Vinterprojektet - Honda NSR 125 -1992

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Tjena mors där!

Under vintern så tänkte jag göra en olika grejer med hojen så den blir fin och den mår bra när våren kommer! :)

Jag vet inte riktigt om jag kommer hinna med/ha råd med allt under vintern, men listan är prioriterad så det som är högst upp görs först!

Dock så vet jag inte ifall jag ska plocka bort strypningen i röret eller köpa ett helt nytt rör. Det vill jag faktiskt eftersom ljuddämparen är repig och bucklig... Får den bättre ljud med ett effektrör?

Listan
Kolv samt kolvringar
Oljebyten av alla slag
Dioder vid framgaffeln på kylningsboxen
( http://sv.tinypic.com/r/1zgdjme/7 )
Mattsvart spray avgasrör
( http://twostroke.se/product.asp?product=12918&attrib=1&attrib1=3106 )
En blå ljusramp 35cm
( http://www.recoil.se/index.php?page...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26 )
Annan färg på fotpinnar (passagerar pinnarna)
Omlackering till svart (fälgarna)
Ta bort alla klistermärken (stripes) så den blir almost helsvart.

Kommer det bli fint tro :)?

http://sv.tinypic.com/r/654bxg/7
 

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Självklart kommer jag med bilder när jag påbörjar det! :)
Vet inte riktigt om jag behöver byta kolv, men kolvringar ska jag definitivt byta.. Även fast den är väldigt lättstartad.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Värmefärg finns på Biltema för 60 spänn och du slipper ge 100 kr för frakt ;) Fälgarna bör pulverlackas. Funkar nog med 2k lack med om man kan sin grej. Vanlig sprayburk kommer att hålla till första tvätten, om ens det. Kedjekletet kommer antagligen att lösa upp färgen..
 

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Värmefärg finns på Biltema för 60 spänn och du slipper ge 100 kr för frakt ;) Fälgarna bör pulverlackas. Funkar nog med 2k lack med om man kan sin grej. Vanlig sprayburk kommer att hålla till första tvätten, om ens det. Kedjekletet kommer antagligen att lösa upp färgen..

Okej. Tack för tipset! :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Värmefärg finns på Biltema för 60 spänn och du slipper ge 100 kr för frakt ;) Fälgarna bör pulverlackas. Funkar nog med 2k lack med om man kan sin grej. Vanlig sprayburk kommer att hålla till första tvätten, om ens det. Kedjekletet kommer antagligen att lösa upp färgen..

Viktigaste är nog att låta färgen hinna härda. I rumstemp tar det ett antal veckor. Färgen blir torr på några timmar/dygn, men är fortfarande mjuk och lätt att förstöra.
Men en bygglampa eller en värmefläkt så du får upp värmen till kanske 50 grader så borde det gå fortare att härda.
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Fälgarna bör pulverlackas. Funkar nog med 2k lack med om man kan sin grej. Vanlig sprayburk kommer att hålla till första tvätten, om ens det. Kedjekletet kommer antagligen att lösa upp färgen..

Nu har jag ju inte stenkoll på NSR direkt men jag antar att det är fälgar i alu, då är det viktigaste om man kör 2k att man har rätt primer. Washprimer, etsande primer på ren metall innan man ens börjar spackla. Får man till den biten hyffsat så kan man tom få färg på sprayburk att sitta. Sen om det blir snyggt eller inte är en annan femma. Finns ju faktiskt lite bättre lacker på aerosolburk än ex. feltema. Bla Autoexperten har 2k som de kan blanda till och leverera på spray som e helt ok om man har lite snits. Om man inte har tillgång till spruta dvs.
Lite tips bara...



För övrigt: Se om du inte kan skaka fram ett par mindre blinkers :tummenupp
 
Last edited:

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Mjo. Miniblinkers är faktiskt ett måste.. Iallafall där bak. Vill gärna ha annan baklykta samt annan framkåpa där fram där lyktorna är spetsiga! :) Vi får se hur det blir efter vintern! Kommer uppdatera varje gång jag jobbar på hojen eller beställer något! :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tycker du ska behålla fälgarna vita. blir en snygg kontrast till det svarta.
Personligen hade jag skippat allt vad dioder och neon heter, tror bara det kommer se ut som de sönderpimpade scootrarna som hänger utanför den lokala grillen om kvällarna.

Personligen tycker jag du ska hålla den så clean som möjligt så jag förstår varför du vill ha bort den lila randen även om jag själv tycker den är sjukt charmig.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Japp, skippa allt neon och skit. Ser bara löjligt och moppefuckigt ut. Inte ens snyggt.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Fordon ska vara ORIGINAL så MYCKET som går men man kan pynta dem lite med diskreta detaljer. Det tycker jag iallafall.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det låter som ett komplett recept på att göra den väldigt mycket fulare, sänka värdet med hälften och med stor säkerhet se till att elsystemet aldrig funkar som det ska någonsin igen.

Synd, men jag har förvisso också sabbat saker medvetet i min ungdom:rolleyes:
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jag tycker du skall göra en Rothmansreplica istället, racing är vackert och aldrig aldrig omodernt.

94_250SP_rothmans.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Antar att dekalerna är inlackade under klarlacken då.
Om du vill att det ska se ut som fan så kan du lacka det med vanlig sprayburk med 1 komponentslack. Annars är det riktig våtlack hos lakerare som gäller såvida du itne själv kan hålla rätt i sen färgspruta alternativt är grymt duktig med en sprayburk och köper bra 2 komponentsfärg på dito. Mjukmedel är väll något vissa hävdar att man behöver när man lackar plast.

Tål att tänkas på.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top