Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Garantiåtgärd. Men den har väl gått ut på den hojen...
Finns de som försökt öppna och göra rent men vet ingen som fått det riktigt bra. "Glaset" är limmat.
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Hjälp. Fick precis huvudbry.
Hojen på verkstad för 2000 mil service.
Kamkedjesträckarna är troligtvis slitna. Därför slamrar min lite mer än andra.
Frågan är. Hur akut är det? Går den 1000 mil till eller byta nu, kosta vad det kosta vill?
Vad säger ni?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hjälp. Fick precis huvudbry.
Hojen på verkstad för 2000 mil service.
Kamkedjesträckarna är troligtvis slitna. Därför slamrar min lite mer än andra.
Frågan är. Hur akut är det? Går den 1000 mil till eller byta nu, kosta vad det kosta vill?
Vad säger ni?
Efter vad jag läst så har folk provat byta när det slamrar lite mer för dom. Hjälper en stund. Slamrar det mer hela tiden eller bara vid start när den är varm? Finns väl ett par trådar på apriliaforumet om det om jag inte minns fel.

Vad är mekens råd då?
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
:musik
Efter vad jag läst så har folk provat byta när det slamrar lite mer för dom. Hjälper en stund. Slamrar det mer hela tiden eller bara vid start när den är varm? Finns väl ett par trådar på apriliaforumet om det om jag inte minns fel.

Vad är mekens råd då?
Meken hade inget råd faktiskt. Den har slamrat sem jag köpte den. Kört 1500 mil sen dess.
Så kag tog beslutet att vänta med att fixa det till vintern. Får ett bättre pris då. Nu blev det för dyrt för mig.
Jag gjorde 2000 mila service med byte av hela drivpaketet.
Gick på 7 600 kr. Vilket var överkomligt.
Plus ett mkt trevligt och professionellt bemötande.
Men 7 600 plus 10,5 timmars arbete med kamkedjesträckarna vart för mkt på en gång.

Hoppas jag slipper oroa mig för mkt för skramlandet bara.
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
:smasha
Efter vad jag läst så har folk provat byta när det slamrar lite mer för dom. Hjälper en stund. Slamrar det mer hela tiden eller bara vid start när den är varm? Finns väl ett par trådar på apriliaforumet om det om jag inte minns fel.

Vad är mekens råd då?
Finns trådarna på La familgia forumet? För här hittar man ju inget längre...
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Nä det är på amerikanska forumet. Www.apriliaforum.com Både i rsv4 delen och tuono v4 finns en del. Många olika åsikter som vanligt och man får väl aldrig något riktigt svar. Vissa lever med skrammlet och bryr sig inte då dom säger att en v4 låter mer. Andra har bytt och det har hjälpt eller bara hjälpt ett tag. Någon tryckte ut spännarna ett hack och sa att det gjorde susen då dom precis var på gränsen innan dom hoppade ut till nästa steg.

Tycker du att den skramlar hela tiden eller bara vid varmstart? Varmstart skramlar nästan alla verkar det som. Oljan ur den bakre spännaren rinner tillbaka när hojen står på stödet och tar en stund innan dem får tryck igen.

Jag är inte så orolig över lite skrammel. Bara det slutar när oljetrycket är uppe. Tycker v4an låter som vilken v motor som helst.

Men vad tyckte meken? Behövdes många ventiler justeras?
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Nä det är på amerikanska forumet. Www.apriliaforum.com Både i rsv4 delen och tuono v4 finns en del. Många olika åsikter som vanligt och man får väl aldrig något riktigt svar. Vissa lever med skrammlet och bryr sig inte då dom säger att en v4 låter mer. Andra har bytt och det har hjälpt eller bara hjälpt ett tag. Någon tryckte ut spännarna ett hack och sa att det gjorde susen då dom precis var på gränsen innan dom hoppade ut till nästa steg.

Tycker du att den skramlar hela tiden eller bara vid varmstart? Varmstart skramlar nästan alla verkar det som. Oljan ur den bakre spännaren rinner tillbaka när hojen står på stödet och tar en stund innan dem får tryck igen.

