Självmord på internet utreds av polis

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade det inte skett på FB forum så hade det skett på en IRC eller någon annan chat.

Killen ville ha publik och hade sökt sig det någon annanstans om inte FB hade funnits.

Det var väl någon som försökte på Aftonbladets chatt för många år sedan, men stoppades i sista stund?

Jag vet att det diskuterades att stänga den chatten då.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är helt enkelt aldeles för skit att leva i sverige idag. :näsblod

Men, men, tokar tar det nog alldrig slut på, misstänker jag. :/
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fy fan å vara lokförare såna gånger :(

Det pratas konstant om att minska olyckorna i trafiken, som skördar nått hundratal liv varje år, men att vi har skapat ett samhälle som många verkar göra allt för att slippa stå ut med (alkohol, droger, självmord) är det ingen som vågar prata om.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ett öppet och fritt åsiktsutbyte är åt helvete. Internet måste styras upp, informationen måste kontrolleras!

Jag föreslår Kinesiska eller kanske Nordkoreanska konsulter, de vet hur man gör och de torde även vara billigast.

Så länge som ansvaret inte ligger hos den enskilda människan så kommer vi att kunna bygga ett vackert, rent samhälle, där alla sjunger fina sånger och dansar i ring på en bergstopp!
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
börjar jag nu förstå att det faktiskt var tufft att skriva att (1) "skynda på, jag skall till jobbet", att (2) "haha han är ju blå i ansiktet" och (3) "gud vad fula byxor han har".

(1) Håller med om att detta inlägg var hetsande.

(2)+(3) Det var redan försent, han var redan död så dessa går inte under kategorin "hetsande pöbel". Osmakligt? Ja, det har jag redan sagt. Hetsande pöbel? Definitivt inte.

Nu kollade jag första sidan, 5 pers hetsar, 4 pers säger "dont do it" motsv

Jag gör inte samma bedömning som du.

De ligger till och med en tråd i humor-forumet där folk drar skämt om det. DET är inte okej! Lite respekt får man väl ha

Antar att du inte tycker det är okej att skämta om Bobby heller? Michael Jackson? Judar? Norrmän? Var drar du gränsen?

-------------------------------------------------------

Men grejen är ju att det blir så satans mycket skriverier bara för att han valde just FB som källa, som de som anser sig vara lite bättre och finare än alla andra skyr som pesten. Antagligen för att få så mycket publik som möjligt. Det kunde som sagt lika gärna hänt på vilket forum som helst.
V.g. vetskapen om att han redan hade bestämt sig så är det från släkt som citerats. Gammelmedia må vrida på sanningen men citat får de inte förvränga.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ett öppet och fritt åsiktsutbyte är åt helvete. Internet måste styras upp, informationen måste kontrolleras!

Jag föreslår Kinesiska eller kanske Nordkoreanska konsulter, de vet hur man gör och de torde även vara billigast.

Så länge som ansvaret inte ligger hos den enskilda människan så kommer vi att kunna bygga ett vackert, rent samhälle, där alla sjunger fina sånger och dansar i ring på en bergstopp!

Att staten inte ska bestämma exakt vad alla gör betyder inte att alla ska göra exakt vad de vill. Du och Jan Axelsson må tycka det är viktigt ur yttrandefrihetssynpunkt att det är viktigt att publicera bilder på t.ex. den här förolyckade människan, och jag må tycka att ni är helt jävla slut om/när ni gör det.

Som vanligt kan ni liberaler räkna upp era rättigheter i sömnen men ordet skyldighet känner ni inte till.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Att staten inte ska bestämma exakt vad alla gör betyder inte att alla ska göra exakt vad de vill. Du och Jan Axelsson må tycka det är viktigt ur yttrandefrihetssynpunkt att det är viktigt att publicera bilder på t.ex. den här förolyckade människan, och jag må tycka att ni är helt jävla slut om/när ni gör det.

Som vanligt kan ni liberaler räkna upp era rättigheter i sömnen men ordet skyldighet känner ni inte till.

Den stora frågan är väl i exakt vilka ämnen vill den allsmäktige Markus att yttrandefriheten skall begränsas?

Gör en lista så kanske Jan funderar på det :hihi
 

0scar

Guest
Och vad d gäller att tala om självmord så är det just det man inte skall om jag förstått det rätt, då det bara får fler att "ta steget". Annars är det ju väldigt konstigt att det så sällan rapporteras, jag antar att någon tänkt till kring det där.

Nej, du har inte forstatt det ratt. Overhuvudtaget. Att inte tala om det ar detsamma som att om man lyckats ignonera det, finns det inte...:dummer

Ju oppnare dialogen kring amnet ar, desto lattare ar det att fanga uppde som drabbas. Sjalvmord ar alltid en impuls, aven om den som har haft dom tankarna i ar och dar och ar i det faktiska planeringstadiet, handlar pa impuls nar stunden val ar kommen. Lyckas man i det skedet fordroja det, halla ut i en stund, timma, en natt ar impulsen over och personen har ytterligare en chans att soka vard.

Kan bara tala av egen erfarenhet, men for mig har oppen dialog kring det, kampanjer och "normalisering" av depression/sjalvmordsbenagenhet inneburit att jag vagat racka ut en hand nar jag hamnat i mitt svarta hal. Jag kanske har dragit mig for att kontakta en van, familjemedlem eller pojkvannen av olika orsaker (for en icke-deprimerad person ar det svart att forsta vilka hemska tankar som dyker upp, att ens omgivning skulle ha det battre utan en ar en mkt vanlig tanke.). Nagra ganger har mitt enda vag ut varit, hur tragiskt det an later, internet.

