Istråden -10/11

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Istråden -10/11&12

Jag startar väl en tråd om detta mycket trevliga tidsfördriv även i år:tummenupp, är det någon som startat säsongen ännu? Uppåt landet kanske här nere är vi ju glada om vi kommer igång före årsskiftet! Är sugen nu men det kanske är tur att det är några veckor kvar eftersom hojen inte är "raceready".

In med komentarer, bilder och tips på åkställen nu.

Vi brukar ha någon eller några gäst åkare hos oss per år. Känslan är att den vanliga kretsen bestående av lokala förmågor som brukar vara med och åka minskat något:gnissla, vi brukar lätt vara 10-15st men vi får se hur det blir i år.

Mvh Christer
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag kommer köra i Linköpingstrakten bara det blir lite is. Dessutom håller jag på att bygga en is-kart så jag har beställt en lång stabil vinter!

/HW
 

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Åre
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Jag är riktigt sugen på att åka men har ingen koll på var och hur det går åka i sthlms området. Mycke vatten finns det ju.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Väntar på min första issäsong med nya hojen! Här har vi ingen is jag skulle våga mig ut på än, men sugen är jag i vilket fall!
Brukar folk härifrån samlas eller kör ni mest på den sjö som ligger närmast? :)
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Dubbdäck sitter redan på knarren. Får hoppas att det blir riktiga isar iår, speciellt nu när man kan köra från huset ner till sjön utan problem :)

Annars får man väl hålla sig till enduroslingor och crossbanor denna vinter också.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Bara hoppas på is vore skojj har bara 300 meter ner till sjön där dom plogar bana varje år.
 

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
KTM 450 EXC
Tänkt samla ihop ett gäng här nere i skåne som e sugna på att köra. lär väl dröja nån månad till innan isarna ligger tjocka tyvärr. men har redan haft en del kontakt med lunds kommun och enligt dem finns inga lokala föreskrifter som förbjuder körning på is.
Så i vinter är det tänkt att vi åker på Vombsjön, förra året låg isen på 35 cm. bara hoppas vi når samma tjocklek i år.
vad är minsta istjocklek som rekomenderas?
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Tänkt samla ihop ett gäng här nere i skåne som e sugna på att köra. lär väl dröja nån månad till innan isarna ligger tjocka tyvärr. men har redan haft en del kontakt med lunds kommun och enligt dem finns inga lokala föreskrifter som förbjuder körning på is.
Så i vinter är det tänkt att vi åker på Vombsjön, förra året låg isen på 35 cm. bara hoppas vi når samma tjocklek i år.
vad är minsta istjocklek som rekomenderas?



är det inte 10-12 för att dom ska kunna åka med traktor o ploga eller är jag helt förvirrad nu ?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Precis som vanligt här hemma att det kommer snö så in i helvete innan isarna börjat bli tjocka. Sen isolerar snötäcket så det tar en satans tid innan det blir riskfritt. Tänkte köpa skruvdubb till triken och testa isbana.
 

Bifogat

  • 051.JPG
    051.JPG
    238 KB · Visningar: 492

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Skitskoj med isåka

Har bytt på mig en KTM 450 till denna vinter 350 var lite klen
 

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Skutskär
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Hejsan! här är en till som längtar efter isåkning. Nyss införskaffat en Honda CR 500 som skall köras med Finndubb.
Isarna är på G här i Gävle trakten.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Sitter också och väntar på riktiga isar! I första hand på mälaren då ja bara har 500m dit! Hoppas det inte blir lika mycket snö som förra vintern för då kom man inte ens ut på isen här :gnissla
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Då kommer jag och våldgästar dig i vinter Thom! :tummenupp
Har just varit ute och tränat med gasgasen. ;) Dock inte på is.
Bjuder på någon fjolårsbild för att höja stämningen lite!

lokewuiiiiiilar.jpg

Loke Callemo uiiiiilar!!!

yamma.jpg

Okänd förare...
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
är det inte 10-12 för att dom ska kunna åka med traktor o ploga eller är jag helt förvirrad nu ?

Jepp nu är du nog lite förvirrad :D min traktor väger ca 2,2ton med länk plog och mig i och jag vill allt ha 20cm innan jag ger mig ut på vattnet:)

10cm kör vi hoj på vi har väl kört på 7cm men då utmanar man nog ödet lite. 10cm känns som mingräns eftersom naturlig variation finns överallt, även i is.

Här har ni en bra bild.

/Christer
 

Bifogat

  • haller_isen.jpg
    haller_isen.jpg
    63.8 KB · Visningar: 377
Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Då kommer jag och våldgästar dig i vinter Thom! :tummenupp
Har just varit ute och tränat med gasgasen. ;) Dock inte på is.
Bjuder på någon fjolårsbild för att höja stämningen lite!

Det får du mycket gärna göra! :) Finns även sjöar en bit bort dit man kan åka där dom plogar banor å kör med bilar å allt annat jox!

Ska du köra på endurodubb?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänkt samla ihop ett gäng här nere i skåne som e sugna på att köra. lär väl dröja nån månad till innan isarna ligger tjocka tyvärr. men har redan haft en del kontakt med lunds kommun och enligt dem finns inga lokala föreskrifter som förbjuder körning på is.
Så i vinter är det tänkt att vi åker på Vombsjön, förra året låg isen på 35 cm. bara hoppas vi når samma tjocklek i år.
vad är minsta istjocklek som rekomenderas?


Knappt så man hinner kränga på dubbdäck innan vintern är över men säg bara till när det är plogat så kommer jag nog ner och sladdar lite. Mina dubbdäck har snart torkat upp...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top