Mr Helmut´s Turbo Fz1

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Min wg är "portad" om jag kommer ihåg rätt ca 2mm. Det gjorde att laddet sjönk från 0,9 till ~0,75 om jag inte kommer ihåg galet.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Min wg är "portad" om jag kommer ihåg rätt ca 2mm. Det gjorde att laddet sjönk från 0,9 till ~0,75 om jag inte kommer ihåg galet.
Jag portade min wg så att jag oavsett glapp har minst 1 mm tätyta mellan huset och locket .
När vi bromsade fick vi förspänna stången rejält och när vi var färdiga ser kurvan ut ung som original fast högre .
Jäv...t trevlig karaktär på motorn :banana:fyllisar
Har inte vant mig än trots beskedliga hp :rodnar
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fått några bilder tagna på hojen :) I morgon bär det av till Karlstad för att köra 201m, blir spännande å se hur det går.

972020_480326038721152_1321308425_n.jpg972220_480325935387829_678775454_n.jpg996817_480325945387828_314445364_n.jpg1003264_480325978721158_1544299923_n (1).jpg1006231_480325992054490_58513564_n.jpg1016788_480326042054485_61792912_n.jpg
 
Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Kul att se hojen på strippen idag. Till de som inte var på plats kan jag intyga att den går som kulan.

Mvh Simon som hjälpte dig att hålla när du skulle få upp hojen på depåstödet...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det är sjukt skoj, fördelen med att öva på dragracing är att det är kul som fan medans ;)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kul att se hojen på strippen idag. Till de som inte var på plats kan jag intyga att den går som kulan.

Mvh Simon som hjälpte dig att hålla när du skulle få upp hojen på depåstödet...

Tack för hjälpen. Kul att du var ut och kikade :)

Det är sjukt skoj, fördelen med att öva på dragracing är att det är kul som fan medans ;)

Medans? Du åkte väll jäkligt fort med din hoj. Vad hade du för 201 tid?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Oj blev kanske talesätt eller norrländska vette tusan, medans = under tiden.

Kört drygt 5,7 på klistrat och 5,67 på o-klistrat. Hade övat mer till det oklistade racet.

 

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Ort
Hörby
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Kollat igenom hela tråden nu, och är onekligen väldigt imponerad. Och framförallt, grymt sugen på att turbomata min gammelRetta.

Det enda jag inte riktigt fått ihop i min trötta lilla hjärna är, hur är det löst med oljematningen till turbon? Ser ut som att du har en pump kopplad till veven, men en behållare på turbon? Pumpar du bara oljan från den lilla behållaren, eller är det kombinerat med övrig motorolja?

Oavsett vad, sjukt fränt med nästan 300 häst i en touringhoj! :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kollat igenom hela tråden nu, och är onekligen väldigt imponerad. Och framförallt, grymt sugen på att turbomata min gammelRetta.

Det enda jag inte riktigt fått ihop i min trötta lilla hjärna är, hur är det löst med oljematningen till turbon? Ser ut som att du har en pump kopplad till veven, men en behållare på turbon? Pumpar du bara oljan från den lilla behållaren, eller är det kombinerat med övrig motorolja?

Oavsett vad, sjukt fränt med nästan 300 häst i en touringhoj! :)

Kul att man kan inspirera :) Oljan har jag tagit från motorns oljesystem, på min vänstra sida finns en plugg där man kan mäta oljetrycket. Den tog jag bort och satte dit en slang till turbon. Sen är mitt grenrör så långt att turbon hamnar under oljenivån dvs ja måste pumpa upp oljan också (suga) för att få tillbaka oljan in i tråget och det är det den där extra oljepumpen gör.

Det är väll bara att sätta igång då :tummenupp
 

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Ort
Hörby
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Kul att man kan inspirera :) Oljan har jag tagit från motorns oljesystem, på min vänstra sida finns en plugg där man kan mäta oljetrycket. Den tog jag bort och satte dit en slang till turbon. Sen är mitt grenrör så långt att turbon hamnar under oljenivån dvs ja måste pumpa upp oljan också (suga) för att få tillbaka oljan in i tråget och det är det den där extra oljepumpen gör.

Det är väll bara att sätta igång då :tummenupp

Då blev jag lite klokare! Dock har jag rätt mycket forskning kvar att göra eftersom jag kör förgasare. :) Men denna tråden har varit en stor inspiration! :)
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Ajajaj nu har jag sträckläst tråden å klockan är tre på natten, undrar om man kommer att drömma i 1+ bar nu...
Jäkla bra tråd sugen blir man men inser åxå att det kommer ta en stund å kosta en slant att bygga en turbomaskin, lägger nog det på is till nästa vinter ;)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu har jag börjat vakna ur vinterbubblan:gnisslaÄven om man inte postar så ofta är ja då in och läser ofta om alla nya roliga byggen.

Rivit isär för byta bromslangar och belägg packboxar m.m. Ska även ta bort gummi upphängningen av styret.
DSC_1394.jpg
DSC_1397.jpg

Gjort ett "oljelås" då jag märkt att då jag ställer den på stödet så är nivån i tråget så hög att den fortsätter pytsa ut olja i turbon när den står stilla
DSC_1403.jpg

Byggt ett kylrör istället för slangen (sprack i somras efter 700mil)
DSC_1398.jpg

Har svarvat till en rörstump och svetsat fast den inne i dämparen så kammaren i ljuddämparen inte skall hämma flödet. Blir spännande att se hur den låter :) Dom milen som gick utan dämpare i somras så mullrade den då gött :tummenupp
DSC_1400.jpg

Bytt packningsmaterial mellan plenum och insug då ja märkte att det läckte som ett såll. Nu är den tät som satan. Verkar ha kört hela säsongen med läckage så det blir spännande att se om det blir skillnad. Näst ut på listan är att byta dumpen till en bättre. Har testat denna Bosch dump på bilen nu när ja blivit med turbobil och den var ju öppen ganska ofta så den är för klen.
DSC_1401.jpg

Har blivit med nytt lekfordon också :) (GT4) Ska bara på med dragkrok så är bilen fulländad!
DSC_1212.jpg
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
ser fint ut som vanligt
undrar vilken ljuddämpare du har på ditt bygge,jag ligger i lite tidsnöd känns det som och kanske inte hinner göra egen denna vinter
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top