Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Försökte få till liknande lösning nu som jag hade innan ombyggnaden. Men det blir plottrigt o ocleant. dessutom funkade det dåligt. Man ska inte behöva trycka ned pedalen ett kvarts varv för acceptabel ur koppling av kopplingen. Tillbaks till ritbordet:gnisslaDSC_0954.jpgDSC_0956.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tillbaka från ritbordet.
Det blev ett "knä" med utväxling o skippade drev samt en liten fläck på mitten utan kedja. Två stora fördelar med detta.
För det första så funkar det, riktigt bra faktiskt.
För det andra så blev det så där odefinerbart manikligt som jag eftersträvar.
DSC_0961.jpgDSC_0962.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Rikligt manicklande! Gillar att det liksom kryper runt små kedjebitar och fortplantar sig bland rostpatinan. Börjar du bara vinterförvara maskinen ute vid landsvägen och saltsprutan ska du se att looken blir komplett.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Steampunk på riktigt!:banana :yoparty Sjukt coolt blir det :tummenupp
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Riktigt coolt!!! ser ju ut att kunna käka upp ett byxben eller ett helt ben i ett enda nafs......:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Mer pryttlar o pinaler. Utkast till kedjesträckare:
DSC_0965.jpg


DSC_0966.jpgDSC_0964.jpgOm kan slita blicken från det intressanta på sista bilden , nämligen ölet johansson, så ligger det vi snackade om där också.

Det har ju varit en lugnare period nu med ölet i 1vecka sedan grillsäsongen klingade av.
Men nu börjar kvicksilvret krypa ner på mornarna och då är det åter daxs att dricka rikliga mängder av det välskummande ölet.
-!!?:va
Jo jag är ju inte bara öldrickare utan även medmänniska, och när kvicksilvret kryperunder noll så framkallar det ju en helt ny katgori halvidioter.
Som om vi inte hade nog med blottare, tvångsonanister och annat lös folk med kardborre på skon, utan då kommer dom : stolpslickarna!!!

Och vad ska man göra, när det sitter en stackare fast slickad på en närbelägen lyktstolpe o kvider av smärta!??
Han måste ju givetvis pinkas loss, och då är det ju viktigt att man grundat med en ca 6-8pilsner.
Skål!
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Byggde om kopplingslänkaget igen och har fått funktion i kedjesträckaren.
Sjukt nöjd mycket bättre.
Gjorde en version till medbringaren för fjädern igår med insexlåsskruv, den blev snyggare men dels var det nästan omöjligt att dra de små skruvarna sen passar ju inte insex speciellt bra in i stuket.
Det sitter en insex på kedjesträckare jag vet men den ska bytas till en mer passande skruv.DSC_0974.jpgDSC_0975.jpg
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jurg, tänd lampan här!
Jag har lyckats läsa mig fram till att wastespark och överladd på 45g v-twinnar inte är nån bra kombo.

Om jag har förstått rätt så så kommer gnistan på wastecylindern vid överlappsfasen vilket inte gör nåt vid sugmotor eftersom det då inte finns nåt undertryck att dra in soppa i cylindern ,men vid tvångsmatning finns det det så då går motorn som en kratta om den går alls. Är det rätt uppfattat?

Jag undrar eftersom jag försökte just beställa single fire adapter till min magnettändning men misslyckades pga kortstrul.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det blir ju problem med dual fire ( waste spark) på 45-graders HD redan utan överladdning. På sportster funkar tex dual fire/waste spark upp till kammar i klass med SE 536. Det är ofta på låga varv och mycket trottelöppning man först får problem (tändkurvan backas ju ofta vid lågt vakuum på låga varv).

Så det låter helt rimligt att kompressor (med en given kam) minskar marginalen till insugspuffar. Alltså att kompressor borde öka risken att ingasen under överlapp hinner nå stiftet innan tidpunkt för waste-gnistan, iaf i de lastfall där förtändning sker efter att insug öppnar.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jo, jag hade ju problem med back fire att ställa tändningen, när jag dribblat bort mig på inställningen. kunde inte förstå varför skiten baktände för sååå jäkla långt bort i inställningen kunde jag ju omöjligen vara. Det visade sig att wastegnistan tände i bakcylindern o sköt genom förgasarn. En mindre justering så gick han som en klocka igen.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har single fire kablarna dimpt ner.

En före o efter bild
Före snyggt prydligt o klassisktDSC_0977.jpg

Efter en jävla röra.DSC_0978.jpg
Få snygga upp det hela när jag vet vilka kablar som skall gå vart
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ärligt talat så har jag slarvat lite uppdateringarna i denna tråden. Jag skriver en parallell tråd på Jockey journal och har fått kontakt med bla en gubbe som kör kompressorflathead på bonneville. Hursom tight o hinna med dubbla trådar.

DSC_0953.jpgDSC_0956.jpgDSC_0957.jpgDSC_0958.jpgDSC_0954.jpgDSC_0955.jpg
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag har alltid föraktat hd men den här är så rå och form-genom-funktion att de inte går att göra annat än älska den!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Klyschan är slitnare än en herrtidning i en ubåtskoja

Sagt av samtliga 60+plussare jag stött på i hela mitt liv.

"Det var bättre förr" Och det var det!
 

Bifogat

  • 1424308_10202358935912128_1262589476_n.jpg
    1424308_10202358935912128_1262589476_n.jpg
    77.3 KB · Visningar: 422

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Gjorde mig en liten machete o en tröja. Köpte mig en liten mask o åkte in till stan.
När jag gick ut för att slå en drill så passade jag på att ställa mig i skumrasket i skogsdungen brevid cykelbanan för att invänta pussande collegeungdomar. Det kom inga.
Men det kom en cyklist!
Moahaha!!!!

bild (2).jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jepp. that's me.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Riktigt häftigt bygge :tummenupp Mekanik is da shit. Men du glömmer nog bara en gång att knyta skosnörena :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top