Självmord på internet utreds av polis

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nivån på Sporthoj är ibland låg men det här tar priset.
Sammanfattning:
  • självmordsbenägen kille startar tråd om att han skall ta sitt liv och lägger ut länk till web-kameran han skall göra det framför
  • pöbeln hetsar honom, en del försöker avråda honom, andra tror att han bluffar
  • killen gör det
  • samma pöbel kommenterar detaljer kring utförandet, hur ful klädsel han har, sparar ner bilderna osv


Det är inte utan att man ifrågasätter mänskligheten ibland.:dummer
Och den där tönten, Jan Axelsson, som driver skiten. Han tjänar pengar på att sälja annonser till företag som säljer droger, farliga lasrar och annat som planeten vore bättre utan. Allt under någon trotstöntig slogan om hur viktig yttrandefriheten är. :confused: Jaa, jete viktitt!!!11 Liberaler i ett nötskal.




En ung man i Södertälje tog igår livet av sig i direktsändning på internet. Mannen, som var 21 år, hade startat en diskussion, en så kallad tråd, på internetforumet Flashback, där han hade kontakt med andra användare innan han hängde sig framför en webbkamera. Flera av användarna hetsade 21-åringen att begå självmordet. När polisen väl fick larm om vad som pågick var det för sent. Lotta Thyni är informationsansvarig vid Södertäljepolisen. När polisen väl fick larm om vad som pågick var det för sent.

– Första patrull var på plats klockan 14.05 och den patrullen utförde också hjärt- och lungräddning på mannen i väntan på ambulansen, men det var tyvärr för sent, säger Lotta Thyni, informationsansvarig vid Södertäljepolisen.

Hur fick ni veta vem han var och var han befann sig?

– Individer på den här tråden lyckades identifiera honom och på så vis fick vi namn och adress.

Har ni talat med dem som såg det här via nätet?

– Jag har talat med journalister som har sett det som är enormt tagna.

Den 21-årige mannen hade lagt upp en diskussionstråd på Flashback, där han berättade att han bestämt sig för att ta livet av sig, att han tagit lite smärtstillande och väntade på att det skulle börja verka. Bland svaren han fått finns kommentarer som: "Du kommer aldrig att våga, du är för feg" "Det märks att du är en skojare, gå och häng dig" och "Är det långt kvar? Jag ska åka och jobba". I den sista kommentaren från 21-åringen skriver han att han börjat ändra sig, så att han får skynda sig på.

Bo Runeson, professor i psykiatri vid Karolinska institutet, tror att kommentarerna 21-åringen fick kan ha bidragit till att han verkligen begick självmord.

– Jag tror att när man som den här unge pojken har beskrivit är deprimerad, känslig, så hoppas man ändå på någonting som skulle kunna bryta den här tanken.

Spelade de här hetsande kommentarerna någon roll för utgången, att han verkligen hängde sig?

– Ja, det är nog risk, jag tror att hade han mött mer av lyssnade och förstående hade han kanske avvaktat. Jag tror att ganska länge så tror ungdomar som läser sådant här att det kommer inte att hända. De dras in i spänningen kring det hela och lockas av den, men de tror nog inte att det är på riktigt.

Och sen är det på riktigt och så är livet över.

– Ja, oerhört tragiskt.

Att begå självmord i Sverige är inte brottsligt, men utreds ändå av polisen och den här gången kommer diskussionstråden på internet att bli en del av utredningen.

Lotta Thyni vid Södertäljepolisen vågar inte spekulera i om det kan vara så att de andra i tråden begått något brottsligt.

– Det här är ett fenomen som inte tidigare har skett i Sverige, så det här blir en hel del där vi kommer att lära av, säger hon.

– Den här sajten och hela internet, det är ett nytt universum. Det jag tog del av i den här tråden, så blev det väldigt uppenbart att på något sätt det upplevs som en fiktiv värld, och när han väl gjorde det han sagt att han skulle göra så var många väldigt chockade. Så jag tror att många idag mår dåligt.



http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4094019
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Enligt hans familj så spelade inte kommentarerna i tråden någon roll. Han hade bestämt sig för att dö och det fanns inget att göra. Kommentarerna i tråden var säkert osmakliga så det räcker. Men tråden i sig kan i bästa fall leda till att självmord blir mindre tabubelagt att tala om. Runt 1 500 personer tar sitt liv varje år i Sverige.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Eh, jaha? och det berör dig hur? kungen av troll. internetz is serious buisinez

Försöker du spela tuff eller är du full alt både och? :confused:

Enligt hans familj så spelade inte kommentarerna i tråden någon roll. Han hade bestämt sig för att dö och det fanns inget att göra. Kommentarerna i tråden var säkert osmakliga så det räcker. Men tråden i sig kan i bästa fall leda till att självmord blir mindre tabubelagt att tala om. Runt 1 500 personer tar sitt liv varje år i Sverige.

