Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Får flashbacks till när jag och farsgubben höll på att bryta ihop efter byte av styrleder och drivknutar på en Ford Mondeo. Tog bara 14 timmar allt som allt. På den tiden skulle jag kunna riva min hoj till grunden, bygga ihop den och riva den igen.

Tacka gud för motorcyklar.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
En hederlig snubbe som vill sälja en bil SKA lida. Tyvärr, det är en naturlag. Går inte att blidka motgångsgudarna ens med blodsblot eller finaste rostoljan (Försvarets Grand Crû).
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ju mer jag mekkar med bilar ju mer gillar jag åbäket och få mäktiga 8k typ:huvet

Om det känns bättre så är jag stolt ägare till en märsa vito med ett paj hjullager och tjutande brännarfläkt i dieselvärmarn. Moderna hjullager är ju roliga, dom måste nästan skära innan det säkert går att avgöra vilken sida det är... Just ja, sist när jag tänkte byta hjullager upptäckte jag en trasig fjäderbenslagring. Naturligtvis på den sida fjädern är hel på:huvet Den andra sidans fjäder gick av på en fjällsida i Vemdalen för ett år sedan. Löstes på plats med rondell och rörtång lånade i pistmaskinsgaraget. Det enda roliga i den historien är att fjäderbrottet skedde stillastående så fjäderändan inte rev sönder däcket.
JA, det var när jag satte mina fettosjuttitvå kilo i bilen på söndagsmorgonen inför hemfärd:gnissla Har blivit vrång och kör med 3/4 varv kortare fjäder sedan dess. Hjullagret bytte jag inte för jag kunde fan inte avgöra vilken sida som är paj.

När jag lagat dieselvärmarn för jag vet inte vilken gång i ordningen och precis skruvat tillbaka skiten, upptäckte jag två utrostade tvärbalkar på kvalitetsmercedesen:rolleyes:

Så gick en helkväll gnisslandes tänder under hetsplåtslageri och blixterpickan i högsta hugg. Till saken hör att den helt fantastiskt rullade igenom svensk bilförnedring med blankt papper en månad tidigare. Jag får ett anfall när saker inte funkar som jag vill:ätapiller Speciellt bilar.

Just ja, SRSlampan är tänd också.... Kan visst kosta allt från några hundringar till skjortan, byxorna och kalsongerna.

En fredagkväll innan semester sprack en bromsskiva:tummenupp Jag har bytt alla drivaxeldamasker, renoverat alla ok,skivor, alla belägg(de ynkliga och värdelösa handbromsbackarna kostade inte mindre än 1300:), bytt glödstift, bytt spridartätningar,en inre och två yttre styrleder, längsgående bromsrör(ovanpå tanken):gnissla Listan är mycket längre än så....:näsblod

You never walk alone eller vad säger dom, fotbollsfånarna:va
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
You never walk alone eller vad säger dom, fotbollsfånarna:va

Jag hör dig mannen. Jag har ägt ett trettital bilar och har säkert kört 50k mil med dem och endast en har kostat mer än 20tusen. 10st har dessutom haft en blå oval i grillen. Kan det uppstå ett fel på en biljävel så har jag haft det!

Ignorera inte hjullagret!! Jag åkte och lyssnade 11mil om dan till jobbet i 3veckor på ett molande som nog var hjullagerhaveri och tänkte varje dag att jag ska ta tag i det till helgen. Helgerna gick och samma visa nästa måndag morron änd so on.
Sen tok nöp skiten på motorvägen.
Jag kämpade mig in på avfarten. Väl inne på avfarten tyckte jag att det verkade ha lättat lite så jag kunde hanka mig 2km till närmsta småhåla. Det blev ett helvetiskt väsen o lukt på slutet innan jag stängde av skiten. Det var rejäl rökutveckling och det bubblade i färgen på länkarmen.
summeringen blev förlorad arbetsinkomst 1dag för mig, 1dag för lindsey, Hyra av biltrailer 500:-, hjullager. Samt nytt spindellhus a´500:-
plus krångel med lån av bilar etc

En annan höjdare var när jag skolkade från jobbet för att åka på arbetsintervju hos en konkurrent. Mötet var satt till kl08.00
Kl07.45 la audins bränslepump av på motorvägen. Killen jag skulle möta fick komma o hämta mig på motorvägen, jag fick jobbet och resten av dagen ägnades åt logistik runt frakt av döda audis och bränslepumpar. Kvällen o natten ägnades åt tokmekk i tunga soppaångor.

