Hur tycks det om utvandrarna egentligen??

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det har varit mycket snack om invadrare på senaste tiden (läs 20 åren), men vad tycks egentligen om utvandrare? Är de drivna entrepreneurer, eller simpla landsförrädare?

Jag blev amerikansk medborgare i veckan och nedan är den ed man svär som del av ceremonin. Givetvis behåller jag fortsättningsvis mitt svenska medborgarskap (iaf tills dess Mona blir statsminister...), men vad anser sporthojsåkarna egentligen - är man förtjänt av det eller ska man skicka tillbaka passet till Sverige?


"I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreign prince, potentate, state or sovereignty, of whom or which I have heretofore been a subject or citizen; that I will support and defend the Constitution and laws of the United States of America against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; that I will bear arms on behalf of the United States when required by the law; that I will perform noncombatant service in the armed forces of the United States when required by the law; that I will perform work of national importance under civilian direction when required by the law; and that I take this obligation freely without any mental reservation or purpose of evasion: So help me God."

Fick brev från Obama också. Trevlig kille som skickar brev bara sådär...

"Dear Fellow American:

I am honored to congratulate you on becoming a citizen of the United States of America. You represent the promise of the American Dream, and because of your great determination, this great Nation is now your Nation.

You have sworn a solemn oath to this country, and you share in its privileges and responsibilities. Our democratic principles and liberties are yours to uphold through active and engaged participation. I encourage you to be involved in your community and to promote the values that guide us as Americans: hard work and honesty, courage and fair play, tolerance and curiosity, loyalty and patriotism.

Since our founding, generations of immigrants have come to this country full of hope for a brighter future, and they have made sacrifices in order to pass that legacy on to their children and grandchildren. This is the price and the promise of citizenship. You are now part of this precious history, and you serve as an inspirations to those who will come after you.

We embrace you as a new citizen of our land, and we welcome you to the American family.

Sincerely,
Barack Obama"
 

Bifogat

  • IMG00132-20101009-1156.jpg
    IMG00132-20101009-1156.jpg
    218.4 KB · Visningar: 71

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
You have sworn a solemn oath to this country, and you share in its privileges and responsibilities. Our democratic principles and liberties are yours to uphold through active and engaged participation. I encourage you to be involved in your community and to promote the values that guide us as Americans: hard work and honesty, courage and fair play, tolerance and curiosity, loyalty and patriotism.
Says it all, adapt or get the hell out.
Eller på ren svenska, "ta seden dit du kommer"
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Beror lite på..


Har du fått barnbidrag, studiebidrag, gratis skolgång, gratis universitet och sen flyttar till staterna för att betala lägre skatt i säg 40 år, för att sen komma tillbaka och njuta av fri sjukvård och statspension så är jag negativ :)

Men det var bara mitt bittra söndagssvar :tungan
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Beror lite på..


Har du fått barnbidrag, studiebidrag, gratis skolgång, gratis universitet och sen flyttar till staterna för att betala lägre skatt i säg 40 år, för att sen komma tillbaka och njuta av fri sjukvård och statspension så är jag negativ :)

Men det var bara mitt bittra söndagssvar :tungan
Så mycket pension får man inte om man inte betalat skatt i Sverige, så den delen behöver du inte oroa dig för.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Anna Anka, hade stake nog att slänga bort sin livlina. Dvs, säga upp sitt svenska medborgarskap. Det där blir riktig utvandring .

Att behålla dubbla medborgarskap, är bara att vilja behålla fördelar. Något som ju gäller de flesta sk utvandrare ...
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Utvandrarna ser man inte röken av när de väl har utvandrat, så det lär inte finnas så mycket heta känslor kring dessa.
 

j0hanna

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -01
Stort grattis :) !
Får jag vara nyfiken och fråga på vilken väg du erhöll medborgarskapet?

Givetvis är alla utvandrare precis likadana och det finns bara en åsikt per person om dessa :p
Jag är ganska säker på att det finns lika många olika åsikter som det finns skilda livshistorier för dem som lämnat Sverige. Sedan vilken syn man har på svenskar varierar också ganska stort, i Spanien är väl som exempel de segregerade svenskarna inte direkt älskade.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Oavsett vem som flyttar mellan vilka länder är det så att:
  • Invandrare är dåliga människor.
  • Utvandrare är bra människor.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skulle knappast säga att någon som utvandrar från Sverige och söker sin lycka i USA eller något annat land är någon landsförrädare. Njut av ditt nya medborgarskap och känn dig välkommen hem om du skulle vilja återvända på äldre dagar. Givetvis ska du behålla ditt Svenska pass och medborgarskap.

