Windows Phone 7

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nån som är dundersnabb adaptör och har skaffat en Samsung Omnia 7 (den enda WP7 i Sverige?) och har nåt att säga om den?

Hela operativsystemet verkar ju kalas och rent specifikationsmässigt verkar de ju kunna matcha resten av marknaden. Det verkar ju också som att OS:et är betydligt mer låst för tillverkarna än Android vilket innebär att lurarna är mer lika varandra, appar fungerar i större utsträckning på alla telefoner och det blir lättare att hålla koll på malware. Nackdelen är ju att om det blir svårare att göra 'unika' telefoner och om det inte blir nån direkt succé så kommer nog tillverkarna gå ifrån WP7 ganska fort.

För er som inte sett eller hört om det tidigare, kolla in den ganska omfattande recensionen på Ars Technica:

http://arstechnica.com/microsoft/reviews/2010/10/windows-phone-7-the-ars-review.ars

Tankar, funderingar? Kommer WP7 slå alls eller är det dömt att misslyckas?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Verkar snabbt men jag har kollat flera filmer på det och jag hajar fan inte ett skit. En massa fula, random ikoner som flipprar runt och verkar göra random uppgifter när man petar på dem. Och det här "cloud". Njae.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
WP7 är mycket vad iOS var vid första release... men nu är det MS som gör det och då kan alla Applehatare sjunga in i kören att det är nytt och revolutionerande.

Men jag hoppas att det blir något bra av det och att det då blir 3st starka konkurrenter som sporrar varandra.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
När det gäller lurar, sky microsoft som pesten. :thelaw Androidvarianterna verkar klart trevligast, hittills...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det finns väl en ganska stor nackdel med deras iver att göra det hela snabbt. Det hanterar inte MT (multitasking) alls? Tillåme Apple har ju en kvasi-MT i sina telefoner numera.

Jag tror att marknaden för företag som behöver sina WinMo-applikationer (som i många fall ändå inte funkar i 7an) kommer handla. Till privatpersoner kommer det inte ta sig förräns det verkligen kommer appar i överflöd.

Android går samtidigt en mindre defragmenterad framtid till mötes iom Gingerbread (3.0), som kommer fokusera på många saker samtidigt för att senare komma med färre uppdateringar / tidscykel. Detta för att tillverkarna ska hinna med uppdateringarna.

iOS och Android, kanske Meego kommer ruljera marknaden. Jag ser faktiskt fram emot Meego och Nokia tillsammans. :fakta

/ Jens
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Näe, M$ verkar inte ha gått ens dom grundläggande kurserna i användargränssnitt och HMI-design :gnissla

Jag tycker nog tvärtom. Microsoft har gått en helt annan väg än Apple och Google och istället för "an app for that" så finns det hubbar. T.ex. en hub för People, där du kopplar dina kontakter till Facebook, Twitter, Exchange och givetvis Windows Live och får liveuppdateringar där istället för att behöva gå in i varje app och se separat. Bra eller dåligt? Annorlunda. Sen tror jag visserligen att de videos som cirkulerar ofta är för att visa allt flashigt istället för att visa det funktionella.

Gränssnittet i sig tycker jag är skitläckert. Enkelt men levande, det ser mycket modernare ut än både iOS och Android. Frågan är ju bara om Marketplace blir en hit. Blir det det kan det WP7 bli skitstort och med 777 appar redan på lanseringsdagen ser det ju ganska bra ut. Nu saknas bara kunderna egentligen...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Verkar snabbt men jag har kollat flera filmer på det och jag hajar fan inte ett skit. En massa fula, random ikoner som flipprar runt och verkar göra random uppgifter när man petar på dem. Och det här "cloud". Njae.

Indeed, gränssnittet verkar helt keff! Det märks att dom bara vill gå imot strömmen, för jag ser då inga fördelar med det
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
iOS och Android, kanske Meego kommer ruljera marknaden. Jag ser faktiskt fram emot Meego och Nokia tillsammans. :fakta

/ Jens

Helt rätt! Glöm dock inte den största av dem alla... Symbian. Tror verkligden att WP7 (samt kanske även iOS) kommer att få det svårt på marknaden framöver. Symbian, Android, samt förhoppningsvis Meego är framtidens kungar!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Helt rätt! Glöm dock inte den största av dem alla... Symbian. Tror verkligden att WP7 (samt kanske även iOS) kommer att få det svårt på marknaden framöver. Symbian, Android, samt förhoppningsvis Meego är framtidens kungar!

Det var rätt ovanligt med någon som tror på Symbian..
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Helt rätt! Glöm dock inte den största av dem alla... Symbian. Tror verkligden att WP7 (samt kanske även iOS) kommer att få det svårt på marknaden framöver. Symbian, Android, samt förhoppningsvis Meego är framtidens kungar!

