Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Detta är min ide om hur jag skall genomföra ett Turbo Projekt på en Fazer. Är det en dum ide? Är det någon som kan hjälpa mig med tips & tricks tar jag gärna emot det.

Detta var i alla fall iden
Projekt.JPG
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Byggde turbo på min fazer 2002.

Coolt. Men vad bra, da har ju du erfarenhet av det. Vad tror du om min ide. Är det nagra större kostnader som saknad. Är iden dum?

Inte kompsänka utan köra intercooler + etanol?

Vad var skillnaden mellan din motor och en r1?

Edit: Äntligen fann jag lite info men fragan aterstar om spridare. Skulle dom räcka?
"the stock R1 gearing has been reviewed, and gears 5 and 6 now run with revised ratios in order to optimise the outstanding mid-range punch of these muscular new one-litre street bikes.

The basic architecture of the FZ1 /FZ1 Fazer engine remains virtually identical to the base R1 unit: it is a 998 cc liquid-cooled DOHC in-line four-cylinder 5-valve engine with fuel injection, running with bore and stroke dimensions of 77 x 53.6 mm. And with identical crankcases, pistons, cylinder and cylinder head, the R-series heritage is clearly evident in the genes of the new engine.

the most significant changes seen on the new engine is the use of a completely new flywheel design.... With a crank inertial mass that is a full 40% higher than on the R1
the new-generation EXUP; revised 5th and 6th gear ratios (compared with the R1); the lower 11.5: compression ratio; and the use of a 90/50ZR 17 rear tyre with an external diameter of 622 mm.

All of these features have worked together to increase rear wheel drive force by 7% in the crucial mid-speed range when compared with the R1


The injector is a four-hole two-way design featuring a long plate-type nozzle which ensures efficient fuel delivery across a wide engine speed range.

This advanced system uses the same intake structure as the R1, and benefits from a sub-throttle valve actuated by the 32-bit ECU which constantly adjusts the sub-valve to match rpm and throttle opening.

12.4:1 to 11.5:1 by adjusting gasket thickness

At the same time, Yamaha’s engineers have also developed new camshafts with milder profiles
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Spridarna räcker garanterat INTE

Och sitter det dessutom dubbla rader så är man ganska fuckt

Pc5 och 8 spridars modulen , Men man måste även byta ut alla 8 spridare

Problemet blir att siza upp båda raderna lika så att den med - 50% dutycycle går som en standard

Därefter anrikar man på laddtryck

Jag har inte byggt nån 8 spridars setup men har funderat mycke på hur man löser detta


OM du bara har 4 spridare , Glöm ovanstående

Då får du stoppa i 4 stora , Mycket lättare då

ca 350 - 400 cc bör du ha ( volvo gröna = 421 cc)
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Spridarna räcker garanterat INTE

Och sitter det dessutom dubbla rader så är man ganska fuckt

Pc5 och 8 spridars modulen , Men man måste även byta ut alla 8 spridare

Problemet blir att siza upp båda raderna lika så att den med - 50% dutycycle går som en standard

Därefter anrikar man på laddtryck

Jag har inte byggt nån 8 spridars setup men har funderat mycke på hur man löser detta


OM du bara har 4 spridare , Glöm ovanstående

Då får du stoppa i 4 stora , Mycket lättare då

ca 350 - 400 cc bör du ha ( volvo gröna = 421 cc)

Räcker volvo gröna för E85? Vet ju ej hur mycket ladd som skall användas, men ett set 600:eek:r till E85. Kanske är ute och svamlar:va men jag har Deka 903 :till min sur-gris. Har väl säkert bulla upp för mycket. Man tassar lite försiktigt i detta sprutträsk:confused:, så inte idiotstämpeln blir för tydlig. Herr Andersson har ju minst sagt lite mer erfarenhet och kunskap om sprut.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Spridarna räcker garanterat INTE
Och sitter det dessutom dubbla rader så är man ganska fuckt