De som utvandrar till USA är knappast samma skrot och korn som restan av världen får ta emot. USA ställer rätt långtgående krav på sina nya medborgare.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Utvandrarna ser man inte röken av när de väl har utvandrat, så det lär inte finnas så mycket heta känslor kring dessa.

Nu gör man nog iofs ofta det, eftersom det finns vissa fördelar med att skaffa barn osv, i Sverige...

Stort grattis :) !
Får jag vara nyfiken och fråga på vilken väg du erhöll medborgarskapet?

Hårt arbete.

Beror lite på..


Har du fått barnbidrag, studiebidrag, gratis skolgång, gratis universitet och sen flyttar till staterna för att betala lägre skatt i säg 40 år, för att sen komma tillbaka och njuta av fri sjukvård och statspension så är jag negativ :)

Men det var bara mitt bittra söndagssvar :tungan

Inte bittert alls - det är detta som är poängen. Invandrare kommer till Sverige och kostar pengar senare i livet, medans utvandrare kostar pengar tidigare i livet och gör ett medvetet vall att lämna landet utan att "göra rätt för sig".
Nu har jag både gjort lumpen och betalat bra mycket mer i skatt än jag kostat Sverige, så mitt samvete är relativt rent. Dett är nog dock inte vanligt.

Anna Anka, hade stake nog att slänga bort sin livlina. Dvs, säga upp sitt svenska medborgarskap. Det där blir riktig utvandring .

Att behålla dubbla medborgarskap, är bara att vilja behålla fördelar. Något som ju gäller de flesta sk utvandrare ...

Givetvis. Varför säga upp ett om man inte behöver? Jag har starka band (familj etc) till båda länder och anser mig själv en medgorgare av både Sverige och USA.

Att sen jämföras med Anna Anka... :mad:
:tungan
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag bryr mig inte om ifall en person är invandrad eller utvandrad utan det är hur den personen är och beter sig mot mig och mina närmaste som räknas.

Hoppas att ditt nya hemland inte förbjuder dig att äta surströmming, dricka hembränt och dansa gammeldans ifört folkdräkt...

Det brukar var kul att läsa det du skriver eftersom du kan jämföra USA vs Sverige med öppna ögon.

Vad är det störsa skillanderna som kommer att bli för dig nu jämfört med tidigare?

När du reser utomlands, vilket pass kommer du att resa med då?
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
I respons till #1

För att vara utvandrare, särskilt från ett land som sverige som inte är i krig eller motsvarande där du tvingas fly från någonting, så krävs det ett ganska stort engagemang för att utvandra.

Därför skulle jag vilja säga att det snarare ligger ett slag av entreprenörskap bakom flytten än landsförräderi. Därtill återvänder många efter ett antal år i utlandet och återför nya kunskaper och erfarenheter till hemlandet vilket brukar vara oss alla till godo.

Jag har utvandrare i släkten och ingen har kommit tillbaka än, men ändå!

Att vi som samhälle betalat utvandrarnas skolgång etc. tycker jag man får ta enligt mottot "det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna". Med fri rörlighet rör sig folk helt enkelt. Har jag förstått rätt har vi ett hyffsat stort antal inom vården som erhållit sin läkarutbildning i Polen t.ex.

Till sist tycker jag det är en bra markering från landet att man har en högtidlig ceremoni som stadsfäster ens rättigheter och skyldigheter istället för att det kommer ett fönsterkuvert från skatteverket.

/SSB
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
I respons till #1

För att vara utvandrare, särskilt från ett land som sverige som inte är i krig eller motsvarande där du tvingas fly från någonting, så krävs det ett ganska stort engagemang för att utvandra.

Därför skulle jag vilja säga att det snarare ligger ett slag av entreprenörskap bakom flytten än landsförräderi. Därtill återvänder många efter ett antal år i utlandet och återför nya kunskaper och erfarenheter till hemlandet vilket brukar vara oss alla till godo.

Jag har utvandrare i släkten och ingen har kommit tillbaka än, men ändå!

Att vi som samhälle betalat utvandrarnas skolgång etc. tycker jag man får ta enligt mottot "det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna". Med fri rörlighet rör sig folk helt enkelt. Har jag förstått rätt har vi ett hyffsat stort antal inom vården som erhållit sin läkarutbildning i Polen t.ex.

Till sist tycker jag det är en bra markering från landet att man har en högtidlig ceremoni som stadsfäster ens rättigheter och skyldigheter istället för att det kommer ett fönsterkuvert från skatteverket.

