Bantning

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Tänkte kolla om det är mer folk här på SH som bantar mer än jag.
Förra vintern tränade jag 3 månader för att komma i ett mc ställ gick ner från 160 till 128.

Men nu ska det ju börjas köra bana och då vill man ha skinnställ så nu denna vintern ska jag ta 128 till 90-100 hade jag tänkt mig.

Vore kul om det var mer folk som höll på alltid kul att veta hur det går för andra och vad ni gör för träning / vad ni äter.

Peace out

// Alexander
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Förra våren gick jag från 115 till 94kg, efter semester och sådant i sommras så var jag tillbaka på 100kg, nu ska jag snart köra igång igen med målet inställt på 80kg.
Jag kör med måltidsersättning, perfekt för mig som sover till strax innan man ska vara på jobbet. Upp och skaka ihop en drink och svepa, samma sak till lunch, resten av dygnet äter jag normalt.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag gjorde en rush förra året. Proteiner (kasein) som måltidsersättning. Gick ned från 82 till 70 (lagom är nog 70-73) men nu har jag blitt skendräktig när vi väntar barn.

På måndag är det dags igen. 78-72 är målet.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
De första två veckorna på en sådan kur med måltidsersättning orkar man ju absolut ingenting, men efter det så blir det väl lite gym och sätta upp cykeln i trainern hemma har jag tänkt IAF.
Vore gött att gå ner ett par storlekar i skinnställ till nästa år ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gick ner 23kg för några år sen, varav 15kg på 10v. Då åt jag minimalt, försökte dock få i mig mycket protein, och rörde mig massor. Jag gick nån timme varje dag, gick till högskolan, och på vägen hem tog jag omvägar på nån mil eller så. Sen försökte jag lyfta skrot varje dag, bara en snabbis med lite hantlar hemma för att kroppen inte skulle göra av mig alla muskler samtidigt.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Jag kör LCHF och har minskat från 82 till 78 kg på två månader med ett mål på 75. Tränar kanske 5 dagar i veckan med klättring, gym och löpning.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jag kör LCHF och har minskat från 82 till 78 kg på två månader med ett mål på 75. Tränar kanske 5 dagar i veckan med klättring, gym och löpning.

Jag är fan totalt kass på att laga mat, jag kan laga mat riktigt bra men jag orkar fan inte hålla på, så åt mig brukar det dessvärre bli lfhc istället :tummenupp
Kanske därför man ser ut som man gör också...
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Jag är fan totalt kass på att laga mat, jag kan laga mat riktigt bra men jag orkar fan inte hålla på, så åt mig brukar det dessvärre bli lfhc istället :tummenupp
Kanske därför man ser ut som man gör också...

Jag tycker att det funkar bra. Man får äta gott hela tiden och slipper blodsockervariationer.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jag tycker att det funkar bra. Man får äta gott hela tiden och slipper blodsockervariationer.

Mmm, det är ju något som verkligen talar för lchf för min del som diabetiker... Dethandlar som sagt om att man ska orka laga maten också. Sedan är det väl inte helt gratis heller...
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Finns ingen vetenskap bakom lchf och dylika kurer.

Set finns bara en sak och det är att minska antalet kalorier till en nivå som är under det du förbrukar. Sen om kalorierna kommer från popcorn, pizza eller morötter är skitsamma. En kalori är en kalori. Den ska förbrännas och den kan du inte skita ut oförbränd.

Måltidsersättningar är bra, men man går ju inte ned i vikt pga den, utan för att du inte äter en stor portion mat.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Från 118 till 98 på 4 månader med hjälp av mindre portioner, lite motion en gång i veckan och inget godis. Nu har jag gått upp 2 kg efter semestern, men har precis börjat träna badminton en gång per vecka för att hålla igång flåset lite. Ska börja lyfta lite skrot i veckan, en gång per vecka börjar jag på.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Finns ingen vetenskap bakom lchf och dylika kurer.

Set finns bara en sak och det är att minska antalet kalorier till en nivå som är under det du förbrukar. Sen om kalorierna kommer från popcorn, pizza eller morötter är skitsamma. En kalori är en kalori. Den ska förbrännas och den kan du inte skita ut oförbränd.

Måltidsersättningar är bra, men man går ju inte ned i vikt pga den, utan för att du inte äter en stor portion mat.

Självklart är det så.

Jag kombinerar måltidsersättningar med:

Frukostgröt
Middag bestående av huvudrätt med kolhydrater ersatt av sallad.

på så sätt så är magen alltid "van vid" mat och inte bara soppor och skit...

Funkade fint förra gången. Synd att dom inte uppfunnit kalorifria jordnötsringar :rolleyes:
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Måltidsersättning är en kortsiktig och ganska dålig lösning på problemet. Men det kan vara bra för psyket att köra första 2 veckorna om det är mycket vikt man vill få bort, då man ser att det händer något direkt och får en liten tjuvstart så att säga.

Sen är det ju egentligen "busenkelt". Det handlar om vilja och inget annat. Jag är faktiskt en lat jävel och vill träna, men det tar alltid så jävla lång tid att komma igång. Men när man tränat i 3 veckor så blir det ett måste sen. För långa pauser är livsfarligt för mig, när jag vill bygga muskler.

Mattips som är väldigt enkla och man kan göra storkok på.
Kyckling filéer. Krydda, bryn dom, sen in i ugnen tills dom har 68 grader i innertemp.
Samma går att göra med, fläskfilé, rostbiff, fisk mm. fast annan innertemp.
Annars kör man allt i ugnen och lägger in lite rotfrukter.

