Växelspaken har gått sönder

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
stockholm
Hoj
YZF-R125
när jag drar in växel spaken så går den inte tillbaka till sitt ursprung läge. utan den sitter fast vid handtaket och man måste dra ut den manuellt.

vad någon en lösning till mitt problem?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:skrattaåt :hihi :tummenupp

Det är alltså kopplingen som inte går tillbaka? Smörjt vajern?
 

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
stockholm
Hoj
YZF-R125
:skrattaåt :hihi :tummenupp

Det är alltså kopplingen som inte går tillbaka? Smörjt vajern?

hehe gjorde :huvet i 30 min innan jag skrev inlägget =P kollade wiki på växellådor men kunde inte hitta att det hette koppling =P

edit: funkar det att smörja med rapsolja?
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kort sikt ja. Den härsknar och blir läbbig efter ett tag. Har det börjat kärva såpas skulle jag satsat på 5-56 eller wd40 till att börja med.

hehe gjorde :huvet i 30 min innan jag skrev inlägget =P kollade wiki på växellådor men kunde inte hitta att det hette koppling =P

edit: funkar det att smörja med rapsolja?
 

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
stockholm
Hoj
YZF-R125
Kort sikt ja. Den härsknar och blir läbbig efter ett tag. Har det börjat kärva såpas skulle jag satsat på 5-56 eller wd40 till att börja med.

men om jag smörjer in med rapsolja idag och sen åker till skolan(imorgon) och sen köper en burk med riktigt shit så kommer jag behöva ta bort rapsoljan eller är det bara spraya över?
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Rapsolja wtf? Ta bussen till skolan och fixa riktigt olja innan du ger dig ut på vägarna igen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
hehe gjorde :huvet i 30 min innan jag skrev inlägget =P kollade wiki på växellådor men kunde inte hitta att det hette koppling =P

edit: funkar det att smörja med rapsolja?

Ska man vara petnoga så sitter väl egentligen själva kopplingen inne i motorn och det som inte fjädrar tillbaka är kopplingshandtaget, men sak samma:)

Rapsolja kan väl funka, men som sagts så härsknar den efter ett tag och blir otrevlig. Jag har smort min (tramp)cykelkedja med rapsolja en gång, men då var den så illa däran att den mer eller mindre kärvat ihop totalt och jag fick knäcka loss och mjuka upp varenda jävla länk för sig. Den kunde med andra ord inte ha blivit värre. Men visst funkade det, kedjan blev på nytt mjuk och följsam. Sen köpte jag 5-56 dagen efter och sprayade på, har inte märkt några konstigheter. Vet dock inte hur det skulle bli i ett stängt vajerhölje... Du kan ju testa. Det värsta som kan hända är väl att du får köpa ny vajer för en hundring.

Skärpning, rappsolja är för matlagning:mad:

Honda cub kan köras på rapsolja (i motorn alltså), så helt hopplöst är det inte:tummenupp

Inget som rekommenderas någon längre tid dock, med tanke på härskningen.
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ska man vara petnoga så sitter väl egentligen själva kopplingen inne i motorn och det som inte fjädrar tillbaka är kopplingshandtaget, men sak samma:)

text..

Honda cub kan köras på rapsolja (i motorn alltså), så helt hopplöst är det inte:tummenupp

Inget som rekommenderas någon längre tid dock, med tanke på härskningen.

Den honda cub:en, jag tror jag såg det på discovery(?), var inte den använd med massa finfina tillsatser? har för mig jag såg en och annan klump..:D


Har smort cykelwires med olivolja.. Funkar fint men kanske inte så länge.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
men om jag smörjer in med rapsolja idag och sen åker till skolan(imorgon) och sen köper en burk med riktigt shit så kommer jag behöva ta bort rapsoljan eller är det bara spraya över?

Borde fungera att ösa på med 5-56 i efterhand.
Ny vajer kanske inte är så dyr annars? Universal kostar ju inget...

Biltema 49,90
Reparationssats vajer
Perfekt att ha med när olyckan är framme. Universal reparationssats innehållande följande: 1 st. innervajer för gas (1,2 mm x 2 m). 1 st. innervajer för koppling/broms (1,5 mm x 2 m). Sortering med olika nipplar för att passa de flesta motorcyklar.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Reparationssats-vajer/


Se till att smörja/fetta in den nya vajern rikligt, framförallt om du skall försöka återanvända ytterhöljet...
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
borde fungera att ösa på med 5-56 i efterhand.
Ny vajer kanske inte är så dyr annars? Universal kostar ju inget...

Biltema 49,90
reparationssats vajer
perfekt att ha med när olyckan är framme. Universal reparationssats innehållande följande: 1 st. Innervajer för gas (1,2 mm x 2 m). 1 st. Innervajer för koppling/broms (1,5 mm x 2 m). Sortering med olika nipplar för att passa de flesta motorcyklar.

http://www.biltema.se/sv/bil---mc/mc/reservdelar/reparationssats-vajer/



olyckan e framme


http://www.youtube.com/watch?v=fWf081m3Dxk
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
OLYCKAN E FRAMME


<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fWf081m3Dxk?fs=1&hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fWf081m3Dxk?fs=1&hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Så här fint såg ditt inlägg ut för mig nyss :O
hehe
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den honda cub jag tror du såg på discovery, var inte den använd med massa finfina tillsatser? har för mig jag såg en och annan klump..:D


Har smort cykelwires med olivolja.. Funkar fint men kanske inte så länge.

Det tror jag inte, har för mig att det var på ett sånt där "topp tio"-program ("greatest ever" eller vad det heter) och att de hinkade i oljan från en fritös bara sådär, använd och allt. Sen körde de ett 20-tal mil på det och hojen gick som aldrig förr... Kan ha fel, men minns det ändå klart och tydligt liksom...:D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top