Ny Laserman?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
474 sidor!

Ok, kollade alla tabeller under rubriken sexualbrott(sid 161-187) och hittade inget om offrens ursprung. Nån som har mer tid får gärna leta upp det du hänvisar till. Kanske står någon annanstans.

På sid. 43 finns en tabell. Den gäller dock alla sorters brottslighet och något annat avsåg jag inte heller.

Skummade du den där artikeln från advokatssamfundet eller? Direkt under brödtexten står följande:

Det finns inte några aktuella uppgifter om invandrare och kriminalitet. Den senaste större undersökningen, Brottsförebyggande rådets (Brå) rapport Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet (2005) bygger på data från perioden 1997–2001. Eftersom samhällsförhållandena har förändrats sedan dess, säger rapporten egentligen ingenting säkert om dagens situation.

Det är ju riktigt att rapporten 2005 är det senaste som finns, vad gäller utlänningars brottslighet i Sverige. Den är ju uppenbarligen tillräcklig tändvätska i våra debatter dock, vilket ju är trevligt.:) Den är dessutom ett bättre diskussionsunderlag än ingenting.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
:5sure Ok, jag får väl tro på det då, men jag är inte intresserad av vem som gått mot röd gubbe.

Debatten om invandrares överrepresentation i brottsstatistiken är knappast begränsad till sexualbrott. För folk som vill hävda att BRÅ far med osanning är det dock praktiskt att bryta ned statistiken på enskilda brott eftersom det då inte sällan blir svårare att få fram statistiska uppgifter som motsäger deras påståenden.:)

Det där med röd gubbe är annars - som jag uppfattar det - kanske den största svagheten med generell brottsstatistik i det här landet. Den är dock förklarlig. Hur skulle uppklarningsprocenten se ut utan trafikbrott?:lol
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
En annan viktig skillnad från den norska undersökningen är att i Brå:s rapport från 2005 saknas redovisning på varifrån just sexualförbrytarna kommer. Helst hade jag velat se exakt vilket land de kommer ifrån. Det är minst sagt intressant och relevant. Jag vet redan svaret på ett ungefär. Vad säger din majsorm om saken?
Har egentligen inte tid för detta men låt oss se på din, som du anser snygga och smarta, argumentering.
Ankan påstod att 2,2 promille av invandrarna var misstänka för våldtäkt. Du säger att hanhar fel, mest för att BRÅ är så väldigt PK. Konstigt nog anvädner du dock gärna deras siffror när det stöttar en hypotes, men det kan vi ta en annan gång.
Jag undrar hur det då ser ut om vi inte ska lita på de anmälningar som finns. Du svarar med en norsk (!) undersökning publicerad på en främlingsfientlig sida. Tror nog att det finns skäl att misstänka att den selekterar material.
Hur som helst skulle dettta, enligt dig besvara frågan om hur stor andel av invandrarna som var misstänkta. jag kan inte se att det svaret finns där men om det gör det så får du gärna peka ut det.
Men om man läser undersökningen, som du knappast har gjort, så kan man fakttiskt räkna ut svaret!
det statistiksa underlaget är dock relativt litet men hur som helst: enligt rapporten är 10 irakier, din favoritgrupp och den med högst andel, av 4500 misstänkta för våldtäkt. Det ger 2,8 promille! Det är då för misstänkta ur den grupp med sämst värde. Om du räknar med uppklaringsprocent, som ligger runt 45%, betyder detta att siffran för dömda troligen ligger runt 1,5. (Det rör sig som sagt bara om 10 personer så det kan svänga snabbt med så få fall...)
Iranier hade t.ex. färre än 4 misstänkta på drygt 4000 invåndare, mindre än 1 promille.


Så för att ta det kort: Du "bevisar" att Ankans siffror är för låga genom att hänvisa till en undersökning som ger LÄGRE värde...:rolleyes:


I undersökningen finns en del andra intressanta siffror som att 16% av norska kvinnor uppger att de blivit utsatta för sexuellt våld och att 26 % har blivit utsatta för fysiska övergrepp i sina relationer, 9% dessutom sexuellt. Iofs finns det liknande siffror från övriga nordiska länder också. På Island gäller det i stort varannan kvinna. (å de har inte mycket till invandring!) I Sverige har runt 10% utsatts för övergrepp, inkl. våldtäkter, av sin NUVARANDE partner. (givetvis pendlar det lite mellan olika undersökningar.)

I din värld beror detta givetvis på invandringen och fanns inte i Sverige tidigare men mer sansade personer nog gör en annan tolkning.

