Biltemas lamineringsepoxy - bra eller anus?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Anus! :arsele

Eller rättare sagt dyrt och eventuellt också dåligt.
Dålig produktinfo, till exempel anges inte vad det är för potlife.
(tid man har på sig innan det härdar.)

Läs detta först!
Sedan har de även ok priser!
210kr/kg för 1,4kg jämfört med Biltemas
279kr/kg för 1,5kg!

ADD-fibre(fd AL Composite) är också bra, men säljer tyvärr inte längre epoxy, bara 'fiber'.

Och sist men inte minst SUPERGUIDEN!

Doo eeeet! :yoparty
/E
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Gjut in aluminiumplattor där du ska ha fästelement och borra dom efteråt. Epoxi gillar i regel in höga temperaturer som tidigare personer sagt. Fråga på, jag jobbar med sånt här dagligen.
Och förresten, var försiktig när du jobbar med epoxin.

Skoj med en expert :)

Det jag oroar mig mest för hur jag ska bygga, är en hållarstrap som håller 2st 124mm burkar stackade ovanpå varandra, med ett rejält kraftigt fästöra att fästa i subramen (en 8:a som har en åtdragningsskruv på mitten, samt ett åtdragningsbart fästöra längst upp). Bygger man bäst mall i gips, eller funkar det att tejpa ihop rören med lite spackel osv för att få formen, och sen dra gladpack över ytorna för att det inte ska skada det som är under?

Hur gör jag med vakuumdragningen - jag antar att man vill förhindra att påsen fastnar i epoxyn på ytan? Vad är lämplig vakuumkälla om man inte vill köpa saker - duger dammsugaren? Hur gör man med epoxymängden, samt hur applicerar jag smidigast epoxyn - låta väven dra i vätskan innan jag bygger upp lagren? Jag antar att man inte vill ha för mycket innan man applicerar vakuumet, med tanke på att det då borde dras ut expoy i vakuumslangen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det ser ut som titan använts till svinginfästningen, dels pga utseendet men även pga hur det är utformat.

ja jo, men det är väl endast den flytande kedjejustering"klumpen",
eller menar du även det stycket som sitter i svingen (det blanka)?
 

Bifogat

  • gp9sving.jpg
    gp9sving.jpg
    121.6 KB · Visningar: 273

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
ja jo, men det är väl endast den flytande kedjejustering"klumpen",
eller menar du även det stycket som sitter i svingen (det blanka)?

Kanske skulle PM:a dina frågor så trådskaparen kan få svar på sitt.....:krama
Lite jobbigt med trådkapningar....:huvet
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kanske skulle PM:a dina frågor så trådskaparen kan få svar på sitt.....:krama
Lite jobbigt med trådkapningar....:huvet

såja såja, vi PMar för fullt, Zilog misstycker nog inte med extrainfon, men sure :tummenupp
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Skoj med en expert :)

Det jag oroar mig mest för hur jag ska bygga, är en hållarstrap som håller 2st 124mm burkar stackade ovanpå varandra, med ett rejält kraftigt fästöra att fästa i subramen (en 8:a som har en åtdragningsskruv på mitten, samt ett åtdragningsbart fästöra längst upp). Bygger man bäst mall i gips, eller funkar det att tejpa ihop rören med lite spackel osv för att få formen, och sen dra gladpack över ytorna för att det inte ska skada det som är under?

Hur gör jag med vakuumdragningen - jag antar att man vill förhindra att påsen fastnar i epoxyn på ytan? Vad är lämplig vakuumkälla om man inte vill köpa saker - duger dammsugaren? Hur gör man med epoxymängden, samt hur applicerar jag smidigast epoxyn - låta väven dra i vätskan innan jag bygger upp lagren? Jag antar att man inte vill ha för mycket innan man applicerar vakuumet, med tanke på att det då borde dras ut expoy i vakuumslangen.

