Värde på ett "bygge"?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Sverige har alldeles för liten mc-kultur för byggen då 90-95% inte har en susning om historien bakom fordonen och endast en del kan förstå arbetet bakom!

Internationellt är enda chansen att få betalt för ngt som detta.
Dom som är riktiga entusiaster håller ofta ganska god koll på exempelvis Ebay.

Men precis som du skrev så bör du inte räkna in motorbytet i priset då detta går under driftskostnader!
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Mejla till tidningarna som din hoj har varit med i och fråga om dom kan lägga in en liten blänkare på att den är till salu.
I tex Streetfighters finns det såna notiser ibland.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det är ju en tankevurpa i de flesta resonemang.

Ska man ha en chans att få tillbaka pengar ska man ju bygga maskier till en tänkt "kund" och vad "kunden" vill ha och vill betala för.

99% av alla byggen går ju ut på vad man själv gillar och vill betala för.

Dessutom är ju marknaden liten då de flesta som vill egensinniga och individuella byggen ofta bygger själv.

Och maskinen har ju redan varit med massor med tidningar så det är ju redan "klart"

Kika på de som tjänar pengar och pumpar ut pipmade cromeslädar , de addreserar ju en penningstark grupp med kunder som inte orkar bygga själva utan vill köpa klart.

Helt rätt!

Det finns dock undantag från regeln med kromslädar.
Kika på ex www.cb750cafe.com

En kille som bygger caféhojar (som visserligen börjar stiga i populäritet) istället för glidare. Han verkar det inte gå någon akut nöd på. Som med alla trender så dippar nog kromslädetrenden den med. Kruxet är just att just målgruppen - äldre gubbar med fet plånbok inte köper obekväma, snabba leksaker, utan satsar på att åka bekvämt och stort.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Helt rätt!

Det finns dock undantag från regeln med kromslädar.
Kika på ex www.cb750cafe.com

En kille som bygger caféhojar (som visserligen börjar stiga i populäritet) istället för glidare. Han verkar det inte gå någon akut nöd på. Som med alla trender så dippar nog kromslädetrenden den med. Kruxet är just att just målgruppen - äldre gubbar med fet plånbok inte köper obekväma, snabba leksaker, utan satsar på att åka bekvämt och stort.

Men han uppfyller två viktiga kriterier:

Han är amerikan.

Han bor på västkusten.


Bara det innebär tillgång till en oerhört stor kundkrets. :)

Custombranschen är grymt stor där borta eftersom det är sommar nästan året om. Visst skulle det gå att starta upp en liknande verksamhet här i Svedala men då måste du satsa på att sälja till hela Europa.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Udda hojar utav olika ursprung, Fabriks-specialare. Största problemet med lilla Sverige är just "lilla". Den dagen man vill avyttra maskinen, då får man nog söka sätt att få den att synas globalt.

Har några vänner som helrenoverar typ Honda CB1100R och CBX maskiner. Ibland har prislappen blivit ca 80,000.-- för CBX variaterna. CB1100R maskinen går ej lika högt fastän nedlagt jobb är otroligt.

En CBX vill ju alla ha, men din grymma hoj ska ju då på marknaden konkurera med sådana här maskiner, helrenoverade eller ej så välannvända och i gott bruksskick. Din hoj är ju grymmt personlig och då blir det någon form utav köpmotstånd i detta, märkligt egentligen. Men besvärligt när man ägnat timmar med kärlek på sin specialare.

Jag har ju några fabriks-specialare, 750 Kawor/ensits. Att få något extra för dessa vid försäljning är inte lätt, de flesta väljer originalet som man kan skjutsa på. Tvärtom som jag tänker. Antal intressenter sjunker till väldigt få!

En ung man idag som är på väg in i hoj-djungeln, är ju knappast spekulant på en udda hoj, vill ju ha hojen som finns i mc-tidning efter tidning.

Känns ibland som att bygga hoj kan vara likvärdigt med trimmning utav RACE: mc/bil. Man blir glad upphetsad men inte rik, kommer bara närmre botten i plåntan.

Har du haft 40 hojar innan så då måste ju det ha gått bra bra! Förutom hobbytimpengen! MVH Toyman. gillar din typ utav hoj:tummenupp.

Tar till mig av dina tips! Som sagt är jag inte riktigt inne på att sälja hojen förns i mitten av sommarn när jag verkligen har fått leka runt med den lite granna!

Herr Toyman himself kanske är sugen på att utöka vagnsparken något? :tungan

Katana:

Jo, det låter som en bra idé! Men i vår när man är körkåt ska vi ut å dra en runda först! Sen kanske jag blir tvungen att kränga av grejorna om jag ska ha ekonomi att vinna Supermoto SM 2011! :yoparty
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Bara motorn med förgasare skulle jag säga är värd minst 10 000kr.

Hela kittet? Upp emot 20 000kr är väl realistiskt. Gamla stånkor ligger rätt högt i kurs.

Men som sagt tidigare - det är om man hittar rätt köpare. :)

Begär bara 15. Får inte sålt den ändå.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja.

Lägre än så kan man väl inte gå, det är ju vad man lagt ut på den sen förra hösten.

Sälj i delar är nog svaret på din fråga. Eller pynta något för att sätta ihop den och få den besiktad/besiktningsbar så ska du se att den går rätt snabbt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top