Så i min värld våldtar en liten andel, men större än för oss svenskar, invandrare kvinnor, precis som att svenskar, och invandrare, slår eller hotar sin egna kvinnor i större utsträckning än vad vi vill kännas vid.
För mig är detta först och främst ett dåligt betyg till oss män som grupp.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
För folk som vill hävda att BRÅ far med osanning är det dock praktiskt att bryta ned statistiken på enskilda brott eftersom det då inte sällan blir svårare att få fram statistiska uppgifter som motsäger deras påståenden.:)

l

Det kanske det blir men det är inget fel i det. Varför motbevisa sexbrott med trafikbrott? Äpplen och päron igen.

Jag vill dessutom snarare hävda att BRÅ håller undan sanning än far med osanning. Det är mest Bonny som sitter och fantiserar om vad jag tycker och tänker. Ibland undrar jag om han rent av går igång på det. På "fel" sätt, så att säga. Man vet ju hur såna där kvacksalvare brukar vara...

Rätt lustigt är det ändå att sitta och läsa Brå:s ursäkter till varför vissa grupper är överrepresenterade. Vi-har-ingen-lokal-argumentet lever ännu märker jag.

Vad kan det vara mer än jävligt intressant exakt vilka brott som begås av exakt vilka nationaliteter? Vad är det som måste undanhållas till varje pris? Det är bara att lägga korten på bordet så vi vet vilka vi kan hjälpa utan att samtidigt stjälpa vårt eget samhälle.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det kanske det blir men det är inget fel i det. Varför motbevisa sexbrott med trafikbrott? Äpplen och päron igen.

En brottstyp skall naturligtvis inte motbevisas med siffror rörande något annat. Men spekulationer utan statistiskt underlag blir gärna lätt luddiga i kanten. Sen kan man nog anta att om en gruppering begår vissa typer av brott så ligger det nära till hands att man begår även andra slags dito. Det är sådant som ryms inom vad Frivården i sina personundersökningar brukar kalla kriminella värderingar. Och ej sällan antyds det ju i debatten just att invandrare från en del länder har sådana värderingar.

Vad kan det vara mer än jävligt intressant exakt vilka brott som begås av exakt vilka nationaliteter? Vad är det som måste undanhållas till varje pris? Det är bara att lägga korten på bordet så vi vet vilka vi kan hjälpa utan att samtidigt stjälpa vårt eget samhälle.

I agree completely.:)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har du strukit kamoflagekläderna, putsat kängorna och slipat kniven???:lol

Jag körde faktiskt jaktstället i tvättmaskin igår, så nu kommer jag lukta Ariel i skogen istället för brasa. Fy fan vad jag hatar brasa-lukt. :mad:
Kniven har jag inte tvättat, det är manligare med otvättad kniv, blod, korv, kåda och päls skareva! :yoparty Kängorna är nyputsade, men det heter "vaxa" på den typen av läder. :mattias

Hur som helst hajade jag inte ditt inlägg så det kontrade jag med att posta ett obegripligt själv.

...publicerad på en främlingsfientlig sida.

Dagbladet är väl inte så främlingsfientlig? :confused:

Innvandrere bak alle anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo

Samtlige 41 anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo de siste tre årene er ifølge politiet begått av ikke-vestlige innvandrere.





http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nu hänger jag inte med igen, vilka är det som skall hjälpas? :confused:

Finns gott om folk i världen som behöver hjälp och samtidigt har vett nog att inte ge tillbaka med våldtäkter, rån, misshandel och mord. Burmeser, judar från Vitryssland, människor som lyckas fly från kommunistdiktaturer mfl.

Sen finns ju hur många som helst som man kan hjälpa på plats. Fatta hur många utsvultna barn man hade kunnat mätta och bygga skolor för med kostnaderna för bidrag, vardagslyx, sjukvård, rättegångskostnader, fängelsevistelse etc för de flyktingar som pissar på Sverige.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Finns gott om folk i världen som behöver hjälp och samtidigt har vett nog att inte ge tillbaka med våldtäkter, rån, misshandel och mord. Burmeser, judar från Vitryssland, människor som lyckas fly från kommunistdiktaturer mfl.

Sen finns ju hur många som helst som man kan hjälpa på plats. Fatta hur många utsvultna barn man hade kunnat mätta och bygga skolor för med kostnaderna för bidrag, vardagslyx, sjukvård, rättegångskostnader, fängelsevistelse etc för de flyktingar som pissar på Sverige.

Du har så jävla rätt att du inte fattar hur rätt du har. Undrar hur många malarianät man får för en våldtäktsrättegång eller hur många brunnar man kan borra för en nedbränd högstadieskola. :confused:
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top