Eller clipons så du hamnar lägre

Det känns redan som att jag har clipons :lol
 

Thunna73

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2016
Ort
Nordanstig
Hoj
FREERIDE350-15, Tuono 1100 Factory-16
Har varit och testat nya Yamma MT-10 idag. Eftersom alla verkar ge den så bra omdömen.
Blev lite orolig att den skulle vara "bättre" än min TV4. Kan jag ha gjort fel val :rolleyes: Men insåg bara att jag kan va lugn. TUONO är den cykel som har mest karisma och känns mest förfinad av de (nakna) jag testat i år. Enligt mina behov, ska kanske tilläggas :)
ZX10R, Z800, Z1000, S1000R, MT09, MT10 R1100S R1200RT, GSX-S1000A samt en del offroad.
Har inte kört SD1290 eftersom den går bort pga försäkringen 18000:- hel/helår :confused: Annars är det skoj å spara framdäck :rock
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Hej Allramified.

Precis som jag upplever det :) Det blir bättre om jag lutar mig bakåt så bara fingertopparna når styret.
Vart hittade du risers?

Det är originalfästena till Aprilia Mana som passar rakt av på Tuonon, så det är bara att beställa från lämplig ÅF. Jag fick routa omlite bromsslang/gaswire för att få till det, annars Inga problem. Är 176 cm :)
 

Thunna73

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2016
Ort
Nordanstig
Hoj
FREERIDE350-15, Tuono 1100 Factory-16
Ooh det går så fint med Tuonon också ��

Jo det kan jag hålla med om. Övar så fort jag kan :yoparty Har dock fått intrycket att SD är mer gjord för det ändamålet:)
Det var enklare med DUKE690, blev liksom inte samma hastigheter vid power wheeling:rock

Funderar på att dreva ner lite för att testa om det blir lättare:) Det går rackarns fort på 2an och clutch up ger inte samma feeeeling:yoparty
 

Thunna73

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2016
Ort
Nordanstig
Hoj
FREERIDE350-15, Tuono 1100 Factory-16
Ludicrous speed på bakhjulet :näsblod Jag får nog öva lite mer först :lol
Men ska allt prova på trean :rock Vad har du för varvtal när du drar upp? Jag gissar runt 8k.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Power wheelies är kul men clutch up ger ju möjlighet att få upp den vid mycket lägre varvtal/lägre hastighet om du nu tycker det går för fort när du gasar upp den.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Som några andra här så kopplade jag bort vajrarna till avgasspjället, efter några veckor åkte dem på igen.
Ljudmässigt tyckte jag att den blev bättre, men idag
blev den som vid inköp mycket tystare.

Tydligen behöver servomotorn eller spjället lite övertalning efter att ha varit ur tjänst ett tag.:smasha
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Kan meddela att recall'en för bromsen även gäller 2016 års modell. Både min och min kompis (som köpte sin hoj förra veckan) fanns med i system.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
1290 kan man koppla upp på 3an i gånghastighet ...vridet och körställning gör 1290 mkt lättare att wheela med än tuono v4 .
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top