Expert är jag långt ifrån men jag är intresserad och vetgirig inom området samt har bra folk att fråga :)

Verktyg:
Jag skulle nog kapa två bitar av rör i rätt storlek i längden som jag vill ha på färdig detalj plus ordentligt på sidorna. Därmed får jag två bitar som jag kunde använda för att göra ett verktyg. Jag skulle fästa en tunn plåtbit mellan dessa med lim eller kanske punktsvetsa försiktigt. Sedan skulle jag spackla radier och se till att inga skarpa kanter fanns. När ytorna slipats/polerats så lägger man på släppmedel.

Eftersom detaljen ser ut som den gör så vore vaccumbag väldigt bra. Ang vaccum så är ju en tryckpotta med pump bra att ha :) , men jag har faktiskt funderat på dammsugare men de verkar kräva ett bra luftflöde för att inte överhetta och man kan nog räkna dammsugaren som förbrukad efter den använts till detta. Man kanske kunde använda dammsugaren och låta den tjyvdra luft i en separat slang och nöjja sig med ett undertryck på 0,5 bar. Det tror jag skulle räcka för att få en hyffsad detalj.

Du ska nog lägga på fiberremsor samtidigt som du penslar ut epoxi och sedan "duttar" du med penseln eftersom för att försöka få ut så mycket luft som möjligt och för att få kolfibern att sitta mot verktyget. Mot kanterna av dina kolfiberremsor så lägger du flödesnät där överskott av harts ska kunna transportera sig ut från fiberbunten. Därefter gör du en bag över alltihop och drar vaccum. Det är lite olika hur bag-materialet beter sig och om det fastnar mot epoxin eller ej. Oftast vet leverantören detta.

Sedan är det bara att härda. Om du behöver högre temperaturer för härdningen kan jag tipsa om att bygga tält av presenning och använda kupevärmare från bilen.

Som tidigare tipsade om så kan du kolla efter material här:

http://kolfiber.info.se/
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ok, ska kolla mer ikväll på länkarna, måste hålla nere jobbflyktandet lite ;)
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har köpt allt jag behöver från Carbix nu, ska provköra vakuumpumpen i helgen och se om den brinner upp av en halvtimmes konstantvakuum eller inte. Även formar måste påbörjas.. tur sommaren är långt borta.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Mina rör som jag ska gjuta fästet till är kolfiberrör av redan tillkapad längd, dvs jag har inte någon röstump över att bygga formen av. Har efter lite mer studier insett att jag måste få in hela formen i en tätslutande påse, så att plasta på plats på rören går bort då de är 60cm långa..

Planen som det ser ut nu är att svarva upp 4st plåtskivor som jag sedan punkar fast ett 50mm brett plåtband på för att emulera ett 50mm långt röravsnitt, och sen lägga dessa som en 8:a med punktade plåtbitar för att få till formen. När detta är klart spacklar/slipar/släppmedlar jag ytan.

En fråga: jag vill ha skarpa kanter på hängaren, så det är inte så snyggt om det hänger väv och spretar utanför "kanten". Är gavlar på mina rörsegment ett måste för att ha kanter att lägga fibern mot? blir fibern fin om jag isf klipper till väven så att den precis går att lägga ner mellan gavlarna utan att det klättrar?

Väven jag beställde är av sorten 400g/kvm, dvs rätt tjock. Klarar man sig med 1 lager överallt utom där det ska vara skruvfästen/måste klara punktkrafter, eller är flera lager ett måste även i kolfiber?

Expert är jag långt ifrån men jag är intresserad och vetgirig inom området samt har bra folk att fråga :)

Verktyg:
Jag skulle nog kapa två bitar av rör i rätt storlek i längden som jag vill ha på färdig detalj plus ordentligt på sidorna. Därmed får jag två bitar som jag kunde använda för att göra ett verktyg. Jag skulle fästa en tunn plåtbit mellan dessa med lim eller kanske punktsvetsa försiktigt. Sedan skulle jag spackla radier och se till att inga skarpa kanter fanns. När ytorna slipats/polerats så lägger man på släppmedel.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Mina rör som jag ska gjuta fästet till är kolfiberrör av redan tillkapad längd, dvs jag har inte någon röstump över att bygga formen av. Har efter lite mer studier insett att jag måste få in hela formen i en tätslutande påse, så att plasta på plats på rören går bort då de är 60cm långa..

