Biltemas lamineringsepoxy - bra eller anus?

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Väven ser ut som en trasmatta i formen (bucklig), se bild http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_carbon_201010xx/PICT0301.JPG

Använde ingen peel-ply eftersom jag inte vill lägga på lager efter härdning. Peel-ply är väl bara till för att slippa blästra/sandpappra innan man lägger på nya lager till laminatet?

Jag surfar med mobilen så ser inte exakt, men det ser ut som det kan poleras till jämnyta! Bara lägg på något/några lager epoxi som du sedan polerar upp.

Snyggt jobb du har gjort, imponerande!
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag surfar med mobilen så ser inte exakt, men det ser ut som det kan poleras till jämnyta! Bara lägg på något/några lager epoxi som du sedan polerar upp.

Snyggt jobb du har gjort, imponerande!

Är ju som sagt 400g-väv det är gjort av. Kan det vara så illa att jag måste ha ett lager 195g-väv som yttersta lager om jag vill få en yta där väven ligger mer "plant" under epoxyytan?

På bilden är det redan lagt 3-4 lager epoxy med sandpappring emellan, eftersom hela biten har cellulityta även sett till var epoxyskiktet går.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
På bilden är det redan lagt 3-4 lager epoxy med sandpappring emellan, eftersom hela biten har cellulityta även sett till var epoxyskiktet går.

Slipar du med kloss eller handhållet papper?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aha, då är jag med! Jo det stämmer att man lägger avrivningsväv så man
Slipper slipa, man kan även spara lite vikt med sådan väv, men det är en annan femma :)

Ska höra på jobbet nästa gång jag är där om de har några bra tips!

Jacob


Är ju som sagt 400g-väv det är gjort av. Kan det vara så illa att jag måste ha ett lager 195g-väv som yttersta lager om jag vill få en yta där väven ligger mer "plant" under epoxyytan?

På bilden är det redan lagt 3-4 lager epoxy med sandpappring emellan, eftersom hela biten har cellulityta även sett till var epoxyskiktet går.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har i princip gjort klart nya formarna för lite upphängningsdetaljer, men är orolig för att släppen är för små. Släppen slutar med 90 graders vinkel, och går ~15mm utanför dimensionerna på den färdiga biten. Kommer jag kunna reda ut detta trots att jag vill bygga en 6mm tjock färdig bit? Det är bekymmer att få in större släpp då biten krockar mig sig själv på några ställen isf..

Hur klipper jag till kolväven såpass snyggt att väven är användbar utan att trasa sönder sig såpass nära ytterkanterna? Tejpa med maskeringstejp som jag klipper genom, och låter sitta kvar under lamineringen?
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Har i princip gjort klart nya formarna för lite upphängningsdetaljer, men är orolig för att släppen är för små. Släppen slutar med 90 graders vinkel, och går ~15mm utanför dimensionerna på den färdiga biten. Kommer jag kunna reda ut detta trots att jag vill bygga en 6mm tjock färdig bit? Det är bekymmer att få in större släpp då biten krockar mig sig själv på några ställen isf..

Hur klipper jag till kolväven såpass snyggt att väven är användbar utan att trasa sönder sig såpass nära ytterkanterna? Tejpa med maskeringstejp som jag klipper genom, och låter sitta kvar under lamineringen?

Om du är osäker så kanske det är bättre och göra någon delning i formen? Trist om du inte skulle få loss det när det är laminerat.....

När du klipper väven så använd en vass sax och låt bli att pilla på den tills du lägger den :)
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om du är osäker så kanske det är bättre och göra någon delning i formen? Trist om du inte skulle få loss det när det är laminerat.....

När du klipper väven så använd en vass sax och låt bli att pilla på den tills du lägger den :)

Formen behöver inte delas, det är mest att släppen inte är jättelånga utanför där biten ska sluta. Jag byggde formarna på följande sätt:

Svetsade och spacklade upp en "originaldetalj", sedan limmade jag på lite kartong med smältlim på denna för att få lite släppytor, gjöt av det hela i glasfiber. Glasfibern har jag spacklat och byggt lite ytterligare släpp på, dock är de inte jättestora.

Detaljen jag ursprungligen gjöt av är rätt tjock, så släppen har ju ett stort steg i sig med.

I värsta fall får jag väl helt enkelt smältlimma dit lite mer kartong som jag tejpar hal innan koldragningen..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Du kallar tilläggsyta / förlängningsyta i gjutformen för släpp, det gör oss förvirrade :)
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
En sak jag har funderat på - funkar det att blanda epoxy i vanliga drickamuggar av plast, eller tar jag fel när jag tänker att lamineringsepoxy är lösningsmedelsfritt och inte förstör någon plast? Har kört slut på mina metallburkar, så det vore bra att kunan köpa såna där vita plastmuggar i mataffären..
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Tror det kan bli ganska tunt, försök hitta något lite tjockare!
 

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Ort
Borås
Hoj
R1 08
Lyfter en gammal tråd. Vad kom ni fram till? Är biltemas epoxy bra eller ? Läst på vissa ställen att det inte stelnar lika bra som andra epoxy så ytan blir inte helt bra.
Kan man jobba med epoxy hemma eller är det för farligt ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lyfter en gammal tråd. Vad kom ni fram till? Är biltemas epoxy bra eller ? Läst på vissa ställen att det inte stelnar lika bra som andra epoxy så ytan blir inte helt bra.
Kan man jobba med epoxy hemma eller är det för farligt ?

Har bara använt Biltemas epoxi till att hålla ihop glasfiberväv i samband med reparation av sprickor i trasiga kåpor med epoxi och glasfiber på insidan av kåpan. Dvs inga större större jobb.
Om Biltemas epoxi stelnar bra vet jag inte för jag har aldrig provat något annat fabrikat och för jag brukar alltid avsluta med varmluftpistolen och värma. Till det syns små bubblor i epoxin.
Och då brukar det sitta bra ihop 1 timme senare. OK för mig.
Jobba med epoxi hemma ?
Ja det är inget jag skulle hålla på med i sovrummet utan det är köket med öppet fönster som gäller för mig. Och som vanligt efter jobbet är klart får det torka klart på hojen när jag kör. Eller i garaget.
 

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Ort
Borås
Hoj
R1 08
Har ett litet rum jag kan jobba i. Tänkte mest på om det var såpass farligt att man helst inte ska vistas för länge i närheten av det andas in osv.
Har förstört mina kinakåpor i abs plast. Tänkte täcka dom i kolfiber då jag har det liggandes.
Är det kanske bäst att klarlacka för att få bra yta?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har ett litet rum jag kan jobba i. Tänkte mest på om det var såpass farligt att man helst inte ska vistas för länge i närheten av det andas in osv.
Har förstört mina kinakåpor i abs plast. Tänkte täcka dom i kolfiber då jag har det liggandes.
Är det kanske bäst att klarlacka för att få bra yta?

Jag kan bara svara för mig själv men jag skulle aldrig komma på iden att reparera trasiga ABSkåpor med fiber + epoxi på utsidan av kåpan. Det skulle se fördjävligt ut. Med mig bakom spakarna.
Utsidan spacklar, slipar och lackar jag.
Insidan glasfiber + epoxi för att hålla ihop kåpan och starkt blir det.
Kåpan mycket mindre sönder vid nästa krasch.

Vad det gäller hålla till i ett mindre rum (utan bra ventilation som öppna fönster).
Skulle jag aldrig göra det.
Men det är jag.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top