Är sjukt sugen på ERF

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Är som sagt sjukt sugen på ERF till nästa säsong.
Någon som har tex topp 5 eller andra tips man ska tänka på förutom att ha tillräckligt med pengar?:gnissla
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Lite pengar till
Tid
Ett bra gäng som ställer upp som depåpersonal
Bra koll på sakerna runtomkring
Sa jag pengar
Och tid

Det är en jäkla massa att tänka på runtomkring med boende, mat, resor e.t.c.
Körandet är egentligen den enkla biten.

Men det är skoj...riktigt jäkla skoj att köra :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Gå Humlan och Skalmans ERF-skola så får du alla tips serverade.



I korthet;
1. Bestäm i förväg hur kostnader ska delas. ALLA kostnader, inte bara driftskostnader. Har man kraschat har man dåliga förutsättningar att ta en sån diskussion
2. Köp däck för stålarna istället för att trimma.
3. Se till att dina teamkompisar har samma förutsättningar som du själv att betala, dvs bilda inte team med nån grissnabb pilot utan stålar.
4. Ha kul. Att bränna stålar och ha kul funkar alla dar i veckan, att bränna stålar och ha tråkigt är inte bra någonsin.
5. Förbered er noga innan tävlingen. Ha inte skiten liggande i en soppåse till dagen för, utan serva hojen i god tid innan race. Många race har förlorats på dåliga förberedelser.
6. Se till att ha folk till hjälp i depån. Det behöver inte vara värsta supermeken, men det underlättar mycket om man får så enkel hjälp som att sköta depåtavlan, eller får lagad mat under racet.
7. Kör ert tempo. Kan man bara hålla sej på hjulen i sex timmar kommer ni garanterat inte att vara sist även om ni är långsammast.
8. Spill inte bensin. Förklaring överflödig, det bästa scenariot om ni gör det är att ni får 2 minuter stop & go, det sämsta scenariot är att man kan ha grillfest runt er hoj....
9. Ha kul.
10. Ha kul.

Kom gärna upp till Mantorp på fredag och glid runt i depån och kolla! Ingen fråga är för dum att ställa!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En bra grej kan vara att dela på hojen, dvs om den kostar 60K så lägger alla 20K, skulle det visa sig att någon blir krånglig med stålar kan man lösa ut honom.

Kom överens innan säsongen hur ni fördelar klotkontot, vi splittade alltid allt på tre oavsett vem som vurpade, vissa tycker att den som vurpar skall betala 50% men det är en smaksak, dessutom kan man bli påkörd och inte alls vara orsaken till vurpan.

Se till att ha en lista med komihåg saker, annars kommer ni att glömma hälften av sakerna hemma.

Serieanmälan innebär att ni MÅSTE avanmäla er om ni tänker stå över ett race, annars kan det kosta...

Utse en teamchef som har koll på anmälan, licenser, stugbokning, mat, ekonomi etc...

Men framförallt se till att ha kul!!!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Klassfoto på ett icke vinnande ERF koncept 2006 , vi hade jeffligt roligt och kom på 16:e plats av 34 lag detta race.

Slutade på 20:e plats av 92 team i totalen.
 

Bifogat

  • DSC00085.gif
    DSC00085.gif
    106.1 KB · Visningar: 529

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Synd att du är RRare, vi är några från RoH som är jäkligt sugna oxå:krama

Nej, förlåt. Vi kan kanske snacka vidare. VBK är sugen, och -Sebbe-, tror BeBe oxå är lite sugen igen. Och så jag.

Vi har t o m en mästermeck klar:D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kanske inget speciellt ERF-tips, men inför varje tävling/träning så har jag ett excel-dokument med saker som har med hojen att göra, teknikprylar (verktyg, skarvsladd mm) och personlig utrustning. En kolumn med sak, en med framtaget (dvs inköpt/framställd i garaget/tillagad) och packad, dvs när prylen är i bussen. Listan är lite levande, vissa gånger behöver jag inte regndäck, byggfläkt och micro, kvällsträningar tex, vissa gånger behöver jag mer, alternativt fyller på saker som jag saknade förra gången. Självklart har den tomma rader så att jag kan fylla på allt eftersom, men 1v innan skrivs den ut, sen är den alltid inom armlängds avstånd dygnet runt. Hittills har jag inte glömt en pryl! :fakta

Vissa saker kan kännas fånigt att skriva upp, tex galge till skinnstället, men det är jävla gôtt att kunna hänga upp det så det torkar, eller påsen med öronproppar, godis att äta i bussen eller den lösa hylsan man måste ha till bakhjulet tex.
 