Pc5 och 8 spridars modulen , Men man måste även byta ut alla 8 spridare
Problemet blir att siza upp båda raderna lika så att den med - 50% dutycycle går som en standard
Därefter anrikar man på laddtryck

Jag har inte byggt nån 8 spridars setup men har funderat mycke på hur man löser detta
OM du bara har 4 spridare , Glöm ovanstående
Då får du stoppa i 4 stora , Mycket lättare då
ca 350 - 400 cc bör du ha ( volvo gröna = 421 cc)

Kan man i PC5 anrika pa laddtryck?:confused: Om det är möligt skulle det ju fortfarande ga at en del pengar men kanske inte fullt lika mycket tid som att dra om all el.

Kan man ösa i 4a stora, bygla dom andra med mostand och fortsätta med orginal el eller menar du om jag skulle installera ett vipec?

Jag är riktig rokie pa detta men jag är sugen pa att göra det.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kan man i PC5 anrika pa laddtryck?:confused: Om det är möligt skulle det ju fortfarande ga at en del pengar men kanske inte fullt lika mycket tid som att dra om all el.

Kan man ösa i 4a stora, bygla dom andra med mostand och fortsätta med orginal el eller menar du om jag skulle installera ett vipec?

Jag är riktig rokie pa detta men jag är sugen pa att göra det.


HUR MÅNGA SPRIDARE HAR DU SOM ORGINAL??????



Spridar dosering 4 cylinder bensin

Spridarens cc x 4 Delat på 5

Det vill säga 80% av cc räcker dom till i Hk

E85 30 - 35 % större


Man kan köra på högre dutycycle så kanske 10% mer effekt om man våldtar dom
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
HUR MÅNGA SPRIDARE HAR DU SOM ORGINAL??????
Spridar dosering 4 cylinder bensin
Spridarens cc x 4 Delat på 5
Det vill säga 80% av cc räcker dom till i Hk
E85 30 - 35 % större
Man kan köra på högre dutycycle så kanske 10% mer effekt om man våldtar dom

Det var visst 4 så det blev ju enkelt då:) Men frågorna om pc5 med överladdning kvarstår.:confused:

Så ett par 400cc spridare med e85 bör räcka till ca 220hk.

Untitled.jpg
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Volvo gröna ger 465 på 3,8 bar

Pump lär du byta ändå

och Javist Pc5 gär att annrika på tryck
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Volvo gröna ger 465 på 3,8 bar

Pump lär du byta ändå

och Javist Pc5 gär att annrika på tryck

Da tolkar jag det som att du föreslar att jag skippar eftermarknads-sprut och haller mig till PC5? Är det bara PC5 eller behöver man köpa till yttligare moduler? Jag har sökt ganska mycket och läst här pa sporthoj men inte läst nagonstans att det skulle vara möjligt sa det kommer ju som en positiv överraskning :)

PC5 + mappning är det nagot man kan ta hjälp av herrn med kanske?

Orginal spridarna är extra langa vilket inte dom gröna volvo spridarna är. Borde betyda att det kan bli problem i orginalhuset?

Da ska man hitta en FZ1 att ta med innan hemflytten till Sverige om 3 veckor:gnissla
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Coolt bygge! Hoppas det blir av! Följer med spänning
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Da tolkar jag det som att du föreslar att jag skippar eftermarknads-sprut och haller mig till PC5? Är det bara PC5 eller behöver man köpa till yttligare moduler? Jag har sökt ganska mycket och läst här pa sporthoj men inte läst nagonstans att det skulle vara möjligt sa det kommer ju som en positiv överraskning :)

PC5 + mappning är det nagot man kan ta hjälp av herrn med kanske?

Orginal spridarna är extra langa vilket inte dom gröna volvo spridarna är. Borde betyda att det kan bli problem i orginalhuset?

