Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej!
Efter att ha frågat på ett antal ställen så lyckades jag idag få tag i en stump ämnesrör så det har löst sig, men tack för hjälpen. nu blir det ju mer kvar åt Andersson.
Mvh
Peter

Vad bra!
-----------------------------------------------

Igår blev jag klar med steg 1 i min projektplan så idag fick jag börja på punkt 4.

Blev också klar med "quadens" cylinderfotspackning igår som blev en förfinad version på den jag gjorde åt mig själv. Så på tisdag skall jag skicka iväg lite delar på laserskärning.

Ritat en fläns som skall svetsas i traversbalken (med hål i) istället för att borra egna hål i balken.

Sen skall locket till min oljebytta laserskäras också. Undrar dock hur man ansluter sig till denna oljebytta på bästa sätt. Banjo med mutter på insidan? Det bygger ju lite höjd. Tar gärna emot tips här!:tummenupp

Tanken är att jag skall cadda avgasystemet ganska nogrant så jag jag kan ta ut kapritningar på alla ingående delar men det är några timmars jobb kvar.
 

Bifogat

  • IMAG0455.jpg
    IMAG0455.jpg
    241.7 KB · Visningar: 238
  • IMAG0461.jpg
    IMAG0461.jpg
    245.9 KB · Visningar: 278
  • IMG_8498.jpg
    IMG_8498.jpg
    231.1 KB · Visningar: 310
  • IMAG0453.jpg
    IMAG0453.jpg
    239.8 KB · Visningar: 233
  • Avgassystem.jpg
    Avgassystem.jpg
    90.2 KB · Visningar: 259

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Vad bra!
-----------------------------------------------

Igår blev jag klar med steg 1 i min projektplan så idag fick jag börja på punkt 4.

Blev också klar med "quadens" cylinderfotspackning igår som blev en förfinad version på den jag gjorde åt mig själv. Så på tisdag skall jag skicka iväg lite delar på laserskärning.

Ritat en fläns som skall svetsas i traversbalken (med hål i) istället för att borra egna hål i balken.

Sen skall locket till min oljebytta laserskäras också. Undrar dock hur man ansluter sig till denna oljebytta på bästa sätt. Banjo med mutter på insidan? Det bygger ju lite höjd. Tar gärna emot tips här!:tummenupp

Tanken är att jag skall cadda avgasystemet ganska nogrant så jag jag kan ta ut kapritningar på alla ingående delar men det är några timmars jobb kvar.
Du kan svetsa dit en nippel direkt i oljebyttan/catch tanken och sedan pressa stålomspunnet på den nippeln på ex. hydroscand. Eller så sätter du an kopplingar, finns ju med svetsnipplar det också...

Vilket material ska du göra tanken i?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Du kan svetsa dit en nippel direkt i oljebyttan/catch tanken och sedan pressa stålomspunnet på den nippeln på ex. hydroscand. Eller så sätter du an kopplingar, finns ju med svetsnipplar det också...

Vilket material ska du göra tanken i?

Svetsa är inte alls lockande. Tänkte ha ett lock i 3-5mm. Hela byttan skall göras i aluminium. Locket laserskäras och botten fräsas ut.

Så jag vill helst finna någon fin anslutning att fästa i detta 3-5mm tjocka lock. Skulle jag svetsa i det kommer det aldrig kunna täta emot "botten" därför det skulle väl slå sig som satan?

Men svetsa på utsidan så slipper jag ju något som bygger inåt som tex en mutter vilket vore bra.....hum
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Undra hur man kapar dessa rör bäst. Kanske skulle försöka göra en mall istället för att fräsa:vaKänns som att det kan bli ganska bra i alla fall :)
 

Bifogat

  • Avgassystem3.jpg
    Avgassystem3.jpg
    113.3 KB · Visningar: 188
  • Avgassystem2.jpg
    Avgassystem2.jpg
    128.6 KB · Visningar: 221
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Undra hur man kapar dessa rör bäst. Kanske skulle försöka göra en mall istället för att fräsa:va

Känns som att det kan bli ganska bra i alla fall :)

Det du har ritat där kommer funka utmärkt. svetsa nu.

om du ska gå den extra milen så.... är det ingen ide' att pulssplitta rör till tdo4 aggen för de är singelentry allihop. dessutom ska isåfall inte 1&2 inte separeras från 3&4 utan 1&4 från 2&3.
(har för mig du skrev nåt om pulsplitt i gammalt inlägg:va)

Slitsa av lite på 2 och 3ans rör och skjut ihop dem lite, så kan 1 och 4 få lite rakare ingång mot turbon, då hade jag varit nöjd om jag var du.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Gäller att inte "övergöra" det, ut med rondellen i garaget nu och snickra :tummenupp

Ne, ska tänka igenom varje steg nu. Har ju bra ritningar på alla rör så nu blir det ett pussel om jag kapar grejerna bra.

Det du har ritat där kommer funka utmärkt. svetsa nu.

om du ska gå den extra milen så.... är det ingen ide' att pulssplitta rör till tdo4 aggen för de är singelentry allihop. dessutom ska isåfall inte 1&2 inte separeras från 3&4 utan 1&4 från 2&3.
(har för mig du skrev nåt om pulsplitt i gammalt inlägg:va)

Slitsa av lite på 2 och 3ans rör och skjut ihop dem lite, så kan 1 och 4 få lite rakare ingång mot turbon, då hade jag varit nöjd om jag var du.

Jag gör det för att få en enklare anslutning emot turboflänsen med bara två rör. Visst det är kanske inte helt riktigt men allt som kan göra det enklare är bättre nu. Kan ju rita/bygga om det nästa vinter om jag inte får ur nog med hk.