Eller när jag drog sönder kylaren mot en kantsten 45mil hemifrån
Eller när en soppapump la av kl2 på natten, det var -20grader kallt och mobilen saknade täckning
Eller när jag hade vänt en termostat åt fel håll, och bilen stormkokade, så jag fick vända den rätt vid vägkanten i full snöstorm men motorn var i alla fall minst 130grader varm!
Eller när b23:an slet loss kylarslangen sin under en rallyattack vid lickasjön på prästomta och hällde allt vatten över fördelaren.
Eller när en berghäll åt upp hela underredet på en fårrd vid samma plats.
Eller man står på ikeaparkeringen med mor, flickvän och ett berg möbler och startmotorn inte vill vara med.
Eller när dörrarna går i baklås vid en rastplats i skaune 40 mil hemifrån
Eller när 1;ans, 2:ans 3:ans och 5:ans växel lägger av på ss-kringelikrokvägen slätterna.
Eller när automatlådan tappar samtliga växlar på väg till jobbet
Eller när jag skulle slå på en liten sladd runt en industrifastighet i borensberg som aldrig tog slut, ALDRIG!
Jag flög av det jävla industriområdet och landade i skogen. Tyvärr var det en höjdskillnad på 2.5m till industrområdets fördel
Eller när jag slog på en liten sladd åt andra hållet i samma kurva, den tog däremot slut jäkligt abrupt, för där stod en container.
Eller när vek en bil runt en lyktstolpe framför en polispatrull i mjölby
eller när jag rasade hela bakaxeln på scorpio pga en massiv blåisvall maskerad till snövall
Eller när jag la imponerande sladdspår över hela E4:an nedanför gränna, med hjälp av en lastad biltransport som kom i självsvängning och vilken jag skulle accelerera rak.
Bad idea!
I 170 knutar är man inte tuff när man använder hela båda filerna samtidigt och ska dessutom parera övrig trafik:kallsvettig




But im getting too old for this shit!
hedan efter väljer jag rejäl värdeminskning framför blodiga knogar och haverier vid vägkanten.
 
Last edited:

BAN

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
1993 Suzuki GSX 1100 RW
Jag hör dig mannen. Jag har ägt ett trettital bilar och har säkert kört 50k mil med dem och endast en har kostat mer än 20tusen. 10st har dessutom haft en blå oval i grillen. Kan det uppstå ett fel på en biljävel så har jag haft det!

Ignorera inte hjullagret!! Jag åkte och lyssnade 11mil om dan till jobbet i 3veckor på ett molande som nog var hjullagerhaveri och tänkte varje dag att jag ska ta tag i det till helgen. Helgerna gick och samma visa nästa måndag morron änd so on.
Sen tok nöp skiten på motorvägen.
Jag kämpade mig in på avfarten. Väl inne på avfarten tyckte jag att det verkade ha lättat lite så jag kunde hanka mig 2km till närmsta småhåla. Det blev ett helvetiskt väsen o lukt på slutet innan jag stängde av skiten. Det var rejäl rökutveckling och det bubblade i färgen på länkarmen.
summeringen blev förlorad arbetsinkomst 1dag för mig, 1dag för lindsey, Hyra av biltrailer 500:-, hjullager. Samt nytt spindellhus a´500:-
plus krångel med lån av bilar etc

En annan höjdare var när jag skolkade från jobbet för att åka på arbetsintervju hos en konkurrent. Mötet var satt till kl08.00
Kl07.45 la audins bränslepump av på motorvägen. Killen jag skulle möta fick komma o hämta mig på motorvägen, jag fick jobbet och resten av dagen ägnades åt logistik runt frakt av döda audis och bränslepumpar. Kvällen o natten ägnades åt tokmekk i tunga soppaångor.

