Avskaffa landets "getton"

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Men hur är det med bostadsbidrag och soc. bidrag som tillkommer då (skattefria pengar såklart)? Kan man få det samtidigt eller måste man vänta lite tills man inte är nyanländ för att få det? :confused:

Trist om man inte kan då boendet betalt och lite fickpengar från soc samtidigt :(
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Men kan man få de tre bidragen samtidigt? :va

Nej, försörjningsstöd (soc) får du ju bara om du saknar alla andra typer av ersättning.

Bostadsbidraget är ju separat och behovsprövat så bostadsbidrag får man ju alltid samtidigt som någon annat bidrag om du nu saknar inkomst...
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Nej, försörjningsstöd (soc) får du ju bara om du saknar alla andra typer av ersättning.

Bostadsbidraget är ju separat och behovsprövat så bostadsbidrag får man ju alltid samtidigt som någon annat bidrag om du nu saknar inkomst...

Ok, men med alla tilläggen soc. bidraget har och tillsammans med bostadsbidraget så kan man alltså leva rätt ok?
I en hel del fall tillräckligt bra för att det ska löna sig att gå på bidrag istället för att skaffa sig jobb! Tänk på alla resekostnader, mat osv man kan räkna bort :)
Att sen sjuk och tandvård bara kostar 50:- oavsett anledning och att dom får SL-kort värt 690:-/månaden är ju bara att säga grattis!

Men åter till frågan, vem annan än soc. skulle försörja dessa "flyktingar" ?
Kommer man som flykting kan man knappast försörja sig själv. Verkar även vara en kutym i sverige att dessa ska försörjas :va

Men om det nu inte är soc. vem är det då som står för kulorna?
Jag har ingen källa på det, men jag kan säga att det inte är valfri A-kassa iaf.



OM du vill ha källan för det jag skrev så stod det i en sån där fin pdf-fil.
Hittade den, (eller ja det var inte jag som hittade den) hos någon myndighet jag glömt vilken det var. Bara att leta i så fall, den finns!
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
"Etableringsersättning för deltagande i aktiviteter som ingår i en etableringsplan enligt lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare på heltid lämnas med 308 kronor per dag fem dagar
per kalendervecka.
Vid deltagande i aktiviteter enligt en etableringsplan på 75, 50 eller
25 procent av heltid lämnas etableringsersättning med följande belopp per
dag fem dagar per kalendervecka:
– 75 procent: 231 kronor,
– 50 procent: 154 kronor,
– 25 procent: 77 kronor."


- Shit, vilkorad ersättning om max 308kr per dag. Helt sjukt, de bara gödslar med stålar.

SKATTEFRIA 308:- helt utan prestationskrav, varje dag under 2år, även helgdagar!

"Om den nyanlände har ett förvärvsarbete som omfattas av etableringsplanen enligt lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända
invandrare, lämnas etableringsersättning enligt 2 § endast i den omfattning som den nyanlände inte förvärvsarbetar."

- Ahå, så de får avdrag om de tjänar pengar någon annanstans ifrån...


"Etableringsersättning får inte lämnas för samma tid som någon av följande förmåner lämnas enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring:
1. sjuk- eller aktivitetsersättning,
2. sjukpenning,
3. rehabiliteringspenning,
4. havandeskapspenning,
5. föräldrapenning, eller
6. tillfällig föräldrapenning.
Detsamma gäller
1. arbetsskadelivränta enligt 4 kap. lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring,
2. närståendepenning enligt lagen (1988:1465) om ersättning och ledighet
för närståendevård,
3. smittbärarpenning enligt lagen (1989:225) om ersättning till smittbärare,
och
4. sjuklön enligt lagen (1991:1047) om sjuklön."

Rätt självklart att ena bidraget utgår när andra tillkommer. Sen så finns det ingen anledning för en personi det här läget att ansöka om sjukpenning när denne redan får gratis pengar. Ej heller sjuklön efter som något jobb faktiskt inte uträttas (Fast det kanske räknas som jobb att gå på SFI)..
Föräldrapenning? Näe kanske inte det heller, men dom fick ju etableringstillägg för barnen istället. 450:- högre än barnbidraget som delas ut för svenska medborgare


- Ännu mer villkor, ännu mer guldregn....

"7 § En nyanländ som har rätt till etableringsersättning har även rätt till
etableringstillägg om han eller hon har hemmavarande barn.
Med hemmavarande barn avses barn som
1. är under 20 år,
2. är bosatta och folkbokförda hos den nyanlände,
3. står eller har stått under den nyanländes vårdnad, och
4. inte är självförsörjande."