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Lite pengar till
Tid
Ett bra gäng som ställer upp som depåpersonal
Bra koll på sakerna runtomkring
Sa jag pengar
Och tid

Det är en jäkla massa att tänka på runtomkring med boende, mat, resor e.t.c.
Körandet är egentligen den enkla biten.

Men det är skoj...riktigt jäkla skoj att köra :tummenupp

Hahaha, ja jag har fattat att d kostar:krama, men man kanske kan fixa lite sponsring om man har tur:tummenupp Bara o försöka

Gå Humlan och Skalmans ERF-skola så får du alla tips serverade.



I korthet;
1. Bestäm i förväg hur kostnader ska delas. ALLA kostnader, inte bara driftskostnader. Har man kraschat har man dåliga förutsättningar att ta en sån diskussion
2. Köp däck för stålarna istället för att trimma.
3. Se till att dina teamkompisar har samma förutsättningar som du själv att betala, dvs bilda inte team med nån grissnabb pilot utan stålar.
4. Ha kul. Att bränna stålar och ha kul funkar alla dar i veckan, att bränna stålar och ha tråkigt är inte bra någonsin.
5. Förbered er noga innan tävlingen. Ha inte skiten liggande i en soppåse till dagen för, utan serva hojen i god tid innan race. Många race har förlorats på dåliga förberedelser.
6. Se till att ha folk till hjälp i depån. Det behöver inte vara värsta supermeken, men det underlättar mycket om man får så enkel hjälp som att sköta depåtavlan, eller får lagad mat under racet.
7. Kör ert tempo. Kan man bara hålla sej på hjulen i sex timmar kommer ni garanterat inte att vara sist även om ni är långsammast.
8. Spill inte bensin. Förklaring överflödig, det bästa scenariot om ni gör det är att ni får 2 minuter stop & go, det sämsta scenariot är att man kan ha grillfest runt er hoj....
9. Ha kul.
10. Ha kul.

Kom gärna upp till Mantorp på fredag och glid runt i depån och kolla! Ingen fråga är för dum att ställa!

Ja något trimmande blir det icke, siktar inte på att vinna. utan på att ha sjukt roligt:tummenupp

Spill ingen soppa *check* O tappa inte tanklocket under racer, eller vad säger du Dede?????:D

Hade jag inte haft truck kurs 18+19e hade jag lätt kommit upp:huvet

Kommer d upp ny tråd till våren ang ERF skolan???

En bra grej kan vara att dela på hojen, dvs om den kostar 60K så lägger alla 20K, skulle det visa sig att någon blir krånglig med stålar kan man lösa ut honom.

Kom överens innan säsongen hur ni fördelar klotkontot, vi splittade alltid allt på tre oavsett vem som vurpade, vissa tycker att den som vurpar skall betala 50% men det är en smaksak, dessutom kan man bli påkörd och inte alls vara orsaken till vurpan.

Se till att ha en lista med komihåg saker, annars kommer ni att glömma hälften av sakerna hemma.

Serieanmälan innebär att ni MÅSTE avanmäla er om ni tänker stå över ett race, annars kan det kosta...

Utse en teamchef som har koll på anmälan, licenser, stugbokning, mat, ekonomi etc...

Men framförallt se till att ha kul!!!

Så hade vi tänkt göra. håller med dig, man vet aldrig vad som händer. E det en bra prisklass? 60K? Tänkte kolla efter något lite äldre men med så mycket extra delar som möjligt.

Så dyker man inte upp får man pröjsa ändå?
Kan man anmäla sig separat till varje race och ända vara med på alla race? Men då e man kanske inte med i själva "ligan" med plasering o så?

Hur mycket folk bör man vara på ett race för att d ska gå smidigt?
3 förare
2 meckare/tankare?
1 mat tant/gubbe/allt i allo fixare

Men framförallt se till att ha kul!!!

