** Ersättning från försäkring **

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gällde det någon försäkring speciellt när man gjorde lumpen måntro, jag har ju aldrig tecknat några egna privata försäkringar, på pappret bor jag ju fortfarande "hemma" då jag studerar utomlands, hemförsäkring osv man ska anmäla det hela till eller

ARbetsgivaren bör ha försäkringar som täcker din vistelse på arbetsplatsen tycker jag. Är/var du medlem i facket så brukar även de ha en olycksfallsförsäkring.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Gällde det någon försäkring speciellt när man gjorde lumpen måntro, jag har ju aldrig tecknat några egna privata försäkringar, på pappret bor jag ju fortfarande "hemma" då jag studerar utomlands, hemförsäkring osv man ska anmäla det hela till eller
Du är försäkrad under militärtjänstgöring vare sej det gäller som frivillig eller inkallad.
Huvudsaken du rapporterat skadan skriftligen till dina befäl och/eller blivit behandlad på militärt sjukställe så skadan finns dokumenterad :tummenupp

https://www.kammarkollegiet.se/forsakringar-riskhantering/personskador/forsvarsmakten


Ansökan om ersättning

Edit:
När jag gjorde lumpen (typ när tågen var ångdrivna) så var det ett par pers per pluton som verkade som typ skyddsombud, man fick utbildningar plus en liten ersättning och i gengäld skulle man bl,a hjälpa till och informera om någon blev skadad så det blev rapporterat ordentligt.

Vet inte hur det funkar i dag dock.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Väcker nytt liv i denna 10 år gamla tråd.
-

Finns här någon "juristkunnig" som själv drabbats av olycka med personskador och fått invaliditet satt till kanske 5-10 % och som är missnöjd med det och därför valt att processa vidare upp i systemet för att få försäkringsbolaget att höja graden av invaliditet och därmed ge högre ersättning?

/H
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Väcker nytt liv i denna 10 år gamla tråd.
-

Finns här någon "juristkunnig" som själv drabbats av olycka med personskador och fått invaliditet satt till kanske 5-10 % och som är missnöjd med det och därför valt att processa vidare upp i systemet för att få försäkringsbolaget att höja graden av invaliditet och därmed ge högre ersättning?

/H

Är det en mc-skada? Är du med i SMC? I så fall har du möjlighet att ringa och få juristhjälp via SMC:

"Alla SMC-medlemmar kan få juridisk rådgivning sedan SMC tecknat avtal med ett antal advokat- och juristbyråer. SMC-medlemmar får 15 minuters gratis rådgivning. Innan den tiden är slut ska ombudet kunna säga om det finns något att göra, vad det kommer att kosta, om någon försäkring täcker detta eller om rättshjälp utgår."

saxat från:https://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/Juridisk_radgivning/

Man kommer faktiskt ganska långt på 15 minuter... Förbered dig väl innan samtalet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Väcker nytt liv i denna 10 år gamla tråd.
-

Finns här någon "juristkunnig" som själv drabbats av olycka med personskador och fått invaliditet satt till kanske 5-10 % och som är missnöjd med det och därför valt att processa vidare upp i systemet för att få försäkringsbolaget att höja graden av invaliditet och därmed ge högre ersättning?

/H

Har du provat att prata med försäkringsbolaget och motivera varför du är missnöjd med deras bedömning? När jag blev skadad i axeln till följd av en misshandel ville försäkringsbolaget bara ge mig 2% invaliditet, och mina besvär var av storleksordningen daglig molande smärta, kraftig smärta vid övertöjning samt nedsatt rörlighet med ca 10% i varje rörelseriktning. Jag påtalade för dem att jag tyckte att detta var alldeles för lågt, beskrev mina besvär mer utförligt och påtalade hur detta påverkar mig i mitt vardagliga liv. De skrev upp invaliditeten till 5% bara sådär, då kändes det mer rimligt och jag kände inte att jag behövde driva det längre än så.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Är det en mc-skada? Är du med i SMC? I så fall har du möjlighet att ringa och få juristhjälp via SMC:

"Alla SMC-medlemmar kan få juridisk rådgivning sedan SMC tecknat avtal med ett antal advokat- och juristbyråer. SMC-medlemmar får 15 minuters gratis rådgivning. Innan den tiden är slut ska ombudet kunna säga om det finns något att göra, vad det kommer att kosta, om någon försäkring täcker detta eller om rättshjälp utgår."

saxat från:https://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/Juridisk_radgivning/

Man kommer faktiskt ganska långt på 15 minuter... Förbered dig väl innan samtalet.
-

Tack för informationen!
Svar Ja.
Den skadade i detta fall var med i SMC när olyckan inträffade.
Det är troligen för lång tid efter olyckan (drygt 2 år) för att SMC ska ge råd åt en inte längre medlem. Den skadade kör inte mc längre...

/H
-
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Har du provat att prata med försäkringsbolaget och motivera varför du är missnöjd med deras bedömning? När jag blev skadad i axeln till följd av en misshandel ville försäkringsbolaget bara ge mig 2% invaliditet, och mina besvär var av storleksordningen daglig molande smärta, kraftig smärta vid övertöjning samt nedsatt rörlighet med ca 10% i varje rörelseriktning. Jag påtalade för dem att jag tyckte att detta var alldeles för lågt, beskrev mina besvär mer utförligt och påtalade hur detta påverkar mig i mitt vardagliga liv. De skrev upp invaliditeten till 5% bara sådär, då kändes det mer rimligt och jag kände inte att jag behövde driva det längre än så.
-

Tack för svar!
Det är precis där i processen den skadade har hamnat; dags att "överklaga" till försäkringsbolaget och motivera varför de har satt 2 % invaliditet som alldeles för lågt. Skadorna är för omfattande för att 2 % ska ens vara i närheten av att vara rimligt, enligt den skadade.

/H
-
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
-

Tack för svar!
Det är precis där i processen den skadade har hamnat; dags att "överklaga" till försäkringsbolaget och motivera varför de har satt 2 % invaliditet som alldeles för lågt. Skadorna är för omfattande för att 2 % ska ens vara i närheten av att vara rimligt, enligt den skadade.

/H
-

Sen bör man sällan ta första budet ett försäkringsbolag ger heller - om man inte känner sig väldigt nöjd med budet så klart.

Jag har haft framgång vid inlösen, där jag helt enkelt tyckt att försäkringsbolagets värdering varit för låg. Nu är det ju lättare att tala för sin sak gällande lösöre kontra en människokropp, men samma princip gäller. Argumentera väl, ta fram jämförbara fall, läs på om praxis osv. Konkreta fakta kommer han långt med!

Hoppas det går bra, det sista han behöver är att få sina skador undervärderade.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top