Olja luftfiltret

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Till större motorer finns det faktiskt luftrenare som kallas oljebadsluftrenare. Där är filterelementet en cylinder av spunnet stål som står i ett oljekar, så att stålnätsfiltret hela tiden hålls blött när motorn går. Man bara tvättar stålnätet i fotogen, oljar in och byter den smutsiga oljan i filtertråget emellanåt. I oljan samlas partiklar och vatten som skiljts ut. Mycket fin konstruktion som inte behöver servas så ofta. Vanligt på gamla mercor samt entreprenadmaskiner osv. Har även funnits på några krigarhojar, bla HD.

Ger inte den konstruktionen mycket motstånd då?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ger inte den konstruktionen mycket motstånd då?

Jo jag skulle tro att motståndet är ngt större än för ett rent pappfilter, en annan nackdel är ju att oljebadsrenaren är tyngre. Men fördelen är ju att de håller i evighet samt inte sätter igen så fort och är bra på att fånga fina sandpartiklar. Därför man har oljade filter på enduro och cross.

Idag ska jag ut och skruva med motorer från 40-talet, de har kvar sina oljabadsluftrenare, tur det. Skulle det behövts nya pappersinsatser är ju risken stor att de inte hade tillverkats längre.

Oljebadsluftrenare skyddar även motorn från korrosion vid stillestånd, dels tack vare "vattenlåseffekten" dels tack vare att insugsluften innehåller lite oljedimma.

På den här bilden ser man oljebadsliftfiltret på armehojen, Harley WLC.
Det är den fyrkantiga burken bakom motorn.
WLA_left_side_manual.png
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jo jag skulle tro att motståndet är ngt större än för ett rent pappfilter, en annan nackdel är ju att oljebadsrenaren är tyngre. Men fördelen är ju att de håller i evighet samt inte sätter igen så fort och är bra på att fånga fina sandpartiklar. Därför man har oljade filter på enduro och cross.

Idag ska jag ut och skruva med motorer från 40-talet, de har kvar sina oljabadsluftrenare, tur det. Skulle det behövts nya pappersinsatser är ju risken stor att de inte hade tillverkats längre.

Oljebadsluftrenare skyddar även motorn från korrosion vid stillestånd, dels tack vare "vattenlåseffekten" dels tack vare att insugsluften innehåller lite oljedimma.

På den här bilden ser man oljebadsliftfiltret på armehojen, Harley WLC.
Det är den fyrkantiga burken bakom motorn.

Det är onekligen en smart grej. Kanske inte direkt lämpad för racing, men dess fördelar kommer verkligen till nytta i fordon som bara ska tuffa på.
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Jag har en KTM 640 lc4 SM och använder twin airs cross/enduro luftfilter som passar till min. Av det jag läst här uppfattar jag det som att även jag behöver smörja mitt med luftfilterolja?
Vilken olja rekommenderar ni? Finns det fördelar med att köpa de dyrare alternativen som twin airs egna?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag har en KTM 640 lc4 SM och använder twin airs cross/enduro luftfilter som passar till min. Av det jag läst här uppfattar jag det som att även jag behöver smörja mitt med luftfilterolja?
Vilken olja rekommenderar ni? Finns det fördelar med att köpa de dyrare alternativen som twin airs egna?
Kör på den du får tag på. Spruta på och fördela jämnt över filtret ich sen kramar du ur det.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag la alltid det rena filtret i en plastkasse och hällde på nån matsked filterolja.
Väldigt enkelt att få riktigt lite olja jämt fördelat så.

Kramar alltså utanpå påsen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top