Planen som det ser ut nu är att svarva upp 4st plåtskivor som jag sedan punkar fast ett 50mm brett plåtband på för att emulera ett 50mm långt röravsnitt, och sen lägga dessa som en 8:a med punktade plåtbitar för att få till formen. När detta är klart spacklar/slipar/släppmedlar jag ytan.

En fråga: jag vill ha skarpa kanter på hängaren, så det är inte så snyggt om det hänger väv och spretar utanför "kanten". Är gavlar på mina rörsegment ett måste för att ha kanter att lägga fibern mot? blir fibern fin om jag isf klipper till väven så att den precis går att lägga ner mellan gavlarna utan att det klättrar?

Väven jag beställde är av sorten 400g/kvm, dvs rätt tjock. Klarar man sig med 1 lager överallt utom där det ska vara skruvfästen/måste klara punktkrafter, eller är flera lager ett måste även i kolfiber?


Att göra gavlar tar tid men blir förmodligen bättre. Du kan även lägga lite bredare remsor som du sedan renkapar och lägger lite jobb på efteråt. Renkapning med en touch av extra epoxi längs kanterna efteråt med tillhörande polering blir ofta fint.

Jag skulle nog lägga minst två lager väv utan att veta så mycket om hur mycket vikt du tänkt att det ska bära. Med extra förstärkning i fästpunkten antingen genom mer väv eller baka in en alu-bit.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Att göra gavlar tar tid men blir förmodligen bättre. Du kan även lägga lite bredare remsor som du sedan renkapar och lägger lite jobb på efteråt. Renkapning med en touch av extra epoxi längs kanterna efteråt med tillhörande polering blir ofta fint.

Jag skulle nog lägga minst två lager väv utan att veta så mycket om hur mycket vikt du tänkt att det ska bära. Med extra förstärkning i fästpunkten antingen genom mer väv eller baka in en alu-bit.

Om jag nu skippar gavlar (gör nog det om jag kan, ser bara problem vid formbygget annars), hur förhindrar jag att mina 4 (eller hur många lager jag nu punktvis lägger) glider isär och hamnar som plockepinn på formen utan gavlar? Eller är jag orolig för saker som inte händer om man inte har jättemycket epoxy i väven? Jag vill minnas att mina glasfiberstripes tenderade att glida isär när jag petade med penseln sist jag gjöt laminat (utan vakuum)
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Om jag nu skippar gavlar (gör nog det om jag kan, ser bara problem vid formbygget annars), hur förhindrar jag att mina 4 (eller hur många lager jag nu punktvis lägger) glider isär och hamnar som plockepinn på formen utan gavlar? Eller är jag orolig för saker som inte händer om man inte har jättemycket epoxy i väven? Jag vill minnas att mina glasfiberstripes tenderade att glida isär när jag petade med penseln sist jag gjöt laminat (utan vakuum)

Jadu, det är lite knep och knåp med.. Du kan antingen försöka blöta väven och hoppas att det klibbar nog mycket mot formen när du lägger på väven. Eller så snabblimmar du fast remsorna lite provisoriskt, blöter in dom och vaccumbaggar.ytterligare ett alternativ är att använda en lämplig tejp. Jag kan höra med mina kollegor om någon har nån bra ide..
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jadu, det är lite knep och knåp med.. Du kan antingen försöka blöta väven och hoppas att det klibbar nog mycket mot formen när du lägger på väven. Eller så snabblimmar du fast remsorna lite provisoriskt, blöter in dom och vaccumbaggar.ytterligare ett alternativ är att använda en lämplig tejp. Jag kan höra med mina kollegor om någon har nån bra ide..

