Moppe går illa...

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Helvete nu utmanar jag ödet med att skriva om min fräna moppe på teknik o mek-forumet!
Men det stod ju att om man hade problem med sin båge så jag satsar på att det funkar!

Jo jag har en gammal Honda Camino från början av vad jag kan gissa var det glada 80-talet och den går numera som en 49 cc stor hink med bajs.

Utan full choke vill den dö direkt, med full choke kan man ge väldigt lite gas utan att den börjar bluddra o dö. Minsta uppförsbacke (läs uppförslutning) måste jag hgjälpa till med pedalerna.

Jag fattar grunderna i hur en 2-takts motor funkar men det här med choke har jag aldrig fattat mer än att blandningen blir "fetare".

Så vad kan orsaka detta och hur kan det avhjälpas?

Ska se om det kan hjälpas att byta stiftet imorgon men det har jag svårt att tro.
 

Berka_

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Härnösand
Hoj
R1 moppe
Det brukar kunna rosta och ha sig så skit å grums kan slagga igen kranen och filter så att bensintillförseln blir för dålig.
Plocka bort förgasaren och be någon som kan lite granna om förgasare rengöra den (vanligtvis väldigt enkelt) blåsa ren munstycken osv.
Chok har du för att ge motorn extra mycket bränsle när motorn är kall så den ska starta lättare, men när motorn blir varm måste man dra tillbaka den för då brukar i regel motorn gå som en hink med skit, ryka å bluddra för då får den för mycket bränsle.
Att Blandningen (luft & bensin) ska bli fetare innebär att man tillsätter mer bensin dvs. man chokar
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Har du kollat att bensinen flödar som den ska? kollat till luftfiltret? är röken väldigt blå?

Nä jag har inte kollat nått, jag kollar av här först vad som ska tänkas göras! Vart tänkte du att jag skulle kolla om soppan flödar på? Innan förgasarn? För då e det ju inga problem att göra im!

Luftfiltret kollade jag i sommras, det var en bit gul skumplast/liknande o den såg väl ok ut :)
Får ta o tvätta den imorgon men lite vatten o diskmedel så kanske det kan flöda på lite mer.

Det är inte blå så att jag tänkt på det men den luktar gott!
Tänkte du om jag blandat för mycket olja i soppan? Jag kör på 4%, det var det i min gamla Push flakmoppe så jag tänkte tomatoes tomatoes! Dock har jag alltid kört denna på 4% utan problem, detta har tillkommit senaste dagarna!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Det brukar kunna rosta och ha sig så skit å grums kan slagga igen kranen och filter så att bensintillförseln blir för dålig.
Plocka bort förgasaren och be någon som kan lite granna om förgasare rengöra den (vanligtvis väldigt enkelt) blåsa ren munstycken osv.
Chok har du för att ge motorn extra mycket bränsle när motorn är kall så den ska starta lättare, men när motorn blir varm måste man dra tillbaka den för då brukar i regel motorn gå som en hink med skit, ryka å bluddra för då får den för mycket bränsle.
Att Blandningen (luft & bensin) ska bli fetare innebär att man tillsätter mer bensin dvs. man chokar

Fel ! Man tillför inte mer bränsle....man tillför mindre luft. Men kontentan blir en fetare blandning...:fakta

Plocka ner förgasaren o rengör. Samma med luftfiltret... Kanske dags att sota ur avgassystemet ?
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Det brukar kunna rosta och ha sig så skit å grums kan slagga igen kranen och filter så att bensintillförseln blir för dålig.
Plocka bort förgasaren och be någon som kan lite granna om förgasare rengöra den (vanligtvis väldigt enkelt) blåsa ren munstycken osv.
Chok har du för att ge motorn extra mycket bränsle när motorn är kall så den ska starta lättare, men när motorn blir varm måste man dra tillbaka den för då brukar i regel motorn gå som en hink med skit, ryka å bluddra för då får den för mycket bränsle.
Att Blandningen (luft & bensin) ska bli fetare innebär att man tillsätter mer bensin dvs. man chokar

Jo det får bli en liten operation imorgon o se hur förgasarn ser ut innuti, är det skit jag ska titta efter helt enkelt? Munstyckena kan jag nog leta fram också, det kan ju inte vara raketforskning direkt :näsblod

Ja hur man använder choken vet jag, fattar ju dock just inte riktigt hur mer bensin kan tillsättas men det är inte som att man ger lite mer gas, som en handgas, utan blandningen görs bara fetare. Choken har nått annat mystiskt sätt att få in mer soppa som jag inte hajar. Det e ju dock skit samma nu när det mer lutar åt att förknasaren ska rengöras lite!

