Wep / wpa

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Nån som kan förklara skillnaden på WEP och WPA, kollade min dator och den har WEP. Jag har Telia bredband och en trådlös Router och mitt nätverk är lösenordsskyddat.

Kan jag ställa om det själv eller är det bredbandsleverantören som håller i trådarna?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Surfa in till din router (troligen 192.168.0.1) och kolla om den erbjuder WPA/WPA2 först. Är den inte väldigt gammal gör den nog det.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är du som ställer in säkerhetsnivån i din router.

Har du Telias "smarta" pryl lär du avaktivera allt lull-lull och köra enbart WPA TKIP med egendefinierat lösen - nåt i stil med W35t3a5t (westeast med siffror). Risken finns annars att lite äldre (typ två tre år gamla) trådlösa saker inte funkar.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Ja, jag tror han klarade WPA också om jag inte minns fel.

Vem som helst kan sniffa ut ett wep-lösen. WPA "knäcks" genom ordlista/bruteforce, tror inte det finns någon annan lösning tillgänglig. Ett starkt lösenord är alltså nödvändigt, "pelle" duger inte :)
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Om någon vet hur man kommer in i telias router så tar jag gärna emot tips.
192.168.0.1 funkar inte.

Gör enligt följande:

Välj Start och sedan Kör. (Start, Run)

Skriv cmd i Öppna rutan. (Open)

Nu kommer det som en del kallar det hemska svarta och andra andas ut och känner sig hemma :)

Skriv ipconfig och tryck Enter i DOS fönstret.

Leta efter Standard gateway (Default Gateway)

Skriv denna ip address i webläsaren. Prova även med https om inte http fungerar.

Lycka till!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Gör enligt följande:

Välj Start och sedan Kör. (Start, Run)

Skriv cmd i Öppna rutan. (Open)

Nu kommer det som en del kallar det hemska svarta och andra andas ut och känner sig hemma :)

Skriv ipconfig och tryck Enter i DOS fönstret.

Leta efter Standard gateway (Default Gateway)

Skriv denna ip address i webläsaren. Prova även med https om inte http fungerar.

Lycka till!
Jag kan ändra till WPA i egenskaper för min anslutning men jag är lite osäker på hur jag skall göra och vad händer sen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag kan ändra till WPA i egenskaper för min anslutning men jag är lite osäker på hur jag skall göra och vad händer sen.
Alltså om du går in på inställningarna för din nätverksanslutning i windows? Gör i så fall inte det innan du har ändrat inställningen på routern.

Kör du ipconfig som speedle nämnde så bör du få ett svar i stil med:

IP-konfiguration för Windows

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix.:
IP-adress...............: 196.168.0.99
Nätmask.................: 255.255.255.0
Standard-gateway........: 192.168.0.1


Det som då är intressant är den nedersta raden. Vad som står där kan vara lite olika beroende på vem som tillverkat routern. Men det kan som exemplet vara 192.168.0.1, eller 192.168.1.1, eller 192.168.2.1, 192.168.1.254 eller något liknande.

För att sedan komma in i routern så behövs användarnamn och lösenord. Antagligen så är användarnamnet "admin" och lösenordet kan vara något i stil med "1234", "password" eller liknande om det inte är ändrat.

Men sånahär uppgifter brukar finnas i instruktionsboken. Följde det inte med någon sån i tryckt format så kanske den följde med som pdf på en skiva eller ligger på tillverkarens hemsida.

När du är inne i routern så ändrar du till att det ska vara WPA-kryptering och anger den krypteringsnyckel du vill ha (8 till 64 tecken, t.ex.en fras i stil med "Lisas hopprepshoppande spelar ingen roll om man heter Pelle"). Då du har sparat det så kastas du nog ut från din router om du sitter på trådlöst när du gör det. Så då får du gå in och ansluta mot ditt trådlösa nätverk i Windows, då det frågar dig efter krypteringsnyckeln så anger du den nyckel du angav i routern.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Ja, jag tror han klarade WPA också om jag inte minns fel.

WPA måste bruteforcas och det tar en evighet (bokstavligt talat) om man har ett bra lösenord. Säg 10tecken och möjlighet till alla bokstäver (små och stora) samt siffrorna 0-9.
68 möjliga tecken för varje plats (29x2 + 10)
68^10 möjliga lösenord

Om du hinner testa säg 1miljon lösenord i sekunden torde det ta... cirka 67032(?)år att testa alla

Enklare att sniffa sig in hos grannen som fortfarande kör WEP

Edit: Slant lite på tangenterna

Edit2: Statistiskt sett behöver man bara testa hälften av kombinationerna för att hitta rätt. Så det blir bara 68^9 kombinationer. Så då blir man färdig på bara 985år om min matte stämmer (vilket den sällan gör den här tiden på dygnet).

Sen finns det ju lite andra metoder att busa med WPA också. Men det är knappast något man behöver oroa sig för som vanlig hemanvändare.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vill man vara säker så har man WPA2-PSK och ett lösenord med slumpmässiga bokstäver i versaler och gemener, samt siffror.. De är ingen som kommer ge sig på att knäcka det i nuläget, om du nu inte är president ..

Wpa2-psk har alla i princip moderna routrar
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top