Gör gärna det, alla bra idéer är välkomna. Oavsett, imorrn bygger jag formen på något sätt ;)
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har nog gjort ett misstag när jag byggde hängarstrapsen för mina burkar. De blev bra både i yta och styrka, men jag tänkte mig inte för när det gäller värmetåligheten hos epoxyn.

Finns det någon chans att NM 275 epoxy med HDT = 60C kommer att klara att hålla uppe kolfiberburkarna till en trimmad twin? Enligt tillverkaren av dämparburkarna har det använts en epoxy med HDT > 200C till kolfiberrören, och så värst många grader lär det väl inte tappa när värmen går genom den tunna väggen? För att göra det hela ännu värre, så måste monteringsstrapsen sitta max 5cm från inloppsänden på burkarna för att jag ska kunna sy ihop det med subramen med..
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Jag jobbar med kolfiber, men jobbar mest med förinpregnerad (pre-preg) väv. Skulle det dyka upp några frågor jag kan svara på så gör jag givetvis det!

Ang biltemas epoxi, det är iallafall fosieplast som gör deras polyester, så det funkar bra!
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Angående tjockleken så lägg MINST 2 lager, tror nästan 3 lager är nödvändigt!
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Angående tjockleken så lägg MINST 2 lager, tror nästan 3 lager är nödvändigt!

Lade 3 lager med 400g-väv, det blev rätt tjockt och starkt. Vid hängöronen lade jag nånstans runt 8-10 lager, tappade räkningen lite ;)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fyra lager hade jag när jag gjorde dessa dämparhängen till mitt exjobb,
minns tyvärr inte vilken epoxy det va, men jag vacuumdrog dom och det blev skitbra.
Jag gjorde en en lång bit som jag sågade ut ett gäng ur sen.
 

Bifogat

  • carbon bracket.jpg
    carbon bracket.jpg
    57.3 KB · Visningar: 200

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Fyra lager hade jag när jag gjorde dessa dämparhängen till mitt exjobb,
minns tyvärr inte vilken epoxy det va, men jag vacuumdrog dom och det blev skitbra.

Om du har möjlighet att kolla upp epoxytypen vore jag tacksam. Får du det verkligen att sitta ihop med skruven så långt ut från röret? Min kolfiber verkar inte vara direkt stark i det ledet, utan jag planerar att ha metallbitar utanpå när jag drar åt, som klämmer åt nästan ända nere vid "kröken".

Här är mina (lite fulare, lite vekare): http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_carbon_201010xx/

Det rynkiga eländet på slutet beror på okunskap och öl, jag fick senare ihop två friska.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Om du har möjlighet att kolla upp epoxytypen vore jag tacksam. Får du det verkligen att sitta ihop med skruven så långt ut från röret? Min kolfiber verkar inte vara direkt stark i det ledet, utan jag planerar att ha metallbitar utanpå när jag drar åt, som klämmer åt nästan ända nere vid "kröken".

Här är mina (lite fulare, lite vekare): http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_carbon_201010xx/

Det rynkiga eländet på slutet beror på okunskap och öl, jag fick senare ihop två friska.
Har du lagt extra lager i "kröken" så ska det nog gå bra, mixmata / kevlar också?
Det rynkiga kan nog också bero på att du inte gör så värst mycket större än det du ska ha, försök ha "förlängningsytor" som du sen kapar bort.
Tänkt också på att ha så lite plast som möjligt, plast som inte "är i" fibern gör ingen nytta utan ger bara upphov till sprickbildning.
(60/40 fibermättnad minimum om jag inte minns fel, Willy?)

Jag fick bra kläm fast hålet ligger en bit ut, fast baksidan hade stöd på hela ytan, brickan kunde dock vart större.
Nu va detta iofs inte till en funktionsprototyp utan en lermodell, men å andra sidan vägde leran ovanpå dämaren en hel del och den fick inte flytta på sig.

Epoxyn kan jag nog tyvärr inte kolla upp.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top