Burka Niqab (Heltäckande slöja)

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Var det nån förutom jag som såg avsnittet med Uppdrag granskning idag, Om så vad tyckte ni ,ska vi lagstifta en lag som säger att vi inte får ta på oss det vi vill eller ska vi ändra lagen som säger att arbetsgivaren har rätt att säga tacka nej till dig på grund av klädsel


seriöst nu:tummenupp
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Tycker väl folk får gå klädda hur dom själva vill.
Men å andra sidan så är väl det inte lämpligt i alla sammanhang (jobb)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ansiktsuttryck är viktigt. Man kan inte tvinga någon att anställa någon som denne inte kan läsa av tycker jag. Folk får väl självklart gå runt med burka eller tomtemask om de vill men då får de väl ha förståelse för att de kan uppstå komplikationer i vardagen.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Problemet är ju att många arbetsgivare är ju rädda för å bli anmälda,,
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Självklart skall vi inte lagstifta om folks privata kläder.
Självklart skall vi kunna neka någon, som inte visar ansiktet jobb om arbetet är sådant att det faktiskt är motiverat att visa ansiktet... Vilket är de flesta yrken sånär som på call center och annat.
Självklart skall man inte få ersättning för att gå hemma och dra om alla arbetsgivare nekar en jobb på grund av att man är iklädd tält eller har en köttklubba genom näsan.

Lika självklart som man inte kan ha hår till midjan om man skall jobba som rökdykare kan man inte ha Niqab om man förväntar sig ett jobb där man möter folk varje dag.

Väljer man att ha långt hår eller Niqab ändå skall givetvis inte skattebetalarna stå för kaffet man dricker i TV-fotöljen.

Problemet är ju att många arbetsgivare är ju rädda för å bli anmälda,,

Är de verkligen det?
Hur många har åkt dit för att de nekat någon i burka anställning?
Det finns väl snarare prejudikat som visar att man inte förväntas anställa enmannatält.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Inte svårare än att de helt enkelt får välja jobb som är reella. I vissa jobb fungerar det inte att bära ansiktsslöja, att ändra ett helt yrke är naturligtvis orealistiskt. Som apan är inne på, om folk vill gå omkring i slöja, tomtemask eller rånarhuva får de väl göra det, men självfallet kan det uppstå vissa komplikationer om de i ordning väljer att jobba t.ex. som ansiktsmodell, påskhare eller banktjänsteman.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Håller med Teo, klär man sig så, så får man vara beredd att det kan bli knepigare att få vissa jobb.
jag personligen skulle inte anställa en "sån där" till ett jobb där man möter och pratar mycket med folk. Sen vad regelboken säger angående diskriminering har jag mindre bra koll på.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Ansiktsuttryck är viktigt. Man kan inte tvinga någon att anställa någon som denne inte kan läsa av tycker jag. Folk får väl självklart gå runt med burka eller tomtemask om de vill men då får de väl ha förståelse för att de kan uppstå komplikationer i vardagen.

Håller med :tummenupp

De flesta arbetsgivare har en klädkod som följer någon form av sunt förnuft. För att dra ytterligheterna: Du går inte till jobbet i varken rosa stringbikini eller heltäckande svart sopsäck med hål för ögonen.

Oavsett kön, sexuell läggning eller religion :mad:

Privat gör du vad faan du vill... :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag såg inte programmet. Med det sagt anser jag inte att man ska få gå runt med heltäckande slöja och förvänta sig jobb på en skola, hotell reception eller annan offentlig miljö.

Pratade med en kvinna som svenska och gift med en från man Iran sedan evigheter sedan. När hon flyger dit för att hälsa på sin man som håller på med affärer där nere brukar hon ta på sig en slöja på flyget innan hon stiger av planet. Samma sak gör de inhemska kvinnorna. De iranska flygvärdinnorna har vädjat till henne att låta bli att bära slöjan, men det vågar hon inte. Jag tror nog att det finns gott om moderata krafter bland muslimerna, men de är kuvade av de radikala krafterna som sitter vid makten i landet.

