Aprilia Tuono V4

gnarl

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
La
Hoj
Tuono V4
Nu har äntligen även jag tagit mig ut på en första tur för våren!!!
O satans va fint hojen går! Dock märkte jag när jag startade att batteriet kändes lite trött (japp, jag slarvade med underhållsladdningen....:död). Så när jag (dumt nog) stannade efter någon mil så ville inte startmotorn dra runt snabbt nog för att få igång den :huvet

Som tur var så va jag uppe på en backe, så jag tänkte att det kunde gå att rulla igång den själv. Lägger i trean och springer för allt vad jag har. Men förvånad blir jag när jag släpper upp kopplingen och hjulet bara rullar trögt tills jag står stilla. Det känns som den inte drar runt motorn.... (Jag har rullat igång hojar förr så utan problem)

Det känns verkligen inte som att kopplingen slirar när jag gasar på. Så min fråga är: e det slirkopplingen som gör att motorn inte går runt, eller ska jag vara orolig att något är galet??

Det hela löste sig med en trevlig herre som ägde både startkablar och insexnycklar, så jag slapp putta hoj 2 mil :banana
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Alldeles riktigt. Nästan billigare än bilen :lol



Nu har äntligen även jag tagit mig ut på en första tur för våren!!!
O satans va fint hojen går! Dock märkte jag när jag startade att batteriet kändes lite trött (japp, jag slarvade med underhållsladdningen....:död). Så när jag (dumt nog) stannade efter någon mil så ville inte startmotorn dra runt snabbt nog för att få igång den :huvet

Som tur var så va jag uppe på en backe, så jag tänkte att det kunde gå att rulla igång den själv. Lägger i trean och springer för allt vad jag har. Men förvånad blir jag när jag släpper upp kopplingen och hjulet bara rullar trögt tills jag står stilla. Det känns som den inte drar runt motorn.... (Jag har rullat igång hojar förr så utan problem)

Det känns verkligen inte som att kopplingen slirar när jag gasar på. Så min fråga är: e det slirkopplingen som gör att motorn inte går runt, eller ska jag vara orolig att något är galet??

Det hela löste sig med en trevlig herre som ägde både startkablar och insexnycklar, så jag slapp putta hoj 2 mil :banana


Ajjemänn. Det är slirkopplingen som fungerar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men du bor väl varken ute i skogen eller är lastgammal?

Nja. Men det tillhör ingen hot-zone och jag har ju ändå passerat 30. Men nä. Betydligt bättre premie än något jag lyckats jämföra med. Det bygger förhoppningsvis på att tv4r är lågt representerat i skadestatistik.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Inte bara något, även någon skulle jag vilja påstå.

Jag bor på landet 5 mil från GBG, närmar mig 40 och får 4800 med 5000 i självrisk.
Ska inte gnälla ändå iofs.
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Tjenare.

Är sugen på en Tuono 1000r Factory men utbudet på blocket är ju inte det största, tänkte därför att jag testar lyckan här. Årsmodell 2006-2010. Är det någon här som går i säljtankar så får ni gärna dra iväg ett mail till markus(dot)christensson(at)gmail(dot)com.

Tack!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tjenare.

Är sugen på en Tuono 1000r Factory men utbudet på blocket är ju inte det största, tänkte därför att jag testar lyckan här. Årsmodell 2006-2010. Är det någon här som går i säljtankar så får ni gärna dra iväg ett mail till markus(dot)christensson(at)gmail(dot)com.

Tack!

Det är för att factorys är mycket sällsynt. Siffran jag hade tidigare var att det såldes 4st i Sverige av årsmodell 2008 som exempel. Sen har det tillkommit några som import senare. Totalt vet jag inte, 2006 är väldigt udda. Har själv haft en 07 och en 08. Fantastisk hoj kan jag intyga. Lycka till i letandet, vet många som är ute efter samma så konkurrensen bland köpare är hög. Tipset är att göra omaket att importera om du vill va säker på att hitta en i år
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Det är för att factorys är mycket sällsynt. Siffran jag hade tidigare var att det såldes 4st i Sverige av årsmodell 2008 som exempel. Sen har det tillkommit några som import senare. Totalt vet jag inte, 2006 är väldigt udda. Har själv haft en 07 och en 08. Fantastisk hoj kan jag intyga. Lycka till i letandet, vet många som är ute efter samma så konkurrensen bland köpare är hög. Tipset är att göra omaket att importera om du vill va säker på att hitta en i år

