Istråden -10/11

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
En liten beräkning för er som undrar när man vågar ge sig ut på sjön.

2yxrzbc.jpg


Det finns all anledning att gå runt och borra många hål innan man kör eftersom det kan finnas tunnare (även tjockare) ispartier, inte bara vid de klassiska ställena som vass, utlopp, inlopp etc.

Mvh Christer
 
Last edited:

Doh-

Kollar i kors
Gick med
6 Aug 2009
Ort
In The Bush?
Hoj
Yamaha Wr 125 x och 2st veteraner
Har funderingar på att skaffa en wr250f. Tycker ni att man ska köpa färdiga dubbdäck eller skruva i egna? Har inte så stor kunskap på just däck.. :p
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Har funderingar på att skaffa en wr250f. Tycker ni att man ska köpa färdiga dubbdäck eller skruva i egna? Har inte så stor kunskap på just däck.. :p

Jag kom fram till att ett par begagnade endurodubbade däck skulle passa mig perfekt. Vill kunna ta ett varv i endurospåret och köra is. Jag vågar nog också påstå att det är ungefär lika billigt som att dubba själv. Det finns massor med däck på blocket. Satt igång och skambuda! :)
Jag fick ett ganska fräscht set BF Goodrich-däck för 1300 spänn.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Så fort isen lägger sig på Mälaren så drar vi igång.
Borde blir runt 5-7st i år =)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En liten beräkning för er som undrar när man vågar ge sig ut på sjön.

2yxrzbc.jpg


Det finns all anledning att gå runt och borra många hål innan man kör eftersom det kan finnas tunnare (även tjockare) ispartier, inte bara vid de klassiska ställena som vass, utlopp, inlopp etc.

Mvh Christer

den tabellen var användbar ,ska eventuellt ut och provborra i morgon:yoparty varit fruset 3 veckor på den sjön nu iaf och kylan håller i sig:)
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
den tabellen var användbar ,ska eventuellt ut och provborra i morgon:yoparty varit fruset 3 veckor på den sjön nu iaf och kylan håller i sig:)

3 veckors frysning jävla fusk! här har det inte vart mer än 1-6 minus i 3-5 dagar :( evigt väntande på den där dumma isen!
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag kom fram till att ett par begagnade endurodubbade däck skulle passa mig perfekt. Vill kunna ta ett varv i endurospåret och köra is. Jag vågar nog också påstå att det är ungefär lika billigt som att dubba själv. Det finns massor med däck på blocket. Satt igång och skambuda! :)
Jag fick ett ganska fräscht set BF Goodrich-däck för 1300 spänn.
Det dumma är att dubbarna slits och får inte alls samma fäste på isen än dom som bara gått is. Bättre att göra egna i så fall. :)
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
den tabellen var användbar ,ska eventuellt ut och provborra i morgon:yoparty varit fruset 3 veckor på den sjön nu iaf och kylan håller i sig:)

Hör av dig om du vill ha hjälp att räkna ut efter dina provborrningar, kan ju se lite annorlunda ut. Man ska ha respekt för isen och verkligen försäkra sig om att riskerna är minimerade. Tänk er själva paniken att hamna i plurret 0 gradigt vatten och glida under isen och sedan inte hitta hålet upp igen,,, huva:brinnerup

/Christer
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
krokodilen73: tyvärr blir de inget för min del i år efter en klotning i våras o några operationer senare så får ja träna o ladda inför nästa säsong:) men ove me 500an e tillbaka i 4takts träsket så han kan bli farlig i år:)
 

bulldog78

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2010
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda Fmx650 -05, Suzuki Rmx450z -10
Var och körde på Rödvattnet förra året någon som vet om det börjar bli farbart där snart?
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
krokodilen73: tyvärr blir de inget för min del i år efter en klotning i våras o några operationer senare så får ja träna o ladda inför nästa säsong:) men ove me 500an e tillbaka i 4takts träsket så han kan bli farlig i år:)

Aj fan du det lät inget vidare kom å kika å prata lite skit då iallafall.
Krya på dig nu.

//Christer
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
20cm på mälaren nu, och bara ett ca2cm jättepackat snölager!

Köpt ny bromsskriva och nya belägg fram idag! Ska byta drev imorn sen blir det dubbdäcken på imorn och gasa för fullt! :)
 

bulldog78

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2010
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda Fmx650 -05, Suzuki Rmx450z -10
Har kollat Yr och det har varit minus vid Rödvattnet i minst 4 veckor några nätter tvåsiffrigt börjar ju bli sugen på att åka och kolla.
 

weltmeister

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
GÖTEGORG!
Hoj
Aprilia RS125-05
4 veckor? borde fan vara så det går att köra nu i helgen då... blir till att slänga på isdäcken på cr:n imon då ifall att !
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top