Oavsett om kommentarerna spelade roll så stör det mig att en massa arbetslöst mänskligt avskräde sitter och spelar balla på internet samt att en första klassens tönt tjänar pengar på mänskligt lidande under någon störtlöjlig yttrandefrihetsflagg.
Flashback störde mig rejält redan innan den här händelsen, att behöva se en massa fjunisar sitta och håna en kille som nyss hängt sig för att han hade fula byxor stör mig ännu mer.
Edit:
Och vad gäller att tala om självmord så är det just det man inte skall om jag förstått det rätt, då det bara får fler att "ta steget". Annars är det ju väldigt konstigt att det så sällan rapporteras, jag antar att någon tänkt till kring det där.
 
Last edited:

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Försöker du spela tuff eller är du full alt både och? :confused:



Oavsett om kommentarerna spelade roll så stör det mig att en massa arbetslöst mänskligt avskräde sitter och spelar balla på internet samt att en första klassens tönt tjänar pengar på mänskligt lidande under någon störtlöjlig yttrandefrihetsflagg.
Flashback störde mig rejält redan innan den här händelsen, att behöva se en massa fjunisar sitta och håna en kille som nyss hängt sig för att han hade fula byxor stör mig ännu mer.
Edit:
Och vad gäller att tala om självmord så är det just det man inte skall om jag förstått det rätt, då det bara får fler att "ta steget". Annars är det ju väldigt konstigt att det så sällan rapporteras, jag antar att någon tänkt till kring det där.

Ja, det är lätt att vara tuff bakom tangentbordet där man är anonym.

Helt riktigt. Man vill undvika smittorisken man tror finns om man rapporterar om självmord.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Riktigt hemskt, grunnat på det till o från sedan det hände. Får mig att må riktigt illa.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
De värsta är väl att fjortisarna som hetsade honom antagligen inte har dåligt samvete för fem öre..

Visste ni att självmord är den vanligaste dödsorsaken hos unga?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De värsta är väl att fjortisarna som hetsade honom antagligen inte har dåligt samvete för fem öre..

Visste ni att självmord är den vanligaste dödsorsaken hos unga?

Ja, jag skulle faktiskt inte gnälla om de som initialt skrev "balla" grejer lös med sin frånvaro när verkligheten blev ett faktum men tror du inte de jävla töntarna var där och klagade på hans kläder och typ hur rolig han såg ut där han hängde senare? Och Flashback, som i sin iver att leka töntidealister, låter tråden ligga uppe. :tummenner
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Det e så man vill skärpa kraven för att få kalla sig människa.

Jahover är vad som befolkar landet.

(vist heter dom så i gulliversresor?)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Så att inte prata om självmord skulle vara bra, då färre skulle ta livet av sig bara för det? Det låter för enkelt tycker jag, ett argument myntat av en simpel lekman *kanske en journalist?*.
Och det jag stör mig mest på är att media framställer det hela som en olycka eller dylikt. Killen var uppenbarligen olycklig och ville begå självmord, ska han inte få göra det då utan att det ska dras fram "Det finns lösningar bla bla bla osv"?
Givetvis kan man ha åsikter angående idioterna som påståtts ha hetsat honom till det hela. Detta är inget vi kan bevisa då han kanske hade gjort det ändå, då var ju hela den så kalla hetsningen bortkastad.

Jag är inget stort fan av FB men jag ser liksom inte att det skulle vara där problemet ligger. Om man inte är väldigt politisk korrekt och väluppfostrad och etisk, och en sådan människa är inget man kan lita på hur som helst då de antingen är politiker eller kristna.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
De värsta är väl att fjortisarna som hetsade honom antagligen inte har dåligt samvete för fem öre..

Visste ni att självmord är den vanligaste dödsorsaken hos unga?

Ni som kommenterar hetsningen osv - har ni ens läst tråden? Eller litar ni på vad gammelmedia säger till er? Det vet vi ju hur nära sanningen de är... :glömdet

Jag har läst tråden (i efterhand ska tilläggas) och det var inte mycket till hetsning där inte. Ett par av inläggen kan kanske anses vara hetsning, men som någon redan påpekat - han hade definitivt redan bestämt sig. Hans lägenhet var nystädad, kläderna nytvättade osv. Tråden på internet var hans 15 minutes of fame helt enkelt.
Det var t.ex. fler inlägg som försökte få honom att inte göra det än de som som "hetsade". Lägg därtill att dylika trådar dyker upp mer eller mindre dagligen, skrivna av troll som söker uppmärksamhet, så är det lätt att förstå att en del inte tog honom på allvar.
Men återigen, han hade bestämt sig.

