Moppe går illa...

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Tätningen sitter tillsammans med vevlagret i godset i motorblocket och tätar så att inte gaser/luft passerar ut/in genom kullagret till svänghjulet/kopplingskorgen.

Ok, fattade inte allt men litegrann iaf! Tack för försöket att sprida lite kunskap! :krama

Jag får konsultera Mr Haynes när det börjar närma sig att kolla det helt enkelt!
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
...fast på den tiden var även bensinen med sitt bly smörjande, i dag är den bara uttorkande, så jag hävdar (många kommer att påstå att jag har fel) att man i dag behöver mer olja än förut, just för att kompensera för avsaknaden av bly.

Till felet på mopeden skulle jag vilja påstå att du har otäta packboxar i veven, den suger tjuvluft i insugningsfasen och du får dålig vevhuskompression.
/G.Issning
Som sagt... oljorna på den tiden var inte riktigt vad de är idag. Varför ska man sura ner sin moped med en massa jävla klegg den inte behöver? Vi snackar om 1 hästkraft, eller 2. Man kan smörja en sådan med bananskal och det går bra. Visst, kör du ett ylande 2-taktsmonster med 400 literhästar så är kanske 2% inte riktigt tillräckligt. Dessutom så rekommenderar Honda själv 1:50. Och man kan lita på att de har räknat med en hyfsad säkerhetsmarginal...

EDIT:Men i sista hand är det upp till ägaren såklart. Detta är internet där ingen tar ansvar för det man säger, om det skulle visa sig vara fel.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top