Tack för alla era förslag än så länge :)

Fel ! Man tillför inte mer bränsle....man tillför mindre luft. Men kontentan blir en fetare blandning...:fakta

Plocka ner förgasaren o rengör. Samma med luftfiltret... Kanske dags att sota ur avgassystemet ?

Förgasare o luftfilter blir prio 1 imorgon!

Avgassystemet tror jag inte att det beror på, när jag började känna av detta bekymmer slog samma tanke mig varpå jag skruvade ut en mutter ur ljuddämparen varpå avgaser kommer ut där med för att öka på utflödet lite men ingen skillnad.
Varför det sitter en liten mutter där har jag dock ingen aning om :)
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Oj, en moppe-märkes-broder! Hördu, 4% olja...? Byt stift och ge fan i att hälla i bensinblandad olja :) Sen som alla andra säger, rengör förgasaren. Annars är det inget, det är ju en Honda. Sen 70 eller tidig 80 troligen...

EDIT: Muttern bak i avgassystemet är för att du lättare ska kunna skruva ur insatsen och hälla ur all gammal skit som blir när man kör med 4% oljeblandning...
 
Last edited:

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Oj, en moppe-märkes-broder! Hördu, 4% olja...? Byt stift och ge fan i att hälla i bensinblandad olja :) Sen som alla andra säger, rengör förgasaren. Annars är det inget, det är ju en Honda. Sen 70 eller tidig 80 troligen...

EDIT: Muttern bak i avgassystemet är för att du lättare ska kunna skruva ur insatsen och hälla ur all gammal skit som blir när man kör med 4% oljeblandning...

Säger man A får man säga B!
Hur mycket ska det vara då? 4% trodde jag var standard på alla moppar som inte hade separat oljesmörjning :)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
1.Nä jag har inte kollat nått, jag kollar av här först vad som ska tänkas göras! Vart tänkte du att jag skulle kolla om soppan flödar på? Innan förgasarn? För då e det ju inga problem att göra im!

2.Luftfiltret kollade jag i sommras, det var en bit gul skumplast/liknande o den såg väl ok ut :)
Får ta o tvätta den imorgon men lite vatten o diskmedel så kanske det kan flöda på lite mer.

3.Det är inte blå så att jag tänkt på det men den luktar gott!
Tänkte du om jag blandat för mycket olja i soppan? Jag kör på 4%, det var det i min gamla Push flakmoppe så jag tänkte tomatoes tomatoes! Dock har jag alltid kört denna på 4% utan problem, detta har tillkommit senaste dagarna!

1. Alldeles korrekt, lätt att kolla, du ser om bensinen rinner fritt eller om den droppar eller om det inte alls kommer något, den ska rinna fritt annars är det stopp i kranens inbyggda filter eller stopp i slangen. Om slangen har några sprickor eller dylikt är det bara byta på direkten så slipper du tänka på det i framtiden.

2. Bör då inte vara så smutsigt om du nu inte kör i ett grustag varje dag. Bäst att kolla ändå, det skadar aldrig. Smörj in filtret sedan när det är tvättat med några droppar olja så ger detta lite mer skyddande effekt och du kan utesluta detta.

3. Korrekt. Har du för mycket olja i så kletar avgassystemet igen och hojen blir påtagligt slöare samt att det kan leda till att den inte vill gå normalt då avgaserna ej kommer ut som dom ska. Det kan också leda till ökad bränsleförbrukning då den kräver mer bränsle för att få ut avgaserna. Detta brukar dock kunna ses på att röken blir extra blå.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Säger man A får man säga B!
Hur mycket ska det vara då? 4% trodde jag var standard på alla moppar som inte hade separat oljesmörjning :)
En drygt 1 hästars Honda går på 2% oljeblandning. Det räckte då den var ny, med oljor sämre än den sämsta sågkedjeoljan idag. Eftersom oljorna idag är så mycket bättre klarar du dig på mindre ändå... Men kör 2%

EDI: Tänk på, när du köper olja, att det ska vara olja för direkt inblandning i tanken. Oljor för separatsmörjning brukar inte gilla att ligga blandad med bensinen alltför länge sägs det... Jag har varit försiktig och aldrig rasat en motor p.g.a det...
 