Däremot är det naturligtvis onödigt att i efterhand klanka ner på hans utseende, klädsel osv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ni som kommenterar hetsningen osv - har ni ens läst tråden? Eller litar ni på vad gammelmedia säger till er? Det vet vi ju hur nära sanningen de är... :glömdet

Jag har läst tråden (i efterhand ska tilläggas) och det var inte mycket till hetsning där inte. Ett par av inläggen kan kanske anses vara hetsning, men som någon redan påpekat - han hade definitivt redan bestämt sig. Hans lägenhet var nystädad, kläderna nytvättade osv. Tråden på internet var hans 15 minutes of fame helt enkelt.
Det var t.ex. fler inlägg som försökte få honom att inte göra det än de som som "hetsade". Lägg därtill att dylika trådar dyker upp mer eller mindre dagligen, skrivna av troll som söker uppmärksamhet, så är det lätt att förstå att en del inte tog honom på allvar.
Men återigen, han hade bestämt sig.

Däremot är det naturligtvis onödigt att i efterhand klanka ner på hans utseende, klädsel osv.

Jag har läst delar av tråden, speciellt de inlägg som gjordes innan hans död. De är exakt så som jag beskrev dem:

pöbeln hetsar honom, en del försöker avråda honom, andra tror att han bluffar
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Och vad gäller att tala om självmord så är det just det man inte skall om jag förstått det rätt, då det bara får fler att "ta steget". Annars är det ju väldigt konstigt att det så sällan rapporteras, jag antar att någon tänkt till kring det där.
Att självmord inte skulle nämnas i media eller pratas om går väl tillbaka till gammalt då självmord sågs som väldigt tabu och skamligt helt enkelt. Det ses väl fortfarande lite så men i dag är det bättre att det pratas om det och att media tar upp det. Det som är viktigt är att det görs på rätt sätt, att media utbildar och informerar istället för att göra det till sensationsjournalistik för att sälja. Kan man hjälpa någon annan genom att rapportera om det som hänt och informera andra hur de kan få hjälp eller hjälpa så är det väl bättre än att sopa det hela under mattan som det inte har hänt?

Här är en text som skrevs i samband med att Mikael Ljungberg begick självmord.
http://www.folkhalsoguiden.se/Informationsmaterial.aspx?id=1161&cid=0&saitem=10

Och länken till materialet hos WHO då länken hos FHG felade lite.
http://www.who.int/mental_health/resources/suicide/en/

Sen håller jag med om hur attityden på internet kan vara. Jag brukar störa mig rejält på alla som ska skriva och tracka ned på högst oväsentliga saker så fort en bild eller film läggs ut. De verkar inte tycka att internet är "i verkligheten" så där tycker de att man göra och skriva vad man vill. Det märks ju ännu tydligare i ett sådant här fall.

Jag anser att man ska uppföra sig på samma sätt vare sig man är på internet eller möter någon på gatan.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Jag har läst delar av tråden, speciellt de inlägg som gjordes innan hans död. De är exakt så som jag beskrev dem:

pöbeln hetsar honom, en del försöker avråda honom, andra tror att han bluffar

Om du anser att 2, kanske 3, personer utgör en pöbel så, visst. Men det var desto fler som försökte få honom att inte göra det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så att inte prata om självmord skulle vara bra, då färre skulle ta livet av sig bara för det? Det låter för enkelt tycker jag, ett argument myntat av en simpel lekman *kanske en journalist?*.

Just det, man borde tillfråga en gymnasieutbildad snickare från Arboga istället! Inga simpla forskare skall komma och tycka när Crocs-folket ändå vet bäst.

Om du anser att 2, kanske 3, personer utgör en pöbel så, visst. Men det var desto fler som försökte få honom att inte göra det.

Det var fler än 2 eller 3. men om pöbel var ett dåligt ordval så beklagar jag det djupt, jag är också tacksam för att du gjort mig medveten om detta misstag. Hoppas du kan förlåta mig och i princip börjar jag nu förstå att det faktiskt var tufft att skriva att "skynda på, jag skall till jobbet", att "haha han är ju blå i ansiktet" och "gud vad fula byxor han har".

Det var jättetufft, faktiskt! Och roligt framför allt!


HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!111111
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Ska det behövas ett självmord i en tråd för att visa alla hur människor i trådar lever i någon värld som de i verkliga livet inte ens varit i närheten av. Olyckliga människor söker sig till andra medier för att hitta nya vägar att leva, medans nollor leker kungar på samma tråd.
Hursomhelst, en tragisk historia men som visar att dagens teknik har flyttat problemen ut till telefoner, datorer etc
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Just det, man borde tillfråga en gymnasieutbildad snickare från Arboga istället! Inga simpla forskare skall komma och tycka när Crocs-folket ändå vet bäst.