Vill någon bära heltäckande slöja får de göra det inom sitt hems väggar.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Är de verkligen det?
Hur många har åkt dit för att de nekat någon i burka anställning?
Det finns väl snarare prejudikat som visar att man inte förväntas anställa enmannatält.[/QUOTE]

Känner ett par st företagare som har nekat flera st ,å dagen efter suttit å varit rädda för å få ett samtal från ombudsmannen,:död
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Problemet är ju att många arbetsgivare är ju rädda för å bli anmälda,,

Jo, och det leder till en massa andra bortförklaringar istället för att dom säger "kan du jobba utan att täcka ansiktet så får du jobbet"

Om arbetsgivarna skulle våga säga det rakt ut kanske några skulle kunna tänka sig att jobba utan slöja, dom som inte skulle kunna tänka sig det skulle IAF få veta att dom minsann inte alls är dåliga på något sätt, dom dög ju för tjänsten, det var bara det att på just den tjänsten kunde inte arbetsgivaren och dess kunder tänka sig en person med slöja.

Jag vill gärna se ansiktet på folk jag ska interagera med, speciellt om det dessutom finns en större eller mindre språkbarriär så att det är risk för missuppfattningar, det underlättar.

Många äldre skulle lämmna vagnen med varor om spökplumpens syster satt i kassan på ICA, frågan är om man kan kräva av en ICA handlare att han ska anställa någon som får kunderna att välja konsum istället.

Är man kraftigt tatuerad och/eller piercad i ansiktet kanske man inte heller får jobbet i kassan på ICA...

Jag tycker faktiskt att arbetsgivaren ska ha rätten att välja.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Håller med :tummenupp

De flesta arbetsgivare har en klädkod som följer någon form av sunt förnuft. För att dra ytterligheterna: Du går inte till jobbet i varken rosa stringbikini eller heltäckande svart sopsäck med hål för ögonen.

Oavsett kön, sexuell läggning eller religion :mad:

Privat gör du vad faan du vill... :D

Inte lönt att svara när Magniffen redan sagt det som behövde sägas...

+1
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om man är efterlyst är det alltså bara att kaufa Burka? :tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Hur fan ska samhället funka om vissa går och gömmer sig bakom en dräckt?

Ex. min fru söker ett jobb med sin utbildning, när hon väl får jobbet tar jag på mig hennes bruka och går till hennes välbetalda jobb medans hon söker ett nytt och jobbar där. Eller en person med bruka söker flera jobb med hennes utbildning och erfarenhet men delar ut jobben till obehöriga personer och tar en viss 1% av lönen.

Eller går man in på banken och ska ta ut pengar och de kräver legg, ska man plötsligt ha överseende med detta att de inte får visa ansiktet?

Eller en person i burka begår ett brott, kommer undan och sedan ska vittnen beskriva hur gärningsmannen/kvinnan såg ut :S

Om lagen tillåter detta så kan väl jag lika gärna hoppa rund på jobbet och i köpcentrar med spidermandräckt.

Detta med burka är inget att tänka på i Sverige, skapar de sådana hinder i livet så ska de inte tro att den stora massan ska acceptera detta skit.
Om det är viktigt att de får se sin blivande fru utan burka så fattar de själva att det är viktigt för en chef att ha sett arbetssökande innan man vet om personen får jobbet eller inte, eller för kassörskan på banken att se personen ifall den vill ta ut eller föra över pengar.

Snart kommer detta med burka missbrukas av ett gäng organiserade brottslingar och då får vi se andra bullar. De flyr och försvinner mellan alla andra burkor. Och det blir hus i helvete ifall poliserna ska lyfta på allas brukor.....ett riktigt helvete.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Skönt att bo i ett land var det krävdes ett beslut från kommunen för att 1 (en) skulle få bära huvudduk i skolan...:tummenupp

Seden skall tas dit den kommer, så enkelt är det!

Det intressantaste med UG var enligt min mening att det var inspelat i sverige.... vissa sener verkade vara direkt tagna från ett valfritt muslimskt land,:skrämd
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top