/SSB

Gäller det där folk som utvandrar till Sverige också?
Att ut-/in-vandrare som kommer hit utan flyktingstatus visar prov på stort engagemang
och entreprenörskap?
Att vi hamnar i tacksamhetsskuld för utbildning folk som kommer hit har fått i sina
hemländer?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det finns ju gott om utvandrare från andra länder som kommit till Sverige genom historien och bidragit till det välstånd vi idag har erhållit.

På 1400 talet var det tyska köpmän i Stockholm. Boktryckarkonsten kom till vårt land under denna tid via tyskar.

Under 1600 talet var det vallonerna som bidrog till att Sverige kunde utveckla sin järnindustri.

På 1600 talet kommer även Holländarna. De är faktiskt med och grundar Göteborg och Holländska är det officiella språket.

På 1800 talets slut avskaffades passtvång och landet var fattigt och många utvandrade från Sverige. Bl a släktingar till mig i början på 1900 talet. De har inte återvänt.

Under 1940 talet kom det invandrare till Sverige från krigsdrabbade länder.

Under 1960 talet var det främst finländare och folk från Jugoslavien som kom hit. Då rörde det sig om arbetskraftinvandring.

Från 1980 talet och framåt har det rört sig om en annan typ av invandring som inte relateras till behov i landet. Nu är det istället politiska beslut som föranlett att vi fått massinvandring.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
"Trying to do what they say can't be done"

mission accomplished?

behåll dubbelt, du vill väl inte säga hej till den fria världen helt.

är själv lite sugen på staterna ibland, har ett yrkeskunnande som troligen gör det lättare.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Gäller det där folk som utvandrar till Sverige också?
Att ut-/in-vandrare som kommer hit utan flyktingstatus visar prov på stort engagemang
och entreprenörskap?
Att vi hamnar i tacksamhetsskuld för utbildning folk som kommer hit har fått i sina
hemländer?
Jag tycker att de som invandrat till sverige utan flyktingstatus visar prov på entreprenörskap/engagemang ja.* Det är ju alltid lättare att stanna där man är och mest snacka om flytten till det stora landet i norr än att faktiskt ta det stora språng det innebär att klippa banden och ge sig av.

Hur vi sedan förvaltar invandrarnas engagemang är en helt annan fråga. Möjligheten att matcha en invandrares kompetens mot sveriges behov är inte alltid heller alldeles enkelt, det handlar mycket om vad man har i bagaget sas. I trådens konkreta fall pratar vi om en flytt från Sverige till USA men varje fall av invanding till sverige är självklart unikt med olika grader av "krav" på engagemang och entreprenörskap för att vilja ta sig hit.

Att ta sig hit betyder inte nödvändigtvis att man kommer klara sig bra när man väl är här. Lika lite som det faktum att man får ett green card i USA per automatik betyder att man kommer klara sig bra där.

Att vi hamnar i tacksamhetsskuld till folk som utbildats i sina hemländer anser jag inte. Lika lite som USA står i tacksamhetsskuld till TS. Vad jag menade var att jag inte anser TS vara landsförrädare eftersom det går jämt ut med in/utvandring. Vi tappar en ingenjör men får en läkare, eller tappar en volvomontör till Belgien men vinner en svetsare från Tjeckien...ungefär så. Inget att hetsa upp sig över menar jag.

/SSB


*De som invandrar med flyktingstatus visar självklart också ett jäkla driv annars skulle dom vara kvar i sitt ursprungsland.

Jag menade bara att en flykting har starka externa motivatorer så som risk för tortyr och ond bråd död jämfört med en arbetskraftsinvandrare från ett stabilt land som trots avsaknaden av extrema externa motivatorer ändå väljer att flytta.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Att vi hamnar i tacksamhetsskuld till folk som utbildats i sina hemländer anser jag inte. Lika lite som USA står i tacksamhetsskuld till TS. Vad jag menade var att jag inte anser TS vara landsförrädare eftersom det går jämt ut med in/utvandring. Vi tappar en ingenjör men får en läkare, eller tappar en volvomontör till Belgien men vinner en svetsare från Tjeckien...ungefär så. Inget att hetsa upp sig över menar jag.

Eller så förlorar vi en ingenjör och en läkare till USA och får två bidragslyftare från Somalia.
 

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Jag blir mest bara :mad: på folket som lever här inte pratar Svenska.
Jag pratar Svenska, så varför kan inte dom det? Dumma invånare... :huvet
"-Helleu" och "-Håvv ar juuh"
Mycket enklare med "-Tjarrååå?" "-Blev du nå full i helgen då?"

:rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top