ERF sprint= givet för min del

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hoppas folk inte kör den här klassen med "det värsta" som vanligt utan att man släpper fram de med lite skojigare hojar. Man skulle kunna tänka sig en begränsning på hur ny cykel man får ha kanske...
Satt bara och väntade på det här...

Som jag förstått är klassen/racen öppna för alla och gillar man inte det får man hitta en egen sandlåda att vara kung i :)

Vem blir först att skriva att elitförarna ska köra i en egen klass?
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
erf-sprint

Satt bara och väntade på det här...

Som jag förstått är klassen/racen öppna för alla och gillar man inte det får man hitta en egen sandlåda att vara kung i :)

Vem blir först att skriva att elitförarna ska köra i en egen klass?

Kan bara hålla med! en begränsning skulle ta bort det roliga med hela iden.
Kul med en klass öppen för alla.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Iaf så länge ingen kommer med en turbomatad chopper eller kanske en kompressorguldvinge så, det skulle nog ge konstiga fartskillnader :näsblod Men visst vore det kul att se dom in action :hihi
Fartskillnad..alltid samma visa.....ställer man upp i en klass som är öppen för alla så vet man ju efter kval 1 att det kanske skiljer 30 sek på torpet inte fan sitter en bra förare och plöjer rätt in i röven på framförvarande då...

BoTT kommer att köra sin serie ihop med SRL, en nystartad bilserie.

Tidsschemat blir i stora drag såhär:
9-9.20 Kval Sprint
9.30-10.15 kval NEC/REC
10.25-10.45 Race 1 Sprint
11.00-17.00 Race NEC/REC
17.15-17.35 Race 2 Sprint



95 dbA förbipassering är det som gäller. ERF har haft det sedan 2004 utan problem.

Samma kubikgräns oavsett antal takter. Självklart kan du plocka i en R6-morot i en Husa, bara fantasin (och ljudgränsen) sätter gränsen!
Då får det bli att övernatta nånstans till måndag,,va fan gör man en måndag i oskarshamn??
 
Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Fartskillnad..alltid samma visa.....ställer man upp i en klass som är öppen för alla så vet man ju efter kval 1 att det kanske skiljer 30 sek på torpet inte fan sitter en bra förare och plöjer rätt in i röven på framförvarande då...


Då får det bli att övernatta nånstans till måndag,,va fan gör man en måndag i oskarshamn??

Dricker öl med A-lagarna på någon pizzeria kanske?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fartskillnad..alltid samma visa.....ställer man upp i en klass som är öppen för alla så vet man ju efter kval 1 att det kanske skiljer 30 sek på torpet inte fan sitter en bra förare och plöjer rätt in i röven på framförvarande då...
Nej, självklart kör ingen på någon annan med vilja, men kvalgränserna (115%-regeln) finns ju av en anledning och i stridens hetta så är det fortfarande inte bra om det är för stor fartskillnad. Kolla bara på vad som hände i R600 på Anderstorp i våras. Några bromsade för SC, några såg inte det pga att dom raceade :( NU SKA VI INTE DISKUTERA DEN OLYCKAN HÄR, IGEN, DOCK! :fakta Den var bara ett tydligt exempel :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nej, självklart kör ingen på någon annan med vilja, men kvalgränserna (115%-regeln) finns ju av en anledning och i stridens hetta så är det fortfarande inte bra om det är för stor fartskillnad. Kolla bara på vad som hände i R600 på Anderstorp i våras. Några bromsade för SC, några såg inte det pga att dom raceade :( NU SKA VI INTE DISKUTERA DEN OLYCKAN HÄR, IGEN, DOCK! :fakta Den var bara ett tydligt exempel :)

Borde funka skapligt på A-torp. Men flera andra banor t.ex Falkenberg med sämre sikt och smalare "väg", där kan det bli problem med stora fartskillnader.
Blev själv påkörd bakifrån på min ER6 av en 1000 rr hoj på A-torpet för två år sedan p.g.a. fartskillnad. på en bandag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Borde funka skapligt på A-torp. Men flera andra banor t.ex Falkenberg med sämre sikt och smalare "väg", där kan det bli problem med stora fartskillnader.
Blev själv påkörd bakifrån på min ER6 av en 1000 rr hoj på A-torpet för två år sedan p.g.a. fartskillnad. på en bandag.
Då åkte jag nog i samma grupp som dig, och rullade förbi vurpan precis när det hade hänt :( De såg riktigt läskigt ut :(
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Satt bara och väntade på det här...

Som jag förstått är klassen/racen öppna för alla och gillar man inte det får man hitta en egen sandlåda att vara kung i :)

Vem blir först att skriva att elitförarna ska köra i en egen klass?
Det här är inte gnäll på något sätt utan bara mina funderingar. De som sätter reglerna bestämmer och ser man att det inte funkar eller skulle funka bättre på annat sätt så får man göra de ändringar man tror skulle hjälpa.
När jag läste första inläggen tänkte jag va kul med en klass som kan locka nytt folk till RR som inte nödvändigtvis har de senaste cyklarna osv. Men om tanken från folket bakom ERF är att locka till sig "sånna som du" är det såklart rätt väg att gå.