Jag är inte så orolig över lite skrammel. Bara det slutar när oljetrycket är uppe. Tycker v4an låter som vilken v motor som helst.

Men vad tyckte meken? Behövdes många ventiler justeras?

Mest vid kallstart. Men även vid varm. Å det försvinner aldrig helt. Meken va inte säker på att det va sträckarna men han trodde det. Skramlet förvinner aldrig helt. Men som sagt. Jag har haft det i 1500 mil så det skall nog hålla ett tag till.
Skall du med till Kinnekulle den 30?

Inga ventiler behövdes justeras.
Ang ljud. Har du ett vinande ljud från lådan 3 å 4 ans växel? Dom låter mer än andra växlar på min.
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
7600:-? Då behövde dina ventiler justeras va? Jag fick 3500:- som utgångspris för 2000mila när jag ringde till Marcussens för en kostnadskoll, nån tusenlapp till ifall ventilerna behövde justeras mycket sa han.


Edit: såg ditt senaste inlägg... Skulle han ha så mycket för ett nytt drivpaket?
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Mest vid kallstart. Men även vid varm. Å det försvinner aldrig helt. Meken va inte säker på att det va sträckarna men han trodde det. Skramlet förvinner aldrig helt. Men som sagt. Jag har haft det i 1500 mil så det skall nog hålla ett tag till.
Skall du med till Kinnekulle den 30?

Inga ventiler behövdes justeras.
Ang ljud. Har du ett vinande ljud från lådan 3 å 4 ans växel? Dom låter mer än andra växlar på min.
Missade ditt första inlägg sorry för att jag frågade samma frågor igen.
Jag hade nog gjort som dig i denna situationen också. Ingen motorgaranti du kan ta det på via försäkringen?
Är första v4an jag läst om som inte behövt justera ventiler också. Grattis tiöl det iaf! :)

Jag glömde av att anmäla mig till kinnekulle :-( så blir nog inget för mig tyvärr. Om det inte finns reserv kvar
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
7600:-? Då behövde dina ventiler justeras va? Jag fick 3500:- som utgångspris för 2000mila när jag ringde till Marcussens för en kostnadskoll, nån tusenlapp till ifall ventilerna behövde justeras mycket sa han.


Edit: såg ditt senaste inlägg... Skulle han ha så mycket för ett nytt drivpaket?
Tror det blev 2200 spänn för drivpaketet ink arbete.
Så 5 400 typ för 2000 mila.
Det priset du fick låter som "bara" arbetet.
Inte det han sa till mig när jag ringde innan. Märkligt.
Fast probike ville ha 8000 typ utan ventil justering sen visade det sig att dom inte kunde göra jobbet alls.
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Missade ditt första inlägg sorry för att jag frågade samma frågor igen.
Jag hade nog gjort som dig i denna situationen också. Ingen motorgaranti du kan ta det på via försäkringen?
Är första v4an jag läst om som inte behövt justera ventiler också. Grattis tiöl det iaf! :)

Jag glömde av att anmäla mig till kinnekulle :-( så blir nog inget för mig tyvärr. Om det inte finns reserv kvar
Sätt upp dig som reserv plus att chansa att åka upp. Nästan alltid någon som inte kommer.
Beror ju på hur sugen du är vill säga:)
Jag har motor i försäkringen om det rasar så det skall nog lösa sig.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Sätt upp dig som reserv plus att chansa att åka upp. Nästan alltid någon som inte kommer.
Beror ju på hur sugen du är vill säga:)
Jag har motor i försäkringen om det rasar så det skall nog lösa sig.
Jag ska känna påt! Kommer hem från Grekland på lördagen. Hade ju vart riktigt kul att hinna med en bandag till. Särskilt när så många här ska dit.
Betalar man även fast man bara sätter sig på reserv?
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag ska känna påt! Kommer hem från Grekland på lördagen. Hade ju vart riktigt kul att hinna med en bandag till. Särskilt när så många här ska dit.
Betalar man även fast man bara sätter sig på reserv?

Om du kommer med kostar det, men först när du blivit tilldelad plats.

Klart du ska försöka.
Just nu är vi 4 v4'or som kör fr Gbg, blir skoj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top