Det e därför jag vill köra ERF, tungt o utmattande, lite tävling.
Förhållandevis "billigt", och sjukt trevligt folk:tummenupp

Synd att du är RRare, vi är några från RoH som är jäkligt sugna oxå:krama

Nej, förlåt. Vi kan kanske snacka vidare. VBK är sugen, och -Sebbe-, tror BeBe oxå är lite sugen igen. Och så jag.

Vi har t o m en mästermeck klar:D

Kan kanske titta förbi på ett TT o snacka lite, eller på avställnings balen om ni ska dit i år?
Ingen av er som ska till någon sturupskörning med SSEMSE?

Kanske inget speciellt ERF-tips, men inför varje tävling/träning så har jag ett excel-dokument med saker som har med hojen att göra, teknikprylar (verktyg, skarvsladd mm) och personlig utrustning. En kolumn med sak, en med framtaget (dvs inköpt/framställd i garaget/tillagad) och packad, dvs när prylen är i bussen. Listan är lite levande, vissa gånger behöver jag inte regndäck, byggfläkt och micro, kvällsträningar tex, vissa gånger behöver jag mer, alternativt fyller på saker som jag saknade förra gången. Självklart har den tomma rader så att jag kan fylla på allt eftersom, men 1v innan skrivs den ut, sen är den alltid inom armlängds avstånd dygnet runt. Hittills har jag inte glömt en pryl! :fakta

Vissa saker kan kännas fånigt att skriva upp, tex galge till skinnstället, men det är jävla gôtt att kunna hänga upp det så det torkar, eller påsen med öronproppar, godis att äta i bussen eller den lösa hylsan man måste ha till bakhjulet tex.

Tack för tipset, e själv lite listbög:D
Annars glömmer jag hälften:tummenupp
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Så hade vi tänkt göra. håller med dig, man vet aldrig vad som händer. E det en bra prisklass? 60K? Tänkte kolla efter något lite äldre men med så mycket extra delar som möjligt.

Så dyker man inte upp får man pröjsa ändå?
Kan man anmäla sig separat till varje race och ända vara med på alla race? Men då e man kanske inte med i själva "ligan" med plasering o så?

Hur mycket folk bör man vara på ett race för att d ska gå smidigt?
3 förare
2 meckare/tankare?
1 mat tant/gubbe/allt i allo fixare
Köp inget gammalt billigt lik som bara går sönder.

Ni måste vara serieanmälda och ni måste avboka er om ni inte kör.

3 förare och 3 mekar funkar bra, då slipper man stressa allt för mycket.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Så hade vi tänkt göra. håller med dig, man vet aldrig vad som händer. E det en bra prisklass? 60K? Tänkte kolla efter något lite äldre men med så mycket extra delar som möjligt.

Så dyker man inte upp får man pröjsa ändå?
1. Skriv ett kontrakt (jag har ett hyffsat heltäckande som vi använde när vi körde REC) så alla är på det klara med vad som gäller. Gå igenom det och skriv under med ert blod. När det kommer till pengar så blir "bästa polaren" helt plötsligt inte så bästa längre.
Ha fördelningen av kostnader och arbetsuppgifter klar så alla vet vem som gör vad och att alla gör lika mycket.

2. Äg hojen tillsammans, då drabbas alla lika av värdeminskningen.

3. Öppna ett Teamkonto där alla betalar in säsongens budgeterade kostnad innan tränings- och tävlingssäsongen startar. Kass att behöva avbryta mitt i för att nån kört slut på deg.

4. Träna ihop och kör med jämnbördiga förare, då blir det roligare för alla. Träna även tankning och mek (byta broms- och kopplingsgrepp, clip-ons, fotpinnar och avgassystem under tidspress.)

4. Skaffa ett extra kraschkåpor, kåpglas, kåpstag, broms- och kopplingsgrepp, clip-ons, fotpinnar och avgassystem.

5. Som Humlan säger, lägg pengarna på däck, ha även extra fälgar med regndäck i utrustningen.

6. Ha stenkoll på utrustning och teampersonal innan-, under- och efter rejs. Låt nån vara chef med mandat att ta beslut i depån under pågående tävling. Låt förarna köra och sedan vila så slipper ni adrenalinstinna hjärnsläppsbeslut.