----------------------------------
Idag har jag grejat i jobbets verkstad för första gången (på min lediga dag) och har kapat till 6 av 8 bitar. Skrev ut min ritningar i skala 1:1 och la dom som mall på krökarna och kapade sedan efter den. Dom två sista som skulle notchas krånglade lite.

Köpte ju en Bosch hålsåg (38mm) som jag trodde skulle funka men den visade sig vara rena rapplet. Vet att vi använde Sandvik hålsåg på Universitetet när chassiet byggdes på formula bilen så i morgon skall jag leta efter en sån här i Borlänge.

Sen blev de också en manometer som jag hoppas kunna justera in bränsletrycket med (180kr på Swedol).

Köpte också en flänstätning som jag hoppas kunna täta mitt lock på min oljeburk med. Oljeburkens lock (t=6mm) skall jag gänga i en M12 fingängad banjobult och sen bort till MCX pumpen med en såndär pressad teflon slang. Återstår dock att se vilken banjobult som används på MCX pumpen som jag hoppas kommer i morgon.

Yttligare en gööör billig dag emot en hoj med turbo men riktigt nöjd med dagen då sakerna blev bra :)
 

Bifogat

  • IMAG0464.jpg
    IMAG0464.jpg
    239 KB · Visningar: 208
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
du skulle hojtat till hade jag kunna mätt på min...kommer inte ihåg Hur grov den var, sitter i en lastbil halvvägs till östersund så blir lite drygt att kolla upp också... men kul att det går framåt. Inte så mycket kvar nu :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
du skulle hojtat till hade jag kunna mätt på min...kommer inte ihåg Hur grov den var, sitter i en lastbil halvvägs till östersund så blir lite drygt att kolla upp också... men kul att det går framåt. Inte så mycket kvar nu :)

Du menar inner diam på din returslang? Vilken inner diam har du på trycksidan?

-----------------------------------------------------------
Många tjejer talar om New York och shopping. Undra om inte Borlänge är lite som New York fast för killar. Idag kunde jag ta min 10 minuters morgonprommenad via bageriet för att hämta upp lite fikabröd som jag skulle visa min tacksamhet till laserfirman med. Prommenera vidare i 3 minuter och hämta ut mina laserskurna delar.

(Lock till oljebytta, Cylinderfotspackning + Täcklock till vevhus vent i ventilkåpa , En platta till min jig)
IMG_8502.JPG


Väl hemma kunde jag sätta ihop det såhär: (kan det verkligen slå sig nu?)
IMG_8504.JPG


Lägg märke till hur kort min jig har blivit. Igår orkade jag inte längre släpa runt på balken så jag bestämmde mig för att kapa den. På jobbet vill jag inte störa då det är högtryck så jag bestämmde mig för att kapa den med rondellen. Första rondelkapen poffade till halvvägs men har jag bestämt mig så har jag, även om jag vet att det är fel. Åkte 5 mil och köpte en ny rondellkap på Clas Ohlsson den höll andra halvan av balken. Idag ska jag lämna tillbaka den......:gnissla
IMG_8503.JPG


Nu sitter det på balken och mina ritningar verkar stämma överens med verkligheten:
IMG_8506.JPG


Dom två sista rören som skulle notchas dödade min 400kr hålsåg innan den knappt gjort ett märke i röret trots bra fixtur placerad i kraftig pelarborrmaskin med lågt varvtal. Så jag lämnade det vidare till ett företag som skulle fräsa upp det enligt min ritning. Så fort dom är klara (i eftermiddag) far jag till Karlstad (25mil) där jag skall få hjälp att svetsa ihop det av en gammal klasskompis:tummenupp

Har också köpt Aluminiumtejp (specad -40 till +140 grader). Den skall tejpas på insidan av rören vid svetsning istället för rotgas.

Sen berättade Xyron att han behövt flytta ut sin kamkedjesträckare då kedjan sträcks så mycket när man flyttar upp topplocket. Detta är något som jag funderat lite över. Men har gjort så att jag beställt mig två packningar till som jag skall hämta på fredag. Onödigt?

Kul att så många läser (14000 pers) men skriv gärna något och tyck till:)

Edit: Mcxpress har blivit en vecka försenade med mina delar :(
 
Last edited:

Manne_

Ja lovar.. jag är seriös! :O
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900RR
Känns som att de skulle gå å bränna ihop ett å annat grenrör i den där jiggen, din gammle affärsman :tummenupp

Tycker de är gött att du har flyttat från Bertils kalla å trånga förråd, en välinredd lya går inte av för hackor :yoparty
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag är en av dem som följer projektet i smyg :) Tycker att det är kul att se alla datorritningar på grenrör m.m. Lycka till! Jag håller tummarna :tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fint

jag följer ditt bygge oxå tro inget annat:tummenupp
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Inställer mig i ledet av dem som följer! :tummenupp
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Minns din Aprilia RS 125 med större cylinder osv, gamla goda tider :)

Följer detta jag med :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Klart man följer det här bygget! Sen att man inte har något vettigt att tillföra är en annan femma.:tummenupp
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Prenumererar och följer var inlägg allteftersom :tummenupp

Jävlar va du knåpar i cad, det är sjukt roligt men kan mest basic saker :p SW då :)
 

gixxer76

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2006
Ort
k-stad
Hoj
Ducati 996/1098 -00
Herre jösses, o jag tyckte de var motigt ibland, vikken jvl jigg. Ser ut som det kommer från fartygsindustrin he he. De e bara att bita ihop, de e "payback" snart... De e svårt att slå känslan när det väl är åka av!
Lycka till i helgen!
/FD garagegrannen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top