Du har inget för att försöka hetsa mig, varför du ens gör dig till förstår jag inte riktigt heller.
Det är ju klart som korvspad, om man har någorlunda innanför pannbenet, att det INTE gör saken bättre att undvika att prata om det.
Ska vi tillämpa samma lösning när det kommer till Bulimi? Eller anorexi? Eller alkoholism?
Du är ju inte korkad, inte jag heller, och precis som mig borde du ju förstå att så inte är fallet.
Det finns säkerligen ohyggligt mycket ungdomar som skulle behöva just detta, tala om det. Jag vet att man har börjat ta upp detta i betydligt större utsträckning än förr men det är antagligen ändå för lite snack om det.

Ibland borde du inse dina begränsningar och när du ska lära dig att hålla dig på rätt nivå, det blir bara pinsamt när du drar det till det yttersta hela tiden och försöker förlöjliga folk när argumenten tryter eller när du försöker göra din röst hörd lite ytterligare.
Nu menar jag inte att du förlöjligade mig men många andra brukar du försöka trycka ner i i stövelskaften.
Dessutom så trodde du säkert att jag syftade på dig med den citerade meningen, men inte ens där blev det rätt.

Jag skiter iofs i vilket då jag inte är mycket bättre själv, men att kalla någon för Crocfolk är fan lågt...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du har inget för att försöka hetsa mig, varför du ens gör dig till förstår jag inte riktigt heller.
Det är ju klart som korvspad, om man har någorlunda innanför pannbenet, att det INTE gör saken bättre att undvika att prata om det.
Ska vi tillämpa samma lösning när det kommer till Bulimi? Eller anorexi? Eller alkoholism?
Du är ju inte korkad, inte jag heller, och precis som mig borde du ju förstå att så inte är fallet.
Det finns säkerligen ohyggligt mycket ungdomar som skulle behöva just detta, tala om det. Jag vet att man har börjat ta upp detta i betydligt större utsträckning än förr men det är antagligen ändå för lite snack om det.

Ibland borde du inse dina begränsningar och när du ska lära dig att hålla dig på rätt nivå, det blir bara pinsamt när du drar det till det yttersta hela tiden och försöker förlöjliga folk när argumenten tryter eller när du försöker göra din röst hörd lite ytterligare.
Nu menar jag inte att du förlöjligade mig men många andra brukar du försöka trycka ner i i stövelskaften.
Dessutom så trodde du säkert att jag syftade på dig med den citerade meningen, men inte ens där blev det rätt.

Jag skiter iofs i vilket då jag inte är mycket bättre själv, men att kalla någon för Crocfolk är fan lågt...

Jag vet inte vad du babblar om men jag ser att det är mycket text och att du är verkar arg.

Tror jag tillämpar samma metod i detta fall, om vi inte pratar om folk som skriver långa och obegriplia inlägg så kanske de slutar.

Enligt hans familj så spelade inte kommentarerna i tråden någon roll.

Var framgår det, i den aktuella tråden eller i annan media?
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ni som kommenterar hetsningen osv - har ni ens läst tråden? Eller litar ni på vad gammelmedia säger till er? Det vet vi ju hur nära sanningen de är... :glömdet

Jag har läst tråden (i efterhand ska tilläggas) och det var inte mycket till hetsning där inte. Ett par av inläggen kan kanske anses vara hetsning, men som någon redan påpekat - han hade definitivt redan bestämt sig. Hans lägenhet var nystädad, kläderna nytvättade osv. Tråden på internet var hans 15 minutes of fame helt enkelt.
Det var t.ex. fler inlägg som försökte få honom att inte göra det än de som som "hetsade". Lägg därtill att dylika trådar dyker upp mer eller mindre dagligen, skrivna av troll som söker uppmärksamhet, så är det lätt att förstå att en del inte tog honom på allvar.
Men återigen, han hade bestämt sig.

Däremot är det naturligtvis onödigt att i efterhand klanka ner på hans utseende, klädsel osv.

Ja jag har läst ca 30 sidor

Nu kollade jag första sidan, 5 pers hetsar, 4 pers säger "dont do it" motsv

Jag tycker man har all rätt att ta sitt liv, men jag är övertygad om att många tar sitt liv utan att verkligen ha försökt att rätta till det, och kanske hade han inte gjort det om folk inte hetsat honom

De ligger till och med en tråd i humor-forumet där folk drar skämt om det. DET är inte okej! Lite respekt får man väl ha

För övrigt så kommenterade killen en youtubevideo om ett spel 2 dagar innan "ahh i cant wait to get that game!" så onekligen hade han inte planerat de allt för länge..
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top