7. Skaffa en bra tankutrustning, förklaringen finns i inläggen ovan.

8. Ha stenkoll på regler och tider. 2 min stop-and-go för omkörning av SC eller start från depån för man missat stängningstiden är inget kul.

9. Ta hjälp av nån som varit med innan

10. Ha kul och acceptera att det är dyrt att ha kul!
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
1. Gå igenom det och skriv under med ert blod. När det kommer till pengar så blir "bästa polaren" helt plötsligt inte så bästa längre.

Denna punkten har Maddukken helt rätt i, och är nog den viktigaste. Jag har en "bästa polare" som försökt blåsa mig på långt över 100".
För utfört arbete. Då är helt plötsligt vänskapen inte värd vatten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
6. Ha stenkoll på utrustning och teampersonal innan-, under- och efter rejs. Låt nån vara chef med mandat att ta beslut i depån under pågående tävling. Låt förarna köra och sedan vila så slipper ni adrenalinstinna hjärnsläppsbeslut.
Mycket viktig punkt! Ta en peptalk innan och gå igenom racet och ansvaret för resp mek, samt att verkligen påminna alla om att ta det lite soft. En adrenalinhög eller stressad förare kanske häller ur sig tidernas otrevlighet för minsta lilla grej vid tex en tankning. Då måste alla runt om vara medvetna om att det inte är personligt, inget illa menat utan bara stridens hetta, låt skiten rinna av, ryck på axlarna, tanka och skicka iväg honom :) Istället för att tvärtända tillbaka å börja slåss, eller i lönndom lossa en bromsbanjo... :rolleyes:
 

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
1. Skriv ett kontrakt (jag har ett hyffsat heltäckande som vi använde när vi körde REC) så alla är på det klara med vad som gäller. Gå igenom det och skriv under med ert blod. När det kommer till pengar så blir "bästa polaren" helt plötsligt inte så bästa längre.
Ha fördelningen av kostnader och arbetsuppgifter klar så alla vet vem som gör vad och att alla gör lika mycket.

2. Äg hojen tillsammans, då drabbas alla lika av värdeminskningen.

3. Öppna ett Teamkonto där alla betalar in säsongens budgeterade kostnad innan tränings- och tävlingssäsongen startar. Kass att behöva avbryta mitt i för att nån kört slut på deg.

4. Träna ihop och kör med jämnbördiga förare, då blir det roligare för alla. Träna även tankning och mek (byta broms- och kopplingsgrepp, clip-ons, fotpinnar och avgassystem under tidspress.)

4. Skaffa ett extra kraschkåpor, kåpglas, kåpstag, broms- och kopplingsgrepp, clip-ons, fotpinnar och avgassystem.

5. Som Humlan säger, lägg pengarna på däck, ha även extra fälgar med regndäck i utrustningen.

6. Ha stenkoll på utrustning och teampersonal innan-, under- och efter rejs. Låt nån vara chef med mandat att ta beslut i depån under pågående tävling. Låt förarna köra och sedan vila så slipper ni adrenalinstinna hjärnsläppsbeslut.

7. Skaffa en bra tankutrustning, förklaringen finns i inläggen ovan.

8. Ha stenkoll på regler och tider. 2 min stop-and-go för omkörning av SC eller start från depån för man missat stängningstiden är inget kul.

9. Ta hjälp av nån som varit med innan

10. Ha kul och acceptera att det är dyrt att ha kul!

Dom jag pratat med om detta VET jag har kulor, men naturligtvis ska det skrivas kontrakt. O ja vi köper hojen ihop isf:tummenupp
Tänkte på gemensamt teamkonto också, så tack för att man fick d bekräftat:tummenupp
Ja vi tänkte köpa en 3-6år gammal hoj med så mycket extra delar som möjligt som inte är trimmad. Annars tror jag extradelarna kommer kosta en jävla massa kulor.
Utse chef låter kanon, du menar en icke förare då?
med tanke på stress mm?
Ja dom jag hoppas få mest hjälp av (samt hoppas dom e sugna på o dra en säsong till:D) Är Hellraiser, LadyOmega o Jejo.
Blir det av kommer vi nog ösa ner båda dig, micke, tusse, Dede, mfl med en jävla massa frågor:Bugar:Bugar
Ja d kommer inte bli billigt, så fråga:

