Aprilia Tuono V4

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Nått ställe runtomkring Gbg med omnejd som man kan få gjort en installation av racemappen?
Probike hade inte tid förräns runt 20:e april:huvet
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Fick kört hem min tuono idag. Lite kyligt men rolig 40min körning. TC lampan gillade att blinka en del :p Körde dock på 8an för att känna lite påt.

När jag kom hem byttes backspeglar, lilla rutan åkte på och vajrarna till flappern i avgasröret ligger nu vid sidan av hojen :)

Får hoppas på en 8 plus imorgon så ska jag ut igen och mysa lite.
Kommer nog bli riktigt nöjd med denna hojen.

Bjuder på en bild i mekandets hetta.
tuono.jpg
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Risken finns :)

Ta en tur söderut. Rundan runt sjön lygnern skall va fin sägs det!
Riv i väg ett SMS i så fall så slänger jag på kaffepannan :)
 
Last edited:

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Nej jag lyckades fixa den ändå. Skulle justera höjden på växelpetarn och missade i all hast att ena änden på stången var vänstergängad :huvet Detta resulterade i att jag drog av staget, men lyckades efter mycket om och men att få ut den avbrutna delen ur kulkopplingen. Nu fungerar den igen, om än med ett länkstag som är något kortare, men vad gör det... Nu ska jag snart ut och köra :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ju högre TC desto mer blinkar lampan eftersom den tillåter mindre slir och går in och reglerar tidigare ;)
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Idag var jag ute och gav italienskan en redig spanking! Var riktigt skoj.
Hade dock lite problem med nedväxlingar. endast i låga hastigheter fick jag för mig. Typ inför rödljus. Växlarna ville inte gå i. Kändes typ som om man trampade luft med spaken. Släppte ut kopplingen lite och gav lite drivning så funkade det sen. Någon som känner igen sig?

Annars så började jag vänja mig vid den annorlunda styrningen och vågade trycka på ganska bra i böjarna.

Blev ett par prov att bakhjula också. Och visst, den flög upp så lätt. Men sen ska man våga hålla också. WC på inställning 2 hade jag.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Idag var jag ute och gav italienskan en redig spanking! Var riktigt skoj.
Hade dock lite problem med nedväxlingar. endast i låga hastigheter fick jag för mig. Typ inför rödljus. Växlarna ville inte gå i. Kändes typ som om man trampade luft med spaken. Släppte ut kopplingen lite och gav lite drivning så funkade det sen. Någon som känner igen sig?

Annars så började jag vänja mig vid den annorlunda styrningen och vågade trycka på ganska bra i böjarna.

Blev ett par prov att bakhjula också. Och visst, den flög upp så lätt. Men sen ska man våga hålla också. WC på inställning 2 hade jag.

Fan va kul. Själv så går jag här och längtar efter att få hojen levererad, det känns som när man var liten och längtade till Julaftonsmorgon. I April sa dom när jag beställde men i början eller slutet eller försenad, kanske i Maj. Ja nu är det inte så bra hojväder än här hos mig men vill iaf få hem den. Hur är det hos dig är det torrt, varm och rent på vägen?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det växlar. Men bästa dagarna är det ju 10 plus och torrt. Andra 2 plus och blött :p så man får passa på.
Ja visst blir man som ett barn. Väntade en veckaed att hämta min då pengarna från fonderna tog sin tid. Oj vilken seg vecka.

Tänkte mer att anti wheelie höll mig på bra nivå. Men får prova slå av då. Kanske får bli varmare i backen först!
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Aha, ja testa att stänga av. Med dessa temperaturer i asfalten blir din Traction lika mycket din AW :)
Vilka inställningar har du testat!
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Aha, ja testa att stänga av. Med dessa temperaturer i asfalten blir din Traction lika mycket din AW :)
Vilka inställningar har du testat!
Igår körde jag på track, tc 6 och aw 2. Den skickade mig upp i luften på 2an mer än jag trodde aw skulle tillåta. Sem vet jag inte om det var jag eller hojen som skickade ner framhjulet igen :)
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Då har du fortfarande inte fått käftsmällen :)
En fin dag, aw off, tc 2. Skicka på så mycket det går, men var beredd på dålig styrning :)
Vet inte heller om hojen plockar ner en eller om den håller framhjulet nån dm fån backen.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Fråga:
Jg köpte en 20l ok/q8 SBK racing olja för ca 3 år sen. Det är väl en 7 liter kvar nu.
Den har stått i garaget med varierade temperatur.
Kan jag använda den oljan i min v4r eller är jag dum i huvvet som frågar överhuvudtaget?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Fråga:
Jg köpte en 20l ok/q8 SBK racing olja för ca 3 år sen. Det är väl en 7 liter kvar nu.
Den har stått i garaget med varierade temperatur.
Kan jag använda den oljan i min v4r eller är jag dum i huvvet som frågar överhuvudtaget?
Kolla på den, känn på den. Ser den klar ut, inte skiktat sig, luktar illa eller känns vattnig bör den gå att använda. Dock är ju risken stor att den tagit upp en del fukt under åren vilket kommer brännas ut om du använder den så att hålla koll på oljemängden är nog ingen dum idé isf.

Känner du dig det minsta osäker är det bättre för själen att bara lämna den till återvinning och köpa ny olja. Undrar om det inte var en Eni-olja 15w-50 semisyntet jag hittade för 160,-/lit tidigare. Helt OK för att slippa köpa stordunk.
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Är det 15w-50 man ska ha?
Min fick 5w-40 vid 1000-milaservicen i december, det är även det som många rekommenderar på Apriliaforum...
Tack för rutan förresten Jåke, mycket lättare att köra (ännu mer)olagligt nu :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nja, 10w-60, 10w-50 eller 15w-50 skulle nog jag säga. 5w behöver du möjligen om du ska köra vinter och 40 låter tunt mtp att motorn går ganska varmt. Men det funkar ju.
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Är det 15w-50 man ska ha?
Min fick 5w-40 vid 1000-milaservicen i december, det är även det som många rekommenderar på Apriliaforum...
Tack för rutan förresten Jåke, mycket lättare att köra (ännu mer)olagligt nu :tummenupp

Upp med en bild så vi får se den med rutan!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top