- Skarom ha tillägg oxå!?! :mad::mad:

"9 § Etableringstillägg lämnas månadsvis med
– 800 kronor per barn som inte har fyllt 11 år, och
– 1 500 kronor per barn som har fyllt 11 men inte 20 år."

Ok, har nu det här paret tre barn alla över 11år.
Så får dom alltså hittills

2*(20*308) = 12320:- (20 är antalet dagar i en månad om 160h/ 8h arbetsdag dvs 40h arbetsvecka)
3*1500 = 4500:- (etableringsbidraget för barnen)

Totalt är vi nu uppe i 16820:-/månad SKATTEFRITT


- Och det var ännu sjukare summor. Kom de hit tomhänta har de ju inga dyra vanor och då skarom inte ha nått!!

"Om hushållet har inkomster av förvärvsarbete eller får en sådan förmån som anges i 4 § och som ersätter bortfall av inkomster av förvärvsarbete, ska
etableringstillägget för varje månad minskas med en tredjedel av hushållets samlade inkomst av arbetet eller förmånen."

- Jaja, ett villkor till, fortfarande tälja guld med kniv.




Verkar ju som de drar hem sjuka pengar.

Ja just det!
Glömde visst

Dom kan även utöve detta få bostadsersättning på upp till 3900:-/månaden även det SKATTEFRITT

Så alltså familjen har nu en fast inkomst om 16820:- efter skatt (det är ju skattefritt iof men ändå, det låter ju så bra såhär) och hyran för boendet är mer eller mindre betald iom bostadsersättningen om 3900:-.

Kostar boendet 5700:- som i exemplet ovan så betalar de endast 1800:- för boendet.

Så ok nu är det bara 15020:- kvar att leva på. Fast sen så är ju sjuk och tandvård kostadsfri (50:-/besök fast kostnad) SL-kort får familjen gratis varje månad 5*690 = 3450



Slår vi nu ihop ALLT
12320 + 4500 + 3450+ 3900

Sådär nu vart det pengar ändå :) Totalt så rör det sig faktiskt om 24170:- SKATTEFRITT

Skulle vi nu lägga lite skatt på det här så skulle de då ha fått 31904,4:- Brutto varje månad. Det mina herrar, är bättre än vad många arbetande får!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jo, när man ligger hemma sjuk har man gott om tid.

"VAB"?

Enligt svenska kommunförbundet är det möjligt att få dubbel ersättning.

Nyanlända som har rätt till etableringsersättning kan få etableringstillägg (om man har barn, vid sidan om barnbidrag) och bostadsersättning (kan inte kombineras med bostadsbidrag).

http://svenska-kommunforbundet.se/web/Etablering_for_nyanlanda_1.aspx?UsePrintableVersion=true

Ögnade också igenom nedan proposition och såg till min förvåning att man rekommenderar följande;

Försäkringskassan föreslås tillföras 11 miljoner kronor 2011 för administrationen av statlig etableringsersättning, etableringstillägg och bostadsersättning enligt lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare. ... För 2012 beräknas anslagsbehovet till 13 miljoner kronor och från 2013 och framåt till 15 miljoner kronor per år.

data.riksdagen.se/fil/b054cef3-c947-41ef-a753-fe34d83de181

Det är ju tur att man inte betalar skatt i Sverige för tillfället, annars hade man kunnat bli upprörd på riktigt. Som jämförelse kan nämnas att jag personligen tillbads avsäga mig möjligheten att bli en "belastning på det amerikanska samhället" när jag flyttade dit. Giltig i 10 år, sen kanske man kan få matkuponger om man är svulten...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Totalt så rör det sig faktiskt om 24170:- SKATTEFRITT

Skulle vi nu lägga lite skatt på det här så skulle de då ha fått 31904,4:- Brutto varje månad. Det mina herrar, är bättre än vad många arbetande får!

Det är för lite! :mad:
Dem borde få mer!!!!!!!!!!1111111111
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är för lite! :mad:
Dem borde få mer!!!!!!!!!!1111111111

Lugn nu, de får säkert ännu mer om de skaffar många barn och blir i behov av en större bostad. De stora sekelskifteslägenheternas tid är förbi om man ska prata i generella termer. De har många gånger delats av till mindre lägenheter för årtionden sedan. De är därför hänvisade till att slå ihop två lägenheter i något "nyare" hus i kommunens ägo, ibland i väldigt attraktiva områden med modern bostadsstandard. Lägg där till ombyggnadskostnaden förutom hyran på de två lägenheterna :tummenupp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jaha, vad blir det för slutsumma nu då?

Ska jag säga upp mitt medborgarskap och söka etableringstillägg nästa gång jag kommer hem? Dom har väl knappast koll på om man verkligen befinner sig i landet eller?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top