Vad har säsongerna kostat er ca? o vilka år var det isf?
(Fråga till alla som läser detta o har tävlat en säsong)
exl lr med hoj, med eller utan sponsorer

Annan fråga:
Hur jobbigt tror ni det kommer bli med inställningarna på hojen med tanke på väldigt stor vikt skillnad på förarna?
Vi pratar ca 50-60kg:gnissla
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Utse chef låter kanon, du menar en icke förare då?
med tanke på stress mm?
Precis! :tummenupp
Ja dom jag hoppas få mest hjälp av (samt hoppas dom e sugna på o dra en säsong till:D) Är Hellraiser, LadyOmega o Jejo.
Blir det av kommer vi nog ösa ner båda dig, micke, tusse, Dede, mfl med en jävla massa frågor:Bugar:Bugar
Då har du ju back up, #26 EA-Racing verkade ju ha koll på sina prylar! :tungan :D
Ja d kommer inte bli billigt, så fråga:

Vad har säsongerna kostat er ca? o vilka år var det isf?
(Fråga till alla som läser detta o har tävlat en säsong)
exl lr med hoj, med eller utan sponsorer
I budgetutförande men med nya däck till alla rejs så räknade vi 10 000.
Då ingick allt, även mat till de som hjälpte till. Detta var 2008
Annan fråga:
Hur jobbigt tror ni det kommer bli med inställningarna på hojen med tanke på väldigt stor vikt skillnad på förarna?
Vi pratar ca 50-60kg:gnissla
Du får räkna på skillnaden mellan "mellanföraren" och tyngsta / lättaste för att få en bättre förståelse, för det är väl inte så att det är en som skiljer sig markant upp eller ner?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Appropå inställningar, se till så att alla förare vill ha samma växling så inte vissa kör raceväxlat och några gatväxlat, alternativt se till att ändra vid varje förarbyte. I en stressad situation är det lätt hänt att reptilhjärnereflexerna går in och växlar fel om växelpetarn går åt fel håll = :näsblod + :kryckor

Kör jag raceväxlat så hörs det: Böööööööööööööööööööööp <5 sek tystnad medans jag funderar på hur det va jag skulle växla> Böööööööööööööööööööööööp :huvet
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
"Bra att ha lista" som jag skrev häromdagen utifrån mina erfarenheter, har säkert glömt något så det är bara till att fylla på:

ERF Komihåglista

1 Personlig utrustning Förare
Stövlar
Skinnställ
Handskar x2
Hjälm x2
Klart och mörkt visir
Ryggskydd
Öronproppar
Regnställ
Väska till all personlig utrustning att ta med sig till besiktning

1a Övrig utrustning Förare
Medlemskort
Licens
Körkort

2 Personlig utrustning Mek personal
Arbetsbyxor
Knäskydd
Mek. Handskar
Öronproppar
Varm jacka
Mössa
Regnkläder

3 Utrustning Tankpersonal x 2 st
Heltäckande overall (gärna brandskydds)
Handskar (gärna brandskydds)
Balaklava (gärna brandskydds)

3a Övrig utrustning Tankning
Miljömatta
Silvertejp
Vikt plåt med Teamnummer
Tankutrustning med Teamnummer
Ställ till tankutrustning
Extra bensindunkar med nummer
Brandsläckare med teamnummer
Bakre depåstöd (rejält)
Rejält med trasor

4 Till hojen
MC ID kort, (med till besiktning)
Transponder Laddas innan varje rejs!
Säkringar Märkt låda att förvara dem i
Dubbla set clip-ons Märkt låda att förvara dem i
Dubbla set fotpinnar inkl växelförare / bromspedal Märkt låda att förvara dem i
Extra broms / kopplingsgrepp Märkt låda att förvara dem i
Skydd till generatorkåpa / kopplingskåpa
Extra kåpset
Extra kåpglas
Extra kåpstag, toppkåpa
Extra bakram
Extra ljuddämpare
Extra hajfena
Regndäck på fälg med fasta distanser
Extra set däck
Kemisk metall
Flytande packning
Motorolja
Tratt och slang att fylla på olja med
Snabblåsning till oljelock
Kedjespray
Tanklock utan lås