Eller när jag drog sönder kylaren mot en kantsten 45mil hemifrån
Eller när en soppapump la av kl2 på natten, det var -20grader kallt och mobilen saknade täckning
Eller när jag hade vänt en termostat åt fel håll, och bilen stormkokade, så jag fick vända den rätt vid vägkanten i full snöstorm men motorn var i alla fall minst 130grader varm!
Eller när b23:an slet loss kylarslangen sin under en rallyattack vid lickasjön på prästomta och hällde allt vatten över fördelaren.
Eller när en berghäll åt upp hela underredet på en fårrd vid samma plats.
Eller man står på ikeaparkeringen med mor, flickvän och ett berg möbler och startmotorn inte vill vara med.
Eller när dörrarna går i baklås vid en rastplats i skaune 40 mil hemifrån
Eller när 1;ans, 2:ans 3:ans och 5:ans växel lägger av på ss-kringelikrokvägen slätterna.
Eller när automatlådan tappar samtliga växlar på väg till jobbet
Eller när jag skulle slå på en liten sladd runt en industrifastighet i borensberg som aldrig tog slut, ALDRIG!
Jag flög av det jävla industriområdet och landade i skogen. Tyvärr var det en höjdskillnad på 2.5m till industrområdets fördel
Eller när jag slog på en liten sladd åt andra hållet i samma kurva, den tog däremot slut jäkligt abrupt, för där stod en container.
Eller när vek en bil runt en lyktstolpe framför en polispatrull i mjölby
eller när jag rasade hela bakaxeln på scorpio pga en massiv blåisvall maskerad till snövall
Eller när jag la imponerande sladdspår över hela E4:an nedanför gränna, med hjälp av en lastad biltransport som kom i självsvängning och vilken jag skulle accelerera rak.
Bad idea!
I 170 knutar är man inte tuff när man använder hela båda filerna samtidigt och ska dessutom parera övrig trafik:kallsvettig




But im getting too old for this shit!
hedan efter väljer jag rejäl värdeminskning framför blodiga knogar och haverier vid vägkanten.

Men annars har det gått bra!:tummenupp
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
But im getting too old for this shit!
hedan efter väljer jag rejäl värdeminskning framför blodiga knogar och haverier vid vägkanten.
43-45år?
Efter att ha ägt gammalt mög och skruvat nytt på jobbet i +20 år så har fritidsskruvande tappat sin charm, rejält.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

När jag ska sälja iväg något litet skitfordon som det är fel på och jag vet att jag kommer göra förlust oavsett så brukar jag bara skita i eländet och sälja skiten i befintligt skick. Det är inte värt all extra möda, blod, svett, tårar och frustration för att eventuellt tjäna en tusenlapp eller två... Tvärtom så kan man ju alltid glädjas åt att det är den nya ägaren som får ligga och brottas med fanskapet för att ordna till vad det nu är för liten skitsak som är trasig och som antagligen sitter otroligt jävla skithårt och dessutom totalt oåtkomligt. Skadeglädje är den enda sanna glädjen...:D

De pengar du vinner på att fixa eländet förlorar du istället i nerkortad livstid... Palla. Lider med dig, hatar sånt:huvet
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag som grunnat på o sälja dyrbilen fram o tebaka i dagarna o skaffa två 25kkr bilar har numera slutat fundera. Tack!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
43-45år?
Efter att ha ägt gammalt mög och skruvat nytt på jobbet i +20 år så har fritidsskruvande tappat sin charm, rejält.