Tror klart mer på iOS än Symbian.
Men en av anledningar till att iOS ligger lite i farozonen är för att Apple försöker styra marknaden mer än att lyssna till marknaden, därför behövs WP7 tillsammans med Android för att snabba på lite och sätta press... så dessa tre tillsammans tror jag är de stora spelarna de närmsta åren.

Meego, nope, tror inte ett dugg på det. Visst, ett sjysst system men inte en vinnare i långa loppet.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det var rätt ovanligt med någon som tror på Symbian..

Tror klart mer på iOS än Symbian.
Men en av anledningar till att iOS ligger lite i farozonen är för att Apple försöker styra marknaden mer än att lyssna till marknaden, därför behövs WP7 tillsammans med Android för att snabba på lite och sätta press... så dessa tre tillsammans tror jag är de stora spelarna de närmsta åren.

Symbian av den orsaken att det typ finns lika många symbiantelefoner som det finns iOS och Android tillsammans!

Meego, nope, tror inte ett dugg på det. Visst, ett sjysst system men inte en vinnare i långa loppet.

Meego kommer även att anvädas på minipcn, läsplattor, paddar etc. ett grymt system! Det som talar emot systemet är kanske marknadsvärdet,svårt och göra pengar på ett öppet system...Men man får hoppas att nördarna hittar det och djungeltrumman ljuder.

Skall bli spännade att se vem av oss som får rätt!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Symbian av den orsaken att det typ finns lika många symbiantelefoner som det finns iOS och Android tillsammans!

Visst gör det det, men skall vi jämföra päron och äpplen då också eller?
Trodde vi pratade smartphones som faktiskt är de som iOS, WP7 och Android klassas som...
Nokia´s symbianstock är ju bara för de tokbilliga throw aways som de kallas i USA.

Meego kommer även att anvädas på minipcn, läsplattor, paddar etc. ett grymt system! Det som talar emot systemet är kanske marknadsvärdet,svårt och göra pengar på ett öppet system...Men man får hoppas att nördarna hittar det och djungeltrumman ljuder.

Skall bli spännade att se vem av oss som får rätt!

Ja, för de öppna systemen brukar ju bli skitstora... :glömdet
Min erfarenhet i branschen säger mig att folk vill ha produkter som någon tar ansvar för och det finns inte på dessa helöppna system som Meego. Visst, det finns en liten klutt nerds som blir blöt i byxan vid tanken på det men den är försvinnande liten... och jag är rätt glad för det, vill gärna slippa hjälpa diverse bortkomna kunder med deras lurar med helöppna system.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Meego kommer även att anvädas på minipcn, läsplattor, paddar etc. ett grymt system! Det som talar emot systemet är kanske marknadsvärdet,svårt och göra pengar på ett öppet system...Men man får hoppas att nördarna hittar det och djungeltrumman ljuder.

Skall bli spännade att se vem av oss som får rätt!

Android kommer garanterat ta över den platsen, jag tror inte MeeGo kommer få mer än en mycket marginaliserad plats i historien. Men den som lever får se, helt enkelt. Båda är ju dock öppna system och jag tror inte det är där flaskhalsen ligger.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Helt rätt! Glöm dock inte den största av dem alla... Symbian. Tror verkligden att WP7 (samt kanske även iOS) kommer att få det svårt på marknaden framöver. Symbian, Android, samt förhoppningsvis Meego är framtidens kungar!

Symbian är hopplöst efter. Och kommer så vara. Det är dödsdömt i smartphonesammanhang.

Google däremot kommer dominera. Smartare företag ser jag inte på jorden. När sedan Google Chrome finns som operativsystem så blir det enkelt att använda sakerna tillsammans med, lite som apple. Då tar dom över lite till :fakta
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Visst gör det det, men skall vi jämföra päron och äpplen då också eller?
Trodde vi pratade smartphones som faktiskt är de som iOS, WP7 och Android klassas som...
Nokia´s symbianstock är ju bara för de tokbilliga throw aways som de kallas i USA.

Givetvis så är de flesta Symbiantelefoner "throw aways" -eller billiga telefoner som vi säger här hemma- :tungan men systemet rullar även på smartphones(typ; >1cm tjock, petskärm), därav tyckte jag att det hör med till jämförelsen.

Ja, för de öppna systemen brukar ju bli skitstora... :glömdet
Min erfarenhet i branschen säger mig att folk vill ha produkter som någon tar ansvar för och det finns inte på dessa helöppna system som Meego. Visst, det finns en liten klutt nerds som blir blöt i byxan vid tanken på det men den är försvinnande liten... och jag är rätt glad för det, vill gärna slippa hjälpa diverse bortkomna kunder med deras lurar med helöppna system.

Jo.. så var det för 5år sedan...idag så kan man använda en "öppen" telefon lika lätt som annan telefon som helst, skulle nästan våga säga att de är lättare att använda:yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top