5 Verktyg och övrig utrustning
Silvertejp Silvertejp Silvertejp Silvertejp Silvertejp Silvertejp Silvertejp Silvertejp
El-stripes
Eltejp
Depåstöd fram och bak
Däckvärmare
Fördelardosa utan säkringsbrytning
Förlängningssladd
Gummiklubba
Hammare / liten slägga
Ett set verktyg till byte av framhjul Märkt låda att förvara dem i
Ett set verktyg till byte av bakhjul Märkt låda att förvara dem i
Gasolbrännare för riktning av sneda metalldetaljer
Rostfri tråd 0,7 mm för najning
Najtång
Bra borrmaskin
Bra skruvdragare (batteridriven)
Borr (även till RF och Titan)
Bågfil
Metallfilar av olika typ
Spikband
Pop-nit tång och pop-nitar
Självborrande skruv
Insexskruv till kåpor och övriga motordetaljer, M6, M8 i olika längder
Nylockmutter, M6 och M8
Brickor till M6, M8 i olika dimensioner

Depåtält (lätt att fälla upp och ihop) med väggar
Depågolv
Depåskylt
Vilstolar
Campingbord
Vattenflaskor

Övrigt:
Mat och dryck till Teamet för hela dagen
Tidtagarur för varvtider
Överenskomna tecken för tankning, förarbyte
Överenskommelse om hur många varv som körs efter bekräftad kommunikation
Kommunikationsradio (lyx men bra)
Stor klocka till depåtält
Utskrivet tidsschema
Dator för uppkoppling mot racekontroll. Tidtagning och placering
Säckakärra för transport av all utrustning

Depåchef med full beslutsrätt, accepterad av alla
Vältrimmat depåteam
Vältrimmat tankningsteam

Schemalagda träningsdagar
Schemalagda bandagar
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
ERF Sprint 2011

Jag kommer att köra ERF sprint serien i sommar och har tänkt kika runt lite efter sponsring för sässongen.

Hur fungerar det som privatperson med sponsring, avtal osv? Skriver man sponsoravtal på tex startavgifter, däck eller kör man en summa? Vad krävs i motprestation förutom då att företagen skall synas naturligtvis?
Vad säger skatteverket om sponsring mot privatperson?


Helt ny på detta....
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Jag kommer att köra ERF sprint serien i sommar och har tänkt kika runt lite efter sponsring för sässongen.

Hur fungerar det som privatperson med sponsring, avtal osv? Skriver man sponsoravtal på tex startavgifter, däck eller kör man en summa? Vad krävs i motprestation förutom då att företagen skall synas naturligtvis?
Vad säger skatteverket om sponsring mot privatperson?


Helt ny på detta....

Hej,

Till att börja med är jag också rätt ny på detta men har dock kommit en bit på väg!

Som privatperson är det nog svårare med sponsring i rena pengar. Dock kan man ju alltid försöka få till bra rabatter på prylar mm. Det finns nog ingen större chans att skatteverket kan kontrollera detta. Du har ju trots allt köpt något.

Sen kan man säkert ha sponsorer som går in och betalar ens startavgifter eller liknande. Där är det nog bara företagets egen verksamhet och vilja som är begränsningen. Ett företag har ett registreringsbevis som ska berätta vilken verksamhet det ska ägna sig åt och man kan då också göra inköp relaterade till den verksamheten. Normalt ska dessa då ha någon relation till verksamheten man ägnar bedriva. Någon annan kan säkert svara på hurvida man rent skattetekniskt kan dra av en sådan faktura som sponsring eller reklamplats.

Jag gjorde så att jag startade ett företag med racing som huvudsyssla. Detta kan vara lite tjingsligt för skatteverket då de ofta ser racing som hobbyverksamhet och därför inte berättigar till F skatt. Man får tjata lite och hävda att det är lag på att inte gömma pengar osv.

För mig så har det gjort processen enklare eftersom det är lättare att motivera sponsrande företag att gå in med pengar. De kan då göra avdrag i sin bokföring, inte med hela beloppet dock utan en reklamskatt på 8% betalas på all reklam.

Vilken motprestation de vill ha är alltid en diskussionsfråga. Allt från att synas på hoj eller transport till att kanske komma på tävling och höra lite om Roadracing osv.

Finns massor att säga men detta kanske är en bra början. Dessutom finns det ju många gamla rävar som har mkt att komma med.

Mvh,

RIckard
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top