Precis! Efter en quadrillion fastrostade vardagsbilsmuttrar, blir det inte roligt ens att steka sitt sidfläsk med blixtpickan och roas av tidigare ägares brist på förståelse över tumsystemets komplexitet och dess skillnader gentemot det metriska. :bolt-on

När jag ska sälja iväg något litet skitfordon som det är fel på och jag vet att jag kommer göra förlust oavsett så brukar jag bara skita i eländet och sälja skiten i befintligt skick. Det är inte värt all extra möda, blod, svett, tårar och frustration för att eventuellt tjäna en tusenlapp eller två... Tvärtom så kan man ju alltid glädjas åt att det är den nya ägaren som får ligga och brottas med fanskapet för att ordna till vad det nu är för liten skitsak som är trasig och som antagligen sitter otroligt jävla skithårt och dessutom totalt oåtkomligt. Skadeglädje är den enda sanna glädjen...:D

De pengar du vinner på att fixa eländet förlorar du istället i nerkortad livstid... Palla. Lider med dig, hatar sånt:huvet

Jag tänker alltid at det är nog ingen som vill ha skiten så jag kan ju lika gärna bygga upp ett nytt golv av svetstråd och skrota ifall nåt "jobbigt" fel skulle uppstå:huvet

Jag som grunnat på o sälja dyrbilen fram o tebaka i dagarna o skaffa två 25kkr bilar har numera slutat fundera. Tack!

Det var så lite så:tummenupp

Subaru nu då Jon?

Nope. Efter att ha ägt en udda bil så är jag trött på att betala 3ggr så mycket för reservdelar. Jag ska ha hgv enligt frugan och den ska vara av vanligaste möjliga märke och vanligaste möjliga modell. Inte volvo -övervärderade. inte -saab Min förra o vänners nuvarande saabar krånglar för mycket.
Det kommer bli det bilbytet jag sett fram emot minst. Riktigt jäkla tråkigt faktiskt.
btw audin slank igenom bilbekämpningen som ett majskorn i en magsjuk.

Nåt om hoj borde man skriva osså....

ska försöka få mina grejor från farbror ormen på lördag. Har förstått nu varför han kallas ormen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tänker alltid at det är nog ingen som vill ha skiten så jag kan ju lika gärna bygga upp ett nytt golv av svetstråd och skrota ifall nåt "jobbigt" fel skulle uppstå:huvet

Sätter man bara ut eländet billigt nog är det alltid någon som kommer och befriar en från skiten. Hellre göra en dålig affär än att svära sig harmynt och högröd i ansiktet i timmars tid under en skitig biljävel som inte vill annat än jävlas. Vore pannvener valuta så skulle man nog gå plus ändå:D
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sätter man bara ut eländet billigt nog är det alltid någon som kommer och befriar en från skiten. Hellre göra en dålig affär än att svära sig harmynt och högröd i ansiktet i timmars tid under en skitig biljävel som inte vill annat än jävlas. Vore pannvener valuta så skulle man nog gå plus ändå:D

Står man där med ett högutrustat garage känns det jävligt onödigt att gå back några tusen bara för att man inte orkar:gnissla

Nåt om hoj borde man skriva osså....

ska försöka få mina grejor från farbror ormen på lördag. Har förstått nu varför han kallas ormen.

Ormet krüper i greset.....:va:D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Står man där med ett högutrustat garage känns det jävligt onödigt att gå back några tusen bara för att man inte orkar:gnissla

Nu pratar vi ju inte finbilar som ska säljas, bilar där en service kan diffa 20 papp... Vi pratar om billiga fulbilar där du måste spendera ett par heldagar krälandes under bilaset, offra en liter blod åt mekguden samt lära dig 20 nya svordomsramsor för att eventuellt få en tusing eller två extra för bilen...:gnissla Jag orkar fan inte med sånt, bättre då att låta nya ägaren våndas:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Den bok jag har om sursidan rekommenderas "marvel mystery oil" vilket ska få motorn att gå kallare och smörja ventiler o styrningar.
Kan det ligga nåt i detta eller har jänkarn ett egenintresse i den mystery gucka?:va
Jag har stark tro på att alla bränsle o oljeadditiver är hitte på'n för ängsliga dumbommar av skitsmarta lurendrejare.
De enda jag tror på 2t olja och blyersättning för motorer utan härdade ventilsäten samt ev oktanbooster men den sista känns ändå lite fishy:va