Lövbiff är nyttigt och tar 30 sekunder att steka.

Sallad, gurka, tomat, avocado, majs, lök, äpple, apelsin, så har man en nyttig, mättande sallad till maten.

Sås = keso, mini cream fraiche + sweat chili.
Kalv fond + vatten, krydda och lite redning.

Frukost = Kvarg, kessela. Köp en storlåda på Lidl och blanda i färska frukter, eller FUN light och käka. Går även ta som lunch eller när man är hungrig.

Ut och gå 1-2 timmar om dagen i raskt tempo, det bränner fett, löpning i all ära, men när man ligger på kalori underskott kanske man inte orkar springa.

Glöm inte att äta nyttiga fetter, tex avocado, nötter, olivolja mm..


Blev lite rörigt här och uppbyggnaden på inlägget blir ett stort IG, men jag orkade inte just nu..

Sen kan man ju äta VAD man vill, men då måste man väga maten, så man är garanterad att man ligger på ett kaloriunderskott. Lagom kaloriunderskott att ligga på är -500. Då tappar man 0.5k/Vecka.
Ökar man till 1000 kaloriunderskott tappar man 1kg/vecka.
 
Last edited:

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Mmm, det är ju något som verkligen talar för lchf för min del som diabetiker... Dethandlar som sagt om att man ska orka laga maten också. Sedan är det väl inte helt gratis heller...

Ja, det är väldans bra för diabetiker vad jag förstår. Men det är sant, det kostar en del.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Från 118 till 98 på 4 månader med hjälp av mindre portioner, lite motion en gång i veckan och inget godis. Nu har jag gått upp 2 kg efter semestern, men har precis börjat träna badminton en gång per vecka för att hålla igång flåset lite. Ska börja lyfta lite skrot i veckan, en gång per vecka börjar jag på.

Att lyfta skrot när du "bantar" är inte så givande. Visst du tränar, men du får inga muskler. Ska du träna ska du träna med maxvikt och 2-4 reps x 3 set enbart för att behålla muskelmassa under tiden du ligger på kaloriunderskott.

Gå ut och gå varje dag 1 timme, sen när du kommit till din målvikt och du känner dig nöjd. Dp börjar du äta lite mer så du ligger på ett litet överskott och går till gymmet.

Lägger du på dig för mycket fett igen, så minskar du överskottet lite.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle kunna tänka mig testa byta bort lunchen eller middagen. Frukost äter jag sällen. Mest som en start för att bli av med de första kilona. Sen tänkte jag enduron skulle ta över. Vilken ersättning ska jag köpa och var beställer jag online?
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
En annan positiv effekt av måltidsersättning är ju att du krymper matsäcken IOM att du får väldigt små portioner, så när man övergår till en normal vardag eller vad man ska säga sedan så kan man inte äta lika mycket utan att bli spymätt.
Alla har vi väl kunskapen att om man äter mindre så går man ner i vikt och att det är det bästa sättet. Men det är inte alltid så himla lätt. Jag tycker det är lättare att vara disciplinerad med måltidsersättning eftersom det direkt är något som är sådär supergott så att man föräter sig på det.
Jag smäller utan problem i mig en pizza och stjäl sambons kanter från hennes som hon inte äter. Men efter ett par veckor med måltidsersättning fick jag inte äns i mig en halv pizza, så den positiva effekten får man ju också ta hänsyn till.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Måltidsersättning är en kortsiktig och ganska dålig lösning på problemet. Men det kan vara bra för psyket att köra första 2 veckorna om det är mycket vikt man vill få bort, då man ser att det händer något direkt och får en liten tjuvstart så att säga.
Mycket av den viktminskningen är ju att tömma tarmarna, dvs är man tillbaka rätt fort igen. Många har ju dessutom inte ork att hålla på länge med kurer, dom tar en vecka då och då, dvs tömmer systemet och får kroppen att tro att det är kristider, så när det väl kommer in mat så lägger den på sig allt det går. Kroppen är ganska så bra på att justera förbränningen, så för att gå ner i vikt måste man långsiktigt förbränna mer än man stoppar i sig.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jag skulle kunna tänka mig testa byta bort lunchen eller middagen. Frukost äter jag sällen. Mest som en start för att bli av med de första kilona. Sen tänkte jag enduron skulle ta över. Vilken ersättning ska jag köpa och var beställer jag online?

Enduro vill jag också köra igen... Kanske till våren...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag skulle kunna tänka mig testa byta bort lunchen eller middagen. Frukost äter jag sällen. Mest som en start för att bli av med de första kilona. Sen tänkte jag enduron skulle ta över. Vilken ersättning ska jag köpa och var beställer jag online?

www.mmsport.se

Kasein Protein Diet Fuel.

6 kr/måltid. Ät var 3e timma. jag äter detta som frukost kl 7, gröt vid halv 10, detta till lunch, 3-fika och sen middag. en laddning vid 9 om man ska va uppe sent..

Mycket av den viktminskningen är ju att tömma tarmarna, dvs är man tillbaka rätt fort igen. Många har ju dessutom inte ork att hålla på länge med kurer, dom tar en vecka då och då, dvs tömmer systemet och får kroppen att tro att det är kristider, så när det väl kommer in mat så lägger den på sig allt det går. Kroppen är ganska så bra på att justera förbränningen, så för att gå ner i vikt måste man långsiktigt förbränna mer än man stoppar i sig.

Jag körde 2 månader nästan med diciplin. Sen höll jag den vikten ordentligt ända tills för ett halvår sedan då graviditeten kom... I dubbel bemärkelse..
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top