Tro mig, tanken har slagit mig.
Känner mig dock väldigt osäker på det här med import, hur man går tillväga med ägarbyte, registrering, moms osv. Men det är kanske som du säger det enda alternativet om man vill ha en till denna säsongen..
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tro mig, tanken har slagit mig.
Känner mig dock väldigt osäker på det här med import, hur man går tillväga med ägarbyte, registrering, moms osv. Men det är kanske som du säger det enda alternativet om man vill ha en till denna säsongen..
Jag letar till brorsan också. Behöver dock inte vara en factory. Men vi funderar på import också kanske. Men som sagt. Vet inte riktigt hur man går till väga och vad det kostar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har importerat en flock från uk. Köp se till att få kvitto med ramnummer och miltal på.

Få med regbevis ( kallas v5c i uk) .
Skicka in ursprungskontrollpapper enligt beskrivningen på transportstyrelsens hemsida.

När den är klar boka tid för regbes. Ställ om instrumentet till km före bes kolla så allt funkar osv. Helst standard ljuddämpare på.

På gen 2 rsv behöver inte framlampor bytas då uk spec har symmetrisk ljusbild och bländar inte.

Kostnad ca 2500 i avgifter/regbes/bes.
Ingen tull/moms inom EU slå länge den rullat mer än 600mil.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Har importerat en flock från uk. Köp se till att få kvitto med ramnummer och miltal på.

Få med regbevis ( kallas v5c i uk) .
Skicka in ursprungskontrollpapper enligt beskrivningen på transportstyrelsens hemsida.

När den är klar boka tid för regbes. Ställ om instrumentet till km före bes kolla så allt funkar osv. Helst standard ljuddämpare på.

På gen 2 rsv behöver inte framlampor bytas då uk spec har symmetrisk ljusbild och bländar inte.

Kostnad ca 2500 i avgifter/regbes/bes.
Ingen tull/moms inom EU slå länge den rullat mer än 600mil.
Kan bli ett alternativ då kanske. Tack för tipsen. Har du åkt över och hämtat själv?
Vad har uk för motsvarande sida för blocket?
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Lite OT men när vi ändå är inne på ämnet. Har en Gen 2 Tuono 1000R, 2007, diablo black, som jag eventuellt kommer att sälja om nån vecka. Nästan enbart använd till touring de senaste 1800 milen. Då det inte finns någon på blocket så är det lite svårt att veta vad dom går för ungefär? Vad är rimligt pris för en Svensksåld, runt 2800 mil, 3 ägare, akraslipon, double bouble ruta, nya skivor och belägg fram, servad på auktoriserad verkstad?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Lite OT men när vi ändå är inne på ämnet. Har en Gen 2 Tuono 1000R, 2007, diablo black, som jag eventuellt kommer att sälja om nån vecka. Nästan enbart använd till touring de senaste 1800 milen. Då det inte finns någon på blocket så är det lite svårt att veta vad dom går för ungefär? Vad är rimligt pris för en Svensksåld, runt 2800 mil, 3 ägare, akraslipon, double bouble ruta, nya skivor och belägg fram, servad på auktoriserad verkstad?
Skulle du kunna maila eller facebooka några bilder till mig? Brorsan skulle tycka att det var intressant. linus.r.karlsson(at)gmail.com

Linus karlsson på fejsbook i trollhättan. En tuono v4 som profilbild
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite OT men när vi ändå är inne på ämnet. Har en Gen 2 Tuono 1000R, 2007, diablo black, som jag eventuellt kommer att sälja om nån vecka. Nästan enbart använd till touring de senaste 1800 milen. Då det inte finns någon på blocket så är det lite svårt att veta vad dom går för ungefär? Vad är rimligt pris för en Svensksåld, runt 2800 mil, 3 ägare, akraslipon, double bouble ruta, nya skivor och belägg fram, servad på auktoriserad verkstad?

55 cirka
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Förutom att få med regbevis och kvitto är det något annat man ska tänka på när man köper från Tyskland?
Måste säljaren avregistrera hojen i Tyskland innan försäljning? De tyska skyltarna behåller säljaren, eller hur? Någon skillnad i att köpa från privatperson/handlare?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top