Nu pratar vi ju inte finbilar som ska säljas, bilar där en service kan diffa 20 papp... Vi pratar om billiga fulbilar där du måste spendera ett par heldagar krälandes under bilaset, offra en liter blod åt mekguden samt lära dig 20 nya svordomsramsor för att eventuellt få en tusing eller två extra för bilen...:gnissla Jag orkar fan inte med sånt, bättre då att låta nya ägaren våndas:D

Unge man du ska fortfarande tycka att mekkandet är roligt! :fatta
Med den där attityden har du bockat för prostata vänlig kulsits samt radio som är låst på P4 i volvo's tillbehörslista innan du ens fyllt 25:D
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: pw

drulle

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2009
Ort
Gävle
Hoj
gsxR 1100
:D:D:D



Unge man du ska fortfarande tycka att mekkandet är roligt! :fatta
Med den där attityden har du bockat för prostata vänlig kulsits samt radio som är låst på P4 i volvo's tillbehörslista innan du ens fyllt 25:D[/QUOTE]
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu pratar vi ju inte finbilar som ska säljas, bilar där en service kan diffa 20 papp... Vi pratar om billiga fulbilar där du måste spendera ett par heldagar krälandes under bilaset, offra en liter blod åt mekguden samt lära dig 20 nya svordomsramsor för att eventuellt få en tusing eller två extra för bilen...:gnissla Jag orkar fan inte med sånt, bättre då att låta nya ägaren våndas:D

Det var inte nåt fin-oljebyte jag menade heller. Styrleder, stötämpare, bussningar, drivknutar, bromsar, rost och sån skit.

Det är bara att träna, ju mer du skruvar desto mindre kommer du tycka problemen är:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Unge man du ska fortfarande tycka att mekkandet är roligt! :fatta
Med den där attityden har du bockat för prostata vänlig kulsits samt radio som är låst på P4 i volvo's tillbehörslista innan du ens fyllt 25:D

:D :D :D

Jag tycker att mekande är roligt, eller rättare sagt så är resultatet roligt. Man sparar pengar genom att fixa själv, och man får njuta av det egenhändigt fixade resultatet. Däremot en bil som ska säljas direkt får man ju inte riktigt samma tillfredsställelse av... Där är det ju bara ett par timmars helvetiskt jävlandes från en biljävel man ändå inte ska ha kvar, så inte ens när man är färdig får man njuta av resultatet:huvet Sånt mek är bara jobbigt, även om man rent potentiellt kan göra sig en tusenlapp på det. Skulle aldrig kunna bli bilmekaniker eller så, det vore ju bara de jobbiga och tråkiga bitarna av mek:gnissla Däremot att hobbypyssla med en bil man tycker om och ska ha kvar, där är det roligt att fixa:) Mekar gärna med sketvrålet, men civicen såldes med både uttjänt kamrem och dålig länkarmsbussning:D

Det var inte nåt fin-oljebyte jag menade heller. Styrleder, stötämpare, bussningar, drivknutar, bromsar, rost och sån skit.

Det är bara att träna, ju mer du skruvar desto mindre kommer du tycka problemen är:tummenupp

Som sagt, gärna på en bil jag tycker om och ska ha kvar. Men inte på ett äckligt litet as som jag bara vill bli av med fortast möjligt:) Att bara meka för att sen skicka iväg bilen vore ju som sagt som att jobba som bilmekaniker, få in en trasig bil, fixa, skicka iväg. INTE roligt:fakta
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top