Da ska man hitta en FZ1 att ta med innan hemflytten till Sverige om 3 veckor:gnissla


Du behöver en 3 bars mapsensor och en smula fantasi

Vist klart vi mapar till den när du fått den att funka


Fuelrailen byter man ut tillsammans med spridarna

Man vill även ha returcirkulation i railen vilket det inte brukar vara i orginal
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Du behöver en 3 bars mapsensor och en smula fantasi
Vist klart vi mapar till den när du fått den att funka

Fuelrailen byter man ut tillsammans med spridarna

Man vill även ha returcirkulation i railen vilket det inte brukar vara i orginal

Låter ju bra men är ändå inte helt klart för mig hur man ska gå tillväga till 100% med PC5. Alla funktioner som följer med ett Vipec är ju ganska fint att ha som tex laddstyrning och quickshift m.m. och har känslan av att slutsumman blir den samma med PC5+tändningmodul+quickshift+exup bypass modul (heter de så?)

Idag köpte jag hojen i alla fall :) (I Köln)
 

Bifogat

  • IMG_7983.jpg
    IMG_7983.jpg
    235 KB · Visningar: 1,239
  • IMG_7987.jpg
    IMG_7987.jpg
    231.3 KB · Visningar: 1,186
Last edited:

Strano

Now the real deal
Gick med
17 Dec 2006
Ort
A few clics north Gbg, i spenaten
Hoj
Yamaha FZ1-N -10, Yamaha FZ1-S -07 kraschad, Husky 250 -75
Tjänare Mr Helmut!

Hoppas du bestämmer dig för att förverkliga ditt turbobygge. Det finns ju en del riktigt kunniga här på forumet vad det verkar, så du kan nog på en hel del hjälp här.
Blir spännande att följa!
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
min tanke var att köra e85 på min ninja men effter lite funderingar på bränsletanken la jag ner det.. det är ju så liten tank på en mc :/ beror ju på hur man ska använda den men ska man åka längre streckor kanske de blir jobbigt när soppan tar slut?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mitt i flytt, början av jobb och slut av utbildning så är lite rörigt men har i alla fall tagit isär och börjat inspektera hur saker ser ut på cykeln.

Ska börja som maskinkonstruktör så med tiden hoppas jag kunna ta hjälp av firmans maskiner men ska nog först börja jobba :)

1. Måste man verkligen byta bränslepumpen?
2. Denna fuelrail måste ju vara återcirkulerande, hur skulle annars btr:en funka?
3. Det sitter extra långa spridare vilket borde betyda att typ volvo gröna spridare borde bli svårt att nå in med. Är detta ett problem?

edit: Nu tror jag att jag fattar. Nyare hojar har tryckstyrningen i tanken tillsammans med pumpen. Detta skulle det då göra det omöjligt att höja trycket på bärnslet kanske?

Går det inte bara att flytta fuelrailen närmare insuget eller kommer något ta i då?

Är dom långa på det viset är det ju inget problem men jag trodde som hade extra långt instick.
------------------------------------------------

Knappt 2 mil körda och nu börjar man vilja plocka isär :D
Jag kunde notera att orginal spjällhus har dubbla rader med spjäll. Dom nedre styr jag med handen och dom övre styr ECU:n med ett servo. Vore häftigt om man i tex PC5 kunde ta kontrollen över dom övre och styra karaktären på motorn på så vis :D Jag har dock aldrig sett eller hört om liknande lösning likt detta.

IMAG0102.jpg


Priset på Vipec var höjt sen jag var med och köpte ett så det lutar nog åt PC5 ändå.