Last edited:

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
En drygt 1 hästars Honda går på 2% oljeblandning. Det räckte då den var ny, med oljor sämre än den sämsta sågkedjeoljan idag. Eftersom oljorna idag är så mycket bättre klarar du dig på mindre ändå... Men kör 2%

EDI: Tänk på, när du köper olja, att det ska vara olja för direkt inblandning i tanken. Oljor för separatsmörjning brukar inte gilla att ligga blandad med bensinen alltför länge sägs det... Jag har varit försiktig och aldrig rasat en motor p.g.a det...

Jag kör på Biltemas tvåtaksolja som går att blanda i bensin så på den punkten e det lugnt.

Hittade en Haynes-manual på nätet idag för min lilla moppe och enligt den ska det blandas 4%, vart har du hittat att det ska vara 2%?



Kan passa på att berätta att operationen gick bra!
Hela motorn var tvungen att demonteras för att få loss förgasaren men det gick det med! Trail and error tänkte jag men den blev som ny fast bättre!

Jag hittade skit i förgasaren som många gissade på! Dels i den lilla kanalen som går mellan soppaslangen och den lilla koppen i förgasarbotten (den som är förgasarbotten) samt i det lilla mässingsröret som sitter ovanför munstycket!

Mycke stolt över att ha lyckats med denna operation och imorgon ska jag ta mig an en annan moppe!!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
tips är att montera soppafilter om det inte finns, och spola rent tanken :)
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
tips är att montera soppafilter om det inte finns, och spola rent tanken :)

Nope satt inget sånt på så jag tänkte köpa ett på Biltema imorgon när jag ändå ska köpa nytt stift!

Eventuellt ska det i original sitta under/ihop med soppakranen men på min flödar skiten fritt :)

Tänkte köpa detta
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Bensinfilter/
som dock verkar vara för mc men hoppas att lyckas rinna igenom med nog hastighet för moppen också!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En drygt 1 hästars Honda går på 2% oljeblandning. Det räckte då den var ny, med oljor sämre än den sämsta sågkedjeoljan idag. Eftersom oljorna idag är så mycket bättre klarar du dig på mindre ändå... Men kör 2%

...fast på den tiden var även bensinen med sitt bly smörjande, i dag är den bara uttorkande, så jag hävdar (många kommer att påstå att jag har fel) att man i dag behöver mer olja än förut, just för att kompensera för avsaknaden av bly.

Till felet på mopeden skulle jag vilja påstå att du har otäta packboxar i veven, den suger tjuvluft i insugningsfasen och du får dålig vevhuskompression.
/G.Issning
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!

Ahh tackar!
Den manualen jag tittade i tidigare täckte endast "UK models" och dem kanske är 45 km/h versionen varpå din stämde då min är en fin fin 30 km/h modell!

...fast på den tiden var även bensinen med sitt bly smörjande, i dag är den bara uttorkande, så jag hävdar (många kommer att påstå att jag har fel) att man i dag behöver mer olja än förut, just för att kompensera för avsaknaden av bly.

Till felet på mopeden skulle jag vilja påstå att du har otäta packboxar i veven, den suger tjuvluft i insugningsfasen och du får dålig vevhuskompression.
/G.Issning

Efter rengöring av förgasaren är den som ny men tack för förslaget :)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Efter rengöring av förgasaren är den som ny men tack för förslaget :)

Jag har rätt många kunder med knepiga problem, ofta förbiser man vevaxeltätningarna, och förvånansvärt ofta provar man allt annat först och det visar sig vara just dom...
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Jag har rätt många kunder med knepiga problem, ofta förbiser man vevaxeltätningarna, och förvånansvärt ofta provar man allt annat först och det visar sig vara just dom...

Jag tror vi får köra en snabbutbildning på mig inför framtiden och klargöra vad vevaxeltätningar är.

Vevaxel vet jag vad det är, det är den pinnen som kolven via vevstaken vrider runt och som i min moppe sen driver remskivan.

Men vart sitter vevaxeltätningen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror vi får köra en snabbutbildning på mig inför framtiden och klargöra vad vevaxeltätningar är.

Vevaxel vet jag vad det är, det är den pinnen som kolven via vevstaken vrider runt och som i min moppe sen driver remskivan.

Men vart sitter vevaxeltätningen?

Tätningen sitter tillsammans med vevlagret i godset i motorblocket och tätar så att inte gaser/luft passerar ut/in genom kullagret till svänghjulet/kopplingskorgen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top