Istråden -10/11

bulldog78

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2010
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda Fmx650 -05, Suzuki Rmx450z -10
Beror på ur man ser på saken. Pumpar du upp däcken till ca 5 bar så klarar du dig nog utan däcklås. På isen går det kanske lika fort men i skogen eller på crossbanan med 5 bar så blir det tristare.

5 kilo kanske är lite väl att ta i och du lär få väldigt stötig hoj skulle tippa på. Tror du klarar dig utan däcklås vid 2kilo om inte fälgarna är helt skrot men även det blir rätt tråkigt i terrängen där det är mer passaned runt kilot på isen där emot borde det funka fint.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Brände ut på den lokala sjöisen i morse, bara för att se hur jävla slaskigt det var. :huvet Vet att det är en tjock is under snön, men det var ett sådär slaskbrunt snölager ovanpå isen. Jag hade ingen utrustning för att klättra ur ett hål, så jag avlägsnade mig och körde lite på tomten istället. :tummenupp

I varje fall, det har varit en jävla massa minus hela tiden, så slasket borde liksom komma underifrån. Vanligt fenomen? Kom igen nu alla friluftslivskunniga människor! :)

God jul förresten! :tomten
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Brände ut på den lokala sjöisen i morse, bara för att se hur jävla slaskigt det var. :huvet Vet att det är en tjock is under snön, men det var ett sådär slaskbrunt snölager ovanpå isen. Jag hade ingen utrustning för att klättra ur ett hål, så jag avlägsnade mig och körde lite på tomten istället. :tummenupp

I varje fall, det har varit en jävla massa minus hela tiden, så slasket borde liksom komma underifrån. Vanligt fenomen? Kom igen nu alla friluftslivskunniga människor! :)

God jul förresten! :tomten

Gissning: Snön håller kylan borta och det plusgradiga vattnet värmer underifrån samtidigt som snön håller kvar värmen i isen.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Du menar att isen kan ha smält, underifrån? :va
Låter ju inte helt orimligt, men ganska läskigt. Man kan alltså inte vara säker på att isen är bra bara för att den har varit bra och det är kallt ute? Plogning som gäller alltså!

Iofs låter det konstigt eftersom snölagret på banan där det tidigare varit plogat var mindre mindre än 10 cm, tycker inte att det borde ha en så enorm isolerande förmåga. Får ta en ny titt i morgon tror jag. :)
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Har samma fenomen hos mig, snön isolerar för bra och isen har inte hunnit bli tjock nog innan snön kommer.

Va finfin is igår men idag hade det dykt upp en fet spricka och en stor pol med vatten. Gick inte alls ätt köra i det området, vattsnskoter direkt :(
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Du menar att isen kan ha smält, underifrån? :va
Låter ju inte helt orimligt, men ganska läskigt. Man kan alltså inte vara säker på att isen är bra bara för att den har varit bra och det är kallt ute? Plogning som gäller alltså!

Det var ju bara en gissning, kanske stämmer. Om det är minusgrader ute och slaskigt vid ytan så känns det logiskt att det är slaskigt där under också.
 

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Ort
ö-vik
Hoj
Ktm 525exc 06-
hej.

har köpt isdäck till en ktm 525. Fick höra att jag bör ställa upp bränslet lite och lägga skumgummi runt förgasaren när jag kör i kyla, stämmer det? fler grejer jag bör göra med hojen?
 

J.Birgersson

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Gävle
Hoj
KTM 540, KTM 450, KTM 300EXC, GSXR 600
hej.

har köpt isdäck till en ktm 525. Fick höra att jag bör ställa upp bränslet lite och lägga skumgummi runt förgasaren när jag kör i kyla, stämmer det? fler grejer jag bör göra med hojen?

Det räcker om du bestyckar om förgasaren. Ska du köra på is och i hög hastighet så kan de vara en bra idé att tape'a för ungefär halva kylaren på båda sidor. Det gör jag (och alla andra) som jag åker isbana med här uppe. Eftersom att det går så pass fort på rakorna så kan det bli att för mycket kalluft kyler ner kylarvattnet vilket gör att motorn blir för kall vilket inte är speciellt bra. Men ska du bara köra i skogen eller på crossbana så räcker det om du bestyckar om förgasaren, gå upp några storlekar på huvudmunstycket bara
 

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Ort
ö-vik
Hoj
Ktm 525exc 06-
tack för svaret! :)

kommer mest köra på skoterspår mm, inga höga hastigheter direkt...

Men behöver jag verkligen gå upp i större munstycke? ägaren innan hade kört med samma munstycke som på sommaren fast han vred ut skruven ett halvt varv.

Sitter en sx förgasare på crossen, så skruven ställer väl bränsle mängden och vredet som man kan vrida för hand är väl tomgången om jag fattat det rätt?

är rätt ny på sånt här så jag är tacksam för svar :tummenupp
 
Last edited:

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Hej & hå gott folk!:banana

Nytt år, nya insatser & nya vinster!:tummenupp

Finns det några plogade isar i stockholmstrakten?

Ska visst finnas uppåt Ljusterö har jag hört, hur är det med Garnsviken och utåt Ekerö, någon som har några tips?

Det blir ju långhelg, med klämdagen på fredag och enligt prognosen blir fredag å lördag riktigt fint med några minus.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du menar att isen kan ha smält, underifrån? :va
Låter ju inte helt orimligt, men ganska läskigt. Man kan alltså inte vara säker på att isen är bra bara för att den har varit bra och det är kallt ute? Plogning som gäller alltså!

Iofs låter det konstigt eftersom snölagret på banan där det tidigare varit plogat var mindre mindre än 10 cm, tycker inte att det borde ha en så enorm isolerande förmåga. Får ta en ny titt i morgon tror jag. :)

Det är bara snön som tynger ner isen oså läcker det igenom vatten genom små sprickor.

Den plogade delen på våran bana va runt halvmetern i torsdags med kanonis, veckan innan va vi där o plogade bort ett helvetiskt snöslask som låg över hela banan.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Jag får helt enkelt se till att få bort massa snö! Var nere och tittade igår och det var ett lager slaskis eller vad man ska kalla det, under det var det 2 eller 3 cm vatten och underst ett ganska tjockt lager ren is :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag får helt enkelt se till att få bort massa snö! Var nere och tittade igår och det var ett lager slaskis eller vad man ska kalla det, under det var det 2 eller 3 cm vatten och underst ett ganska tjockt lager ren is :)



Japp hem å skrapa så kommer vi å åker hos dig:D:D:D:yoparty
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Jag tillsammans med 2 kollegor blev tvungna att fiska upp 2 Polacker som gick igenom isen på Mälaren idag. Dock så var det idioter som gick för nära öppet vatten för att mata änder (vårat kylvatten från värmeverket rinner ut i vattnet och där gillar änderna att värma sig).

den ena killen skrek som en tok så han var det nog ingen fara med men den andra killen såg inte alls rolig ut.

var försiktiga där ute!


PS. Hur går det med plogandet runt Sthlm? =)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top