Kruxet är, som jag upplevt det på många ställen, att om inga begränsningar finns är det i praktiken inte en klass öppen för alla eftersom folk kommer ledsna eller inte våga/vilja åka för de vet att deras grejer inte ens är i närheten av att räcka. För de som vill köra med senaste och värsta grejerna (typ S100RR ;)) finns SM/SO osv. Men som du säger, gillar man det inte kan man avstå. Tror helt enkelt vi såg olika nytta med klassen :)


När vi kört supermono i Norge har det varit tillsammans med en klass (minns inte namnet) där man får ha vilken cykel som helst bara den är äldre än fem år. Du som förare får inte ha tagit poäng i NM de senaste fem åren (kan minnas fel på siffrorna). En utmärkt blandning av cyklar och förare.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det här är inte gnäll på något sätt utan bara mina funderingar. De som sätter reglerna bestämmer och ser man att det inte funkar eller skulle funka bättre på annat sätt så får man göra de ändringar man tror skulle hjälpa.
När jag läste första inläggen tänkte jag va kul med en klass som kan locka nytt folk till RR som inte nödvändigtvis har de senaste cyklarna osv. Men om tanken från folket bakom ERF är att locka till sig "sånna som du" är det såklart rätt väg att gå.

Kruxet är, som jag upplevt det på många ställen, att om inga begränsningar finns är det i praktiken inte en klass öppen för alla eftersom folk kommer ledsna eller inte våga/vilja åka för de vet att deras grejer inte ens är i närheten av att räcka. För de som vill köra med senaste och värsta grejerna (typ S100RR ;)) finns SM/SO osv. Men som du säger, gillar man det inte kan man avstå. Tror helt enkelt vi såg olika nytta med klassen :)


När vi kört supermono i Norge har det varit tillsammans med en klass (minns inte namnet) där man får ha vilken cykel som helst bara den är äldre än fem år. Du som förare får inte ha tagit poäng i NM de senaste fem åren (kan minnas fel på siffrorna). En utmärkt blandning av cyklar och förare.

Då har du kört i klassen Nasjonal.

Vi vill inte begränsa för någon. Titta dej runt i depåerna i landet, nästan ingen kör på hojar äldre än 5 år och jag tror att det skulle vara svårt att få ihop tillräckliga startfält om man begränsade på det sättet.
Jag tror att detta koncept inte lockar Pro SBK-förare i nån större utsträckning.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vi vill inte begränsa för någon. Titta dej runt i depåerna i landet, nästan ingen kör på hojar äldre än 5 år och jag tror att det skulle vara svårt att få ihop tillräckliga startfält om man begränsade på det sättet. Jag tror att detta koncept inte lockar Pro SBK-förare i nån större utsträckning.
Håller med!

Risken för att racen består av ett gäng elitförare kryddat med Backlund & Co är obefintlig. Nybörjare och en del Rookie-förare blir det säkert.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Då har du kört i klassen Nasjonal.

Vi vill inte begränsa för någon. Titta dej runt i depåerna i landet, nästan ingen kör på hojar äldre än 5 år och jag tror att det skulle vara svårt att få ihop tillräckliga startfält om man begränsade på det sättet.
Jag tror att detta koncept inte lockar Pro SBK-förare i nån större utsträckning.
Nasjonal - stämmer gott :)
Galet skoj klass tyckte jag.

Visst är det så att man inte ska begränsa. Dock kan ju i vissa fall en ickebegränsning som öppnar för vissa vara just en begränsning för andra. Min sköna tanke var att det skulle kunna locka folk som idag inte köra alls. Eller folk som har "fel sorts" hoj, av en händelse typ mina :D
Det kan vara precis som du säger, att det inte skulle funka pga dåligt med folk. Det får tiden utvisa.
Det jag tycker är bäst av allt med det här är att det provas :tummenupp

Om ekonomi osv stämmer under nästa år kommer jag. Gissar till en "långsam" bana och med 570n (istället för den bättre lämpade 690n) så man slipper Perra och de andra wûrstingarna ;)

Håller med!

Risken för att racen består av ett gäng elitförare kryddat med Backlund & Co är obefintlig. Nybörjare och en del Rookie-förare blir det säkert.

Tror inte heller PROSBK-killarna kommer. Undrar istället vad 250GP-boysen tar vägen om de väljer ERF istället för sin egen 250-serie tillsammans med oss i classic.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tror inte heller PROSBK-killarna kommer. Undrar istället vad 250GP-boysen tar vägen om de väljer ERF istället för sin egen 250-serie tillsammans med oss i classic.
Landet kryllar av tävlingssugna 250-förare så de kommer nog att köra överallt där de får vara med ;)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vet ej vilken nivå dom har i classic-reglementet?

Beror på arrangör/land tror jag. Har inte märkt några kontroller iaf. Sist på Knutstorp (2009) var det dansk arrangör som hade bullerdag som jag fattade det.

Om de vill vara med och köra får de sätta på större dämpare "bara". Kolla på en dämpare för 2t inom MX/Enduro idag. De är stora som bara den och cyklarna är inte särskilt högljudda. Kommer se lite skoj ut med dämpare (helst dubbla) från en R1 03 på en RSW men nog kommer den gå tyst.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Vi vill inte begränsa för någon. Titta dej runt i depåerna i landet, nästan ingen kör på hojar äldre än 5 år och jag tror att det skulle vara svårt att få ihop tillräckliga startfält om man begränsade på det sättet.

Jo, jag! :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top