Hur demontera "låsbricka"

JohGus

/Johan
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Knivsta
Hoj
Honda CBR 1100XX SuperBlackbird
Hej, jag skulle till att byta fotpinnar på min kawasaki till nya i aluminium.
Verkade ju inte vara nåt större ingrepp och jag anser heller inte att jag är direkt tappad bakom en vagn när det handlar om logik.
Men....till min besvikelse sitter det nån slags låsring i en skåra i fästet till fotpinnen som jag aldrig varit i kontakt med.
Den ska tydligen lossas för att få bort bulten.
Köpte en låsringstång på biltema och skulle försöka, men upptäckte att det nog inte var rätt verktyg för ändamålet.
Finns nämligen inga små hål i "låsringen" att fästa tången i+ att den verkar för hård för verktyget.
Tänkte att det skulle gå lättare att ta bort hela fästet inkl. fotpinnen, men det visade sig att jag antagligen behöver lossa ljuddämparen för att komma åt att hålla emot inre muttern, så jag avstod.
Nån som vet hur man får bort denna "låsbricka" som ser ut som ett C, alltså öppen i ena delen med lite utbuktningar på varsin sida för att kunna skjutas in i skåran vid fastsättning?

jg
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
031231.jpg
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
EDIT: Sån typ skäggo länkade en bild på

Jag brukar ta lämplig hylsa eller annat runt som är lite större än låsringen, sen pressa av den eller iaf en bit så man sen kan ta en tång eller pilla bort den :)
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Provat att :borra :tungan :D


Edit: Nej men seriöst så är flatmejsel att föredra..
 

JohGus

/Johan
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Knivsta
Hoj
Honda CBR 1100XX SuperBlackbird
Aha, tackar för svaren.
Om jag förstod rätt så ska man alltså få bort den genom att med en typ vässad mejsel bända in den under nedersta utbuktningen på C et och bända bort och ev assistera med tång.
Går den att återanvända förresten? (Lär väl inte vara aktuellt i mitt fall eftersom jag blir så våldsam när mekkeriet går snett).
Ska nog testa Trubbis variant oxå, det lät smidigt.
Har denna ring ett fackmässigt namn förresten?

jg
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Aha, tackar för svaren.
Om jag förstod rätt så ska man alltså få bort den genom att med en typ vässad mejsel bända in den under nedersta utbuktningen på C et och bända bort och ev assistera med tång.
Går den att återanvända förresten? (Lär väl inte vara aktuellt i mitt fall eftersom jag blir så våldsam när mekkeriet går snett).
Ska nog testa Trubbis variant oxå, det lät smidigt.
Har denna ring ett fackmässigt namn förresten?

jg

spårryttare
 

Simonsson

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2010
Ort
Norrköping
Hoj
yamaha
Ta en flatmejsel lägg den mot öppningen på brickan med lite tryck sen knackar du till lite på mejseln så flyger den bort :tummenupp Innan lägg en trasa på andra sidan annars bir de ofta jobbigt :tungan
 

JohGus

/Johan
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Knivsta
Hoj
Honda CBR 1100XX SuperBlackbird
Spårryttarn

Din metod är nog o föredra kommer användas från och med nu :tummenupp har inte tänkt på att använda en hylsa :)

Fixxxxat och med en så enkel sak som en vanligt flatfil som jag drämde till med en hammare och fjong så var """""spårryttaren"""""" väck.
Blev riktigt snyggt med guldfärgade aluminiumpinnar.
Hade jag haft råd skulle jag ordnat detsamma till passagerarplatsen.
JG
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top