Faktiskt, en gang var det SH. Att fa sympati och stod i den stunden betyder verkligen skillnad mellan liv och dod, tills just den impulsen har passerat och man kan tanka klart igen.

For mig ar det ingen skillnad mellan att se pa nar nagon faller i vattnet och drunknar infor ens ogon eller lata bli att ge respons for nagons rop pa hjalp pa internet!

Kanner du for att kommentera detta med nagonting nedlatande, personliga pahopp eller ren bitter javelskap, ber jag dig att lata bli.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Att staten inte ska bestämma exakt vad alla gör betyder inte att alla ska göra exakt vad de vill. Du och Jan Axelsson må tycka det är viktigt ur yttrandefrihetssynpunkt att det är viktigt att publicera bilder på t.ex. den här förolyckade människan, och jag må tycka att ni är helt jävla slut om/när ni gör det.

Som vanligt kan ni liberaler räkna upp era rättigheter i sömnen men ordet skyldighet känner ni inte till.

Nu var det ju inte FB som publicerade de här bilderna. Det var självmördaren som gjorde det via livefeed från hans egen webcam/ftp.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Viktigt och viktigt, det kommer vara så. Internet fungerar på det här viset och att människor saknar empati och inte tänker längre än sin egen underhållning är väl knappast nåt nytt? Som GuW säger är detta inget som skulle begränsas till FB; hade det inte varit där hade tråden hamnat på nåt annat forum, på IRC, 4chan eller liknande. Han hade bestämt sig, ingen värme eller empati från internet skulle kunna fått honom att låta bli för att han, liksom de andra på FB, anser att internet är en annan värld.

Verklig, mänsklig kontakt hade med stor sannolikhet kunnat få honom att ändra sig men tyvärr sitter vi i ett sånt samhälle där själv är bäste dräng och ensam är stark. Då är det inte ok att be om hjälp, särskilt inte när det kommer till något som oviktigt som sitt liv.

Att på något sätt hänga ut flashback är som att pumpa in blod istället för att förbinda såret när man skurit sig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kanner du for att kommentera detta med nagonting nedlatande, personliga pahopp eller ren bitter javelskap, ber jag dig att lata bli.


Varför skulle jag göra det? Det jag noterat är att man inte rapporterar om begångna självmord, och det har jag fått för mig beror på att det kan vara en utlösande faktor för andra självmordsbenägna. Jag kan tänka mig att det stämmer, utan att veta med säkerhet. Att man skriver om självmord och orsaker till det i generella ordalag tror jag ingen kritiserar eller undviker.

Den stora frågan är väl i exakt vilka ämnen vill den allsmäktige Markus att yttrandefriheten skall begränsas?

Gör en lista så kanske Jan funderar på det :hihi

Är Jan din pojkvän eller? :confused:

Att på något sätt hänga ut flashback är som att pumpa in blod istället för att förbinda såret när man skurit sig.

Ja det är inte Flashbacks fel men en sådan tråd hade inte fått ligga kvar på ett normalt forum, t.ex detta. Eller tycker du att SH skall låta folk lägga upp bilder till olyckorna i Minneslunden t.ex., några medlemmars döda kroppar ska väl alla få se?

Gärna med festliga kommentarer till, hur snikigt det är med det-och-det skinnstället och inte konstigt att huvudet lossnade med en så tung hjälm och blablabla. Fråga Swedie vad han tycker om idén! :tummenupp
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R


Varken jag eller Jan publicerade bilderna. Jag kan inte tala för Jan, men jag tycker inte det är viktigt att publicera bilderna på hans självmord.

Däremot, och detta är viktigt, så är det oändligt mycket bättre med ett internet (eller vilket medium som helt) där man kan publicera fritt, så att information kan bli bedömd på sina egna kriterier. Som någon frågade ovan, kan du inte sätta ihop en lista med 'ok' ämnen att avhandla på nätet. Kommer det att vara samma lista med 'ok' samtalsämnen vid middags/fikabord månne? Samma lista för 'ok' tankar?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Svara på frågan istället?

Eller klarar du bara oneliners? :va

Jag svarar om du svarar. :blah
Vad var din fråga, om jag ska göra en lista till dig? Nej det kommer jag inte göra. Jag kan göra upp lite förhållningsregler för ditt fortsatta liv däremot om du vill.
Så, är du kär i "Jan" eller varför är ni på FNB? :confused:

Däremot, och detta är viktigt, så är det oändligt mycket bättre med ett internet (eller vilket medium som helt) där man kan publicera fritt, så att information kan bli bedömd på sina egna kriterier. Som någon frågade ovan, kan du inte sätta ihop en lista med 'ok' ämnen att avhandla på nätet. Kommer det att vara samma lista med 'ok' samtalsämnen vid middags/fikabord månne? Samma lista för 'ok' tankar?

Sluta gör dig dum nu, det klär dig illa.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag svarar om du svarar. :blah
Vad var din fråga, om jag ska göra en lista till dig? Nej det kommer jag inte göra. Jag kan göra upp lite förhållningsregler för ditt fortsatta liv däremot om du vill.
Så, är du kär i "Jan" eller varför är ni på FNB? :confused:

Så du är som alla andra, dvs för yttrandefrihet sålänge det finns regler för vad som får sägas / skrivas som någon annan ska bestämma? :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top