Sänka en yamaha YZF-r125

2finez

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2010
Ort
värnamo
Hoj
2009 yamaha YZF-r125
Hej på er alla!
Ursäkta om det redan finns en liknande tråd eller om jag postat den fel men har sökt och inte hittat något som gett mig ett bra svar.
Har även googlat men hittade heller inget.

Jag är intresserad av att skaffa mc-körkort och sedan köpa en yamaha YZF-r125 (eller någon liknande mc)
Mitt problem är att jag bara är 162 cm lång och därmed kommer att ha svårt att nå till marken när jag sätter mig på den :(

Så till min fråga då, finns det något bra sätt att sänka dem på ett bra sätt?
Är nybörjare så har inte så mycket kunskap inom detta området som ni märker:tungan

Tacksam för svar! :)
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Hmm sänka den? Kanske är möjligt att justera bakdämparn lite men inte mkt. Tror inte de ska vara nått problem att nå ner egentligen. Prova hos en återförsäljare :tummenupp

Eller får du hoppas på att du växer lite :yoparty

Snabb fråga: hur känns det att va så kort? måste va rätt chill ändå :)
Kommer knappt ihåg, själv är man 1,90 +
 

2finez

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2010
Ort
värnamo
Hoj
2009 yamaha YZF-r125
Hmm sänka den? Kanske är möjligt att justera bakdämparn lite men inte mkt. Tror inte de ska vara nått problem att nå ner egentligen. Prova hos en återförsäljare :tummenupp

Eller får du hoppas på att du växer lite :yoparty

Snabb fråga: hur känns det att va så kort? måste va rätt chill ändå :)
Kommer knappt ihåg, själv är man 1,90 +



Tack för svaret!!
Jag får nog göra som du säger..dra o testa hos nån återförsäljare ja:)

Chill o chill..det är lite svårt att hitta kläder ibland och jobbigt när man ska hämta saker som ligger högt upp på någon hylla.. Men annars har jag inte haft några problem förutom att nå ner ordentligt på moppen jag hade :(

back to topic:
har hört att det finns "sänk kits" eller vad dom nu heter..rätta mig ni som vet :)
var kan man få tag på dom och måste man göra sånt själv när man köpt ett?:gnissla
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
En CBR 125 R är mindre och kompaktare än en yamaha YZF-r125, som är lite mer vuxet dimensionerad. Rekommenderar att åtminstone provköra hondan, tror att du kommer sitta bättre på den.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om det är länkagesystem där bak så är det bara till att köpa/göra ett längre dogbone.
 

2finez

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2010
Ort
värnamo
Hoj
2009 yamaha YZF-r125
En CBR 125 R är mindre och kompaktare än en yamaha YZF-r125, som är lite mer vuxet dimensionerad. Rekommenderar att åtminstone provköra hondan, tror att du kommer sitta bättre på den.

Jo har också kollat in den men inte gjort någon mer "research" på den.
tyckte inte om designen på den så var inte så intresserad då jag valde yamahan pga utseendet.:banana
Men får jag chansen så ska jag nog testa den!

Om det är länkagesystem där bak så är det bara till att köpa/göra ett längre dogbone.

Då jag inte kan något om mc så kan jag inte svara på om det är något länkagesystem där bak men min fråga är du vad ett dogbone är?
Är det dyrt att köpa det och är det dyrt att be en verkstad göra jobbet åt mig?:confused:
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har du provsuttit en sådan? Jag har tjejkompisar på strax över 150 som kör rr-cyklar i orginalskick.. Bör inte vara några probs. Det räcker att du får ner ena foten..
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har du provsuttit en sådan? Jag har tjejkompisar på strax över 150 som kör rr-cyklar i orginalskick.. Bör inte vara några probs. Det räcker att du får ner ena foten..

:tummenupp

Väldigt många som kör tex motocross eller enduro når inte ned med båda benen till marken på en gång.

Med lite planering brukar det sällan vara problem. Problemen är oftast med osäker förare som åker på konstigt ställe, som tex in på någons garageuppfart som lutar och när hojen börjar luta ska sätta ner foten och det då är på 'låga' sidan så benet inte räcker.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är en såpass lätt hoj så det är nog inga större problem även om inte hela foten når till backen. Crash puckar kan vara en bra inversteering om du skulle stanna så olämpligt att du ändå skulle tappa den.

S-racing har en sänkningssats som sänker den 40 mm bak, kostar 1400 spänn. Tänk bara på att det är lättare att skrapa i olika delar vid körning. Det finns även MC-stövlar med högre sula.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top