Olja luftfiltret

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hej!

Skall byta luftfiltret på husqvarnan. Vilken olja ska jag dränka det i? Är ett vanligt skumfilter från Twinair. Instruktionsboken säger växellådsolja, men jag tror på 2-taktsolja. Internet säger också 2t-olja.
Varför skiljer det sig? Spelar det någon roll? Känns lite fånigt...

Tänker iaf inte köpa dyr blå Twinair olja, det är ju förmodligen 2t-olja

Tack på förhand!
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Har ingen vidare koll på hur väghojar ska ha det. Men när jag kört cross har jag alltid lirat med filterolja.
Efter att ha dränkt filtret med olja går det jävligt fett så skulle säga smörj in lite försiktigt så du får en ljusblå yta över filtret.
Finns att köpa på burk vilket är oftast är mycket bra men svårhanterligt.
Alternativet är spray vilket är lätt att pyssla med fast lite sämre resultat enligt mig.


Men som sagt det här gäller crossar och jag har ingen aning om eller hur man ska smörja in det på vägcyklar. men det bör inte vara så olikt:tummenupp
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Min röst går till filterolja

Övriga oljor rinner av ganska mycket och klibbar inte alls på samma sätt
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska man olja luftfiltret? :va
Går det inte dåligt då :confused:

Det är luftfilter med filterelement i skumplast (tex cross, enduro) samt bomull (tex K&N-filter) som ska oljas. Inte pappersfilter.

Ofta är det olika typ av olja och rengöringsmedel till skumplast- resp bomullsfilter.

Oljar man för mycket så kan det gå sämre i början.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Olja in ordentligt om det är skumfilter, ha en liten hink med filteroljan i, dränk (det rengjorda) filtret ordentligt och krama ur överflödet (krama ur på riktigt...se upp med att vrida alltför våldsamt så inte filtret går åt h-vete).
Just att ha oljan i en hink gör att spill- och dräll-faktorn hålls kort. :mattias

Gummihandskar rekommenderas, filterolja är kletigt. :hihi

Rengörning använder jag fultemas filterrengörning i en hink med bockat nät i botten, så skiten rinner ned under nätet (jag låter filtret ligga och dra, kramar ur't ett par gånger och repeterar). Är det riktigt skitig brukar jag gå på med diskmedel och varmvatten efter, och låta torka ordentligt innan det oljas igen.

:)

Rock on.

/J
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Oj, här kan man verkligen sova på saken!
Jag får väll pallra mig iväg till en butik då för att köpa olja. Tack för svaren!


OffT: Trodde faktiskt att vissa av er växt ifrån 125-forumet :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen växer ifrån sin barndom! :yoparty

Har aldrig haft 125:a eller ens moped. Men eftersom det inte är så gott om MC-relaterade trådar på SH så får man inte vara kräsmagad vad gäller forumdel när tekniska trådar väl dyker upp :D

Sen är det ju roligt att hjälpa yngre.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Blev en burk från Denicol.
Tack igen!
Har aldrig haft 125:a eller ens moped. Men eftersom det inte är så gott om MC-relaterade trådar på SH så får man inte vara kräsmagad vad gäller forumdel när tekniska trådar väl dyker upp :D

Sen är det ju roligt att hjälpa yngre.
:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tro det eller ej, men det är faktiskt ännu roligare att hjälpa dem som är 1 generation äldre :D

Perfekt! Har du vägarna förbi Sthlm kan du gärna få dyka in och städa i min dator, gärna ngt nytt virusprogram med falsklicens också! Som du och dina jämnåriga hackerpolare laddar ned olagligt och gratis åt mig. Pliiiis?
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Perfekt! Har du vägarna förbi Sthlm kan du gärna få dyka in och städa i min dator, gärna ngt nytt virusprogram med falsklicens som du och dina jämnåriga hackerpolare laddar ned olagligt och gratis åt mig. Pliiiis?

:rofl:

Erbjuder du övernattning till 4-5 roadtrip 2-taktare nästa säsong så får du hjälp av alla oss :tummenupp
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Perfekt! Har du vägarna förbi Sthlm kan du gärna få dyka in och städa i min dator, gärna ngt nytt virusprogram med falsklicens också! Som du och dina jämnåriga hackerpolare laddar ned olagligt och gratis åt mig. Pliiiis?

Datorn är till för att surfa på SH, inget annat :fakta
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
varför ska man olja in filtret igentligen? har aldrig riktigt fattat dedär, täpper inte oljan igen porerna och göra att moppen andas sämre?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
varför ska man olja in filtret igentligen? har aldrig riktigt fattat dedär, täpper inte oljan igen porerna och göra att moppen andas sämre?

Oljan plockar upp de partiklar som är små nog att leta sig genom filtret. Så ja, det är viktigt...och ser man till att krama ur filtret ordentligt så är det inga problem för moppen att få luft.

Perfekt! Har du vägarna förbi Sthlm kan du gärna få dyka in och städa i min dator, gärna ngt nytt virusprogram med falsklicens också! Som du och dina jämnåriga hackerpolare laddar ned olagligt och gratis åt mig. Pliiiis?

Avast.com eller så TJör du Microsofts egna Security Essentials. Rock on stötstångs-rune! :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Oljan plockar upp de partiklar som är små nog att leta sig genom filtret. Så ja, det är viktigt...och ser man till att krama ur filtret ordentligt så är det inga problem för moppen att få luft.



Avast.com eller så TJör du Microsofts egna Security Essentials. Rock on stötstångs-rune! :D



Tack, ja jag kör microsofts egna plus ngn Avg free idag. Otroligt att de samsas.

varför ska man olja in filtret igentligen? har aldrig riktigt fattat dedär, täpper inte oljan igen porerna och göra att moppen andas sämre?

JA det är som SGM säger, tex skumplastfilter eller bomullsduksfilter som K&N, har för stora porer för att ta de minsta partiklarna utan olja. Oljade filter har även fördelet att hålla emot vatten bra, tex om man kör enduro.


Till större motorer finns det faktiskt luftrenare som kallas oljebadsluftrenare. Där är filterelementet en cylinder av spunnet stål som står i ett oljekar, så att stålnätsfiltret hela tiden hålls blött när motorn går. Man bara tvättar stålnätet i fotogen, oljar in och byter den smutsiga oljan i filtertråget emellanåt. I oljan samlas partiklar och vatten som skiljts ut. Mycket fin konstruktion som inte behöver servas så ofta. Vanligt på gamla mercor samt entreprenadmaskiner osv. Har även funnits på några krigarhojar, bla HD.

complex-oil-bath-air-filter.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top