Hojen är nu reggad i Sverige sedan den 23e December :yoparty

36283_10150114148570605_517595604_8032425_1740512_n.jpg


Detta är numera min kvällsläsning:
IMAG0113.jpg
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Att byta styrsystem på moderna hojar är inte så lätt som man kan tro

Fler och fler funtioner blir integrerat med motorstyrningen , exempelvis så brukar inte vissa funktioner i mätarpanelen fungera längre utan orginal ECU

Startspärr är väl en annan funktion , Dom sekundära spjällen kan man glömma vid byta av motorstyrning

Förvisso kan man väl ta bort dom och plugga axelhålen men det förefaller lite överkurs

Det beror ju också på vilket mål man har, Ska man bygga en rökarpuffra med 500++Hk
så blir väl byta motorstyrning mer eller mindre ett måste

Pc5 duger gott till att höja effekten upp i mot 150%

Som du redan konstaterat så sitter offtast orginalregulator ihop med den inbyggda pumpen i tanken och har inte ens undertryckskompensering längre

Valbropump klarar du dig bra med , Både billiga och relativt små

Surfa in på Raido power så har dom rätt mycke där
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Att byta styrsystem på moderna hojar är inte så lätt som man kan tro

Fler och fler funtioner blir integrerat med motorstyrningen , exempelvis så brukar inte vissa funktioner i mätarpanelen fungera längre utan orginal ECU

Startspärr är väl en annan funktion , Dom sekundära spjällen kan man glömma vid byta av motorstyrning

Förvisso kan man väl ta bort dom och plugga axelhålen men det förefaller lite överkurs

Det beror ju också på vilket mål man har, Ska man bygga en rökarpuffra med 500++Hk
så blir väl byta motorstyrning mer eller mindre ett måste

Pc5 duger gott till att höja effekten upp i mot 150%

Som du redan konstaterat så sitter offtast orginalregulator ihop med den inbyggda pumpen i tanken och har inte ens undertryckskompensering längre

Valbropump klarar du dig bra med , Både billiga och relativt små

Surfa in på Raido power så har dom rätt mycke där

Jag har testat att byta styrsystem på en Yamaha R6 2003 till ett Vipec och känner därför till omfattningen, så går det att få allt att fungera med orginal är jag ju glad.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204306&page=9

Har idag installerat en sånhär:
IMAG0124.jpg


Det som jag fått höra av en annan person som överladdat denna motor är att man bör byta foder till stålfoder så den inte klarade av laddet. Men detta var med en kompressor och inte turbo. Uppnås inte maximalt tryck i cyl vid max vridmoment vilket borde vara på lägre varv med en Kompressor vilket borde vara elakare emot topppackning?

Hur som helst har jag nu två alternativ.

Alt 1. Köpa ett färdigt plenum och köra på med ny soppapump, regulator bygga om fuel railen så den passar dom nya kortare spridarna (gröna Bosch eller liknande högohmiga spridare) och kan få en återcirkulation på fuelrailen.
Regulatorn skall inte vara 1:1 har jag förstått då man med större spridare får problem på lågt varv med stora spridare, så man har en regulator som tillåter lågt grundtryck på soppan vilket ökas på i takt med laddtryck för att inte dränka motorn?

Alt 2. Köpa ett färdigt plenum med Mcexpress spridare + styrbox. Det borde betyda att jag kan lägga dessa extra spridare i serie och slippa byta pump (om den flödar tillräckligt) och även regulator då dessa spridare styrs av Mcpexress styrning som väll bara anrikar på tryck så låter man orginalstyrningen vara intakt?

Jag har också konstaterat att cylinderraden går att ta ur och att jag då istället skulle kunna lägga en tjockare cylinderfotspackning istället för topplockspackning vilket borde betyda att man slipper den negativa effekten av att ändra utformningen på förbränningsrummet med en spacer i toppen?

Mitt mål skulle jag sätta till 185 bhp utan komsänkning med E85 för att bara se att det fungerar och att det blir gjort för att sedan i steg 2 riva av cylinderraden och komsänka den för att kunna ladda på mer och kanske nå 225bhp.

Min tanke är inte att plugga axelhålen till den ECU-styrda spjällraden utan bara demontera (brickorna?). För så mycket kan ju knappast axeln störa.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top